2019-10-20, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Finns inget sammanhang i frågan, som frågan är ställd.
Frågorna ställs ju aldrig med sammanhang utskrivet i ORD-delen, det är en del av vad uppgiften går ut på; har man tillräckligt bra ordkännedom så vet man i vilka sammanhang ord kan förekomma och vilka olika betydelser ett och samma ord kan ha. Om du vet att "överlägsen" kan betyda "överlägsen attityd" så är svaret självklart.
Citera
2019-10-20, 23:50
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Frågorna ställs ju aldrig med sammanhang utskrivet i ORD-delen, det är en del av vad uppgiften går ut på; har man tillräckligt bra ordkännedom så vet man i vilka sammanhang ord kan förekomma och vilka olika betydelser ett och samma ord kan ha. Om du vet att "överlägsen" kan betyda "överlägsen attityd" så är svaret självklart.

Tja, men utan bihanget "attityd" så faller ju "synonymiteten" bort. "Attityd" är en så att säga en "vital del" som tillsammans med överlägsen gör detta liktydigt med arrogant.

För att återgå till provet: Oerhört enkelt, dock har jag alltid bemästrat ord-delen. Det var förra seklet jag gjorde provet, men nog var det fler än 20 ord? (Media har alltid 20 ord i sina artiklar).
Citera
2019-10-20, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Reagerade också på "överlägsen". Arrogant är något negativt laddat. Överlägsen något positivt laddat.
För de som endast känner till en delmängd av ett ords betydelser så är risken stor att man svarar fel. Det är lite vad provet går ut på.
Citera
2019-10-20, 23:52
Medlem
bushuss avatar
Tycker ni överreagerar lite. Tror jag hade typ alla rätt när jag gjorde HP på riktigt en gång i tiden, och jag hade aldrig hört talas om varken "plädering" eller "slå lovarna kring"(?).

Ni får även ha i åtanke att provet främst är till för gymnasieelever, och att den rekommenderade tidsåtgången är ca 3 minuter.
Citera
2019-10-20, 23:54
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bushus
Tycker ni överreagerar lite. Tror jag hade typ alla rätt när jag gjorde HP på riktigt en gång i tiden, och jag hade aldrig hört talas om varken "plädering" eller "slå lovarna kring"(?).

Ni får även ha i åtanke att provet främst är till för gymnasieelever, och att den rekommenderade tidsåtgången är ca 3 minuter.

Är det tre minuter totalt? Gjorde provet förra seklet, och vill minnas att ORD-delen var tilldelad längre provtid än så.
Citera
2019-10-21, 00:01
Bannlyst
Kaosblattar gör inte HP, varför skulle de det? De invandrare som var där skötte sig och gjorde inte väsen av sig, det kan jag lova. Och jag är ingen flyktingkramare.
Citera
2019-10-21, 00:03
Medlem
Citat:

Du måste väl ändå hört om slutplädering inom rättsväsendet?
Citera
2019-10-21, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tja, men utan bihanget "attityd" så faller ju "synonymiteten" bort.
Nej, synonimiteten faller inte bort, det är ju fortfarande så att hälften av betydelserna av ordet "överlägsen" sammanfaller med "arrogant".
https://www.synonymer.se/sv-syn/%C3%B6verl%C3%A4gsen
Citat:
"Attityd" är en så att säga en "vital del" som tillsammans med överlägsen gör detta liktydigt med arrogant.
Visst är det vitalt att förstå att "attityd" är en del av "arrogant", som man då får applicera på svarsalternativen för att se var man får bästa överensstämmelse.
Citat:
För att återgå till provet: Oerhört enkelt,
Håller med, det var överraskande enkelt jämfört med "förr i tiden" - eller så har jag och alla andra blivit så mycket klokare med åren
Citat:
dock har jag alltid bemästrat ord-delen.
Samma här
Citat:
Det var förra seklet jag gjorde provet, men nog var det fler än 20 ord? (Media har alltid 20 ord i sina artiklar).
Ja, det var fler ord förr, och längre tid.

https://www.hogskoleporten.se/gamla-hogskoleprov
Senast redigerad av anders197503 2019-10-21 kl. 00:17.
Citera
2019-10-21, 00:09
Bannlyst
Citat:

Det är en myt att provet är konstruerat för gymnasieelever. Visst, det kan vara aningen lättare för tredjeringare att klara KVANT än en 47-årig undersköterska då de tidigare har färska kunskaper i matematik. Däremot är det troligt att en vuxen litteraturvetare klarar VERB bättre än gymnasieeleven då vederbörande dels har läst mer text i sitt liv och dels är högskoleutbildad.

Självklart så är merparten av deltagarna gymnasieelever, men det ligger inte till grund för UHRs urval av frågor och i all synnerhet svårighetsgrad.
Citera
2019-10-21, 00:09
Medlem
sanchoos avatar
Flashback alltså... Alla tjänar mer än 90 och är bäst på högskoleprovet. Stämmer det i verkligheten?
Citera
2019-10-21, 00:15
Medlem
Orddelen har tidigare varit för svår jämte andra delar så det här är ett steg i rätt riktning, trots att man kanske sänkte ribban lite väl lågt.
Citera
2019-10-21, 00:18
Bannlyst
Orddelen anpassad för babbar...jo visst. "Slå lovar omkring" - babbarna tror att ordet lovar är i bemärkelsen verb. Alltså att man har skapat ett löfte, och därmed kryssar babbarna i fel alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in