2019-10-21, 18:57
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det började långt tidigare, men som jag skrev i mångkulturtråden sommaren 2015 innan allting kraschade och vände:

Konspirationsteorierna brukar kretsa kring att Bonnier vill ha massinvandring deluxe och därför styr Expressens rapportering om migration och SD med järnhand. Min teori är snarare att de skiter fett i allt det där och bara bryr sig om att tjäna så mycket pengar som möjligt. Om invandringskritiska ledartexter eller SD-mysreportage där Niklas Svensson inte ställer en enda kritisk fråga skapar klickfest och säljer lösnummer, jahapp, då får läsarna det. Jag tror de skulle ha gått åt det hållet åtminstone ett par år tidigare om de hade vågat, men eftersom de jobbar inifrån den stockholmska filterbubblan var de nog skraja att bli hatade och ihjälbojkottade. Det visade sig vara helt ofarligt. Så nu kränger de DN-prenumerationer till folket inne i filterbubblan och Expressenlösnummer & klickfester till alla oss utanför. Win-win.

Slog mig att jag faktiskt inte läst altmedia på ett bra tag förutom enstaka smaskrubriker från Frick. När Toivo ”SD nådde taket vid 13” Sjörén står i Expressen-TV och pratar om ett SD-genombrott som är det största som hänt på 100 år kan man så smått börja leva som en dansk eller norrman som läser sina dagstidningar utan att behöva dubbelkolla med altmedia för att se vad som egentligen hänt, och mindre som en sovjetryss som läser Pravda...
Även om Expressen har släppt loss från asylvurmandet till en viss del så tror jag att MSM som industri kommer att tvingas till mycket stora förändringar (internt) för att kunna åka snålskjuts på SD-tåget.

Jag tror att journalisternas politiska hemvist omöjliggör några större kursändringar om ägarna inte ser till att få journalister vars politiska hemvist speglar samhället i stort.

Att ha 40% MP bland journalisterna (50% SVT/SR) gör inte kursändringen helt lätt. Samma korrupta journalister kör nu klimatpaniken för fulla muggar, matar Svensken med Greta och den som motsätter sig detta kallas "klimatförnekare".
Klimatkramande har följt asyldito och korvstoppande media förlorar ytterligare trovärdighet.

Jag tror att ägarna av media måste rensa ut aktivistjournalister innan trovärdiga kursändringar kan genomföras.

Som jag postade i en annan tråd:

Göteborgs Universitet, JMG - INSTITUTIONEN FÖR JOURNALISTIK
MEDIER OCH KOMMUNIKATION
Undersökningen leddes av professor Kent Asp och utfördes under oktober 2011 - februari 2012.

https://www.jmg.gu.se/digitalAssets/1369/1369226_journalist-2011-journalistboken-kap-13.pdf
Citat:
Tabell 13.1 Journalisternas och allmänhetens partisympatier (%)
Vänsterpartiet
Journalister: 15%
Allmänhet: 5%
Skillnad: +10%

Miljöpartiet
Journalister: 41%
Allmänhet: 12%
Skillnad: +29%

Socialdemokraterna
Journalister: 14%
Allmänhet: 28%
Skillnad: -14%
Citat:
Det går en tydlig skiljelinje mellan journalister som arbetar inom dagspress och journalister som arbetar inom radio och tv. Över 50 procent av journalisterna på Sveriges Radio och Sveriges Television sympatiserar med miljöpartiet, kommersiell radio och tv kommer därefter. Minst andel sympatisörer har miljöpartiet i landsortspress och populärpress.
Citat:
Vänsterpartiet har också en starkare ställning i public service än i
dagspressen. Inom public service sympatiserar över 80 procent med de rödgröna partierna (v+s+mp). Motsvarande andel i storstadsmorgontidningarna är drygt 60 procent I båda fallen är socialdemokraterna dock kraftigt underrepresenterade – övervikten för de rödgröna förklaras alltså främst av den stora andelen miljöpartisympatisörer.
2019-10-21, 19:36
Medlem
KokaGrodas avatar
Citat:
Det började långt tidigare, men som jag skrev i mångkulturtråden sommaren 2015 innan allting kraschade och vände:

