2019-10-25, 18:03
Avstängd
Adelaides avatar
Jag har svårt att se hur alla dessa souvenirbutiker i Stockholm och Göteborg kan gå plus. Mig vetligen får de ingen större mängd kunder, inte ens av turister.
Citera
2019-11-15, 22:46
Avstängd
Adelaides avatar
Dessa små godisbutiker som brukar ligga lite off i städerna, hur fasiken kan de finnas kvar år efter år?
Överhuvudtaget förstår jag inte hur godisbutik kan vara en lockande affärsidé. Alla köper ju godis i mataffärerna liksom.
Citera
2019-11-16, 15:43
Medlem
Jag funderar också på det.

Finns en "lokal TV och HiFi-handlare" med gammal lysande gulnad 70-talssskylt i närheten av där jag bor i en storstad. Problemet är ju att han har konkurrens av stormarknaderna någon km bort, är 30% dyrare, och dessutom alltid har extremt föråldrade varor i lager, det lilla han har. Varje gång jag går förbi har jag sagt: trots charmen är detta en butik som borde försvunnit för femton år sen.

Så jag kollade deras räkenskaper, tydligen går det precis runt, år efter år. Något år plus femtiotusen kronor, något år minus trettiotusen, osv. Helt otroligt. Man vet ju aldrig om fiffel eller kreativ bokföring står bakom.
Citera
2019-11-17, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Jag undrar hur dessa "data IT media Fix Phone" affärer går runt som ligger i storstäder, Här jag bor finns det 3-4 st och jag ser aldrig folk där inne och i deras skylltfönster har de äldre mobiler/datorer och gamla reklamskyltar för Samsung Galaxy S4 utanför butiken.. Brukar ägas av invandrare.

En lokal som de har kostar minnst 13k/mån bara för hyran..
När det gäller t.ex datorfix så är det sjukt lätt att blåsa kunder för de kan inget och vet inte vad tjänster borde kosta, man kan ta flera tusen bara för att installera om Windows.
Citera
2019-11-17, 19:44
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Brukar inte städer tillföra vissa subsidier för att hålla stadskärnan levande?
Citera
2019-11-17, 19:45
Medlem
Luxuss avatar
Jag har jobbat i en sån liten butik. För länge sen.

En till fem kunder på hela dagen.
Kanske omsatte max 3000 på en dag. Men det blir ändå 30 000 på en månad, vilket täcker hyran och kanske blir nån tusing över max. Fattar inte att folk orkar
Citera
2019-11-17, 20:09
Medlem
Små datorbutiker/datorfixare lever i regel på pensionärer. Ylva, 76, har köpt en skrivare på Elgiganten och vill göra ett fotoalbum till barnbarnen. Hon klarar inte av ansluta den och går till Datorfix AB på hörnet. Ett hembesök och 1 500 kronor senare så är det ordnat. Blir inga jättepengar, men räcker till lön och hyra.

Många småbutiker har diverse sidoverksamheter. Jag känner t.ex. ägaren till en asiatisk butik som säljer diverse burkmat, porslin och annat krimskrams. Aldrig några kunder och ganska många kvadratmeter i centralt läge. Han har klarat sig i många år genom att leverera storpack ätpinnar och dylikt till restaurangägare, köpa och sälja prylar på Blocket och fulimportera exotiska ingredienser via semestrande släktingar.
Citera
2019-12-04, 16:05
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maestroman
Små datorbutiker/datorfixare lever i regel på pensionärer. Ylva, 76, har köpt en skrivare på Elgiganten och vill göra ett fotoalbum till barnbarnen. Hon klarar inte av ansluta den och går till Datorfix AB på hörnet. Ett hembesök och 1 500 kronor senare så är det ordnat. Blir inga jättepengar, men räcker till lön och hyra.

Många småbutiker har diverse sidoverksamheter. Jag känner t.ex. ägaren till en asiatisk butik som säljer diverse burkmat, porslin och annat krimskrams. Aldrig några kunder och ganska många kvadratmeter i centralt läge. Han har klarat sig i många år genom att leverera storpack ätpinnar och dylikt till restaurangägare, köpa och sälja prylar på Blocket och fulimportera exotiska ingredienser via semestrande släktingar.

Var går andra då Elgiganten? Får man prata med den som ska fixa datorn eller skickas den till andra sidan landet?
Citera
2020-03-15, 21:58
Avstängd
Adelaides avatar
Hmm jo vissa tjänar ju även på att sälja sina varor via internet och använda den fysiska butiken lite som ett lager.

Men alla dessa små godisaffärer, servicebutiker osv. Hur går dessa runt egentligen? Lyckas de verkligen sälja tillräckligt mycket cigg/snus/godis för att kunna betala hyran och tjäna ihop till 1-2 löner?
Citera
2020-03-19, 14:11
Medlem
bullmonstrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Jag växte upp i en småstad och där fanns det en leksaksaffär belägen i en källarlokal, som sålde både begagnat och nytt. Alltid samma person vid kassan, så jag förmodar att det var ägaren. Den butiken fanns där i närmare 20 år och jag såg ALDRIG någon gå in där och handla. Ändå fanns den affären kvar där år efter år. Hur i helvete kunde ägaren gå i vinst när han uppenbarligen inte säljer så mycket?
Likadant med övriga små butiker som sällan får kunder, hur lyckas de gå runt i så många år?

En del har affärer för att ha något att göra. Och dessa går inte allrid runt.
Citera
2020-03-21, 01:47
Medlem
Det är nog inte bara strikt de ekonomiska aspekterna som är drivkraften. Vissa ser verksamheten som sitt livsprojekt och offrar hellre löneutrymme än lägger ner.

Och vissa har drivit verksamheten i 40 år och kanske inte vet vad de skulle syssla med annars.

Men gemensamt är att när enmansägaren blir pensionär så läggs verksamheten ned eftersom ingen kommer ta över.
Citera
2020-03-22, 13:27
Avstängd
Adelaides avatar
Alla dessa kiosker/servicebutiker där man kan hämta ut paket, får de någon gage av postnord för det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in