2019-09-08, 14:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av funktioner
Du missförstår.. Kraften är inte min egen, den är min högre makt. Den vet bättre än jag själv. Kraften är det jag sätter min tilltro till när jag gett upp min egen vilja. Däremot använder jag använder min egen vilja till är att välja att vända mig till min högre makt snarare än att låta mig förföras av mina egna beroende-tankar, för jag vet vart dem kommer att leda mig.

Jag vill ju veta vad den här "kraften" du påstår finns är för något.
Kan den mätas? Kan den demonstreras på något sätt? om inte, vad har du då för anledning att
påstå att den finns?
Citera
2019-09-08, 23:02
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Det handlar då om tron på något som är större än en själv, om än inte ur ett vidskepligt eller religiöst perspektiv.

Programmet genomsyras av en "andlig dimension" och bygger på tron på en ”högre makt” vilket inte är riktigt synonymt med en större makt.

Om det nu finns en högre makt så är det väl högmodigt att tro att man själv kan välja den, sätter man inte sig själv på rätt höga hästar då?

Eftersom programmet nu har denna religiösa prägel är det väl också i strid med bibelns 5:e Mosebok 5:7, "Du skall inga andra gudar hava jämte mig", att välja något annat än gud.

2. Vi kom till tro att en kraft större än vår egen kunde återge oss vårt förstånd.
3. Vi beslöt att lägga vår vilja och våra liv i Guds händer, sådan vi uppfattade honom.

Kom ihåg att det är alkohol vi har att göra med – listig, falsk och stark! Men det finns en som har all makt – denne ende är Gud. Må du finna honom nu!
Senast redigerad av ElIzzard 2019-09-08 kl. 23:11.
Citera
2019-09-10, 12:17
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Det enda problemet jag ser med 12-stegrörelsen är att den är så jävla olagom. Den förutsätter att man går in 100%, vilket många nynyktra är beredda att göra. När det senare kanske visar sig att det inte alls är rörelsen som håller personen clean så uppstår problem. Det blir ofta svårt att delta om man inte är övertygad om att det är en kronisk sjukdom, att man faktiskt tillägnar sig själv sin nykterhet och inte vill göra stegen.

Då tror jag att det inte sällan leder skeptikern till att känna sig misslyckad och ensam, även om det kanske inte är så. Om allt under ett par månaders tid har varit upphängt på aa-gruppen så står man plötsligt där ensam igen.

AA, borde uppmuntra mer till att använda deras verksamhet som en katalysator, nåt man använder ett kortare tid för att sen utveckla sig och stå på egna ben. Det är lätt att inse att verksamheten inte skulle fungera som den gör idag om deltagarna inte fick lära sig att deras liv är i AAs händer.

Jag tror bara att det är lite del som trivs med att tillägna sina liv till AA och för dom funkar det förstås bra.
Senast redigerad av LudvigSigurdDavid 2019-09-10 kl. 12:20.
Citera
2019-10-14, 10:40
Medlem
mymyselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Programmet genomsyras av en "andlig dimension" och bygger på tron på en ”högre makt” vilket inte är riktigt synonymt med en större makt.

Om det nu finns en högre makt så är det väl högmodigt att tro att man själv kan välja den, sätter man inte sig själv på rätt höga hästar då?

Eftersom programmet nu har denna religiösa prägel är det väl också i strid med bibelns 5:e Mosebok 5:7, "Du skall inga andra gudar hava jämte mig", att välja något annat än gud.

2. Vi kom till tro att en kraft större än vår egen kunde återge oss vårt förstånd.
3. Vi beslöt att lägga vår vilja och våra liv i Guds händer, sådan vi uppfattade honom.

Kom ihåg att det är alkohol vi har att göra med – listig, falsk och stark! Men det finns en som har all makt – denne ende är Gud. Må du finna honom nu!

Det stämmer för vad många medlemmar delar, om och om igen är att "jag har provat allt men inget annat än AA/NA har hjälpt"
Citera
2019-10-15, 15:42
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ociviliserad
Konstigt nog hjälpte mig en påbörjad tolvstegsbehandling och ett fåtal NA-möten på så sätt att jag hade svårt att ta till mig deras budskap och fick mig att hoppa av direkt och känna ”i helvete heller, detta är inte jag!”

Jag hade läst extremt mycket om tolvstegsbehandlingen själv innan och verkligen tyckt det varit vettigt, jag försökte redan innan ”behandla mig själv” med hjälp av detta (och uppenbarligen misslyckats gång på gång). Blev iallafall skitglad när jag fick plats i öppenvårdsbehandling.

