2019-10-13, 19:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikeln.

(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.

Den här artikeln kommer också att tryckas i själva veckotidningen Allers.

Det är bra eftersom som den då når mer läsare varav många också är litet äldre. Vet dock inte i vilket nummer den kommer att återges i.
Citera
2019-10-15, 06:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Många konstiga vittnesmål kom in till polisen från olika människor som skulle ha sett dessa i både Göteborg samt på andra ställen i landet.
T.ex. så skulle en personlig bekant till dem ha sett Dahlsjö och Johansson sittande i en PV av 1964 års model. Karlsson hade ej varit med vid detta tillfälle. Bakom ratten satt för denne bekant en helt okänd man. Bilen stod parkerad vid Kungstorget. Innan de skildes hade Dahlsjö sagt till deras bekant: "Tala inte om för någon att du har sett oss här". Detta möte skall ha varit i början av oktober 1965. Det var ej kamraten till dem som gick till polisen utan han hade berättat om detta möte för Dahlsjös bror som i sin tur gick och berättade detta för polisen.

Citat:
Ursprungligen postat av bluetramp
Har pratat med några släktingar här i Gbg som var 20-35 år då detta hände. Ingen minns denna händelse, vilket är märkligt då ett sådant försvinnande borde ha fått stor uppmärksamhet på den tiden.

Borde väl finnas några som läst om detta eller känner någon som har lite mer info ? Känns som en otroligt märklig händelse, där tre presoner och en bil totalt går upp i rök...

Om händelsen (Skaraborg2) ovan beskriver är korrekt, finns det ju saker som tyder på att de försvunnit frivilligt, "gått upp i rök", vilket ju var mycket lättare förr när allting rörde sig långsammare och det var svårt, för vanligt folk, att dokumentera saker de sett eller hört annat än genom tal. Därför kunde man hålla sig under radarn längre och mer anonymt vistas på massa ställen som i dag kunde fångats upp på ett helt annat sätt. Så den biten anser inte jag vara så märkligt. Mord eller olycka ter sig osannolikt, men det finns faktiskt ett fall i USA med två yngre tjejer och deras bil som försvann, gick upp i rök, och var "borta" i över 45 år(!), innan deras bil hittades nära vad de sist sågs, i en mindre å. Vattennivån hade sjunkit och en förbipasserande såg underredet på bilen och kontaktade polisen. En polis som fortfarande försökte lösa det mystiska försvinnandet. I bilen satt skeletten prydligt kvar av tjejerna, och många av deras medtagna ägodelar var fortfarande relativt intakta. Ägodelar som gick tillbaka till anhöriga.

Kanske hade killarna gemensamt hamnat i något trubbel som involverade brottslighet och pengar, och de skulle försöka lösa det eller på annat komma undan det, och som senare utvecklades till något ännu mer olyckligt.
Citera
2019-10-15, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nervkollaps007
det finns faktiskt ett fall i USA med två yngre tjejer och deras bil som försvann, gick upp i rök, och var "borta" i över 45 år(!), innan deras bil hittades nära vad de sist sågs, i en mindre å. Vattennivån hade sjunkit och en förbipasserande såg underredet på bilen och kontaktade polisen.
Kanske dessa: (FB) Två kvinnor återfunna döda i bil efter lång tid?
Citera
2019-10-15, 10:38
Medlem
448s avatar
Citat:
Som jag har skrivit tidigare så tror jag inte alls på den här teorin.

Varför skulle en småkriminell 16-åring rekryteras av säkerhetstjänsten? Att Kjell-Åke skulle ha blivit en hängiven polismedarbetare låter högst otroligt. Han hade verkligen inget över sig för polisen fram tills dess han försvann.

Polisen och Säkerhetstjänsten är inte samma sak , när Säpo skall få in informatörer spanar man mot Polisen och förstör deras insatser genom att informatören kan förvarna om t.ex razzia.

En sak som direkt säger om han i sin nya identitet är säkerhetstjänstmedabetare är om
han är en liten lugn tillbakadragen enukaktig gubbe som pillar med sin rosor,skådar fågel,är lite tystlåten och så.

Då ringer alla klockorna för underättlsehövdingar får bara umgås inom firman,skall vara pålitliga och totalt ickespontana - totalt inrutad tillvaro - vanligt att dom får välbevakade hus på landet.

Pluspoäng är att dom inte är vackra så risken för spontan kontakt med andra människor minskar än mer.

Standard inom säkerhetstjänsten

Ang kopplingar till grodmansrånet och eventuell informatörsroll där? Det finns ju inget som säger att Polisen kände till det innan så det är bara en slump att deras nya liv började den dagen
Citera
2019-10-15, 22:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Frivilligt"?

Citat:
Ursprungligen postat av nervkollaps007
Om händelsen (Skaraborg2) ovan beskriver är korrekt, finns det ju saker som tyder på att de försvunnit frivilligt, "gått upp i rök", vilket ju var mycket lättare förr när allting rörde sig långsammare och det var svårt, för vanligt folk, att dokumentera saker de sett eller hört annat än genom tal. Därför kunde man hålla sig under radarn längre och mer anonymt vistas på massa ställen som i dag kunde fångats upp på ett helt annat sätt. Så den biten anser inte jag vara så märkligt. Mord eller olycka ter sig osannolikt, men det finns faktiskt ett fall i USA med två yngre tjejer och deras bil som försvann, gick upp i rök, och var "borta" i över 45 år(!), innan deras bil hittades nära vad de sist sågs, i en mindre å. Vattennivån hade sjunkit och en förbipasserande såg underredet på bilen och kontaktade polisen. En polis som fortfarande försökte lösa det mystiska försvinnandet. I bilen satt skeletten prydligt kvar av tjejerna, och många av deras medtagna ägodelar var fortfarande relativt intakta. Ägodelar som gick tillbaka till anhöriga.

