2019-10-21, 14:32
Medlem
SmokeOns avatar
Den obegripligt tondöve Lars Lindström går idag till attack mot SD och lägger fram bevis efter bevis på att partiet verkligen är ett rasistiskt parti. Ingen idé att citera smörjan, den precis så grinig och dryg som hans krönikor alltid är. Men vad man undrar är ju vad Lindström och den politiska redaktionen egentligen säger till varandra när de ses i Expressens korridorer...

Lindström är så jävla cringy. Han är som klassens mobbare som varit sjuk under hela högstadiet och som på sin återkomst dagen före skolavslutningen försöker dra upp att Anna-Karin var fet och ful på mellanstadiet när hon nu är skolans hetaste brud med runda tuttar och perfekt rumpa. Inte nog med att Anna-Karins nuvarande uppenbarelse är mentalt runkmaterial åt såväl skolpojkar som magistrar, ingen av de jämnåriga tonårsklasskompisarna vill ens tänka på tiden när de var barn och gjorde massa barnsliga saker. Det är bara Lindström som vill tillbaka dit, till den tid då han var häftigast i klassen, när han kunde få resten av de osäkra kamraterna att ställa sig i en cirkel runt Anna-Karin och hånskratta.

https://unv.is/expressen.se/kronikorer/lars-lindstrom/darfor-maste-jimmie-akesson-ta-en-promenad-nar-nagon-belyser-rasismen-i-sd
2019-10-21, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Statsvetare men hon kan inte se att hennes beskrivning på S stämmer på SD också; trots att hon just jämför dem. Hennes beskrivning av S ändrad lite till SD:

"Sverigedemokraterna är dock ett intresseparti som företräder den stora gruppen svenskar."

Precis. Hon är yrkesmässigt oförmögen att göra korrekt analys och tvingad att missa att den tidigare så dominanta höger-vänster-skalan var så dominant i just Sverige, eftersom svenskheten var så självklar att den blev en icke-faktor.
2019-10-21, 16:39
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
SLÄPP IN SD - FOLKETS DOM

Det var förstasidan på Expressen när jag idag var och handlade. Otroligt viktigt för rädda svenskar att läsa den rubriken. Om det politiska landskapet eller ekonomin inte förbättras så kommer, utan tvekan, SD vara största parti. Kanske i nästa Sifo, inte omöjligt.

Känns som Expressen blir mer och mer pro SD/Konservativa, lite som Fox News i USA för Trump. Kanske för de ser att de är den enda sättet att få fler läsare nu när opinionen vänder. Fox växer så de knakar, Expressen vill ha samma kaka.

Sen kommer jag aldrig förlåta tidningen för förstasidor såsom ”Idag röster vi emot rasism och främlingsfientlighet”. Men det är kul att se hur som helst.

Denna helsvarta framsida dagen efter valet 2014 på Expressen glömmer vi ej heller.
https://tommyhansson.wordpress.com/category/valrorelsen-2014/
2019-10-21, 16:53
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Precis. Hon är yrkesmässigt oförmögen att göra korrekt analys och tvingad att missa att den tidigare så dominanta höger-vänster-skalan var så dominant i just Sverige, eftersom svenskheten var så självklar att den blev en icke-faktor.

Och att majoritetsgruppen arbetare saknade någon som representerade dem och stod upp för dem, arbetarna kände sig förtryckta och utnyttjade.