Men så fort jag var där så kickade nått slags trotsigt ifrågasättande-tänk in hos mig. Kunde helt plötsligt inte alls ta åt mig (trots att både personal och andra missbrukare var sympatiska och trevliga, och jag kunde känna igen mig i mycket de sa).

Började fördöma mycket av tänket - att det skulle passa in på mig alltså, förstår att det passar en del bra. Jag ville inte alls erkänna mig maktlös, ville inte tillskriva mig själv det eviga epitetet missbrukare, dvs ”en gång missbrukare - alltid missbrukare” och ”antingen är jag narkoman eller nykter narkoman”, ville inte sitta och tala flera timmar i veckan om något som redan tagit upp allt för mycket av mitt liv, ville inte heller tänka att t.ex. alkohol för alltid skulle vara min fiende.

Inte för att jag vägrade inse hur mycket alkohol och knark hade skadat mig och mitt liv, för det förstod jag redan. Men jag började i och med det ganska svartvita tänket i behandlingen, istället upptäcka hur nyanserad min egen bild egentligen var gällande mig själv och droger. Och det var när jag började tänka mycket mer nyanserat som jag kunde börja hjälpa mig själv till ett bättre liv.

Edit: Inser att tolvstegsbehandlingen också kan hjälpa många att se mer nyanserat på sitt missbruk, så att det endast skulle vara svartvitt tänkande är kanske fel av mig att anta.
Är du drogfri nu?
Eller drogar du, men har inga problem med det?
Citera
2019-10-15, 15:52
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Väldigt bra skrivet, stämmer väldigt fint in på min bild. ”Nyanserat” verkar helt saknas inom 12-stegsrörelsen.
Vet inte vad du menar med tolvstegsrörelsen. AA kan sägas vara en del av den, men oftast förknippar man begreppet med den professionella vården.
Beträffande AA saknas inte nyanser alls.
Nyanserna är otaliga och alla uppfattar de 12 stegen på olika sätt.
Liksom man uppfattar GUD, bön, Högre makt, krav på sponsor mm på olika sätt.
Fast visst finns det många betuttade medlemmar som är helt onyanserade.
Det är bara att skita i dem och låta dem vara.
Lev och låt leva.
Citera
2019-10-15, 18:50
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Det är floskler som detta som gör AA omöjligt att ta till sig för många, men också även nödvändiga för vissa andra. I mig kryper det i kroppen. Kanske för att man har fått höra när man inte håller med om nåt att det är sjukdomen som talar.
Ibland är det kanske sjukdomen som talar. Ibland inte. Kanske. Jag vet inte, kan du ge ett exempel?
Om någon eller några skulle säga att det är sjukdomen som talar så skulle jag i alla fall fundera på om det är så eller ej i just det fallet.
Hitintills är det väl sällan som någon som säger dylikt direkt till mig.
Om detta sägs i delningarna så får man försöka behärska sig. Det finns väl INGEN grupp människor där man håller med alla om allt.
Det är bara till att skita i.
Citera
2019-10-15, 18:59
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Brukar inte ni säga att det lätta är att sluta och att det svåra är att inte börja igen?

Självklart förnekar jag att det finns något som heter beroendesjukdom, och vad ett korrupt FN-organ tycker spelar ingen som helst roll för min del. Var det handlar om är människor som helt enkelt inte vill sluta använda droger. Varför skulle jag testa? Det slutar ju bara med att jag vaknar upp och är bakfull dagen efter.

Nähä, du går inte på möten, nejdå. Det är det aldrig någon som gör.
Den samlade läkarexpertisen menar att det är en beroendesjukdom.
Visst är det viljan som måste till.
För att bli medlem i AA måste man önska sig nykterhet. AA är ingen första instans för nykterhet.
Däremot kan AA vara ett sätt att förstärka viljan och ge förmåga att stå emot den besatthet efter alkohol som finns.
Enligt Karolinska kan 80% av de som har alkoholproblem lätt bli hjälpta genom enkel samtalsterapi på 5 ggr. Dessa betraktas inte som sjuka av socialstyrelsen.
Sjuka är de som har en mental besatthet av alkohol och inte kan sluta efter ett glas. Hur är dina alkoholvanor?
Citera
2019-10-15, 19:13
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volldteckt
Men om man ersätter stegen med sina egna koncept så är det inte 12stegsprogrammet förstjänst att det fungerar längre. Då är det ens eget tänkande som hjälper, men det går emot steg nr 1. ( man är maktlös)
Gemenskap och längtan har ingeting med högre makter att göra. Vad är ens en högre makt? Det grundar sig i gudstro.
För mig går det inte emot steg1. Jag är maktlös SJÄLV.
MED AA får jag makt. Alltså JAG får makt.
Där finns erfarenhet och stöd.
"Gemenskap och längtan har ingeting med högre makter att göra. Vad är ens en högre makt? Det grundar sig i gudstro"
Det bestämmer väl inte du?
Det kan väl jag avgöra själv?
Du skall väl skita i hur jag tolkar gudstro mm?