Konspirationsteorierna brukar kretsa kring att Bonnier vill ha massinvandring deluxe och därför styr Expressens rapportering om migration och SD med järnhand. Min teori är snarare att de skiter fett i allt det där och bara bryr sig om att tjäna så mycket pengar som möjligt. Om invandringskritiska ledartexter eller SD-mysreportage där Niklas Svensson inte ställer en enda kritisk fråga skapar klickfest och säljer lösnummer, jahapp, då får läsarna det. Jag tror de skulle ha gått åt det hållet åtminstone ett par år tidigare om de hade vågat, men eftersom de jobbar inifrån den stockholmska filterbubblan var de nog skraja att bli hatade och ihjälbojkottade. Det visade sig vara helt ofarligt. Så nu kränger de DN-prenumerationer till folket inne i filterbubblan och Expressenlösnummer & klickfester till alla oss utanför. Win-win.

Slog mig att jag faktiskt inte läst altmedia på ett bra tag förutom enstaka smaskrubriker från Frick. När Toivo ”SD nådde taket vid 13” Sjörén står i Expressen-TV och pratar om ett SD-genombrott som är det största som hänt på 100 år kan man så smått börja leva som en dansk eller norrman som läser sina dagstidningar utan att behöva dubbelkolla med altmedia för att se vad som egentligen hänt, och mindre som en sovjetryss som läser Pravda...
Ja ja, satt och väntade på SVT Rapport. Precis innan visades den numera ökända "Fjädern som blev till en Hen-gate" med Trump vrålande "Look what happend in Sweden, Sweden!!" som slutkläm....
Det gör mig så förbannad att jag tvångsbeskattas för att finansera denna propagandainstitutions egna fake news. Sluta hoppas, cirkulera.
2019-10-21, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Även om Expressen har släppt loss från asylvurmandet till en viss del så tror jag att MSM som industri kommer att tvingas till mycket stora förändringar (internt) för att kunna åka snålskjuts på SD-tåget.

Jag tror att journalisternas politiska hemvist omöjliggör några större kursändringar om ägarna inte ser till att få journalister vars politiska hemvist speglar samhället i stort.

Att ha 40% MP bland journalisterna (50% SVT/SR) gör inte kursändringen helt lätt. Samma korrupta journalister kör nu klimatpaniken för fulla muggar, matar Svensken med Greta och den som motsätter sig detta kallas "klimatförnekare".
Klimatkramande har följt asyldito och korvstoppande media förlorar ytterligare trovärdighet.

Jag tror att ägarna av media måste rensa ut aktivistjournalister innan trovärdiga kursändringar kan genomföras.

Som jag postade i en annan tråd:

Göteborgs Universitet, JMG - INSTITUTIONEN FÖR JOURNALISTIK
MEDIER OCH KOMMUNIKATION
Undersökningen leddes av professor Kent Asp och utfördes under oktober 2011 - februari 2012.

https://www.jmg.gu.se/digitalAssets/1369/1369226_journalist-2011-journalistboken-kap-13.pdf
Jodå, jag minns den där gamla undersökningen men den hade en komiskt låg svarsfrekvens. Nån politikreporter som kommenterade den sa att de som jobbar med politikbevakning knappast skulle svara på sånt där, det är sannolikt unga allmänreportrar. De mest aktivistiska är säkert ivrigast att svara och då blir det en knepig bias. Jag tvivlar dock inte på att MP är klart överrepresenterade ändå.

Klart det finns mycket vänsterpack bland dem, men sannolikt mycket mindre än nidbilden gör gällande. Jag kan komma på flera mediafigurer som är kända borgare eller har kommit ut som såna efteråt, som t e x Adaktusson som blev KD-politiker och alltså i hemlighet var konservativt lagd när han jobbade på statstelevisionen. Gamla SVT-hallåmannen Henrik S Järrel blev moderat riksdagsledamot. Åke Ortmark raljerade mycket mot invandring och PK innan han dog häromåret, han verkade föga vänstervriden. KG Bergström var moderat politiker innan han spenderade 33 år på stats-TV. Hur många exempel finns det från andra sidan? Isabella Lövin var reporter/producent på SR P1 1994-97. Bah Kuhnke jobbade på Söndagsöppet på SVT 1993-97 och hade en egen pratshow i TV4 98-99. Fler kan jag inte komma på för stunden.

