2019-10-22, 10:46
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Mina argument kan mycket väl falla ihop, du däremot för aldrig fram några argument.

Du lider av en sjukdom som får dig att bli oemottaglig för våra argument.
Hela tråden är full av argument om allting från det faktum att kartor fungerar via satelliter till faktiska mätningar av kurvaturen.
Citera
2019-10-22, 10:49
Medlem
madtops avatar
Citat:
Är det begreppet evidens som gäller nu? Om så är fallet går det ju inte att få bevis, enbart evidens.
Snart kommer du och andra att säga att det inte går att bevisa, eller hur? Det är vad introduktionen av begreppet evidens syftar till. Genomskinligt.

Men sluta nu, du framställer dig som en tvättäkta dåre.

Nej vi har inte infört begreppet evidens för att dölja att jorden är platt.
Citera
2019-10-22, 10:50
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Exempelvis så tror jag att jorden är platt baserat på det jag kan se.
Nej, du kan se kurvan på bild.

Citat:
Vad som är bortom det vet jag inte därför att det inte finns information att tillgå. Men du vill ju såklart få det till att jag tror blint för att det är bra retorik för ditt argument.

Det är du som argumenterar som en religiöst troende.
Det finns information att tillgå, men du väljer att inte acceptera det för att det inte passar in i din på förhand bestämda tro.

Vad är det för troende som jag argumenterar för? Det kan ju inte vara att jorden är sfärisk, det finns det bevis för.

Din tro på den platta jorden verkar vara en blind tro, eftersom det inte verkar gå att bevisa eller motbevisa att jorden är platt.
Citera
2019-10-22, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jo men tjena.

Du kan ju inte ens presentera en enkel karta över den värld du påstå dig tro på. Hur långt är det nu tvärs över Australien?
Nu har du omformulerat kravet till en enkel karta, retorik.
Jag tror inte det är lätt för mig att rita en karta över världen.

Citat:
Hur kommer det sig att stjärnbilderna vrids beroende på var du befinner dig i nord- sydlig rikting?
Därför att observatören är vänd åt olika håll.

Citat:
Hur kan astronomer förutse sol- och månförmörkelser?
Det gör Mr Eclipse, Fred Espenak. Hur vet jag inte.

Citat:
Hur kan piloter hitta rätt när flyger mellan kontinenterna?
Jag vet inte hur piloter navigerar. Antagligen använder de kartor, kompasser, racon, och GPS. Jag misstänker att du kommer att citera just "GPS"

Citat:
Varför går det inte att se solen ens med teleskop när det är natt?
Pga av att vinkeln till solen är obefintlig.

Citat:
Ja, jag vet - du vet inte, du bara spekulerar...
Och du vet men har inga bevis. Du tror, med andra ord.
Citera
2019-10-22, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det måste i så fall vara flera, men Man kan bara se en. Ad-hoc-resonemang staplade på ad-hoc-resonemang för att med skohorn passa in det vi observerar med din på förhand bestämda tro.
Nej, vilkeln till den blir en annan. Precis som på din bolljord där solen långt bort.
Citera
2019-10-22, 10:56
Medlem
Citat:
Självklart tror du blint. Du erkänner ju det i inlägg efter inlägg. Konstruktören, firmamentet, poängen. Inget av detta har du ’bevis’ för, du har valt att blint tro.
Jag erkänner att jag inte vet.
Citera
2019-10-22, 10:57
Medlem
madtops avatar
Citat:
Exempelvis så tror jag att jorden är platt baserat på det jag kan se.

Utom när du ser saker som talar emot att jorden är platt, då väljer du i stället för att blunda för dessa observationer.

T.ex blundar du för något så enkelt som polstjärnans höjd över horisonten. En observation som tydligt visar att jorden inte är platt.
Citera
2019-10-22, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Detta är inte mitt enda bevis.
Det är vad jag vet det enda ställe på jorden med en så stor struktur att man kan se kurvan. Atchafalya är inte lika lång som bron över Pontachtrain, men tillräckligt lång för att visa kurvan.

Jag har redan förklarat att bilder som inte är inzoomade inte visar kurvan. Kurvan börjar synas flera kilometer bort, därför är kurvan svår att se utan zoom. Vad är din förklaring till att kurvan syns (exakt som globmodellen förutspår) vid inzoomning?

För övrigt räcker det med ett enda bevis för globjorden för att falsifiera plattjorden.

Självbedrägeriet står du för.
Mitt bevis är perspektivet. Kurvan på din glob syns i enlighet med Inverse Square Law.
https://en.wikipedia.org/wiki/Inverse-square_law
Citera
2019-10-22, 11:00
Medlem
madtops avatar
Citat:

Och som den dåre du är så förtränger du det enkla faktum att du inte behöver rita någon karta eftersom det redan finns fungerande kartor.

Och jo vi känner till avståndet mellan Perth och Brisbane. Och ja, vi känner till dess koordinater. Och jo detta bevisar att jorden inte är platt.
Citera
2019-10-22, 11:02
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Därför att observatören är vänd åt olika håll.

Det gör Mr Eclipse, Fred Espenak. Hur vet jag inte.

Jag vet inte hur piloter navigerar. Antagligen använder de kartor, kompasser, racon, och GPS. Jag misstänker att du kommer att citera just "GPS"

Pga av att vinkeln till solen är obefintlig.

Och du vet men har inga bevis. Du tror, med andra ord.

Herrregud vad slapp du är.

På en platt jord skulle inte stjärnbilderna och månen vridas, var du än befinner dig på plattan.

Jaså du, du tror det skulle vara svårt för dig att rita en karta över en platt jord. Hmm, undrar vad det beror på. Kan du inte hitta en fungerande karta över en platt jord som någon annan har gjort då`Så kan vi börja mäta avstånd och kolla med riktiga uppmätta avstånd. Det vore väl kul?

Obefintlig vinkel? Den befinner sig ju rakt ovanför någon plats på jorden. Då kan vinkeln per definition inte var obefintlig. Men jag vet, jag har själv sett solen försvinna ner bakom horisonten oräkneliga gånger. Solen skyms därefter av själva planeten jorden till den kommer upp igen i motsatt väderstreck.
Citera
2019-10-22, 11:02
Medlem
madtops avatar
Citat:
Mitt bevis är perspektivet. Kurvan på din glob syns i enlighet med Inverse Square Law.
https://en.wikipedia.org/wiki/Inverse-square_law

Det finns såklart inte ett jävla skit i "inverse square law" som stipulerar att saker försvinner ned under horisonten.
Citera
2019-10-22, 11:05
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nej, vilkeln till den blir en annan. Precis som på din bolljord där solen långt bort.
Vinkeln blir inte till samma plats om solen är nära och mätningen görs från fler än två platser.
Om solen är långt bort blir vinkeln till samma plats, oavsett hur många platser mätningen görs ifrån.

Här är ett klipp med många mätning av vinkeln är gjord från flera platser.
https://www.youtube.com/watch?v=V03eF0bcYno
Om jorden är platt måste solen finnas på flera ställen (vid 7 min).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in