2019-10-22, 11:45
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Nej, vinkeln blir inte till samma punkt i himlen. Därav solen som projektion i på himlen.
Som måste finnas på fler ställen, men vi kan bara se en.

Citat:
Testet är väl utfört och videon snygg. Men det låser sig fast vid solen fysiskt objekt, solen som fenomen är inte bevisat eftersom rymden inte kan bevisas.
Att du inte accepterar bevisen innebär inte att det inte kan bevisas.
Jag tror du förväxlar saker som finns i verkligheten med påhittade saker som gud, som inte kan bevisas.

Citat:
Därför kan solen vara en projektion på en lins, behöver inte vara så men denna video gör samma misstag som alla påståenden om globjorden. Den utgår ifrån att jorden är glob.
Nej, observationerna leder till att jorden är en glob.
Det din förutsättning att jorden inte är en glob som gör att du måste hitta på ad-hoc-förklaringar.
Citera
2019-10-22, 11:58
Medlem
constants avatar
Citat:
Du baserar påståendet på en felaktig tolkning av Gleason's karta. Kartan är en projektion. Står att utläsa på kartan.
Så du menar att kartans avstånd motsvarar de verkliga avstånden?

Det är uppenbart inte så. Varför gör man inte en karta med korrekta avstånd om nu jorden är platt? Har det med konspirationen att göra?

Om det är så, var är din korrekta karta? Om du lägger upp den så kan vi kontrollera om den stämmer.
Citera
2019-10-22, 12:08
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Du baserar påståendet på en felaktig tolkning av Gleason's karta. Kartan är en projektion. Står att utläsa på kartan.

Gleason's karta skulle ju inte behöva bry sig om att avståndet mellan longituderna minskar alltmer ju längre söder- och norrut man befinner sig. Det skulle ju funka utmärkt med ett rätvinkligt rutnät. Var finns det en fungerande karta över en platt jord, Gleason eller annan?
Citera
2019-10-22, 12:26
Medlem
madtops avatar
Citat:

Avståndet mellan Brisbane och Perth är 360 mil och 38 grader utefter latituden.
Det betyder att hela latituden är 360*(360/38)= 3400 mil. Vilket kan jämförs med ekvatorns 4000 mil.

Varför är latituden S30 kortare än ekvatorn? På en platt jord borde den vara längre.
Citera
2019-10-22, 12:35
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Därför att observatören är vänd åt olika håll.
Hur lan upp/ned vara åt olika håll, om jorden är platt?
Citera
2019-10-22, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Så du menar att kartans avstånd motsvarar de verkliga avstånden?

Det är uppenbart inte så. Varför gör man inte en karta med korrekta avstånd om nu jorden är platt? Har det med konspirationen att göra?

Om det är så, var är din korrekta karta? Om du lägger upp den så kan vi kontrollera om den stämmer.
Kartprojektion. Det står på kartan vad det är för projektion, det står där hur du ska utläsa kartan. Jag hävdar inte att Gleason's är en karta på den platta jorden av just samma skäl som du.

Har jag gjort min egen karta? Nej, hur skulle jag själv kunna göra en karta på den platta jorden?
Är du kognitivt utmanad?
Citera
2019-10-22, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Gleason's karta skulle ju inte behöva bry sig om att avståndet mellan longituderna minskar alltmer ju längre söder- och norrut man befinner sig. Det skulle ju funka utmärkt med ett rätvinkligt rutnät. Var finns det en fungerande karta över en platt jord, Gleason eller annan?
Det finns ingen plattjordskarta vad jag vet. Tänker eller kan jag tillverka en? Nej.
Citera
2019-10-22, 12:41
Medlem
Jazzils avatar
Till er alla här, både ni som tror på en platt jord och ni som mig själv vet att den är en glob.

Hur orkar ni? Mår ni bra av detta?

Det ÄR väldigt uppenbart att plattskallarna enbart trollar. Även jag åker på skiten och försöker tjata emot plattskallarna. Men när man hållit på några ggr så inser man att svaren enbart går ut på att fortsätta debatten utan att ge något.

Oavsett vad vi kommer visa dom för bevis kommer dom trolla vidare.

Jag blir lika förvånad över att plattskallarna orkar hålla på lika mycket hur vissa av det andra lägret orkar. Ni kommer aldrig komma till något slut. Därför dom som är på plattskallarnas sida inte är ute efter kunskap. Inte ens att strida för en platt jord. Dom är enbart ute efter att driva.
Citera
2019-10-22, 12:42
Medlem
constants avatar
Citat:
Kartprojektion. Det står på kartan vad det är för projektion, det står där hur du ska utläsa kartan. Jag hävdar inte att Gleason's är en karta på den platta jorden av just samma skäl som du.
Så avstånden på kartan överensstämmer inte med verkligheten? Vad beror det på?

Menar, har du en ritning på en tvådimensionell sak så stämmer naturligtvis måtten, men du menar att det finns en förklaring till varför de inte gör det här? Kan du förklara vad det beror på?

Har jag gjort min egen karta? Nej, hur skulle jag själv kunna göra en karta på den platta jorden?
[/quote]Varför skulle du inte kunna göra det? En platt karta där avstånden stämmer med verkligheten skulle kunna utgöra ett väldigt viktigt evidens för din världsbild.
Citera
2019-10-22, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Avståndet mellan Brisbane och Perth är 360 mil och 38 grader utefter latituden.
Det betyder att hela latituden är 360*(360/38)= 3400 mil. Vilket kan jämförs med ekvatorns 4000 mil.

Varför är latituden S30 kortare än ekvatorn? På en platt jord borde den vara längre.
Påståendet baseras på din okulära bedömning av Gleason's karta, du förstår inte kartan, kartan anger korrekt avstånd. Jag hävdar inte att Gleason's karta är en plattjordskarta.
Citera
2019-10-22, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Så avstånden på kartan överensstämmer inte med verkligheten? Vad beror det på?

Menar, har du en ritning på en tvådimensionell sak så stämmer naturligtvis måtten, men du menar att det finns en förklaring till varför de inte gör det här? Kan du förklara vad det beror på?

Varför skulle du inte kunna göra det? En platt karta där avstånden stämmer med verkligheten skulle kunna utgöra ett väldigt viktigt evidens för din världsbild.[/quote]
Kartprojektion. Kolla upp det!
Citera
2019-10-22, 12:51
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Varför använder plattjordarna en projektion för att avbilda en platt jord på en platt karta? Projektion behövs när man avbildar globjorden på en platt karta men varför inte bara avbilda den platta jorden utan projektion? Troligen för att detta inte går för att jorden inte är platt.
Citat:
Det är kameran som skapar kurvan.

Om du zoomar kraftigt så förstärks kurvan men ingen kurva skapas om du inte använder en fisheyelins men en fisheyelins skapar kurvor i sidled, inte rakt fram så som bilderna på bron.
Senast redigerad av Jonas1968 2019-10-22 kl. 12:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in