Sen tror jag inte det är just ”SD-tåget” det handlar om utan mer att Expressen har märkt att det säljer bra med gräv om invandringens baksidor, kostnader, fusk osv och att inte hålla på och tramsa med vitpixling och andra ängsliga PK-grejor. Jag begär inte att media ska bli SD-organ, jag vill inte ha aktivism av något slag. Bara att de slutar PK-fjanta sig och går all in med konsekvensneutral journalistik, som ju faktiskt är kärnuppdraget.
2019-10-21, 19:48
Medlem
HejaFinlands avatar
Under "flyktingkrisen peakade SD i OU-arna på 21,7 % snitt September och December 2015. Sentio och Yougov är med och spökar i dessa medel, spretiga som de var. Man får anta att det var maximalt vad SD kunde få då med tanke på situationen i landet. I Juli 2018 22,5 %.

Hittills i oktober 2019 så snittar SD 22,7 %.

Vad tror ni blir SDs peak den här gången? Inte just i oktober utan när det börjar plana ned igen nästa gång.
2019-10-21, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Under "flyktingkrisen peakade SD i OU-arna på 21,7 % snitt September och December 2015. Sentio och Yougov är med och spökar i dessa medel, spretiga som de var. Man får anta att det var maximalt vad SD kunde få då med tanke på situationen i landet. I Juli 2018 22,5 %.

Vad tror ni blir SDs peak den här gången? Inte just i oktober utan när det börjar plana ned igen nästa gång.
Jag har Inizio som rättesnöre för 2014-2018. Anledning: På valkvällen 2014 testkörde de sin viktning på data från VALU (som sa att SD skulle få 10,5 och F! 4,0). Inizio sa 12,5 för SD och 3,3 för F!. Väldigt nära på SD och perfekt på F!. Och i september 2018 låg de på 17,1. Lägg på +0,4 i båda ändarna och du har mitt i prick.

Dessutom har de inte ändrat metod längs vägen. Flera andra (Sifo, Demoskop, Ipsos) bytte från telefon till webbpanel/telefon-hybrid mellan 2016-2017 och därför är deras 2015-siffror svåra att jämföra med 2018.

Och peaken för Inizio under flyktingkrisen var 22,2 i december 2015 och samma i januari 2016. I mars hade SD droppat till 18,9 efter Löfvens helomvändning (som inte var så hel men då trodde alla det). Idag ligger de på 22,6 i Inizio. Jag tror de bör kunna kravla sig upp till i alla fall 24 innan det stagnerar till våren (som det ofta gjort).
2019-10-21, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Jag tror det kan peaka på rätt så höga siffror den här gången. När de blir största parti så får de plötsligt med sig en massa konformister, som förmodligen är den största väljargruppen.

En viktig skillnad mellan nu och då är att det inte längre finns den här hysteriska stämningen med allt som har med SD att göra, och vilket skrämmer bort konformisterna. Jag blev själv uppläxad av en person i min lokala idrottsförening 2015 för att jag tyckte att det fanns en gräns för hur många Sverige kunde ta emot. Det skulle inte hända idag.

Då var vi bara icke-konformister som röstade SD. Idag är alla potentiella SD-väljare.
2019-10-21, 20:53
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Jodå, jag minns den där gamla undersökningen men den hade en komiskt låg svarsfrekvens. Nån politikreporter som kommenterade den sa att de som jobbar med politikbevakning knappast skulle svara på sånt där, det är sannolikt unga allmänreportrar. De mest aktivistiska är säkert ivrigast att svara och då blir det en knepig bias. Jag tvivlar dock inte på att MP är klart överrepresenterade ändå.

