2019-10-18, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fushsia
Jag förstår inte. Jag är förvirrad. Först säger du att om man firar jul så firar man en religiös högtid. I nästa sekund säger du i princip att ingen ska fira jul överhuvudtaget.

Om man firar jul så firar man en religiös högtid. Vilken religion då? Idag klassas julen framförallt som en kristen högtid, då man ska fira det till minne av Jesu födelse. Om kristna inte ska fira jul, som anses vara en av de största kristna högtiderna, vilka religiösa människor ska fira julen som är en religiös högtid? Vad har de för religion och varför firar de jul?
Det enda du behöver veta är följande:

16Låt därför ingen döma er för vad ni äter eller dricker eller hur ni iakttar högtider eller nymånar eller sabbater.
Citera
2019-10-18, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Vad gör vittnena under jultiden.
Svenskar är experter på att nyttja klämdagsr och få en sammanhängande ledighet.
Avstår ni från det?
Det är ju ett bra tillfälle att hälsa på långväga släkt eller skidsemester.

Undviker ni sånt när det är jul.?

Så länge det inte handlar om julfirande så är det okej. Att nyttja klämdagar är inte enligt mig ett julfirande Och hälsa på långväga släkt eller skidsemester är inte heller julfirande i mina ögon. Tycker du det är ett julfirande?

I så fall kan man undra vad folk gör resten av året när dom inte firar jul?
Senast redigerad av ttsp 2019-10-18 kl. 16:42.
Citera
2019-10-18, 17:42
Medlem
Citat:
Jag förstår inte. Jag är förvirrad. Först säger du att om man firar jul så firar man en religiös högtid. I nästa sekund säger du i princip att ingen ska fira jul överhuvudtaget.

Jag menar självklart att man firar en falsk kristen högtid, en falsk religion, där falska gudar tillbes på olika sätt. Man firar alltså en "religiös högtid" som baseras på falska gudar, något som är en väldigt allvarlig synd enligt bibeln.

"Förut, när ni ännu inte kände Gud, var ni slavar under gudar som i verkligheten inte är några gudar. Men nu när ni känner Gud, eller rättare, när Gud känner er, hur kan ni nu vända tillbaka till dessa svaga och ömkliga makter och vilja bli deras slavar igen? Ni håller ju så noga räkning på dagar och månader och särskilda tider och år! Jag är rädd att jag har slitit förgäves för er." (Gal 4:8-11 Bibel2000)

"Länge nog har ni levt som hedningarna vill, med utsvävningar, liderlighet, fylleri, fester, dryckeslag och brottslig avgudadyrkan." (1 Petr 4:3 Bibel2000)

"Ty de är falska apostlar, ohederliga arbetare, som uppträder som Kristi apostlar. Och det är inget att förvåna sig över, Satan själv uppträder ju som en ljusets ängel. Inte underligt då om hans tjänare uppträder som om de tjänade rättfärdigheten. Men de skall få ett slut som svarar mot deras gärningar" (2 Kor 11:13-15 Bibel2002)

Citat:
Om man firar jul så firar man en religiös högtid. Vilken religion då?

Falsk religion, falsk högtid, avgudadyrkan.

Citat:
Idag klassas julen framförallt som en kristen högtid, då man ska fira det till minne av Jesu födelse.

Fast nu vill ateister stjäla högtiden och säga att det är en ateistisk högtid, eller åtminstone säga att det är en högtid där alla är välkomna, troende och icke troende, trots att högtiden har grund i gudar, som ateister i vanliga fall avskyr som pesten (baserat på observationer på Flashback).

Innan kristendomen var det en hednisk högtid (hedniska gudar) sedan "stal" kristendomen den hedniska högtiden (så som en annan skribent uttryckte det), och nu vill ateister ha del av den mysiga kakan som julstämning innebär, och försöker stjäla den från kristendomen, och säger att julen inte har något med gudar att göra, och ateister kan fira julen med gott samvete.

Citat:
Om kristna inte ska fira jul, som anses vara en av de största kristna högtiderna, vilka religiösa människor ska fira julen som är en religiös högtid? Vad har de för religion och varför firar de jul?

Enligt mig, alla som vill stödja falska gudar och falsk religion.
Citera
2019-10-18, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan
Nu vill jag inte kalla mig vare sig troende eller ateist!

Jag frågar mig varför fira jul överhuvudtaget?