Har du kontroll på din egen alkoholkonsumtion idag?
Hur har du lyckats med det?
Citera
2019-10-15, 19:20
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Ibland är det kanske sjukdomen som talar. Ibland inte. Kanske. Jag vet inte, kan du ge ett exempel?
Om någon eller några skulle säga att det är sjukdomen som talar så skulle jag i alla fall fundera på om det är så eller ej i just det fallet.
Hitintills är det väl sällan som någon som säger dylikt direkt till mig.
Om detta sägs i delningarna så får man försöka behärska sig. Det finns väl INGEN grupp människor där man håller med alla om allt.
Det är bara till att skita i.
Det jag hade citerat var ju ett exempel. Jag kan ofta i dessa sammanhang höra haranger av ord som jag hört tidigare, kanske i omkastad ordning, förpackade som att det var personens egna tankar när det bara är ett långt aa-eko. Självklart finns det undantag, men uppskattar att 2/3 av skaran (lågt uppskattat) rabblar ett mantra. Nej tack säger jag. Är man ny är det ju kanon eftersom detta då inte märks.
Citera
2019-10-15, 19:28
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volldteckt
Från AA chapter 4: we agnostics

we found that as soon as we were
able to lay aside prejudice
and express even a willingness
to believe in a Power greater than ourself,
we comenced to get results, even though
it was impossible for any of us
to fully define or comprehend that Power, WICH IS GOD.(!!!)

As soon as we admitted the possible existence of a
Creative Intelligence a Spirit of the Universe (!!!) underlying the totality of things,.. jag slutar här.

Hur vet dom ens att en "spirit of the universe" är möjligt? Bevisa det! Det kan kanske vara omöjligt.
Detta är ingen vetenskap. Inte ens en pseudovetenskap. Det är en tro på att man behöver hjälp av någon annan. Och att ngn annan kan hjälpa dig. Att hålla på med bevis osv blir man inte nyktrare av.
Finns massvis med bevis på¨AA:s effektivitet. Men va fan spelar det för roll om man inte vill ha hjälp.
Jag kan lova dig att du kan ge mig 100 alkoholister - djupt beroende människor - så är minst 85% drogfria i stort sett efter ett år på AA.
Med drogfri menar jag att de under sista halvåret inte druckit alls med undantag av ett kort återfall.
Problemet är att definiera "ett år på AA".
Jag menar då att man skall gå på AA-möten minst tre gånger i veckan under ett år oavsett vad som händer. Även om man super som ett svin första halvåret skall man gå MINST tre gånger i veckan och berätta detta för de andra.
Funkar garanterat bättre än någon annan metod.
Citera
2019-10-15, 22:13
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Det jag hade citerat var ju ett exempel. Jag kan ofta i dessa sammanhang höra haranger av ord som jag hört tidigare, kanske i omkastad ordning, förpackade som att det var personens egna tankar när det bara är ett långt aa-eko. Självklart finns det undantag, men uppskattar att 2/3 av skaran (lågt uppskattat) rabblar ett mantra. Nej tack säger jag. Är man ny är det ju kanon eftersom detta då inte märks.
Det viktiga är ju att du hittar din nykterhet och det finns ju fler sätt att göra det på.
Har själv varit med i fem år och gått i ca 20 olika grupper.
Delningarna har inte varit ett rabblande av mantra vad jag har erfarit. Det är en stark överdrift.
De består mestadels av egna historier.
Men har man hamnat i en grupp på en liten ort och inte har några alternativ i närheten kan man ju ha oturen att just den gruppen är lite speciell.
För egen del struntar jag i - försöker i alla fall - det jag inte gillar och tar åt mig det som är bra.
Det här mantrat du skriver om, hur låter det t ex?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in