2019-10-22, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jag har något svårt att tro det då det kan upplevas som att det finns någon typ av "M+SD" bland allmänheten eller att en röst på SD är en röst på en M-regering.

Man bör komma ihåg att många allmänna vänsterväljare alltså inte attraheras av M (och särskilt KD...). Möjligt att dessa kan tänka sig en SD-regering med stöd av M eller dylikt (framåt) men en stödröst för en M-ledd regering? Det är något svårt att se.

Det är inte som att det inte är ofta SD pratar ofta det sk "konservativa blocket" och att man gärna samarbetar med M och KD (läs: är villig att vara stödparti åt M).
Håller med om allt du skriver men att SD skulle bli ett stödparti till en M-regering är en föreställning som sprids bland vissa tongivande skribenter i den här tråden och som inte har så mycket med verkligheten att göra enligt min mening.

SD är snart lika stort som M och KD tillsammans. Det är självklart att en ”konservativ” regering kommer att till största delen ha en politik som dikteras av SD. Väljare som är rädda för en Moderat politik men samtidigt vill ha stängda gränser kan helt enkelt rösta på SD. Det är garantin för att Moderaterna inte får genomslag för sin liberala politik i någon samhällsskadlig utsträckning.

Vad du och andra missförstår är att SDs parlamentariska styrka efter ett val idag är helt annorlunda än efter förra valet. Då hade SD inget annat val än att försöka bli ett stödparti åt en alliansregering, och inte ens det lyckades man tvinga fram. Efter ett val idag kan man diktera villkoren på ett helt annat sätt.
2019-10-22, 03:54
Medlem
Custom_mades avatar
Att Sveriges största väljargrupp är konformisterna är väl ingen nyhet?

Finns inget land i världen som är så konformistiskt som Sverige och folket så konformistiska som Svenskarna!

Sen finns det många i Sverige som hellre skulle bli rövknullade av en arabneger än göra avkall på den nya "kampen". Dvs klimathysterin. Dessa personer resonerar religiöst angående detta.

"Vad är mina bekymmer när det kommer till det stora hela när JAG kan vara med och rädda världen!?"

Problemet är korkade väljare!
2019-10-22, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Under "flyktingkrisen peakade SD i OU-arna på 21,7 % snitt September och December 2015. Sentio och Yougov är med och spökar i dessa medel, spretiga som de var. Man får anta att det var maximalt vad SD kunde få då med tanke på situationen i landet. I Juli 2018 22,5 %.

Hittills i oktober 2019 så snittar SD 22,7 %.

Vad tror ni blir SDs peak den här gången? Inte just i oktober utan när det börjar plana ned igen nästa gång.
Som jag påpekat tidigare så är det omöjligt att förutse den politiska framtiden. En enskild fråga kan få Ebba/KD att först dubbleras för att sedan halveras. Ingen kunde förutse den berg och dalbanan.

En enskild fråga kan dessutom orsaka extraval. En fråga som också är omöjlig att förutse. Trots att det finns kandidater som Löfvens eventuella avgång, marknadshyror och förändrad LAS.

Alltså är det enbart spekulation var peaken finns för SD denna gången. Och en hel del önsketänkande i mitt fall. Plus att OU och val är 2 helt olika saker.

För mig har det länge varit 25 plus som är det optimala. Ett resultat som i praktiken omöjliggör en regering som inte tar med SD. Eftersom M plus S kan Expressens ledarsida enbart drömma om. Kommer inte att ske.

Plus vilka psykologiska effekter det skulle ge. Ett SD avsevärt större än S. Ett SD större än M plus KD. Ett SD i paritet med S plus MP, alltså regeringen. Ett SD lika stora som C, L, MP och V tillsammans. 100 års särställning för SAP bruten. Vilket i praktiken innebär att man inte längre framstår som garanten för de importerade och inhemska bidragsmaskinernas försörjning. Enbart detta kan leda till extraval eftersom spänningarna inom JÖKen ofelbart kommer att öka.

Och vad kommer en svettig, maktlös och snyftande Lill-Stalin Sjöstedt att göra i det läget? Ska vi tro media är inte hans ställning i partiet lika stark längre. Dessutom är det behagligt att leva som röd miljonär i Vietnam.

Och vad kommer liberalernas negress att göra efter att länge balanserat på 4-procentlinjen? Att fortsätta hålla JÖKen under armarna kommer inte att generera några nya väljare. Leder snarare till sotdöden.