Byt ut arbetarna mot svenskarna i meningen, så har du SD idag.
2019-10-21, 17:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
SLÄPP IN SD - FOLKETS DOM
Det var förstasidan på Expressen när jag idag var och handlade. Otroligt viktigt för rädda svenskar att läsa den rubriken. Om det politiska landskapet eller ekonomin inte förbättras så kommer, utan tvekan, SD vara största parti. Kanske i nästa Sifo, inte omöjligt.
Känns som Expressen blir mer och mer pro SD/Konservativa, lite som Fox News i USA för Trump. Kanske för de ser att de är den enda sättet att få fler läsare nu när opinionen vänder. Fox växer så de knakar, Expressen vill ha samma kaka.
Sen kommer jag aldrig förlåta tidningen för förstasidor såsom ”Idag röster vi emot rasism och främlingsfientlighet”. Men det är kul att se hur som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Expressen har helt klart flyttat på sig i SD-riktning, denna utveckling har nu pågått ett tag. Men fortfarande dyker det vid varje val upp långa, ingående, färgglada artiklar av sådana som David Baas där hans enda syfte är att trycka till SD så hårt det bara går. Och så har vi förstås SD-hatande Lars Lindström, inte minst hans krönika idag... Expressen lider ännu av något slags schizofreni, även om symptomen minskat avsevärt under de senaste åren. Tror knappast vi kommer att få se fler krönikor som Anna Dahlbergs "Nu slänger vi SD-valsedeln i rännstenen" (2010).
Denna del i dagens Expressen är mycket talande:
"Att Sverigedemokraterna rent numerärt växt sig starkare kan också förklara väljarnas syn på samarbete.
Ett parti med fem procent av väljarna bakom sig går att bortse ifrån, ett parti som drygt var femte röstberättigad väljer är däremot svårare att ignorera utan att frågor om demokrati väcks. Många menar att det är odemokratiskt att ignorera ett parti så stort som SD.
Storleken kan också bidra till att minska skräcken för partiet och samarbete: om över 20 procent av väljarna skulle rösta på SD, kan partiet då verkligen ha så fel!?
Väljarnas tankar om samarbete kan även hänga ihop med en trötthet över att upplevda samhällsproblem inte blir lösta, i kombination med att nuvarande regeringssamarbete tillkom enkom för att undvika SD. Många samhällsproblem uppfattas kvarstå eller till och med förvärras. Om flera partier tycker lika och kan få en majoritet för att lösa problemen, varför då inte göra så, kan många tänka. Och givet att SD blivit normaliserat och stort, blir tanken inte lika farlig."

Kan fortfarande inte låta bli att tänka på hur enormt stressande den senaste tidens relativt snabba negativa utveckling för S måste vara för Stefan Löfven, Lena Rådström Baastad, Mikael Damberg och resten av gänget i partistyrelsen. SD:s positiva och mycket tydliga trend i opinionen just nu borde ge flera partier sömnproblem.

Jag tror något hänt efter Mattssons avsked. Bonnier vill ha ett ägg i SD-korgen och ett i den radikal-socialliberala korgen (DN). De vill inte bli marginaliserade i det nya SD-Sverige.

Kan det också vara så att Bonniers ser en chans att platta till S? Borgarna har trots sina regeringsperioder aldrig på allvar utmanat sosse-Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Den obegripligt tondöve Lars Lindström går idag till attack mot SD och lägger fram bevis efter bevis på att partiet verkligen är ett rasistiskt parti. Ingen idé att citera smörjan, den precis så grinig och dryg som hans krönikor alltid är. Men vad man undrar är ju vad Lindström och den politiska redaktionen egentligen säger till varandra när de ses i Expressens korridorer...
Lindström är så jävla cringy. Han är som klassens mobbare som varit sjuk under hela högstadiet och som på sin återkomst dagen före skolavslutningen försöker dra upp att Anna-Karin var fet och ful på mellanstadiet när hon nu är skolans hetaste brud med runda tuttar och perfekt rumpa. Inte nog med att Anna-Karins nuvarande uppenbarelse är mentalt runkmaterial åt såväl skolpojkar som magistrar, ingen av de jämnåriga tonårsklasskompisarna vill ens tänka på tiden när de var barn och gjorde massa barnsliga saker. Det är bara Lindström som vill tillbaka dit, till den tid då han var häftigast i klassen, när han kunde få resten av de osäkra kamraterna att ställa sig i en cirkel runt Anna-Karin och hånskratta.
https://unv.is/expressen.se/kronikorer/lars-lindstrom/darfor-maste-jimmie-akesson-ta-en-promenad-nar-nagon-belyser-rasismen-i-sd

