2019-10-22, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nej, du kan se kurvan på bild.

Det finns information att tillgå, men du väljer att inte acceptera det för att det inte passar in i din på förhand bestämda tro.

Vad är det för troende som jag argumenterar för? Det kan ju inte vara att jorden är sfärisk, det finns det bevis för.

Din tro på den platta jorden verkar vara en blind tro, eftersom det inte verkar gå att bevisa eller motbevisa att jorden är platt.
Ditt enda bevis, eller evidens som det nu heter, är en zoomad bild på broar i amerikanska södern.
Att allt det där andra, rymdresor, besök på månen, Turning Torso visat sig vara lögn gör att du desperat klamrar dig fast vid detta foto. Detta foto, evidensen av vetenskaplig konsensus.

Bespara oss dyngan!
Citera
2019-10-22, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Utom när du ser saker som talar emot att jorden är platt, då väljer du i stället för att blunda för dessa observationer.

T.ex blundar du för något så enkelt som polstjärnans höjd över horisonten. En observation som tydligt visar att jorden inte är platt.
Polstjärnans höjd över horisonten visar att vinkeln till ökar eller minskar.
Citera
2019-10-22, 11:10
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Mitt bevis är perspektivet. Kurvan på din glob syns i enlighet med Inverse Square Law.
https://en.wikipedia.org/wiki/Inverse-square_law
Inverse Squre Law säger att ljuset avtar med kvadraten på avståndet, det vill säga på dubbelt avstånd så avtar ljuset till en fjärdedel. Detta gäller hela objekt, inte den nedre delen.

Inverse Square Law gör inte att perspektiv hindrar ljus från nedre delen av objekt att nå betraktaren.
För att det ska ske måste något skymma ljuset.
Hur skapar Inverse Squre Lave kurvan, som du ser på bilderna från Lake Pontachtrain?
Citera
2019-10-22, 11:11
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nu har du omformulerat kravet till en enkel karta, retorik.
Jag tror inte det är lätt för mig att rita en karta över världen.

Tror du det kan sitta en plattjordare på ett australiskt forum just nu som vägrar inse att om jorden vore platt - och avstånden i Australien är de de vet att de är - så skulle Stockholm och Göteborg ligga med flera hundra mils avstånd från varandra?
Citera
2019-10-22, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Och som den dåre du är så förtränger du det enkla faktum att du inte behöver rita någon karta eftersom det redan finns fungerande kartor.

Och jo vi känner till avståndet mellan Perth och Brisbane. Och ja, vi känner till dess koordinater. Och jo detta bevisar att jorden inte är platt.
Anledningen till detta tjat om avståndet mellan Perth och Brisbane är Gleason's karta. Om du tittar på kartan så ser du att avståndet mellan dessa orter detsamma som på din bollkarta, kartan är en projektion. Jag vet inte hur ser ut i verkligheten.

Du får sista ordet.
Citera
2019-10-22, 11:16
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ditt enda bevis, eller evidens som det nu heter, är en zoomad bild på broar i amerikanska södern.
Att allt det där andra, rymdresor, besök på månen, Turning Torso visat sig vara lögn gör att du desperat klamrar dig fast vid detta foto. Detta foto, evidensen av vetenskaplig konsensus.

Bespara oss dyngan!
Det är inte mitt enda bevis, även om ett bevis räcker.
Att det blir midnattssol på södra halvklotet är ett annat bevis.

Bevisa att besök på månen och rymdresor är en lögn (i lämplig tråd), tack.
På vilket sätt är Turning Torso en lögn? Menar du att bilderna på Turning torso, som visar att horisonten skymmer nedre delen, är fejk?
Citera
2019-10-22, 11:17
Medlem
madtops avatar
Citat:
Polstjärnans höjd över horisonten visar att vinkeln till ökar eller minskar.

Ja. Och förändringen passar inte ihop med en platt jord.

Inte nog med att du inte är mottaglig för våra argument, du vill ju inte ens diskutera dem utan försöker tramsa bort det med meningslösa inlägg.
Citera
2019-10-22, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Herrregud vad slapp du är.

På en platt jord skulle inte stjärnbilderna och månen vridas, var du än befinner dig på plattan.
Man vänder sig om åt andra hållet, himlen rör sig åt samma håll.

Citat:
Jaså du, du tror det skulle vara svårt för dig att rita en karta över en platt jord. Hmm, undrar vad det beror på. Kan du inte hitta en fungerande karta över en platt jord som någon annan har gjort då`Så kan vi börja mäta avstånd och kolla med riktiga uppmätta avstånd. Det vore väl kul?
Ja, jag tror det vore ett svårt och stort jobb.

Citat:
Obefintlig vinkel? Den befinner sig ju rakt ovanför någon plats på jorden. Då kan vinkeln per definition inte var obefintlig. Men jag vet, jag har själv sett solen försvinna ner bakom horisonten oräkneliga gånger. Solen skyms därefter av själva planeten jorden till den kommer upp igen i motsatt väderstreck.
Vinkeln är enligt perspektivet obefintlig, faktiska förhållande oförändrad.
Citera
2019-10-22, 11:22
Medlem
madtops avatar
Citat:
Anledningen till detta tjat om avståndet mellan Perth och Brisbane är Gleason's karta. Om du tittar på kartan så ser du att avståndet mellan dessa orter detsamma som på din bollkarta, kartan är en projektion. Jag vet inte hur ser ut i verkligheten.

Du får sista ordet.

Nej anledningen till tjatet är att avståndet mellan städerna visar att latituden S30 är kortare än ekvatorn. Avståndet visar att jorden inte är platt.
Citera
2019-10-22, 11:34
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag vet inte hur mycket det skulle gå åt, däremot om ett firmament agerar lins och möjliggör för solen kan lysa över flera platser samtidigt så är det ju kostnadseffektivt.
Hur menar du att en sådan lins skulle fungera?
Citera
2019-10-22, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vinkeln blir inte till samma plats om solen är nära och mätningen görs från fler än två platser.
Om solen är långt bort blir vinkeln till samma plats, oavsett hur många platser mätningen görs ifrån.

Här är ett klipp med många mätning av vinkeln är gjord från flera platser.
https://www.youtube.com/watch?v=V03eF0bcYno
Om jorden är platt måste solen finnas på flera ställen (vid 7 min).
Nej, vinkeln blir inte till samma punkt i himlen. Därav solen som projektion i på himlen.
Testet är väl utfört och videon snygg. Men det låser sig fast vid solen fysiskt objekt, solen som fenomen är inte bevisat eftersom rymden inte kan bevisas. Därför kan solen vara en projektion på en lins, behöver inte vara så men denna video gör samma misstag som alla påståenden om globjorden. Den utgår ifrån att jorden är glob.
Citera
2019-10-22, 11:41
Medlem
Citat:
Tror du det kan sitta en plattjordare på ett australiskt forum just nu som vägrar inse att om jorden vore platt - och avstånden i Australien är de de vet att de är - så skulle Stockholm och Göteborg ligga med flera hundra mils avstånd från varandra?
Du baserar påståendet på en felaktig tolkning av Gleason's karta. Kartan är en projektion. Står att utläsa på kartan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in