• 1
  • 2
2011-08-15, 03:19
Medlem
tjena.

JAg o mina kompisar tänkte åka utomlands nästa sommar , grejen är att ingen kommer att ha haft körkort i ett år . så om vi säger att min farsa hyr en bil o sen lånar den till mig och jag sedan åker till kroatien med den , kan det bli problem ? vad för problem ? Jävligt segt om man inte får komma in i ngt land eller liknande ..

tack för mig
Citera
2011-08-15, 07:06
Medlem
I vissa länder i Europa är det så att bilförsäkringen upphör att gälla om hyrbilen är hyrd av någon annan än föraren. Vilket gör det olagligt att framföra bilen. Detta gäller bland annat i Tyskland och Österrike med flera länder.
Citera
2011-08-15, 14:34
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twist15
tjena.

JAg o mina kompisar tänkte åka utomlands nästa sommar , grejen är att ingen kommer att ha haft körkort i ett år . så om vi säger att min farsa hyr en bil o sen lånar den till mig och jag sedan åker till kroatien med den , kan det bli problem ? vad för problem ? Jävligt segt om man inte får komma in i ngt land eller liknande ..

tack för mig

Jag tycker du ska lägga ner den tanken.
Din far måste ha godkänt från uthyrningsbolaget för att för köra bilen ner till kroatien.

Köp en bil, eller hyr på plats!
Citera
2014-05-21, 16:47
Medlem
Hyra bil utomlands.

Hade tänkt hyra bil i Spanien, och tanken var att hämta ut den i flygplatsen. Men mitt plan anländer efter 00:00. Hittar ingen information om det, går det inte att lösa det på något sätt? Känns lite segt att betala en taxiresa på 600:- när jag kan komma undan mycket billigare genom att hyra.

Tack på förhand!
Citera
2014-05-21, 16:53
Medlem
PlaneratMords avatar
Avis är jävligt globala. Kolla med dom.
Citera
2014-05-22, 01:25
Medlem
BAB7s avatar
SIXT är ett stort och seriöst bolag, dom har öppet dygnet runt på många ställen.

Tänk på att dom kommer att dra en säkerhet från ditt konto, dom pengarna sätts per automatik tillbaka efter någon vecka, se till att du har tillräckligt med pengar på kortet för detta, observera att du inte kan betala denna säkerhet med kontanter, utan endast med kort!

Giltligt pass eller nationellt ID kort samt körkort måste du också kunna visa upp.
Citera
2014-05-22, 01:28
Medlem
MartinStLouiss avatar
Har för mig att jag hyrde bil från just AVIS när jag reste runt i Europa. Tyckte det hela var väldigt smidigt, men jag vet inte hur det är om man ska få ut bilen på natten.
Citera
2014-05-22, 09:38
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Har för mig att jag hyrde bil från just AVIS när jag reste runt i Europa. Tyckte det hela var väldigt smidigt, men jag vet inte hur det är om man ska få ut bilen på natten.

En del bolag har öppet på natten fram tills sista planet anlänt och det finns bokade bilar som skall hämtas ut. På t.ex. Alicantes flygplats går flyg hela dygnet på sommaren och där är vissa hyrbilsfirmor öppna dygnet runt. Detta kollar man upp i samband med bokningen.

Man bör också kolla hur det är med bränsle för de flesta stora hyrbilsfirmor levererar med och debiterar för en full tank till skillnad från i Sverige där bilar brukar levereras med full tank, men man får betala för påfyllningen vid leverans. Man skall alltså lämna bilen otankad hos de flesta större bolag i Spanien. Mindre bolag kan dock kräva att bilen skall vara fulltankad.
Citera
2014-05-22, 10:05
Moderator
Boka bil på nån bra hemsida, hyrbilspanien.se eller på valt bolags hemsida. Då bokar du från när planet landat och då kommer det framgå om de har öppet eller om de skickar dit nån med avtal osv.
Absolut säkert inte nåt problem överhuvudtaget då du knappast är ensam om att vilja hyra bil på natten.
Citera
2014-05-22, 10:10
Medlem
Bjurras avatar
Googla fram flygplatsens sajt, där kommer det finnas information om vilka hyrbilsföretag som finns på plats. Välj ett av dem och ange 0030 som upphämtningstid, har de stängt kommer du få upp ett meddelande om det.
Citera
2014-05-22, 18:52
Medlem
Tack så mycket för alla era svar! Jag har bokat nu genom holiday autos, så håller tummarna att ingenting strular nu.
Citera
2014-12-12, 07:58
Medlem
Hyra bil utomlands (europa)

Hej,

Kanske skriver i fel avdelning, men visste inte var jag skulle placera denna annars.

Tänkte åka lite bil i europa i sommar. Har haft körtkort sen september 2014, resan ska göras juli 2015.

Läser på många sidor att man måste haft körkort ett år? är dom verkligen så hårda på det?

Kan tilläggas att jag är över 25 år gammal
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in