2019-10-21, 21:33
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Truthseeker
Nej, det tycker jag inte stämmer. Det räcker med att du kan koppla någon del av ordet, i det här fallet minister, till ett lämpligt alternativt. Givet förstås att personen vet vad en minister är, vilket de flesta bör kunna. Just att du valde ett ord som inkluderade något så lätt som minister i ditt val av ett svårt ord gjorde det tämligen lätt.

Jag förstår vad du menar, och håller på sätt och vis med.
Men det blir ändå inte rätt i ett högskoleprov.

Jämför med det "laddade ordet" neger. Själv har jag inga problem med ordet, de flesta har inte problem, men men..

-Nyspråk. "Nyspråk!".
-Kollar man betydelseglidningen i svenska språket på olika ord, så kan man känna sig som "1984" trots att det är 2019. (War is peace och allt det där..)

Anser fortfarande inte att "arrogant = överlägsen". Hör inte ihop. "Does not compute".
Citera
2019-10-21, 21:36
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Kaosblattar gör inte HP, varför skulle de det? De invandrare som var där skötte sig och gjorde inte väsen av sig, det kan jag lova. Och jag är ingen flyktingkramare.

Nä, det är sant, blattar gör inte HP. Men blattar drar ner allmänbildningsnivån och IQn för svenska ungdomar, som nu behöver den här typen av OBS-test för att förstå och klara något över huvud taget.
Citera
2019-10-21, 21:40
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ej annan än denna dock sett: Ecklesiastikminister.

Stavas tydligen annorlunda ibland.

När jag är "elak" brukar jag säga att Palme avskaffade ordningsbetygen i skolan samt sin egen titel för ingen jävel kunde längre stava rätt till "eck, ähum..)Båda stavningar existerar, och ämbetet avskaffades med Palme som äck, ähum, eck, ekk, skit samma..

Nåja, det är tydligen inte lätt när det är svårt att få det rätt..
Palmes nya titel blev i alla fall "utbildningsminister". (Tror jag).
-Utbildningsminister är i alla fall lättare att stava än "eckl..
Citera
2019-10-21, 21:43
Medlem
norther1s avatar
15 av 20
Citera
2019-10-21, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder

Anser fortfarande inte att "arrogant = överlägsen". Hör inte ihop. "Does not compute".

https://svenska.se/tre/?sok=%C3%96verl%C3%A4gsen

Läs hela förklaringen under SO
Citera
2019-10-21, 21:53
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Det är inte korrekt. Högskoleprovet har alltid den lexikonangivna definitionen av ordet.
En lexikonangiven definition, möjligen.
Citera
2019-10-21, 21:57
Medlem
Falstaff Fakirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Måste hålla med om det här. Men det är väl en konsekvens av dels den sjunkande generella bildningsgraden, dels en anpassning till bl***arna, som enligt stadsideologin inte får missgynnas av svenska kulturuttryck.

Minns att i provet jag gjorde på allvar för många år sedan, så fanns ordet "munkabälte" med. Det sållade nog rätt bra.
Vet man inte vad munkabälte är har man inget på universitet eller högskola att göra. Viss standard på studenterna måste man kräva.
Citera
2019-10-21, 22:00
Medlem
Ostrobothnias avatar
18 och sprucken sjävbild...

Påföljd tyckte jag staff var för snävt för, så sökte ngt mera generellt.

Instans råkade jag läsa som insats.

Mycket snack om överlägsen-arrogant, fanns det ngt svar som kändes mera naturligt ään överlägsen bland alternativen?
Citera
2019-10-21, 22:00
Medlem
BewilderedHulders avatar
Instämmer att det brukade vara svårare förut.
20/20.
Citera
2019-10-21, 22:07
Medlem
Belavias avatar
Ni som kunde "slå sina lovar kring", hur fan kunde ni det? Alltså gissade ni bara rätt, eller visste ni att det fanns ett sånt uttryck?

Om man inte har hört uttrycket tidigare(vilket inte jag hade), så vill jag hävda att det korrekta alternativet inte känns särskilt smart att gissa på.

Jag menar, varför skulle man behöva ett sådant "målande" uttryck för något så trivialt som "kretsa kring"?

Mycket bättre att gissa på alternativet "imponera på" där en målande omskrivning skulle kunna vara motiverad, lite som en metafor.

Därmed är jag glad att jag "bara" fick 19/20, istället för 20/20. Det betyder att jag är smart och har flashback-IQ.
Senast redigerad av Belavia 2019-10-21 kl. 22:10.
Citera
2019-10-21, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Instämmer att det brukade vara svårare förut.
20/20.

Lättare jämfört med?

Våren 2019 https://www.dn.se/ekonomi/fragesport/hogskoleprovet-orddelen-varen-2019/

Hösten 2018 https://www.dn.se/ekonomi/fragesport/hogskoleprovet-orddelen-hosten-2018/

Våren 2017 https://www.dn.se/ekonomi/fragesport/hogskoleprovets-orddel-varen-2017/

Hösten 2017 https://www.dn.se/ekonomi/fragesport/kan-du-klara-hogskoleprovets-orddel-1/
Citera
2019-10-21, 22:10
Medlem
20 av 20

1,8 på provet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in