• 6
  • 7
2025-09-28, 10:14
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Dom går INTE runt alls!

Finns en sådan klädaffär här på orten, herrkläder bara herrkläder inget mode alls.

Man ser aldrig någon gå in och ägaren ser man gå runt och titta ut (efter kunder?)

Tar man och kolla allabolag är ekonomin bedrövlig.

Enda förklaringen är att han lever på sin fru (hon har ett bra betalt jobb) Fastighetsägaren är inställsam eftersom han VET att ingen kommer hyra denna lokal som haft samma ägare i +30-40 år, tyvärr är det så idag med affärslokaler dålig efterfrågan. så han håller en låg hyra och obefintlig renovering etc.

Herrkläder/manskläder är inte mode så du vet. De kanske får kläderna gratis av tillverkaren, inga utvecklingskostnder, strypt kreativitet på designern.
Citera
2025-09-28, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Svarta pengar och låga kostnader. Du hör ju själv: begagnade leksaker i en källare.
Det låter som Hagfors typ.
Om verkliga resultatet är lågt är det ju även låg skatt, så ingen vits att hålla på med svarta affärer
Citera
2025-09-28, 20:16
Medlem
Lobengulas avatar
De kan definitivt gå runt även om de inte tjänar storkovan, två exempel från mina kvarter:

Kemtvätten: En liten lokal och jag uppskattar att hyran är kanske 12000 kr/mån. Drivs av en gammal gubbe från mellanöstern. Han har säkerligen pension så det här är ett sätt att tjäna lite extra och ha något att göra. Det är vanlig tvätt och kemtvått plus mindre skräddartjänster. Jag tvättar mina skjortor där då vanlig tvätt omfattas av RUT-avdrag vilket gör att han tvättar och stryker mina skjortor för 20 kr/st. Han har massor med kunder. Enligt allabolag så omsätter han drygt 1 miljon/år och har 1 miljon i bolagstillgångar. Vinst drygt 100K/år.

Tobaksaffären: En mycket liten lokal, kanske 5000 kr/mån i hyra. Gammal gubbe med fru från mellanöstern. Tveklöst pensionärer. Han satsar på UPS/Postnord och det är många paket som går via honom. Sedan billig tobak. Vetifan om han tjänar så mycket men samma sak här, tjäna lite extra utöver pensionen och ha något att göra.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in