Klart det finns mycket vänsterpack bland dem, men sannolikt mycket mindre än nidbilden gör gällande. Jag kan komma på flera mediafigurer som är kända borgare eller har kommit ut som såna efteråt, som t e x Adaktusson som blev KD-politiker och alltså i hemlighet var konservativt lagd när han jobbade på statstelevisionen. Gamla SVT-hallåmannen Henrik S Järrel blev moderat riksdagsledamot. Åke Ortmark raljerade mycket mot invandring och PK innan han dog häromåret, han verkade föga vänstervriden. KG Bergström var moderat politiker innan han spenderade 33 år på stats-TV. Hur många exempel finns det från andra sidan? Isabella Lövin var reporter/producent på SR P1 1994-97. Bah Kuhnke jobbade på Söndagsöppet på SVT 1993-97 och hade en egen pratshow i TV4 98-99. Fler kan jag inte komma på för stunden.

Sen tror jag inte det är just ”SD-tåget” det handlar om utan mer att Expressen har märkt att det säljer bra med gräv om invandringens baksidor, kostnader, fusk osv och att inte hålla på och tramsa med vitpixling och andra ängsliga PK-grejor. Jag begär inte att media ska bli SD-organ, jag vill inte ha aktivism av något slag. Bara att de slutar PK-fjanta sig och går all in med konsekvensneutral journalistik, som ju faktiskt är kärnuppdraget.
Det är viktigt att understryka att Gbg's Universitet gjorde undersökningen tillsammans med journalistförbundet.
Och journalistförbundet bekräftade urvalet av tillfrågade. Sant, SVT hade en låg svarsfrekvens men annars låg den på 60% om jag inte missminner mig.
Journalistförbundets medlemmar tillfrågades i undersökningen och få på SVT/SR var vid tidpunkten medlemmar.
2019-10-21, 21:17
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Frågan är vad som händer om/när SD sticker iväg uppåt i opinionen mot mer "farliga" nivåer? Kommer Expressen att skriva lika snällt och vänligt om SD då, eller drar de i stället i bromsen vid något läge, ändrar sin journalistik och säger att nu får det vara nog?

De flesta svenskar, inklusive de flesta värdekonservativa, inser inte att alla samhällsfunktioner i Sverige numer (oavsett för tillfället folkvald regering) har kommunister på ledande poster.

Media-världens makt-positioner, är bara en av de nyckelpositioner som de innehar.

Marxisterna säkrade under årtionden med maoist-strategin "Den Långa Marschen genom Institutionerna" makten inom polis och militär, inom all förvaltning och på alla nivåer i vårt rättsväsende.

Genom att medvetet utlösa kaos i Sverige och skylla på SD kommer dessa Röda Femtekolonnare effektivt hindra SD ifrån någonsin få inflytande.

On topic: Stigande siffror i OU väcker hopp, men förleds inte tro att en sund samhällsomvandling står för dörren. De Röda, som har makten i alla samhällsfunktioner, oavsett riksdagsval, kan effektivt omöjliggöra all förändring.

Tankegods, för var värdekonservativ tankesmedja: Studera, hur effektivt De Röda i Nyckelpositioner har obstruerat, ordervägrat, saboterat och skapat vardagskaos i vårt grannland Polen, då när de konservativa som vunnit valet försökt rensa upp i media, i domstolsväsende etc.
2019-10-21, 21:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Jag har Inizio som rättesnöre för 2014-2018. Anledning: På valkvällen 2014 testkörde de sin viktning på data från VALU (som sa att SD skulle få 10,5 och F! 4,0). Inizio sa 12,5 för SD och 3,3 för F!. Väldigt nära på SD och perfekt på F!. Och i september 2018 låg de på 17,1. Lägg på +0,4 i båda ändarna och du har mitt i prick.
Dessutom har de inte ändrat metod längs vägen. Flera andra (Sifo, Demoskop, Ipsos) bytte från telefon till webbpanel/telefon-hybrid mellan 2016-2017 och därför är deras 2015-siffror svåra att jämföra med 2018.
Och peaken för Inizio under flyktingkrisen var 22,2 i december 2015 och samma i januari 2016. I mars hade SD droppat till 18,9 efter Löfvens helomvändning (som inte var så hel men då trodde alla det). Idag ligger de på 22,6 i Inizio. Jag tror de bör kunna kravla sig upp till i alla fall 24 innan det stagnerar till våren (som det ofta gjort).