Och vad kommer Löfven att göra i ett sådant läge? Senast i TV såg han inte så bekväm ut längre med släpvagnarna MP, C och L. Och avgår han, av hälsoskäl eller annat, så faller JÖKen.

Vi lever i spännande politiska tider.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-10-22 kl. 05:03.
2019-10-22, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Att Sveriges största väljargrupp är konformisterna är väl ingen nyhet?

Finns inget land i världen som är så konformistiskt som Sverige och folket så konformistiska som Svenskarna!

Sen finns det många i Sverige som hellre skulle bli rövknullade av en arabneger än göra avkall på den nya "kampen". Dvs klimathysterin. Dessa personer resonerar religiöst angående detta.

"Vad är mina bekymmer när det kommer till det stora hela när JAG kan vara med och rädda världen!?"

Problemet är korkade väljare!
Definitivt. I Sverige skyller väljarna på politikerna som man själva varit med om att rösta fram. Gång på gång dessutom. Som i senaste valet 2018. Fler än 80 procent av väljarna ville ha mer av samma.
2019-10-22, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Håller med om allt du skriver men att SD skulle bli ett stödparti till en M-regering är en föreställning som sprids bland vissa tongivande skribenter i den här tråden och som inte har så mycket med verkligheten att göra enligt min mening.

SD är snart lika stort som M och KD tillsammans. Det är självklart att en ”konservativ” regering kommer att till största delen ha en politik som dikteras av SD. Väljare som är rädda för en Moderat politik men samtidigt vill ha stängda gränser kan helt enkelt rösta på SD. Det är garantin för att Moderaterna inte får genomslag för sin liberala politik i någon samhällsskadlig utsträckning.

Vad du och andra missförstår är att SDs parlamentariska styrka efter ett val idag är helt annorlunda än efter förra valet. Då hade SD inget annat val än att försöka bli ett stödparti åt en alliansregering, och inte ens det lyckades man tvinga fram. Efter ett val idag kan man diktera villkoren på ett helt annat sätt.
Precis. Under hundra år har konsensus varit att största partiet i en regeringskonstellation lägger beslag på statsministerposten.

Om SD i ett val blir största partiet och är med om att bilda regering är det självklart att Jimmie blir statsminister. Men skulle han och SD i det läget fega ur har man gjort bort sig fullständigt.
2019-10-22, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Det här är inte tråden om mediakriget men det finns så många självmotsägelser i resonemangen att jag baxnar. Det har ju bokstavligen funnits en koalition mellan ledande medier och det har inte handlat om klickjakt.

Att det funnits en marknad för invandringskritiska åsikter framgår väl av att Sverige har Europas sannolikt största alternativmediabredd. Om Bonniers varit drivna av pengar, klick och marknadsandelar så hade de startat en migrationskritisk publikation och täckt in den nischen också. De startar och köper upp publikationer i parti och minut. Allt för att täcka in varje tänkbar nisch.

Men man hamnar lätt i otrevliga tankar om man börjar fundera kring dessa frågor så det är nog bra att inte fundera kring varför Bonniers agerat som de gjort. Låt livet vara enkelt.
Varsågod att baxna, men du får finna dig i att det finns de som inte tolkar alla iakttagelser teleologiskt och inte tror på globalistkonspirationer i varje vrå – det hindrar liksom ingen annan att tro på dem.

Du har dock rätt i att livet blir enklare när man inte tror på konspirationer, bland annat eftersom man har lättare att förutse saker när man inte är låst vid förväntningar. De som t ex investerade enorma mängder tanke- och förtroendekapital i att hävda att alla opinionsinstitut utom Sentio och YouGov är korrupta propagandamaskiner som bildat kartell för att hålla SD nertryckta (och att alla som tror nåt annat är imbecilla barnatroende får eller vandrande påverkansoperationer), blev väldigt snopna i höstas när det visade sig att de påstådda propagandamaskinerna gjort allt de kunnat för att träffa rätt på SD och lyckats rätt bra, medan Sentio/YouGov hade rökt upp all crack på norra halvklotet.

