2019-10-19, 18:29
Medlem
brukerinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Enig. En veldig logisk adkomst når man kjenner området der er å ankomme huset til fots gjennom det lille skogholtet, fra parkeringen ved Elveveien. Her er det helt skjermet og det går attpåtil et lite dyretråkk inn til hagen.

Når offeret er klar for transport kan man rygge en bil opptil hoveddøren og jobbe i skjul der også. En bil kan da være på stedet i kortest mulig tid, kanskje så lite som et minutt.

Optimale forhold rundt den eiendommen egentlig. Risiko ved et overfall/bortføring er det alltid, og det må GM akseptere, men det er fullt mulig å legge en god plan på dette åsstedet. Ikke minst hvis man har en insider.

Ja, vi er veldig enige om at skogen har blitt benyttet. Logisk å bruke husets mest skjermede side. Mens jeg tenkte de forlot åstedet gjennom skogen (siden det var viktigst å ikke bli sett da), tenker du at de ankom der. Men jeg er med deg på den.
Googlet litt etter politiets uttalelser.
25. september i TV2:
"Vi har gjort våre egne vurderinger av dette spørsmålet, og vi skal være forsiktige med å konkludere. Vi holder det imidlertid som mest sannsynlig at man har valgt bilveien, sier Brøske."
Dette gjelder fluktruten, ifølge avisa.
https://www.tv2.no/a/10868282/
Tre dager senere i Dagbladet:
"Angående kjørerute, så er det i utgangspunktet en vei inn, men også andre muligheter til og fra eiendommen til Hagen. Vi holder derfor ulike muligheter åpne hva gjelder veivalg og rute gjerningspersonen eller -personene har tatt, men vi har formeninger om hvilken vei som er brukt, uten at jeg vil utdype dette, sier Brøske."
https://www.dagbladet.no/nyheter/jakter-svar-blant-20-mystiske-biler/71648182
Ut ifra dette vil han ikke uttale seg om hvor de ankom, men om fluktruten, som stemmer med din antakelse.
Eller er media noe upresise når de gjengir uttalelser fra Brøske?
Senast redigerad av brukerinne 2019-10-19 kl. 18:33.
Citera
2019-10-19, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Nu när jag har börjat titta på bilder på egendomen igen, tänker jag att det kan vara dolda källare där - och då menar jag inte källaren som vi nu vet finns i huset - den finns utan tvekan.

Jag har försökt ta reda på vad området längs Langvannet användes till i gamla dagar.
Förutom att vara ett stuge-/hytteområde, har det också funnits en del industri, t.ex. ishus/islager (slutet av 1800-talet).

Du och Gassa har diskuterat om det var möjligt att se en byggnad intill Hagens hus i 1984.

Jag har sett på historiska bilder 1881.no, och har sett att det fanns för länge sen, en ganska stor byggnad vid Hagens hus, i området du och Gassa har diskuterat.

Bilderna är ganska oskarpa, så det är svårt att se hur byggnaden ser ut, eller om det finns fler samanhengande bygg. För mig ser det ut som byggnaden eller byggnaderna, sträcker sig från den angränsande egendomen och till där Hagens hus är nu, och ner mot vattnet.

Så tillbaka till om det finns dolda källare på egendomen, och vad dessa gamla byggnader på användes till ...

Kan det ha funnits ett ishus/-lager där tidigare, och finns dessa källare fortfarande?

Jag har försökt hitta information hur dessa ishusen byggdes. Det enda jag hittade var att husen var isolerade och att isen var täckt med träflis.

Hur som helst - husen måste ha byggts på ett speciellt sätt - kanske extra stora källare?

Någon som vet något om detta?

Du FruCarlsberg är ju bra på att hitta information.

