Citat:
De som orkar följa den här sega ordväxlingen med LaurentiusLucidor kan notera att fortfarande undviker att svara på frågan jag ställde fem replikskiften tillbaka:
Citat:
Återigen. Varför ska vi bygga kärnkraftverk? Bara för att vi kan? Är det inte bättre att bygga vindkraftverk när elen blir billigare att producera vilket medför högre vinst när vi exporterar? Varför sätta igång uranbrytning i Sverige bara för att hålla kärnkraften under armarna?
Citat:
Ok, min ståndpunkt i denna fråga är att jag är villig att betala ett högre elpris för att garanterat slippa strömavbrott och elransonering. Ej intermittenta elkällor är det enda sättet att garantera detta varför jag anser att kärnkraften inte kan läggas ned med bibehållen tillförlitlighet.
Citat:
Det är bra att du insett att jag inte påstått att ett helt förnybart energisystem nödvändigtvis innebär ett lägre elpris. Det är ett steg i rätt riktning.
En av många källor som visar att produktionspriset för vindkraft är mycket lägre än för kärnkraft har du här:
En av många källor som visar att produktionspriset för vindkraft är mycket lägre än för kärnkraft har du här:
Ok, min ståndpunkt i denna fråga är att jag är villig att betala ett högre elpris för att garanterat slippa strömavbrott och elransonering. Ej intermittenta elkällor är det enda sättet att garantera detta varför jag anser att kärnkraften inte kan läggas ned med bibehållen tillförlitlighet.
Du har fel. Påståendet att vindkraft leder till elransonering är skrämselpropaganda. Studier visar att ett precis lika driftsäkert system som dagens kan byggas med förnybara energikällor.
Citat:
Din ståndpunkt är (rätta mig om jag har fel) du är villig att betala ett högre elpris under för intermittenta kraftslag ogynnsamma perioder, för att under gynnsamma perioder kompenseras för detta genom att elen knappt kostar något alls eller t,om blir en inkomstkälla i,om negativ prisbild.
Elpriset är inte jag som konsument särskilt bekymmrad över. Eftersom jag har fjärrvärme understiger kostnaden för min elförbrukning 10 % av mina totala fasta månatliga kostnader.
Citat:
Därtill får man leva med att bli bortkopplad under vissa perioder då elnätet av nödvändighet antar en mer intermittent karaktär genom allt större beroende av intermittenta kraftkällor.
Nu mytar du. Eftersom antalet elproducerande enheter (1000 vindkraftverk är fler än 1 kärnkraftverk) ökar ökar också systemets pålitlighet.
Citat:
Hur skulle det kännas att exempelvis under operation ligga och hålla tummarna att sjukhusets reservkraftaggregat går igång?
Din argumentation är oseriös och alarmistisk.
Citat:
Du argumenterar väl ändå utifrån att det i framtiden inte finns någon kärnkraft?
Citat:
Det kan komma sig exempelvis genom att andra energikällor såsom kärnkraft och vattenkraft inte producerar el just då.
Du argumenterar väl ändå utifrån att det i framtiden inte finns någon kärnkraft?
Din fråga gällde någonting du hade observerat. Inte om situationen i framtiden:
"Dessutom kan du gärna få förklara hur det kan komma sig att något överskott inte uppstår om ideala förhållanden samtidigt råder för i princip samtliga vindkraftverk i nordeuropa."
Citat:
Det man med säkerhet kan säga är att införande av mer intermittenta kraftkällor ger större prisdifferanser beroende på hur mycket det blåser/solen lyser?
Då använder man vattenkraft för att balansera ut topparna. Kanske även
biogas.
Citat:
Kommer lönsamheten att vara lika hög när alla subventioner tas bort? Trenden visar det motsatta.
Citat:
Och svaret är att trots att lönsamheten minskar är den fortfarande tillräckligt hög för att investerare ska anse det värt att investera sina pengar.
Kommer lönsamheten att vara lika hög när alla subventioner tas bort? Trenden visar det motsatta.
Nej, subventioner minskar av förklarliga skäl lönsamheten. Å andra sidan blir vindkraften billigare och billigare att producera vilket ökar lönsamheten.
Citat:
Det var väl bra! Det borde ju göra att du lätt kan avfärda fallstudiens slutsatser genom att presentera egna källor som motsäger de empiriska data som inhämtats från verkliga vindkraftsbolag som redan idag upplever dålig lönsamhet som ett stort problem!
Det har jag redan gjort i och med att jag refererat till Vattenfalls årsrapport för 2018.
https://group.vattenfall.com/contentassets/da563d31cf814e8a901c3e6dd66c88b3/corporate/investors/interim_reports/2018/q4_report_2018_.pdf
Citat:
Jag såg nyss en intervju med Vattenfalls VD som anser att 6 reaktorer är tillräckligt idag.
Men som bekant så börjar elbristen på allvar visa sig redan nu:
Citat:
Så åtta är det magiska antalet reaktorer som Sverige måste ha för att överleva som industrination? Varför räcker inte exempelvis sju?
Jag såg nyss en intervju med Vattenfalls VD som anser att 6 reaktorer är tillräckligt idag.
Men som bekant så börjar elbristen på allvar visa sig redan nu:
Men för "elbristen" hjälper det inte ett jota att bygga nya reaktorer. Flaskhalsen är inte hur mycket el som kan produceras utan hur mycket el som kan överföras till Sydsverige. GP är för övrigt en skittidning.
Citat:
Visst, men varför bör vi bygga hundratals mil stamnät för enorma belopp när man kan bygga kärnkraft som ligger närmare det område i främst södra Sverige där alla storkonsumenter av el håller till, med en följd att man slipper förluster på upp emot 15% enbart till följd av de långa ledningarna?
För att det är billigare att bygga elledningar än kärnkraftverk!