Citat:
Ursprungligen postat av
fushsia
Jag förstår inte. Jag är förvirrad. Först säger du att om man firar jul så firar man en religiös högtid. I nästa sekund säger du i princip att ingen ska fira jul överhuvudtaget.
Jag menar självklart att man firar en falsk kristen högtid, en falsk religion, där falska gudar tillbes på olika sätt. Man firar alltså en "religiös högtid" som baseras på falska gudar, något som är en väldigt allvarlig synd enligt bibeln.
"
Förut, när ni ännu inte kände Gud, var ni slavar under gudar som i verkligheten inte är några gudar. Men nu när ni känner Gud, eller rättare, när Gud känner er, hur kan ni nu vända tillbaka till dessa svaga och ömkliga makter och vilja bli deras slavar igen? Ni håller ju så noga räkning på dagar och månader och särskilda tider och år! Jag är rädd att jag har slitit förgäves för er." (Gal 4:8-11 Bibel2000)
"
Länge nog har ni levt som hedningarna vill, med utsvävningar, liderlighet, fylleri, fester, dryckeslag och brottslig avgudadyrkan." (1 Petr 4:3 Bibel2000)
"
Ty de är falska apostlar, ohederliga arbetare, som uppträder som Kristi apostlar. Och det är inget att förvåna sig över, Satan själv uppträder ju som en ljusets ängel. Inte underligt då om hans tjänare uppträder som om de tjänade rättfärdigheten. Men de skall få ett slut som svarar mot deras gärningar" (2 Kor 11:13-15 Bibel2002)
Citat:
Ursprungligen postat av
fushsia
Om man firar jul så firar man en religiös högtid. Vilken religion då?
Falsk religion, falsk högtid, avgudadyrkan.
Citat:
Ursprungligen postat av
fushsia
Idag klassas julen framförallt som en kristen högtid, då man ska fira det till minne av Jesu födelse.
Fast nu vill ateister stjäla högtiden och säga att det är en ateistisk högtid, eller åtminstone säga att det är en högtid där alla är välkomna, troende och icke troende, trots att högtiden har grund i gudar, som ateister i vanliga fall avskyr som pesten (baserat på observationer på Flashback).
Innan kristendomen var det en hednisk högtid (hedniska gudar) sedan "stal" kristendomen den hedniska högtiden (så som en annan skribent uttryckte det), och nu vill ateister ha del av den mysiga kakan som julstämning innebär, och försöker stjäla den från kristendomen, och säger att julen inte har något med gudar att göra, och ateister kan fira julen med gott samvete.
Citat:
Ursprungligen postat av
fushsia
Om kristna inte ska fira jul, som anses vara en av de största kristna högtiderna, vilka religiösa människor ska fira julen som är en religiös högtid? Vad har de för religion och varför firar de jul?
Enligt mig, alla som vill stödja falska gudar och falsk religion.