20/20 med noll betänketid så ja, det var enkelt. Dock brukar väl ORD alltid vara enkelt? Vet inte om det här testet var enklare eller svårare än förut. Kanske lite enklare; ett tag sedan jag gjorde provet senast.
Är det ett skämt eller har de dummat ner det så att invandrare ska ha en chans?
Det brukade vara mycket svårare ord som jag minns det. Här blåste man 20/20.
Lågstadienivå på dessa. Är nog som du säger nysvenskanpassat
Fick som vanligt 20/20, men så har jag studerat språk vid universitetet i många år. Just det kan faktiskt bli en belastning ibland, eftersom jag gärna tänker på etymologin eller perifera betydelsenyanser i det ord som ska förklaras.
Det intressanta med den här provdelen är alltså inte hur det går för mig, utan den halvårsvisa påminnelsen om hur obildade vanliga människor är.
Lite hjälp:
Ja, betydelsen av ordet arrogant efterfrågades i årets prov.
Svenska Dagbladet har också lagt upp provet för de som vill undvika hatsajten Aftonslasken: https://www.svd.se/quiz/3488/1
Jag är en obildad vanlig människa och fick också 20/20 så du ska inte tro att du är så jävla märkvärdig. Folk som inte har minst 18/20 av dessa är antagligen invandrare eller från någon dysfunktionell familj där man stoltserar med att aldrig ha läst en bok.
Överlägsen kan också ha betydelsen arrogant, högfärdig, snorkig, och det är den betydelsen som avses i provet. Sen ska man ju ha klart för sig att högskoleprovets ORD-del går ut på att välja det ord som är minst fel, snarare än att i alla lägen finna ett ord som är absolut rätt.
Good point. Jag valde "överlägsen", men efter min "inre protest", så att säga.
-Verkar som om den som skapar "ORD"-delen inte har allt "inne i skallen"..
Möjligen "överanalyserar jag", men sådant sysslar jag väldigt gärna. (I brist på annat).
Överlägsen är inte liknande "utbytbart preparat på apoteket"som omeprazol med losec. Alltså överlägsen med arrogant då. Betyder inte EXAKT samma sak.
Provade på orddelen nu och tycker inte den var lättare än tidigare prov, eftersom de alltid verkar ha en cocktail av olika svårighetsgrader på orddelen. Vissa ord är lätta, och andra lite svårare. Slå sina lovar kring är säkerligen inte är ett ord majoriteten kan.
De som tycker orddelen var lätt, kommer tycka alla andra orddelar var lätta också. Jobbigt med flashback dassen däremot, som alltid ska vissa sig i dessa trådar. Alla här är störst, bäst och vackrast.
20/20 med noll betänketid så ja, det var enkelt. Dock brukar väl ORD alltid vara enkelt? Vet inte om det här testet var enklare eller svårare än förut. Kanske lite enklare; ett tag sedan jag gjorde provet senast.
Vill minnas att "eckleastikminister" var med på högskoleprovet på 1980/90--talet. Jag klarade den, men många "yngre" då visste inte vad en "ekleastikminister" var för något.
Eckleastikminister är ungefär samma som ett statsråd som har hand om skolan och kyrkan samtidigt. Statsrådsposten avskaffades för cirka 50 år sedan.
-Undrar spontant här hur många som "vet" vad eckleastik betyder?
(Troligen inte så många).. Sorry, men jag tror ni fattar vad jag menar.. Årets "ORD" var lågkvalitets på alla sätt och vis. Troligen är även provskaparna tappade bakom en vagn, "tappdes av morsan på golvet med huvudet före när de föddes", då har de i alla fall något att skylla på, när de skapat ett sådant dåligt prov..
Läggs hela orddelen ut någonstans online så man kan testa sig i efterhand? Känns som att den jag länkade till inte kan vara de orden som var på det riktiga provet? Det är väl 40 eller 60 ord totalt?
Om du beter dig överlägset så är arrogant närmast av alternativen som angavs.
Ur SO:
"ofta äv. med tonvikt på (uttr. för) känsla av att vara bättre; utan tanke på ngn spec. motpart
JFR: högdragen, självgod, von oben
EXEMPEL: han hade en snorkig och överlägsen attityd "
Visst, därför "kryssade jag i" överlägsen. Men "nära skjuter ingen hare" som det populärt heter.
Exakt därför min kritik. Orden är inte direkt utbytbara, skulle vara som i ett matteprov att skriva 2+2=3. (En komponent saknas för att göra informationsöverföringen korrekt).
Läggs hela orddelen ut någonstans online så man kan testa sig i efterhand? Känns som att den jag länkade till inte kan vara de orden som var på det riktiga provet? Det är väl 40 eller 60 ord totalt?
Det är den riktiga som tidningarna lagt ut. Vill man testa andra liknande så har Språktidningen ett antal på sin sida, plägar läggas ut nya i samband med nytt nummer av tidningen ifråga.