Kanske hade killarna gemensamt hamnat i något trubbel som involverade brottslighet och pengar, och de skulle försöka lösa det eller på annat komma undan det, och som senare utvecklades till något ännu mer olyckligt.

Tänk om detta hade gått att bevisa idag att två av de försvunna hade varit synliga i en PV av årgång 1964 vid Kungstorget i oktober 1964.

Dessutom skulle Kjell-Åke just ha ägt en vit PV av årgång 1964. Kanske var det denna de då satt i?

Du har helt rätt i att det var betydligt lättare att försvinna på den tiden än idag.

Jag tror att du har rätt i det du skriver i det sista fetade stycket. Dahlsjö och Kjell-Åke kom att försvinna "frivilligt".
Citera
2019-10-16, 17:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Liknande händelser i Sverige?

Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Kanske dessa: (FB) Två kvinnor återfunna döda i bil efter lång tid?

Det har i USA och i Canada hittats personer i vattendrag tillsammans med sina bilar som hade varit försvunna under många årtionden.

Någon som vet om det finns liknande händelser i Sverige där försvunna personer har hittats efter mycket lång tid? Då menar jag personer som försvann tillsammans och som kom att hittas efter ett antal decennier?
Citera
2019-10-16, 23:46
Medlem
Citat:
Det har i USA och i Canada hittats personer i vattendrag tillsammans med sina bilar som hade varit försvunna under många årtionden.

Någon som vet om det finns liknande händelser i Sverige där försvunna personer har hittats efter mycket lång tid? Då menar jag personer som försvann tillsammans och som kom att hittas efter ett antal decennier?

Hade i bakhuvudet om ett fall med en bil som körde av vägen och hittades efter flera år. Letade lite och jodå. Finns beskrivet här: https://www.helahalsingland.se/artikel/lag-dod-i-tva-ar

(dock "bara" två år, i det här fallet, samt en ensam person)
Citera
2019-10-17, 21:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ovanligt i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Hade i bakhuvudet om ett fall med en bil som körde av vägen och hittades efter flera år. Letade lite och jodå. Finns beskrivet här: https://www.helahalsingland.se/artikel/lag-dod-i-tva-ar

(dock "bara" två år, i det här fallet, samt en ensam person)

Tack för länken.

Kommer ihåg detta fall när jag läser om det. "Bara" två är också en lång tid för nära och kära att vänta. Har ett svagt minne om ett fall här som inträffade för länge sedan. Har för mig att det handlade om en man som körde ner i ett vattendrag och hittades först åratal efteråt tillsammans med bilen.

I vilket fall som helst så är sådana här tragiska händelser dessbättre inte vanliga i Sverige.
Citera
2019-10-17, 22:05
Avslutad
Citat:
Tänk om detta hade gått att bevisa idag att två av de försvunna hade varit synliga i en PV av årgång 1964 vid Kungstorget i oktober 1964.

Dessutom skulle Kjell-Åke just ha ägt en vit PV av årgång 1964. Kanske var det denna de då satt i?

Du har helt rätt i att det var betydligt lättare att försvinna på den tiden än idag.

Jag tror att du har rätt i det du skriver i det sista fetade stycket. Dahlsjö och Kjell-Åke kom att försvinna "frivilligt".

Jag tror att det rör sig om frivilligt försvinnande så mycket det kan bli det i en pressad situation, men kanske inte för alla tre/fyra. Och alla de svenskar som "gått upp i rök" under årens lopp, sedan 1900-talets början, så tror jag det finns ett antal som har försvunnit utomlands eller till andra, mindre ställen i Sverige. Det var som sagt lättare då, att skapa sig ett nytt liv spårlöst från det gamla. Myndigheter och dylikt kunde inte byta information/spåra lika enkelt eller samköra register eller annan kunskap om personer, och vanligt folk var ofta knutna till samma by eller stad hela livet, utan det vilade mycket på att man var ärlig och själv berättade om olika ändringar och händelser i livet. Jobb var också enklare att få utan så många papper involverande eller bakgrundskontroll.
Citera
2019-10-18, 13:30
Medlem
Citat:

Sune Karlson i Landskrona ,hittades i sin bil i vallgraven vid citadellet
Citera
2019-10-18, 14:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Aldrig tre personer tillsammans.

Citat:
Ursprungligen postat av Puch
Sune Karlson i Landskrona ,hittades i sin bil i vallgraven vid citadellet

Det stämmer.

Han hittades efter nästan åtta år. Mycket lång tid för att vara i Sverige.

(FB) Sune Karlsson fortfarande försvunnen sen 2007?

Att hittas på detta sätt efter mycket lång tid tror jag aldrig har inträffat i Sverige. Åtminstone har tre försvunna personer aldrig påträffats tillsammans drunknade i en bil efter flera decennier.
Citera
2019-10-18, 17:45
Medlem
Citat:
Det stämmer.

Han hittades efter nästan åtta år. Mycket lång tid för att vara i Sverige.

(FB) Sune Karlsson fortfarande försvunnen sen 2007?

Att hittas på detta sätt efter mycket lång tid tror jag aldrig har inträffat i Sverige. Åtminstone har tre försvunna personer aldrig påträffats tillsammans drunknade i en bil efter flera decennier.
Nej och skulle pv,n hamnat i saltvatten i Gbg el Halland med omnejd Har den nog rostat bort vid det här laget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in