Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Jag tror något hänt efter Mattssons avsked. Bonnier vill ha ett ägg i SD-korgen och ett i den radikal-socialliberala korgen (DN). De vill inte bli marginaliserade i det nya SD-Sverige.
Kan det också vara så att Bonniers ser en chans att platta till S? Borgarna har trots sina regeringsperioder aldrig på allvar utmanat sosse-Sverige.
Det började långt tidigare, men som jag skrev i mångkulturtråden sommaren 2015 innan allting kraschade och vände:
Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Jag sa för några år sedan att den invandringskritiska opinionens hemlöshet bland etablerade medier förr eller senare kommer att identifieras av kvällspressen som en expansionsnisch. Det finns trots allt tidningshus i Storbritannien som drar in enorma pengar på att mata ut chockrubriker om invandring. Expressen har väl insett att man inte kan växa genom att vara en kopia av Aftonbladet, lika lite som SvD har något att vinna på att vara "den andra DN".
Om man vill sälja tidningar i ett land där 58% tycker att invandringen är för stor kan man inte tränga ihop sig och skriva för de resterande 42% och överlåta 58% till alternativa medier. Inte ens media är lika dåliga överlevare som sjuklövern.
Konspirationsteorierna brukar kretsa kring att Bonnier vill ha massinvandring deluxe och därför styr Expressens rapportering om migration och SD med järnhand. Min teori är snarare att de skiter fett i allt det där och bara bryr sig om att tjäna så mycket pengar som möjligt. Om invandringskritiska ledartexter eller SD-mysreportage där Niklas Svensson inte ställer en enda kritisk fråga skapar klickfest och säljer lösnummer, jahapp, då får läsarna det. Jag tror de skulle ha gått åt det hållet åtminstone ett par år tidigare om de hade vågat, men eftersom de jobbar inifrån den stockholmska filterbubblan var de nog skraja att bli hatade och ihjälbojkottade. Det visade sig vara helt ofarligt. Så nu kränger de DN-prenumerationer till folket inne i filterbubblan och Expressenlösnummer & klickfester till alla oss utanför. Win-win.
Slog mig att jag faktiskt inte läst altmedia på ett bra tag förutom enstaka smaskrubriker från Frick. När Toivo ”SD nådde taket vid 13” Sjörén står i Expressen-TV och pratar om ett SD-genombrott som är det största som hänt på 100 år kan man så smått börja leva som en dansk eller norrman som läser sina dagstidningar utan att behöva dubbelkolla med altmedia för att se vad som
egentligen hänt, och mindre som en sovjetryss som läser Pravda...