Citat:
Ursprungligen postat av
Gynekologstol
Källa på det? Både du och jag vet att du inte kommer att hitta någon sådan eftersom att meningarna går isär inom den medicinska vetenskapen.
Jag skulle vilja hävda att tolvstegsrörelsen inte ens bryr sig om huruvida medlemmarna är nyktra eller inte. Det centrala är att medlemmarna gör stegen. Jag tror att terapi kan hjälpa vissa människor, men tolvsteg är inte terapi. Här är vad en av de mer uppriktiga och seriösa sidorna som förespråkar tolvsteg har att säga om saken:
Källa:
http://www.aastudier.org/aa_mote.html
Meningarna går som sagt isär inom vetenskapen, men jag tvivlar på att det finns någon seriös forskare som hävdar att det finns något som heter mental besatthet. Det är ett rent tolvstegsbegrepp som det givetvis inte går att lägga någon som helst vikt vid.
Har läst en del utav dina inlägg tidigare i detta forum, alltså AA/NA delen.
Uppenbart att du har noll tillit till AA/NA. Å du tvekar inte en sekund på att hålla det inom dig, du delar mer än gärna med dig om detta dvs AA/NA = hokus pokus gemenskap.
Respekterar till fullo att du inte köper upplägget för fem öre.
Men min fråga till dig, menar absolut inget illa eller så, bara genuint nyfiken på hur hur tankarna går i ditt huvud.
Varför lägger du äns ner tid å energi på att skriva i denna tråd? Alltså varför är det så ”viktigt” för dig att behöva bevisa/motbevisa de som tror på det/köper upplägget?
Alltså jag menar om det funkar för en del människor vem är du att säga ”nej, detta är bara hokus pokus, placebo etc etc”.
Bara nyfiken som sagt, för när jag går till mig själv. Ponera jag tycker som du, AA/NA = Bajs, det finns betydligt bättre å framgångsrikare vägar att vandra för att nå drogfrihet. Alltså jag själv skulle inte lägga en sekund på att försöka motbevisa folk, eller klanka ner på något som uppenbarligen verkligen funkar för en del människor runt om i världen.
Vad fan är det som driver dig? Skulle förstå om du kom med alternativa vägar att vandra men sällan sett dig skriva något sådant.
Som sagt, försöker inte provocera, jävlas eller dylikt enbart intresserad av hur tankarna snurrar runt hos dig.
Sorry om det blev lite knasigt formulerat här å där men tror nog du/ni förstår vad jag försöker skriva.
Må bäst!