På samma sätt behövs ingen koalition för att medier ska springa åt samma håll i ett av världens mest ängsliga, konsensusstyrda länder. Om man har det med sig behöver man inte klia sig i huvudet och dra märkliga slutsatser om att det måste ha ”gått ut en order” för att efterkonstruera en förklaring till att fiskstimmet plötsligt vänder och springer åt andra hållet. Dessutom slipper man lappa och laga i teorierna när man får jobbiga frågor av typen ”Varför i hela friden skulle Bonnier låta såna som Anna Dahlberg, AC Marteus, Susanna Birgersson, Johan Hakelius, Sanna Rayman, Niklas Svensson, Federico Moreno, Karin Sörbring m fl härja fritt i Expressen om ägarna är besatta av maximalt invandringsvänlig och SD-hatisk opinionsbildning?” (”Öhhhh... för att... täckmantel?”) Och när öppet invandrings- och systemkritiska journalister som Jens Ganman säger att det inte finns några konspirationer i kåren utan att det handlar om att PK sitter i väggarna, tvingas man inte täppa till det hålet i teorin med typ ”hmmm han vågar nog inte avslöja hur det egentligen ligger till”.

Som sagt, låt var och en bli salig på sin tro, men ödsla inte energi på att försöka sälja konspirationsteorier till mig. Jag är ”teleologisk ateist” och kommer att stänga dörren lika bestämt som om det var Jehovas som ringde på. Det är inte av bekvämlighet – då hade jag valt konspirationsteoriernas sköna sövande heroindos varje dag i veckan.
Senast redigerad av CrispyKreem 2019-10-22 kl. 05:09.
2019-10-22, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Som jag påpekat tidigare så är det omöjligt att förutse den politiska framtiden. En enskild fråga kan få Ebba/KD att först dubbleras för att sedan halveras. Ingen kunde förutse den berg och dalbanan.
Apropå berg- och dalbanor satt jag just och kollade på opinionsmätningar i grannländer.

Dansk Folkeparti har rasat från 17 till 9 på ett år. (Poll of polls Danmark)
Fremskrittspartiet har rasat från 13 till 9 på ett år. (Poll of polls Norge)
Sannfinnländarna har rusat från 9 till 20 på ett år. (Poll of polls Finland)

SD:s stabilitet (inga dippar, endast stiltje varvat med rusningar) vilar mycket på att de övriga varit pålitligt idiotiska i 9 år, en gåva som SD:s motsvarigheter i övriga Norden inte varit lika lyckligt lottade med.
Citat:
Och vad kommer liberalernas negress att göra efter att länge balanserat på 4-procentlinjen? Att fortsätta hålla JÖKen under armarna kommer inte att generera några nya väljare. Leder snarare till sotdöden.
Hon intervjuades av Niklas Svensson idag och sa följande:
L-ledaren Nyamko Sabuni säger, i ”Direkt med Niklas Svensson”, att hon är beredd att möta Jimmie Åkesson över en lunch.
– Vill han prata med mig så har han mitt nummer. Det är bara att ringa, säger Nyamko Sabuni.
Men det bästa var ändå denna:
Förre L-ledaren Jan Björklund har berättat att han för två år sedan lovade sina barn att han aldrig skulle medverka till att SD skulle få makt.

Har du gett dina barn motsvarande löfte?
– Nej, det skulle jag inte göra. Det handlar inte om mig och mina barn, det handlar inte om vår familj, utan det handlar om vårt land.
Fan vilken elegant pik, en signal om helt rätt fokus och ett totalt tillintetgörande av Björklund i samma mening.
Citat:
Och vad kommer Löfven att göra i ett sådant läge? Senast i TV såg han inte så bekväm ut längre med släpvagnarna MP, C och L. Och avgår han, av hälsoskäl eller annat, så faller JÖKen.
Jag hörde en MP-representant diskutera ensamkommande-haveriet i SvD:s podcast och hon var väldigt förtröstansfull om att de pågående samtalen om migrationen skulle utmynna i en mycket mer ”human” asylpolitik som hade gett afghanska skäggbarnen PUT direkt, utan åldersbedömningar och frågor.

Man förutsätter ju nånstans att S i rådande opinionsläge hellre tar cyanidpiller än går med på en ny MP-dikterad migrationspolitik, fast det trodde jag om gymnasieamnestin också och titta hur det gick.
2019-10-22, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Apropå berg- och dalbanor satt jag just och kollade på opinionsmätningar i grannländer.

