2019-10-16, 16:42
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Man ska inte fira jul överhuvudtaget, i alla fall om man vill följa bibeln, eller anser att religion är ett opium för folket, alltså om man är ateist.

Jag tycker det är magstarkt att ateister här på forumet är så aggressiva och nedlåtande mot troende, för att sedan i nästa sekund inte bryr sig om att man firar jul, man vill ändå ha lite av det som religiösa har.

Det är väl det som jag reagerar mest på, jag kan inte se det på något annat sätt än att det är dubbelmoral.

Så ingen ska fira jul överhuvudtaget? Eller gäller det bara ateister och folk som vill följa bibeln? Tdigare sa du ju att om man firar jul så firar man en religiös högtid. Gäller det bara folk som struntar i att följa bibeln, men ändå är religiösa?

Varför tar du så illa vid dig av att ateister firar jul? När kristna etc inte egentligen firar en religiös högtid de heller, och enligt dig så ska de inte göra det heller om de vill följa bibeln. Många svenskar skulle nog klassa sig som kristna, men de följer inte bibeln till punkt och pricka. Är det inte lika illa?Jag tycker inte att ateister beter sig sämst av alla här. Somliga som fördömer ateister och deras julfirande (eller firande av andra högtider) är inte mycket bättre. Du, som exempel. Du framstår själv som aggressiv och nedlåtande mot ateister som firar jul.

För övrigt är julen numera en blandning av olika religioner (som asatro och kristendom) samt olika traditioner. Måste man inte vara typ tillhöra flera religioner för att få tillåtelse att fira jul då? Eftersom det inte är okej att ateister firar jul.

Vad är det ens för skillnad mellan en ateist och en kristen som firar jul? Enda skillnaden är väl att en kristen möjligen går till julottan eller liknande i kyrkan. Långt ifrån alla kristna gör detta dock. Så det blir sällan någon större skillnad mellan en ateists julfirande och en kristens julfirande.
Senast redigerad av Spyrran 2019-10-16 kl. 16:52.
Citera
2019-10-16, 18:24
Medlem
Citat:
Man ska inte fira jul överhuvudtaget, i alla fall om man vill följa bibeln, eller anser att religion är ett opium för folket, alltså om man är ateist.

Jag tycker det är magstarkt att ateister här på forumet är så aggressiva och nedlåtande mot troende, för att sedan i nästa sekund inte bryr sig om att man firar jul, man vill ändå ha lite av det som religiösa har.

Det är väl det som jag reagerar mest på, jag kan inte se det på något annat sätt än att det är dubbelmoral.

Så det är en stor skillnad alltså mellan att bara umgås med familjen och äta mat, och fira jul med familjen. Vad är skillnaden?
Suck... en ateist behöver inte tycka illa om religion. En ateist tror inte på någon Gud/gud.
Det finns ateister som vill tro.
Citera
2019-10-16, 20:52
Medlem
Citat:
Det är ju ni som firar jul, ni borde veta skillnaden mellan skinka och julskinka.
Haha, försök inte! Det var du som skrev att du köper skinka då (alltså vid jul) , men inte julskinka. Det är mao du som antyder att det är skillnad på skinka vid jul och julskinka.
Vilken är den skillnaden?
Citera
2019-10-17, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Haha, försök inte! Det var du som skrev att du köper skinka då (alltså vid jul) , men inte julskinka. Det är mao du som antyder att det är skillnad på skinka vid jul och julskinka.
Vilken är den skillnaden?

Om det inte är någon skillnad så kan man skippa ordet "julskinka", och man kan skippa ordet "jul" överhuvudtaget.
Citera
2019-10-17, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
När kristna etc inte egentligen firar en religiös högtid de heller, och enligt dig så ska de inte göra det heller om de vill följa bibeln.

Det är det jag har sagt hela tiden.
Citera
2019-10-17, 18:12
Medlem
Citat:
Om det inte är någon skillnad så kan man skippa ordet "julskinka", och man kan skippa ordet "jul" överhuvudtaget.
Ja, men det är business.
Om tusen år kanske vi säger något annat, vem vet? Ord har ju inte (absoluta) betydelser, de har användningsområden och kan därför ändras.

Edit: det finns de som säger att de tagit nattvarden fastän det inte alla var natt. Om du vill anmärka på ord så kan du börja där.
(jag skojar bara)
Senast redigerad av kiss74 2019-10-17 kl. 18:16.
Citera
2019-10-17, 18:18
Medlem
Citat:
Jag tycker du ska föreslå Svensk handel det. Passa på att ta bort benämningarna julmust, julgodis, påskmust och påskägg också.

Men nu var det faktiskt jag som frågade dig eftersom det var du som gjorde åtskillnad mellan skinka - köpt vid juletid- och julskinka. Jag är intresserad av att höra vad du menar att skillnaden består i. Grisarna är uppfödda och slaktade samtidigt. Vissa är alltså vanliga grisar medan andra är julgrisar? Eller hur menar du?
Citera
2019-10-17, 18:22
Medlem
GastonLeMans avatar
Nu vill jag inte kalla mig vare sig troende eller ateist!

Jag frågar mig varför fira jul överhuvudtaget?

Köphysteri pga ett datum för att vara snäll.
Va snäll jämnt istället och ge era nära och kära en gåva spontant 17 mars istället.
Eller annan valfri datum, personligen hatar jag julen.
Citera
2019-10-17, 18:47
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:

Men du svarade aldrig på om det innebär att ingen ska fira jul överhuvudtaget? Eller är det bara kristna som vill följa bibeln och ateister som bör skippa jul? Får kristna fira jul, om de struntar i att följa bibeln? Får andra fira jul?

Nyfiken eftersom du är så pass emot att folk firar jul.
Citera
2019-10-17, 18:54
Medlem
Citat:

Tja, med tanke på att skinkan säljs året runt så kan man använda det andra namnet. Helgskinka. Det byter bara namn inför jul. Men eftersom det säljs som julskinka i butik i december, varför skulle man inte använda det namnet? Då kan ju butikerna sälja det som helgskinka året runt? Om vi ska skippa ordet julskinka, så kan ju butikerna börja med att sluta sälja "julskinka" och fortsätta kalla det helgskinka eller vad som helst. Bara det inte heter något med jul.

Du säger ju själv att du köper skinka till jul, men du köper inte julskinka. Köper du annan sorts skinka då eller? Typ påläggsskinka? Annars är det ingen skillnad mellan julskinkan och den skinkan som du köper till jul. Du sa också att du köper skinka till jul för att det är billigt. Då får väl andra också köpa skinkan av samma anledning?
Senast redigerad av airsalt 2019-10-17 kl. 19:02.
Citera
2019-10-18, 06:17
Medlem
Citat:
Om du firar jul, så firar du en religiös högtid.

Citat:

Jag förstår inte. Jag är förvirrad. Först säger du att om man firar jul så firar man en religiös högtid. I nästa sekund säger du i princip att ingen ska fira jul överhuvudtaget.

Om man firar jul så firar man en religiös högtid. Vilken religion då? Idag klassas julen framförallt som en kristen högtid, då man ska fira det till minne av Jesu födelse. Om kristna inte ska fira jul, som anses vara en av de största kristna högtiderna, vilka religiösa människor ska fira julen som är en religiös högtid? Vad har de för religion och varför firar de jul?
Citera
2019-10-18, 13:33
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Vad gör vittnena under jultiden.
Svenskar är experter på att nyttja klämdagsr och få en sammanhängande ledighet.
Avstår ni från det?
Det är ju ett bra tillfälle att hälsa på långväga släkt eller skidsemester.

Undviker ni sånt när det är jul.?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in