Jag undrar hur många klick han får egentligen? Hur många tänker:
"Vad spännande och intressant Lindström har skrivit en artikel om SD! De brukar ju vara ganska lika men just idag kanske han skriver något nytt?"
Jag tror faktiskt inte ens SD-hatare ger sådana figurer klick för de vet ju redan vad de tycker. Det är tråkigt helt enkelt (Och nej jag läste inte vad han skrev, jag hittade en gammal telefonkatalog från 1973 som jag bläddrade i istället).
2019-10-21, 17:36
Medlem
Citat:
Jag tror något hänt efter Mattssons avsked. Bonnier vill ha ett ägg i SD-korgen och ett i den radikal-socialliberala korgen (DN). De vill inte bli marginaliserade i det nya SD-Sverige.

Kan det också vara så att Bonniers ser en chans att platta till S? Borgarna har trots sina regeringsperioder aldrig på allvar utmanat sosse-Sverige.

Du har helt rätt, men Bonniers säljer inte tidningar. Bonniers mäklar politiskt inflytande. För ca. 2 år sedan så gavs nya instruktioner och Expressen började en försiktig resa bort från den radikala flyktingvurmen samtidigt som de viktigare påverkanskanalerna TV4 och DN höll kvar den gamla linjen.

Bonniers har helt enkelt inte råd att bli helt irrelevanta vilket de blir om alla deras mediakanaler är bundna till flyktingvurm och mångkultur när de flesta vanliga svenskar märker att det utvecklats riktigt illa. Det är nog inte heller så trevligt för ägarfamiljen att spruta ut helt ensidig propaganda när folk försiktigt börjar tala om frågor om ansvar för det som hänt.

Bonniers har nog alltså inga permanenta partners men de har permanenta intressen.
2019-10-21, 17:49
Medlem
Citat:

Det började långt tidigare, men som jag skrev i mångkulturtråden sommaren 2015 innan allting kraschade och vände:
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag sa för några år sedan att den invandringskritiska opinionens hemlöshet bland etablerade medier förr eller senare kommer att identifieras av kvällspressen som en expansionsnisch. Det finns trots allt tidningshus i Storbritannien som drar in enorma pengar på att mata ut chockrubriker om invandring. Expressen har väl insett att man inte kan växa genom att vara en kopia av Aftonbladet, lika lite som SvD har något att vinna på att vara "den andra DN".

Om man vill sälja tidningar i ett land där 58% tycker att invandringen är för stor kan man inte tränga ihop sig och skriva för de resterande 42% och överlåta 58% till alternativa medier. Inte ens media är lika dåliga överlevare som sjuklövern.
Konspirationsteorierna brukar kretsa kring att Bonnier vill ha massinvandring deluxe och därför styr Expressens rapportering om migration och SD med järnhand. Min teori är snarare att de skiter fett i allt det där och bara bryr sig om att tjäna så mycket pengar som möjligt. Om invandringskritiska ledartexter eller SD-mysreportage där Niklas Svensson inte ställer en enda kritisk fråga skapar klickfest och säljer lösnummer, jahapp, då får läsarna det. Jag tror de skulle ha gått åt det hållet åtminstone ett par år tidigare om de hade vågat, men eftersom de jobbar inifrån den stockholmska filterbubblan var de nog skraja att bli hatade och ihjälbojkottade. Det visade sig vara helt ofarligt. Så nu kränger de DN-prenumerationer till folket inne i filterbubblan och Expressenlösnummer & klickfester till alla oss utanför. Win-win.

Slog mig att jag faktiskt inte läst altmedia på ett bra tag förutom enstaka smaskrubriker från Frick. När Toivo ”SD nådde taket vid 13” Sjörén står i Expressen-TV och pratar om ett SD-genombrott som är det största som hänt på 100 år kan man så smått börja leva som en dansk eller norrman som läser sina dagstidningar utan att behöva dubbelkolla med altmedia för att se vad som egentligen hänt, och mindre som en sovjetryss som läser Pravda...
Senast redigerad av CrispyKreem 2019-10-21 kl. 17:52.
2019-10-21, 18:00
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Håller med. Pär Nuder var den självklara efterträdaren till Göran Persson, och hade förmodligen bedrivit ungefär samma politik, men han manövrerades ut och istället fick vi Sahlin. Efter det har det varit ett accelererande vansinne i alla partier utom SD.