Köphysteri pga ett datum för att vara snäll.
Va snäll jämnt istället och ge era nära och kära en gåva spontant 17 mars istället.
Eller annan valfri datum, personligen hatar jag julen.

man kan som socialfall begära ut mer pengar från socialen för att säga att man behöve rhandla klappar. att man sedan r kommunist och tvättar röda dagar är en annan sak vad andra gör skiter jag i men det är ett ständigt hycklande för att man ska maximera sina bidrag.

jag undrar vad man säge ri japan om man är vit och firar jul och vill ha extra bidrag för att köpa julklappar. om de skulle acceptera det rakt av.
Citera
2019-10-18, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av airsalt
Tja, med tanke på att skinkan säljs året runt så kan man använda det andra namnet. Helgskinka. Det byter bara namn inför jul. Men eftersom det säljs som julskinka i butik i december, varför skulle man inte använda det namnet? Då kan ju butikerna sälja det som helgskinka året runt? Om vi ska skippa ordet julskinka, så kan ju butikerna börja med att sluta sälja "julskinka" och fortsätta kalla det helgskinka eller vad som helst. Bara det inte heter något med jul.

Inte mig emot, men jag tror många julfirande svenskar skulle protestera och säga att det förstör julkänslan, vad nu "julkänslan" är för något, förmodligen något andligt, religiöst. Men det skulle ateister aldrig erkänna?

Citat:
Ursprungligen postat av airsalt
Du säger ju själv att du köper skinka till jul, men du köper inte julskinka. Köper du annan sorts skinka då eller? Typ påläggsskinka? Annars är det ingen skillnad mellan julskinkan och den skinkan som du köper till jul. Du sa också att du köper skinka till jul för att det är billigt. Då får väl andra också köpa skinkan av samma anledning?

Jag kommer inte ihåg om det står "julskinka" eller bara "skinka" när man köper i affären, i alla fall, även om det står "julskinka" så köper jag bara skinkan från en gris.

Om man däremot har gjort något speciellt för att skinkan ska bli "julskinka", t.ex. om en präst välsignar varje skinka så att den omvandlas till en "julskinka", då skulle jag fundera på om jag vill äta en sådan skinka. Inte för att det skulle påverka mig, men för att jag inte vill visa stöd för falsk religion och falska gudar.

Ateister verkar ha en mer lösaktig och anpassningsbar moralnorm. Och det får dom ha, jag bryr mig inte egentligen, men jag vill kunna påpeka detta i sann yttrandefrihet. Jag tycker det är dubbelmoral och plocka russinen ur kakan.

Att man dagen efter jul återigen starkt kritiserar troende är för mig en gåta hur man kan ha en sådan inställning. Men jag antar att det handlar om "så länge det passar mig" attityd.
Citera
2019-10-18, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Men du svarade aldrig på om det innebär att ingen ska fira jul överhuvudtaget? Eller är det bara kristna som vill följa bibeln och ateister som bör skippa jul? Får kristna fira jul, om de struntar i att följa bibeln? Får andra fira jul?

Nyfiken eftersom du är så pass emot att folk firar jul.

Om man vill följa bibeln, så ska man inte ha med andra gudar att göra överhuvudtaget:

"Detta är vad Gud sade: Jag är Herren, din Gud, som förde dig ut ur Egypten, ut ur slavlägret. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig. Du skall inte göra dig någon bildstod eller avbild av någonting uppe i himlen eller nere på jorden eller i vattnet under jorden. Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem. " (2 Mose 20:1-5 Bibel2000)

Att ateister sedan vill ha gudar vid sidan om dom, det är upp till dom, jag tycker i alla fall det är konstigt minst sagt om man som ateist inte vill ha något med gudar och religiösa ritualer och traditioner att göra i vanliga fall, men sedan accepterar ett julfiranden, som har både hedniska gudar och kristenhetens firanden att göra.

Jag tycker det är rent ut sagt dubbelmoral, att man våldtar sin övertygelse för att få lite "julstämning".
Senast redigerad av ttsp 2019-10-18 kl. 19:16.
Citera
2019-10-18, 19:15
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Om man vill följa bibeln, så ska man inte ha med andra gudar att göra överhuvudtaget:

"Detta är vad Gud sade: Jag är Herren, din Gud, som förde dig ut ur Egypten, ut ur slavlägret. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig. Du skall inte göra dig någon bildstod eller avbild av någonting uppe i himlen eller nere på jorden eller i vattnet under jorden. Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem. " (2 Mose 20:1-5 Bibel2000)

Att ateister sedan vill ha gudar vid sidan om dom, det är upp till dom, jag tycker i alla fall det är konstigt minst sagt om man som ateist inte vill ha något med gudar och religiösa ritualer och traditioner att göra i vanliga fall, men sedan accepterar ett julfiranden, som har både hedniska gudar och kristenhetens firanden att göra.