Dansk Folkeparti har rasat från 17 till 9 på ett år. (Poll of polls Danmark)
Fremskrittspartiet har rasat från 13 till 9 på ett år. (Poll of polls Norge)
Sannfinnländarna har rusat från 9 till 20 på ett år. (Poll of polls Finland)

SD:s stabilitet (inga dippar, endast stiltje varvat med rusningar) vilar mycket på att de övriga varit pålitligt idiotiska i 9 år, en gåva som SD:s motsvarigheter i övriga Norden inte varit lika lyckligt lottade med.

Hon intervjuades av Niklas Svensson idag och sa följande:
L-ledaren Nyamko Sabuni säger, i ”Direkt med Niklas Svensson”, att hon är beredd att möta Jimmie Åkesson över en lunch.
– Vill han prata med mig så har han mitt nummer. Det är bara att ringa, säger Nyamko Sabuni.
Men det bästa var ändå denna:
Förre L-ledaren Jan Björklund har berättat att han för två år sedan lovade sina barn att han aldrig skulle medverka till att SD skulle få makt.

Har du gett dina barn motsvarande löfte?
– Nej, det skulle jag inte göra. Det handlar inte om mig och mina barn, det handlar inte om vår familj, utan det handlar om vårt land.
Fan vilken elegant pik, en signal om helt rätt fokus och ett totalt tillintetgörande av Björklund i samma mening.

Jag hörde en MP-representant diskutera ensamkommande-haveriet i SvD:s podcast och hon var väldigt förtröstansfull om att de pågående samtalen om migrationen skulle utmynna i en mycket mer ”human” asylpolitik som hade gett afghanska skäggbarnen PUT direkt, utan åldersbedömningar och frågor.

Man förutsätter ju nånstans att S i rådande opinionsläge hellre tar cyanidpiller än går med på en ny MP-dikterad migrationspolitik, fast det trodde jag om gymnasieamnestin också och titta hur det gick.
1. Ja, SDs stabilitet är slående. Deras uppgångsgraf påminner inte så lite om ett framstående börsbolags dito. Uppgångar varvade med konsolideringsfaser med uttalade platåbildningar. Främst beroende på att runt 85 procent av SDs väljare ett valår återigen röstar på Jimmie i nästa val. Plus påfyllnad av främst sossar och moderater. Som du skriver. Det går inte att jämföra med de andra nordiska länderna. Sverige är unikt.

2. Sabuni, ja. Hörde detsamma. Mellan raderna kan man förstå att hon är medveten om läget. Det vi däremot inte vet är vad hon ska ta sig till.

3. Samtalen om migrationen, ja. Det räcker med att läsa regeringens direktiv för att förstå MP-representantens optimism.

Citat. Migrationspolitiken ska vara human, rättssäker och effektiv. Den ska säkerställa att individuella skyddsskäl beaktas vid ansökningar om asyl och att Sveriges internationella åtaganden respekteras, Slut citat.

I praktiken kommer det att innebära ökad import. Ordet effektiv betyder här att alla får stanna eftersom klustret S, MP, C, V och L har riksdagsmajoritet.

Det är uppenbart för alla att den stora förloraren på JÖKen är sossarna. Fortsätter importen av bottenskrap kommer kommunerna och välvärden att gå i konkurs. Frågan är om SAP är villiga att ta den smällen och själva gå i politisk konkurs. Som jag ser det finns det enbart en utväg om man inte vill det. Löfven måste avgå.

4. När det gäller flocken av afghaner är jag övertygad om att de kommer att få stanna. Det kommer att utfärdas en allmän amnesti eftersom de nu befunnit så länge i landet. Kallat humanitära skäl. Pådrivet av MP. Där Ebba/KD kommer rösta för av samma skäl. Eftersom Jesus älskar alla baaaaarnen. Även de skäggiga medelålders varianterna.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-10-22 kl. 06:57.
2019-10-22, 07:13
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror något hänt efter Mattssons avsked. Bonnier vill ha ett ägg i SD-korgen och ett i den radikal-socialliberala korgen (DN). De vill inte bli marginaliserade i det nya SD-Sverige.

Kan det också vara så att Bonniers ser en chans att platta till S? Borgarna har trots sina regeringsperioder aldrig på allvar utmanat sosse-Sverige.

Nej Expressen vill ha hundratusentals sverigedemokraters pengar från lösnummerförsäljning. Mammon är Bonniers husgud.