Å andra sidan var invandringen för stor redan då, och förfallet hade bara dragit ut lite längre, men det var en avgörande vändpunkt i Sveriges historia, när Sahlin och inte Nuder blev partiledare.

Nej, den tilltänka efterträdaren var Anna Lindh. Nuder saknar helt förankring inom LO och var illa omtyckt i delar av partiet. Persson lyfte fram honom eftersom Nuder var en lydig och relativt kompetent teknokrat (jämfört med många andra svenska politiker), vilket är något som alla regeringar behöver om de vill uträtta något.

När Anna Lindh försvann behövde S en ny kvinna och Margot var redan på väg till Bryssel. Eftersom en ledare inte vill ha för många kronprinsar och kronprinsessor omkring sig fick man vaska fram det som fanns. Att lära upp någon från grunden var nog inte en plan och Sahlin hade funnits med sedan 80-talet.

Hur Anna Lindh hade hanerat invandringen är svårt att avgöra, men det hade nog inte blivit så stora skillnader. SD hade sannolikt kommit in i riksdagen oavsett partiledare inom S. Ett problem som uppstod med Alliansen var att S & M slutade prata med varandra och M band upp sig med fanatikerna inom C och L (KD med för den delen). Inga fler migrationsöverrenskommelser över blockgränserna mao och SD frammarch inom den svenska väljaropinionen påbörjades.
Senast redigerad av Prayuth 2019-10-21 kl. 18:05.
2019-10-21, 18:12
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Expressen har helt klart flyttat på sig i SD-riktning, denna utveckling har nu pågått ett tag. Men fortfarande dyker det vid varje val upp långa, ingående, färgglada artiklar av sådana som David Baas där hans enda syfte är att trycka till SD så hårt det bara går. Och så har vi förstås SD-hatande Lars Lindström, inte minst hans krönika idag... Expressen lider ännu av något slags schizofreni, även om symptomen minskat avsevärt under de senaste åren. Tror knappast vi kommer att få se fler krönikor som Anna Dahlbergs "Nu slänger vi SD-valsedeln i rännstenen" (2010).

En fungerande tidning ska ha en tydlig och välbevakad Berlinmur mellan ledarsidan och nyhetsreportrarna. Ledarsidan ska förmedla åsikter med ideologisk anknytning medan reportrarna ska ta fram och bevaka nyheter. Anledningen att detta koncept är så främmande för många är att journalister numera är mer ideologiskt drivna är ledarskribenterna. Svenska postmoderna journalister anser att allt är åsikter och narrativ och att fakta är en 1800-talsuppfinning vilket innebär att journalisterna kan driva personliga agendor på nyhetsplats.

Jag tror ledarsidan på Expressen har accepterat faktum att SD inte kommer försvinna och därmed försöker göra det bästa av situationen. De har insett att invandringen inte fungerar och om folk inte ska bli vansinniga över kaoset och börja driva fram egna lösningar utanför de politiska ramarna är det dags att börja städa upp i invandringsträsket.

Många journalister är inte skolade för att förstå den här utvecklingen och fortsätter därmed med den enda metod de känner till; brunsmetning.
2019-10-21, 18:25
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn

Lindström är så jävla patetisk och svagbegåvad att det nästan är synd om honom. Han får nog vara kvar eftersom det hade blivit för dyrt att göra sig av med honom i förtid. Mer än sin krönika varje måndag skriver han mig veterligen inte mycket mer. Han har också sina närmast surrealistiska livesändningar på Facebook som några hundra tittar på. Hans arbetsinsats kan inte vara särskilt betungande och det han producerar delas inte av många. Jag undrar om ens hans kollegor läser det hans skriver. Han har ältat samma sak nu i över 10 år. Ja, alla känner till SD:s historia. Lars verkar tro att folk fortfarande är omedvetna om den och om de bara insåg att det fanns en nazist i partiet på 80-talet kommer folk genast sluta rösta på dem. De flesta SD-medlemmar anslöt förmodligen efter de kom in i riksdagen.