Takk for interessant informasjon!
"de var ofte store, og lå gjerne fem-seks sammen med gavlene ut mot sjøen"
https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Ishus

Her står det litt om hvor mye et slikt ishus kunne lagre:
http://www.porsgrunn.folkebibl.no/bok/aviser/pd/19180124.html

Jeg skal se om jeg finner ut mer :-)

"Langgrunna er en badeplass nord i Langvannet i Lørenskog kommune, rett ved krysset Marcus Thranes vei/Fjellveien. Plassen er matrikulert under Skårerødegården. Lørenskog Velforeningers Fellesutvalg, som ble stiftet i 1934, var i siste del av 1930-åra drivkraften bak opprettelsen av en større badeplass ved Langgrunna. Blant annet gikk overskuddet av Lørenskogdagene til dette formålet. Fellesutvalget kjøpte nabotomta, som fikk navnet Velstranda, i 1939 og fikk rettigheter til fiske, uttak av is, ishus, vann og båthold med på kjøpet."
https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Langgrunna
Jeg vet ikke hvor dette er, eller om det er nært Sloraveien.
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-10-19 kl. 18:38.
Citera
2019-10-19, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Mulig en som ligger mot muren.
Takk! :-)
Så da kan noen ha tatt ned stigen den 27. eller før den 27. og deretter satt stigen opp igjen? Hvorfor er dette ev gjort?
Citera
2019-10-19, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikra
Jag trodde först att huset låg i en sluttning och att det var källare med utgång på baksidan, men det är samma plan som ingångsdörren på framsidan. Det som faktiskt ser ut som källarfönster på husets sida är placerat så långt upp att man kan undra sig över var golvet i våningen ovanför är.

Hur kan polisen se skilnad på om det är en kidnappning som gått snett eller planerat mord?

Jeg tenker det har med åstedsgranskning å gjøre. De har lagt merke til noe som gjør at det virker rigget i ettertid.
Jeg skjønner ikke helt hva du mener med vinduene?
Citera
2019-10-19, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
Takk! :-)
Så da kan noen ha tatt ned stigen den 27. eller før den 27. og deretter satt stigen opp igjen? Hvorfor er dette ev gjort?

Jeg skjønner ikke helt dette at den står opp mot balkongen heller. Hvis det var taket de jobbet på.
En stige opp mot balkongen, som antagelig fører til et hovedsoverom, den ville jeg tatt ned hver kveld!
Men jeg sover heller ikke med ulåst utgangsdør...
Citera
2019-10-19, 18:43
Medlem
Citat:
Jeg skjønner ikke helt dette at den står opp mot balkongen heller. Hvis det var taket de jobbet på.
En stige opp mot balkongen, som antagelig fører til et hovedsoverom, den ville jeg tatt ned hver kveld!
Enig! Det er merkelig at stigen sto der og det er merkelig hvis den ev ble flyttet frem og tilbake etter at arbeiderne var ferdige med jobben den 25.
Citera
2019-10-19, 18:45
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Noen detaljer fra forsvinningsdagen som henger dårlig sammen.

I begynnelsen ble det opplyst at det ikke var tegn til innbrudd eller kamp i boligen, det var muligens et relativt kort "slepespor". Dette rimer dårlig med at politiet nå hevder å ha lokalisert et drapsåsted i boligen.

Og i juni endret politiet hovedhypotese til drap fingert som bortføring. I tillegg kommer at det tilsynelatende må ha vært planlagt litt mer, altså at det i utgangspunktet var planlagt drap fingert som bortføring gone bad.

På hvilket tidspunkt i den opprinnelige planen var gone bad-momentet plassert? Er det ikke mest naturlig å tro at siden det ikke var noen ytre tegn til kamp, at drap eller ulykke som førte til offerets død, etter planen skulle inntreffe etter at offeret var bortført?

Vi skal altså tro at spøkelsesaktige, usynlige og sporløse fremmede GM har tatt seg inn i huset for å kidnappe AEH og kreve løsepenger før de slipper henne fri. Overdreven voldsbruk eller uhell førte til at offeret omkom på stedet. Disse ukjente GM tok seg da tid til å vaske, rydde, skjule, dekke over sporene på drapsåstedet, før de tok med seg det døde gisselet, men allikevel valgte de å legge igjen løsepengekravet.

Deretter forsvant det døde gisselet, sammen med de spøkelsesaktige fremmede GM, på samme usynlige sporløse vis som da de kom.