Göra sig ovän med 25% av lösnummerköparna det är inges smart taktik. Expressen kommer att svassa för Åkesson efter valt när Sd får 25% av rösterna.
2019-10-22, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Nej Expressen vill ha hundratusentals sverigedemokraters pengar från lösnummerförsäljning. Mammon är Bonniers husgud.

Göra sig ovän med 25% av lösnummerköparna det är inges smart taktik. Expressen kommer att svassa för Åkesson efter valt när Sd får 25% av rösterna.
Precis!

AB är sossarnas husorgan. Expressen är krämarnas husorgan. DN är ett uttryck för krämarnas dåliga samvete. Wolodarski deras Nemesis när allt vänder. Alltså han som bokstavligen ser ut som en karikatyr av en gniden jude i Bonnierhuset.

Frågan är varför grisen Mattsson fick gå från Expressen? Det skedde före SDs senaste uppgångar i OU. Här är det uppenbart locket på. Sällan man ser en sådan brist på skvaller om en mediekändis. Trots allt var han den tidningens ledargalt under 10 år.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-10-22 kl. 08:55.
2019-10-22, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Som sagt, låt var och en bli salig på sin tro, men ödsla inte energi på att försöka sälja konspirationsteorier till mig. Jag är ”teleologisk ateist” och kommer att stänga dörren lika bestämt som om det var Jehovas som ringde på. Det är inte av bekvämlighet – då hade jag valt konspirationsteoriernas sköna sövande heroindos varje dag i veckan.

Nej jag söker snarare sälja rätt etablerad statsvetenskap, men för att skildra stora samhällsförändringar så måste man renodla och framhålla enskilda centrala aktörers agerande.

Vi lever i samma situation som invånarna i Bengalen under Brittiska Imperiets höjdpunkt. På samma sätt som det Brittiska Imperiet styrdes av något hundratal förmögna och inflytelserika överhuvuden i mäktiga familjer så styrs det nya imperiet av ungefär samma antal familjer - men centrum har flyttat över Atlanten.

Vi är en del av "The Global Liberal World Order" som började löpa amok när muren föll och vår lokala styrande elit är precis som härskarna i det gamla Bengalen mer intresserade av vad som händer i imperiets kärnland än vad de lokala invånarna råkar ha för åsikter om vad som bör göras.

Men jag tycker vi släpper diskussionen som ju hör hemma i någon annan tråd.
2019-10-22, 10:17
Medlem
Expressen fortsätter att stoppa på ved på eftertänksamhetens brasa. I linje med tidigare resonemang och ledargaltens hastiga frånfälle. Med Bonniers välsignelse.

https://www.expressen.se/kronikorer/patrik-lundberg/akesson-tar-emot-grasossar-med-oppna-armar/

Citat.

Åkesson tar emot gråsossar med öppna armar

Frågan är då vad maktpartierna, S och M, gör åt saken eftersom de kontinuerligt förlorar väljare till Åkesson och sällan lockar några tillbaka.

Samtidigt förvånar det somliga att mer än var femte svensk gillar ett parti som grundades av nynazister och som till dags dato har orsakat fler skandaler än vad det finns bögar i en genomsnittlig prideparad. Slut citat.

Samtidigt förvånar det mig att det fortfarande finns fler väljare som kopplar ihop SD med nazister än det finns väljare som kopplar ihop S och C i praktiskt handlande med gammal-nazisten Hitler. Den omhuldade Erlander var under kriget protektor för landets koncentrationsläger. Där man internerade kommunister och andra antinazister.

Inte ens statsministern har vett att sluta ljuga i direktsändning. Senast var det pengar till Erdogan. Uppenbarligen har hans mamma inte lärt honom att det är fult att ljuga.

Nej, just det. Inte ens hans morsa ville veta av honom. Han var en bortbyting redan som barn. Ensamkommande när han låg och runkade med sina fantasier om bättre tider. Idag är han en bortbyting till SD i sin begynnande ålderdom. Tyvärr blev han övertalad om att leda det sjunkande skeppet SAP. Efter att den gistna skutan under Sahlins neger och muslimälskande befäl gått på grund med en flinande kommunist Ohly i bakgrunden. Jag känner ingen motvilja mot personen Stefan. Jimmie har gett uttryck för samma sak.

Min uppfattning är att ju fler gånger farbror Stefan ropar att vargen kommer desto fler väljare kommer att lämna. Läs fördel SD i OU.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-10-22 kl. 10:48.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in