Fast kristna firar jul till minne av Jesu födelse. Så hur kommer andra gudar in i bilden? För att det finns hedniska traditioner etc inkluderad i julfirandet? Men det är fortfarande inga andra gudar som man firar, tillber, tjänar eller liknande under julfirandet. För kristna är det fortfarande fokus på Jesu födelse.

Sedan är det ju konstigt att kristna anser att julen är en av de största religiösa högtiderna, och att till och med kyrkor runt om i världen firar advent och jul. Om man nu ska tolka bibeln på samma sätt som du.
Senast redigerad av Spyrran 2019-10-18 kl. 19:22.
Citera
2019-10-18, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Fast kristna firar jul till minne av Jesu födelse. Så hur kommer andra gudar in i bilden? För att det finns hedniska traditioner etc inkluderad i julfirandet? Men det är fortfarande inga andra gudar som man firar, tillber, tjänar eller liknande under julfirandet. För kristna är det fortfarande fokus på Jesu födelse.

Ingen vet när Jesus föddes exakt, för det första. För det andra, kristna (och judar) i bibeln firade inte födelsedagar, det var förbehållet hedniska religioner, framförallt dom som ville hålla koll på vilket stjärntecken man var född i, alltså hednisk astrologisk avgudadyrkan som fördöms i bibeln.

För det tredje, det är uppenbart att Jesus inte föddes den 24 december, när Jesus föddes så hade herdarna sina får utomhus, men det hade dom inte i december månad, det var för kallt. Jesus föddes bevisligen inte i december månad.

Det är uppenbart att kristenheten (till skillnad från sann kristendom) tog över hedniska religioners sedvänjor för att kunna ta över kontrollen och makten över människorna. Sann kristendom ska inte ens vara inblandad i politik, begrunda Jesus svar om vem man ska betala skatt till.
Senast redigerad av ttsp 2019-10-18 kl. 19:27.
Citera
2019-10-18, 19:28
Medlem
Citat:
Inte mig emot, men jag tror många julfirande svenskar skulle protestera och säga att det förstör julkänslan, vad nu "julkänslan" är för något, förmodligen något andligt, religiöst. Men det skulle ateister aldrig erkänna?

Jag kommer inte ihåg om det står "julskinka" eller bara "skinka" när man köper i affären, i alla fall, även om det står "julskinka" så köper jag bara skinkan från en gris.

Om man däremot har gjort något speciellt för att skinkan ska bli "julskinka", t.ex. om en präst välsignar varje skinka så att den omvandlas till en "julskinka", då skulle jag fundera på om jag vill äta en sådan skinka. Inte för att det skulle påverka mig, men för att jag inte vill visa stöd för falsk religion och falska gudar.

Ateister verkar ha en mer lösaktig och anpassningsbar moralnorm. Och det får dom ha, jag bryr mig inte egentligen, men jag vill kunna påpeka detta i sann yttrandefrihet. Jag tycker det är dubbelmoral och plocka russinen ur kakan.

Att man dagen efter jul återigen starkt kritiserar troende är för mig en gåta hur man kan ha en sådan inställning. Men jag antar att det handlar om "så länge det passar mig" attityd.
Det finns många ateister som anser sig vara andlig. Speciellt med tanke på att det är ett ord som kan användas lite hur som helst. Så ateister som är andlig har nog inga problem att erkänna det.
Vissa kan känna andlighet av musik, konst, litteratur och en massa andra saker. Julkänsla kan säkerligen räknas dit. Man behöver inte blanda in vidskepelse eller något övernaturligt för att anse sig vara andlig.
Citera
2019-10-18, 19:49
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Så man kan som ateist fira jul den 17 mars?
Tiden runt jul som oftadt kallas runt jul är ju en ganska konkret datumbenämning.
Men, som medborgare i Sverige är du fri att fira vad som helst när som helst.
Om du inte stör tex jobbet. Men du kan fira med en bakelse till kaffet.
Citera
2019-10-18, 19:50
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Vi pratar om att fira jul som ateist i denna tråd, är du ateist och kan som ateist kalla julen för midvinterblot istället?

Är inte det att gå från askan till elden när det gäller att vara ateist?
Bara ord för mig.
Jag firar inte julen, utan anledningen till att träffas. (ledighet och trafition)
Citera
2019-10-18, 20:03
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Om du inte firar julen, så har jag inget att säga emot dig. Jag pratar om ateister som verkligen firar julen.
Själva julen är ju en kristen rit, det vore väl underligt om en ateist skulle fira jesus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in