Citat:
Även om Expressen har släppt loss från asylvurmandet till en viss del så tror jag att MSM som industri kommer att tvingas till mycket stora förändringar (internt) för att kunna åka snålskjuts på SD-tåget.Det började långt tidigare, men som jag skrev i mångkulturtråden sommaren 2015 innan allting kraschade och vände:
Konspirationsteorierna brukar kretsa kring att Bonnier vill ha massinvandring deluxe och därför styr Expressens rapportering om migration och SD med järnhand. Min teori är snarare att de skiter fett i allt det där och bara bryr sig om att tjäna så mycket pengar som möjligt. Om invandringskritiska ledartexter eller SD-mysreportage där Niklas Svensson inte ställer en enda kritisk fråga skapar klickfest och säljer lösnummer, jahapp, då får läsarna det. Jag tror de skulle ha gått åt det hållet åtminstone ett par år tidigare om de hade vågat, men eftersom de jobbar inifrån den stockholmska filterbubblan var de nog skraja att bli hatade och ihjälbojkottade. Det visade sig vara helt ofarligt. Så nu kränger de DN-prenumerationer till folket inne i filterbubblan och Expressenlösnummer & klickfester till alla oss utanför. Win-win.
Slog mig att jag faktiskt inte läst altmedia på ett bra tag förutom enstaka smaskrubriker från Frick. När Toivo ”SD nådde taket vid 13” Sjörén står i Expressen-TV och pratar om ett SD-genombrott som är det största som hänt på 100 år kan man så smått börja leva som en dansk eller norrman som läser sina dagstidningar utan att behöva dubbelkolla med altmedia för att se vad som egentligen hänt, och mindre som en sovjetryss som läser Pravda...
Konspirationsteorierna brukar kretsa kring att Bonnier vill ha massinvandring deluxe och därför styr Expressens rapportering om migration och SD med järnhand. Min teori är snarare att de skiter fett i allt det där och bara bryr sig om att tjäna så mycket pengar som möjligt. Om invandringskritiska ledartexter eller SD-mysreportage där Niklas Svensson inte ställer en enda kritisk fråga skapar klickfest och säljer lösnummer, jahapp, då får läsarna det. Jag tror de skulle ha gått åt det hållet åtminstone ett par år tidigare om de hade vågat, men eftersom de jobbar inifrån den stockholmska filterbubblan var de nog skraja att bli hatade och ihjälbojkottade. Det visade sig vara helt ofarligt. Så nu kränger de DN-prenumerationer till folket inne i filterbubblan och Expressenlösnummer & klickfester till alla oss utanför. Win-win.
Slog mig att jag faktiskt inte läst altmedia på ett bra tag förutom enstaka smaskrubriker från Frick. När Toivo ”SD nådde taket vid 13” Sjörén står i Expressen-TV och pratar om ett SD-genombrott som är det största som hänt på 100 år kan man så smått börja leva som en dansk eller norrman som läser sina dagstidningar utan att behöva dubbelkolla med altmedia för att se vad som egentligen hänt, och mindre som en sovjetryss som läser Pravda...
Jag tror att journalisternas politiska hemvist omöjliggör några större kursändringar om ägarna inte ser till att få journalister vars politiska hemvist speglar samhället i stort.
Att ha 40% MP bland journalisterna (50% SVT/SR) gör inte kursändringen helt lätt. Samma korrupta journalister kör nu klimatpaniken för fulla muggar, matar Svensken med Greta och den som motsätter sig detta kallas "klimatförnekare".
Klimatkramande har följt asyldito och korvstoppande media förlorar ytterligare trovärdighet.
Jag tror att ägarna av media måste rensa ut aktivistjournalister innan trovärdiga kursändringar kan genomföras.
Som jag postade i en annan tråd:
Göteborgs Universitet, JMG - INSTITUTIONEN FÖR JOURNALISTIK
MEDIER OCH KOMMUNIKATION
Undersökningen leddes av professor Kent Asp och utfördes under oktober 2011 - februari 2012.
https://www.jmg.gu.se/digitalAssets/1369/1369226_journalist-2011-journalistboken-kap-13.pdf
Citat:
Tabell 13.1 Journalisternas och allmänhetens partisympatier (%)
Vänsterpartiet
Journalister: 15%
Allmänhet: 5%
Skillnad: +10%
Miljöpartiet
Journalister: 41%
Allmänhet: 12%
Skillnad: +29%
Socialdemokraterna
Journalister: 14%
Allmänhet: 28%
Skillnad: -14%
Vänsterpartiet
Journalister: 15%
Allmänhet: 5%
Skillnad: +10%
Miljöpartiet
Journalister: 41%
Allmänhet: 12%
Skillnad: +29%
Socialdemokraterna
Journalister: 14%
Allmänhet: 28%
Skillnad: -14%
Citat:
Det går en tydlig skiljelinje mellan journalister som arbetar inom dagspress och journalister som arbetar inom radio och tv. Över 50 procent av journalisterna på Sveriges Radio och Sveriges Television sympatiserar med miljöpartiet, kommersiell radio och tv kommer därefter. Minst andel sympatisörer har miljöpartiet i landsortspress och populärpress.
Citat:
Vänsterpartiet har också en starkare ställning i public service än i
dagspressen. Inom public service sympatiserar över 80 procent med de rödgröna partierna (v+s+mp). Motsvarande andel i storstadsmorgontidningarna är drygt 60 procent I båda fallen är socialdemokraterna dock kraftigt underrepresenterade – övervikten för de rödgröna förklaras alltså främst av den stora andelen miljöpartisympatisörer.
dagspressen. Inom public service sympatiserar över 80 procent med de rödgröna partierna (v+s+mp). Motsvarande andel i storstadsmorgontidningarna är drygt 60 procent I båda fallen är socialdemokraterna dock kraftigt underrepresenterade – övervikten för de rödgröna förklaras alltså främst av den stora andelen miljöpartisympatisörer.