• 1
  • 2
2019-10-21, 20:48
Avstängd
Adelaides avatar
Jag växte upp i en småstad och där fanns det en leksaksaffär belägen i en källarlokal, som sålde både begagnat och nytt. Alltid samma person vid kassan, så jag förmodar att det var ägaren. Den butiken fanns där i närmare 20 år och jag såg ALDRIG någon gå in där och handla. Ändå fanns den affären kvar där år efter år. Hur i helvete kunde ägaren gå i vinst när han uppenbarligen inte säljer så mycket?
Likadant med övriga små butiker som sällan får kunder, hur lyckas de gå runt i så många år?
Citera
2019-10-21, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Jag växte upp i en småstad och där fanns det en leksaksaffär belägen i en källarlokal, som sålde både begagnat och nytt. Alltid samma person vid kassan, så jag förmodar att det var ägaren. Den butiken fanns där i närmare 20 år och jag såg ALDRIG någon gå in där och handla. Ändå fanns den affären kvar där år efter år. Hur i helvete kunde ägaren gå i vinst när han uppenbarligen inte säljer så mycket?
Likadant med övriga små butiker som sällan får kunder, hur lyckas de gå runt i så många år?
Svarta pengar och låga kostnader. Du hör ju själv: begagnade leksaker i en källare.
Det låter som Hagfors typ.
Citera
2019-10-21, 20:55
Bannlyst
I en KÄLLARE?

Janne Banan klarade inte att överleva, blev dom utkonkurrerade av källaren?

Var ligger källaren?
Citera
2019-10-21, 20:55
Moderator
Tystnads avatar
Dom går INTE runt alls!

Finns en sådan klädaffär här på orten, herrkläder bara herrkläder inget mode alls.

Man ser aldrig någon gå in och ägaren ser man gå runt och titta ut (efter kunder?)

Tar man och kolla allabolag är ekonomin bedrövlig.

Enda förklaringen är att han lever på sin fru (hon har ett bra betalt jobb) Fastighetsägaren är inställsam eftersom han VET att ingen kommer hyra denna lokal som haft samma ägare i +30-40 år, tyvärr är det så idag med affärslokaler dålig efterfrågan. så han håller en låg hyra och obefintlig renovering etc.
Citera
2019-10-21, 21:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vastervikforever
I en KÄLLARE?

Janne Banan klarade inte att överleva, blev dom utkonkurrerade av källaren?

Var ligger källaren?
Leksaksbutiken i centrum är delvis under marken, skulle säga 50 % är i marknivå medan andra hälften är på källarnivå.
Citera
2019-10-21, 21:14
Medlem
Beg-butiker går alltid runt, du har inga inköptskostnader, inga risker, hundratals procent vinst, du behöver ingen bra lokal för du kan beckna på internet osv

Det är det bästa konceptet som finns.
Citera
2019-10-21, 21:18
Medlem
tilsammansnus avatar
Handlar ofta hos en ca 80 årig dam i pytteliten affär, hon säger hon haft den i 40 år, hon säger att idag gör hon nästan alla affärer genom telefon. Är i lokalen endast några timmar och inte alla dar.
Citera
2019-10-21, 21:27
Medlem
I Stockholm på fina gatan finns det små butiker som säljer strumpor. Andra säljer peruker till svarta människor. Eller vad sägs om nagelvård. Jag har länge undrat hur de ens kan betala hyran. Min teori är att det bara är en täckmantel för någonting annat.
Citera
2019-10-21, 21:28
Medlem
Finns många sådana affärer och det märkliga tycker jag är väl att de orkar motivera sig till att bara stå där utan princip några kunder. I regel handlar det om någon som bara vill ha något att göra och hoppas någon kommer in att snackar med dem. Självklart går inte företaget runt ekonomiskt utan man skjuter till pengar från annat håll och lever av dem. Det kan handla om någon från en väldigt förmögen släkt, där man tycker att "hen" tycker det ju är så roligt, så man bekostar det. Det kan också vara någon som har en partner med en betydligt bättre ekonomi.
Idag finns det visserligen också en hel del butiker som kan sälja betydligt bättre på nätet och där den lilla olönsamma butiken egentligen fungerar mer som ett lagerutrymme för den betydligt mer välfungerande webbutiken.
Senast redigerad av Kammadaj 2019-10-21 kl. 21:33.
Citera
2019-10-21, 21:37
Medlem
Jag undrar hur dessa "data IT media Fix Phone" affärer går runt som ligger i storstäder, Här jag bor finns det 3-4 st och jag ser aldrig folk där inne och i deras skylltfönster har de äldre mobiler/datorer och gamla reklamskyltar för Samsung Galaxy S4 utanför butiken.. Brukar ägas av invandrare.

En lokal som de har kostar minnst 13k/mån bara för hyran..
Citera
2019-10-21, 21:57
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Jag undrar hur dessa "data IT media Fix Phone" affärer går runt som ligger i storstäder, Här jag bor finns det 3-4 st och jag ser aldrig folk där inne och i deras skylltfönster har de äldre mobiler/datorer och gamla reklamskyltar för Samsung Galaxy S4 utanför butiken.. Brukar ägas av invandrare.

Rullar nog in en och annan väska med narkotika pengar där du
Citera
2019-10-22, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty

Klassisk penningtvätt. Kryllar av dessa ute i Europa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in