Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Man ska inte fira jul överhuvudtaget, i alla fall om man vill följa bibeln, eller anser att religion är ett opium för folket, alltså om man är ateist.
Jag tycker det är magstarkt att ateister här på forumet är så aggressiva och nedlåtande mot troende, för att sedan i nästa sekund inte bryr sig om att man firar jul, man vill ändå ha lite av det som religiösa har.
Det är väl det som jag reagerar mest på, jag kan inte se det på något annat sätt än att det är dubbelmoral.
Så ingen ska fira jul överhuvudtaget? Eller gäller det bara ateister och folk som vill följa bibeln? Tdigare sa du ju att om man firar jul så firar man en religiös högtid. Gäller det bara folk som struntar i att följa bibeln, men ändå är religiösa?
Varför tar du så illa vid dig av att ateister firar jul? När kristna etc inte egentligen firar en religiös högtid de heller, och enligt dig så ska de inte göra det heller om de vill följa bibeln. Många svenskar skulle nog klassa sig som kristna, men de följer inte bibeln till punkt och pricka. Är det inte lika illa?Jag tycker inte att ateister beter sig sämst av alla här. Somliga som fördömer ateister och deras julfirande (eller firande av andra högtider) är inte mycket bättre. Du, som exempel. Du framstår själv som aggressiv och nedlåtande mot ateister som firar jul.
För övrigt är julen numera en blandning av olika religioner (som asatro och kristendom) samt olika traditioner. Måste man inte vara typ tillhöra flera religioner för att få tillåtelse att fira jul då? Eftersom det inte är okej att ateister firar jul.
Vad är det ens för skillnad mellan en ateist och en kristen som firar jul? Enda skillnaden är väl att en kristen möjligen går till julottan eller liknande i kyrkan. Långt ifrån alla kristna gör detta dock. Så det blir sällan någon större skillnad mellan en ateists julfirande och en kristens julfirande.