Som sagt, den opprinnelige planen synes å ha som utgangspunktet at offeret døde etter bortføringen. Siden det ikke er planlagt og forsøkt gjennomført kommunikasjon med forhandlinger og betaling av løsepenger. Som er en veldig kritisk fase ved en ekte kidnapping.

En fake kidnapping gone bad. Og alle skulle tro at AEH ble bortført i levende live, men at hun ble drept eller omkom på annet vis, ganske like etter bortføringen og mens hun var i kidnappernes varetekt. Case closed.
Räcker nästan med att läsa dina inlägg här. Att man betalar tio mille för livstecken när det är uppenbart att polisen tror att AEH dog i hemmet rimmar ju också illa.

Om det var ett icke planerat dåd och hon råkade dö hemma så fick väl GM göra det bästa av situationen i efterhand, annars hade det ju varit bättre att hon dog på annan plats.
Citera
2019-10-19, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Nu när jag har börjat titta på bilder på egendomen igen, tänker jag att det kan vara dolda källare där - och då menar jag inte källaren som vi nu vet finns i huset - den finns utan tvekan.

Jag har försökt ta reda på vad området längs Langvannet användes till i gamla dagar.
Förutom att vara ett stuge-/hytteområde, har det också funnits en del industri, t.ex. ishus/islager (slutet av 1800-talet).

Du och Gassa har diskuterat om det var möjligt att se en byggnad intill Hagens hus i 1984.

Jag har sett på historiska bilder 1881.no, och har sett att det fanns för länge sen, en ganska stor byggnad vid Hagens hus, i området du och Gassa har diskuterat.

Bilderna är ganska oskarpa, så det är svårt att se hur byggnaden ser ut, eller om det finns fler samanhengande bygg. För mig ser det ut som byggnaden eller byggnaderna, sträcker sig från den angränsande egendomen och till där Hagens hus är nu, och ner mot vattnet.

Så tillbaka till om det finns dolda källare på egendomen, och vad dessa gamla byggnader på användes till ...

Kan det ha funnits ett ishus/-lager där tidigare, och finns dessa källare fortfarande?

Jag har försökt hitta information hur dessa ishusen byggdes. Det enda jag hittade var att husen var isolerade och att isen var täckt med träflis.

Hur som helst - husen måste ha byggts på ett speciellt sätt - kanske extra stora källare?

Någon som vet något om detta?

Du FruCarlsberg är ju bra på att hitta information.
Har du link til ett eller flere av de bildene som du kan poste her?
Citera
2019-10-19, 18:54
Medlem
Citat:
Kan GM ha kommet seg inn i huset ved bruk av den stigen?
Citera
2019-10-19, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
Kan GM ha kommet seg inn i huset ved bruk av den stigen?
Hva er poenget med å fylle tråden med meningsløse kommentarer?

En stige er for å klatre både opp og ned så en GM kan komme seg både inn og ut der, men er det sannsynlig ?
Citera
2019-10-19, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Hva er poenget med å fylle tråden med meningsløse kommentarer?

En stige er for å klatre både opp og ned så en GM kan komme seg både inn og ut der, men er det sannsynlig ?
Hvorfor er det ev ikke sannsynlig?
Citera
2019-10-19, 19:02
Medlem
Hei,

Jeg har lest alle sidene og skrevet noe her før. Fant ut dette for noen uker siden. Poster igjen. Stort sett var det ofte industri, sager eller møller langs elvene i gamle dager. Litt interessant synes jeg det er at elva ut av Langvannet er lagt om ved sprengning. Hva slags industri eller sprengning kan ha avsatt hulrom?

I forbindelse med bygging av nye Strømsveien mellom Furuset i Oslo og Strømmen i Skedsmo, ble Fjellhamarelvas utløp fra Langvannet flyttet i 1910–1912. Det ble sprengt ut fjell der utløpet ligger i dag. Tidligere var utløpet sør i Langvannet, og elva rant forbi dagens McDonald’s og Shell, før den fortsatte videre østover og nordover øst for Knattenåsen, mot dagens Fjellet borettslag.

Dette er hva jeg fant sist. Interessant om det har vært industri der skogen ligger i dag ved huset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in