Jag tror personer som Lindström och Anders Lindberg är bra för SD. Det räcker med att läsa vad de skriver för att inse att de skiter fullständigt i hur samhällsutvecklingen i Sverige ser ut, de drivs enbart av sina uppblåsta egon och tron att de är några politiska trendsättare. Verkligheten har spolat bort dem och de har gjort sig själva irrelevanta. Att vara hatad av Anders måste ses som en tillgång i mǻnga fall. Ingen läser deras dravel och ångrar sig SD-val.
2019-10-21, 18:42
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Första gången jag ser att S uttryckligen vill ha tillbaka väljare från SD. Tidigare har man struntat i dessa.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EWEAna/sa-ska-lofven-stoppa-lo-tappet-till-sverigedemokraterna

För mig verkar det som att Löfven/S inte har en susning vad det handlar om. Hur många kommer att återvända p.g.a. dessa åtgärder tror ni? Eller låta bli att lämna för den delen.

Jag skulle verkligen vilja veta om de som tar fram de här "strategierna" själva tror på vad de skriver. Om de verkligen tror att det är "globaliseringens förlorare" som blivit "upprörda" och börjat rösta på SD i protest mot att fackombuden inte pratar politik med dem tillräckligt ofta har SD absolut ingenting att frukta från S på lite sikt.

Att invandringen inte nämns med ett ord visar att det inte finns något seriöst tankearbete bakom. I Sverige tänker inte S göra som i Danmark, vilket kommer stå dem dyrt. Det räcker med att titta på bilden på han som ska leda arbetet för att konstatera att det där inte är någon socialdemokratisk kärnväljare som ska leda arbetet utan en inhyrd broiler som lever bekvämt på skattepengar och fackavgifter.
2019-10-21, 18:53
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det började långt tidigare, men som jag skrev i mångkulturtråden sommaren 2015 innan allting kraschade och vände:

Konspirationsteorierna brukar kretsa kring att Bonnier vill ha massinvandring deluxe och därför styr Expressens rapportering om migration och SD med järnhand. Min teori är snarare att de skiter fett i allt det där och bara bryr sig om att tjäna så mycket pengar som möjligt. Om invandringskritiska ledartexter eller SD-mysreportage där Niklas Svensson inte ställer en enda kritisk fråga skapar klickfest och säljer lösnummer, jahapp, då får läsarna det. Jag tror de skulle ha gått åt det hållet åtminstone ett par år tidigare om de hade vågat, men eftersom de jobbar inifrån den stockholmska filterbubblan var de nog skraja att bli hatade och ihjälbojkottade. Det visade sig vara helt ofarligt. Så nu kränger de DN-prenumerationer till folket inne i filterbubblan och Expressenlösnummer & klickfester till alla oss utanför. Win-win.

Slog mig att jag faktiskt inte läst altmedia på ett bra tag förutom enstaka smaskrubriker från Frick. När Toivo ”SD nådde taket vid 13” Sjörén står i Expressen-TV och pratar om ett SD-genombrott som är det största som hänt på 100 år kan man så smått börja leva som en dansk eller norrman som läser sina dagstidningar utan att behöva dubbelkolla med altmedia för att se vad som egentligen hänt, och mindre som en sovjetryss som läser Pravda...

(Min fetning)

Tror att det är en korrekt analys. Det är pengarna som styr här i första hand, rädslan att bli irrelevanta och därmed tappa klick, läsare och många sköna kronor är uppenbarligen rätt stor. Frågan är vad som händer om/när SD sticker iväg uppåt i opinionen mot mer "farliga" nivåer? Kommer Expressen att skriva lika snällt och vänligt om SD då, eller drar de i stället i bromsen vid något läge, ändrar sin journalistik och säger att nu får det vara nog? Ett SD på 12, 17 eller 22% är en sak, men hur blir det med mysreportage i soffan med Jimmie och Louise om SD utvecklas till ett parti som ligger åtskilliga procent före S och M i opinionen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in