Initzia hade en svacka november-17 till april-18 med som lägst 15,4 %. Så om den nya lägstanivån då var 7 % (?!) lägre så skulle SDs nya lägstanivå kunna ligga på 17 %. Hoppas de kommer över 24 % innan nästa svacka. Lite fler OU som som säger hur normala SD är så kanske....

Har någon OU haft SD som andra största parti bland kvinnor? M är också överrepresenterade bland män så det borde snart gå?

Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jag tror det kan peaka på rätt så höga siffror den här gången. När de blir största parti så får de plötsligt med sig en massa konformister, som förmodligen är den största väljargruppen.
En viktig skillnad mellan nu och då är att det inte längre finns den här hysteriska stämningen med allt som har med SD att göra, och vilket skrämmer bort konformisterna. Jag blev själv uppläxad av en person i min lokala idrottsförening 2015 för att jag tyckte att det fanns en gräns för hur många Sverige kunde ta emot. Det skulle inte hända idag.
Då var vi bara icke-konformister som röstade SD. Idag är alla potentiella SD-väljare.

Ja en stor skillnad, Expressen skulle aldrig ha haft dagens löpsedel t.ex. Ebba, som är den mest populära partiledaren, har lunchat med Jimmie, Louise har tagit landet med storm (Ja SD-land i alla fall), Löfven framstår som allt mer bortkommen på debatterna i TV, konstigt att han ens ställer upp. S förlorar 0,5 % varje gång han visar sig utan ett färdigskrivet manus. Nyheter om SD som största parti för män och allt mer jämnstora med S.

Men det är inte samma kaos som 2015. Visserligen har media börjat skriva om att migranter kostar pengar.
2019-10-21, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Tror att det är en korrekt analys. Det är pengarna som styr här i första hand, rädslan att bli irrelevanta och därmed tappa klick, läsare och många sköna kronor är uppenbarligen rätt stor. Frågan är vad som händer om/när SD sticker iväg uppåt i opinionen mot mer "farliga" nivåer? Kommer Expressen att skriva lika snällt och vänligt om SD då, eller drar de i stället i bromsen vid något läge, ändrar sin journalistik och säger att nu får det vara nog? Ett SD på 12, 17 eller 22% är en sak, men hur blir det med mysreportage i soffan med Jimmie och Louise om SD utvecklas till ett parti som ligger åtskilliga procent före S och M i opinionen?

Det här är inte tråden om mediakriget men det finns så många självmotsägelser i resonemangen att jag baxnar. Det har ju bokstavligen funnits en koalition mellan ledande medier och det har inte handlat om klickjakt.

Att det funnits en marknad för invandringskritiska åsikter framgår väl av att Sverige har Europas sannolikt största alternativmediabredd. Om Bonniers varit drivna av pengar, klick och marknadsandelar så hade de startat en migrationskritisk publikation och täckt in den nischen också. De startar och köper upp publikationer i parti och minut. Allt för att täcka in varje tänkbar nisch.

Men man hamnar lätt i otrevliga tankar om man börjar fundera kring dessa frågor så det är nog bra att inte fundera kring varför Bonniers agerat som de gjort. Låt livet vara enkelt.
2019-10-21, 23:09
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad

Manfallet bland journalister har varit mycket stort sedan 2012. En hel del har dessutom gått självmant, och det har nog varit de som inte riktigt känt sig bekväma.

Så de som blivit kvar tror jag är i stor utsträckning de som bekände sig som mp-sympatisörer 2012.

Det gör en eventuell kommersiellt motiverad kursändring ännu trögare. Frågan är om ens Bonniers klarar av denna tvinsot för plakat-media. Tiden rinner också ut också för Bonniers.
2019-10-22, 02:21
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr

Jag har något svårt att tro det då det kan upplevas som att det finns någon typ av "M+SD" bland allmänheten eller att en röst på SD är en röst på en M-regering.

Man bör komma ihåg att många allmänna vänsterväljare alltså inte attraheras av M (och särskilt KD...). Möjligt att dessa kan tänka sig en SD-regering med stöd av M eller dylikt (framåt) men en stödröst för en M-ledd regering? Det är något svårt att se.

Det är inte som att det inte är ofta SD pratar ofta det sk "konservativa blocket" och att man gärna samarbetar med M och KD (läs: är villig att vara stödparti åt M).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in