2019-10-16, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Ja han är väl rädd för att bli ihågkommen som både den sämsta och den pm som har suttit kortast tid?

Britterna borde redan ha färdiga utredningar kring tullsystem, vilken modell som funkar bäst för Nordirland och Skottland samt kunna rapportera att man har tillräckligt med fyllda lager med mat och medicin för att säkra att trots brexit så kommer alla att kunna fortsätta leva sina liv utan en enda ändring under de första 6-12 månaderna

Visst är det så, men de är inte metodiska på det sättet och hela frågan (om Brexit och EU) var för infekterad redan från start för att kunna förenas med sansat utredande.
Citera
2019-10-16, 14:59
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Boris har till slut blinkat - om det inte finns en uppgörelse på plats på lördag så kommer han att be EU om en förlängning.

https://www.theguardian.com/politics/2019/oct/16/boris-johnson-will-ask-eu-for-extension-if-no-brexit-deal-by-saturday

Men även om man får ett dokument klart i Bryssel inom den närmaste veckan så är det förstås långt ifrån säkert att det sedan tar sig igenom underhuset. Nordirländska DUP är inte okay med Boris' nya lösning för den irländska gränsen - en lösning som kan sammanfattas med att NI blir en del av brittiskt tullområde de jure (enligt lagens bokstav) men i praktiken kommer att behandlas som del av EU:s tullunion, med en tullgräns i Irländska sjön och tull i alla hamnar på båda sidor.

Lilla DUP fällde för ett år sedan Theresa Mays förhandlingsposition på ett viktigt EU-möte, när hon var på väg att få till en överenskommelse med EU - kommer de nu att fälla även Boris?
Nja... vad är det Barclay idag egentligen säger som det där brevet? Lyssna själv:

https://twitter.com/PA/status/1184449878363136005
Citera
2019-10-16, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nja... vad är det Barclay idag egentligen säger som det där brevet? Lyssna själv:

https://twitter.com/PA/status/1184449878363136005

Tweeten är från tidigt i morse, men artikeln från Guardian som jag länkade till är rätt färsk (daterad för två timmar sedan). Nya uppgifter, alltså. De hade inte ett ord om saken i förmiddags.

Kan inte lyssna av videoklippet just nu eftersom vissa typer av inbäddade videoklipp är disabled på den dator jag befinner mig vid på jobbet, men enligt Guardian har Barclay utlovat att det blir ett brev med begäran om förlängning ifall saken inte är klar till på lördag; han säger dessutom att det inte pågår något dubbelspel med t ex några planer för ett extra brev som skulle negera begäran om uppskov. Saken verkar rätt klar.
Citera
2019-10-16, 15:29
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Tweeten är från tidigt i morse, men artikeln från Guardian som jag länkade till är rätt färsk (daterad för två timmar sedan). Nya uppgifter, alltså. De hade inte ett ord om saken i förmiddags.

Kan inte lyssna av videoklippet just nu eftersom vissa typer av inbäddade videoklipp är disabled på den dator jag befinner mig vid på jobbet, men enligt Guardian har Barclay utlovat att det blir ett brev med begäran om förlängning ifall saken inte är klar till på lördag; han säger dessutom att det inte pågår något dubbelspel med t ex några planer för ett extra brev som skulle negera begäran om uppskov. Saken verkar rätt klar.
Tweeten jag länkar innehåller orginalkälla (videoklippet) som Guardian senare gör en artikel på. Jag tycker Barclay är otydlig.

Sedan ska man komma ihåg att det tidigare kommit "government sources" som sagt att Boris ska skriva brevet och be om förlängning... och därefter har Boris själv upprepat att han inte kommer be om förlängning. Vi får väl se vad Boris säger och gör den här gången...
Senast redigerad av Madagascar 2019-10-16 kl. 15:34.
Citera
2019-10-16, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Tweeten jag länkar innehåller orginalkälla (videoklippet) som Guardian senare gör en artikel på. Jag tycker Barclay är otydlig.

Sedan ska man komma ihåg att det tidigare kommit "government sources" som sagt att Boris ska skriva brevet... och därefter har Boris själv upprepat att han inte kommer be om förlängning.

Jag kan inte se att Guardian länkar till eller nämner den tweeten, och den postades som sagt för typ nio timmar sedan, så jag antar att Guardian har nyare information utöver den. De har uppdaterat löpande hela dagen men nämnde vad jag kan se inte den där tweeten i morse.

Dessutom är ju Boris snack om att han aldrig kommer att kunna tä'nka sig be om förlängning, "dead in a ditch" osv delvis en fasad, det tycks röra sig om grandstanding. Han inser ju att det inte är ett alternativ för honom att öppet bryta mot lagen i fullt dagsljus för att få ut UK ur EU, särskilt inte efter Högsta Domstolens brännmärkning av hans tidigare agerande. Jag avläser nog Barclay som mer trovärdig än Boris här, just för att Barclay inte är den som massorna har ögonen på.
Senast redigerad av HepCat-X 2019-10-16 kl. 15:49.
Citera
2019-10-16, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Withdrawel act, som redan är brittisk lag, har den här effekten.

Så Jacob Real-Smug får eat his words...
Now I'm not a legal expert but...om detta är brittisk lag, och EU inte längre har något att säga till om i UK eftersom UK har repeeled the EU label...jag menar European Communities Act 1972, och European Union (Withdrawal) Act 2018 is the low of tha lahaand, vad är det som hindrar UK från att strajka dils med andra länder?
Citera
2019-10-16, 19:42
Medlem
Det verkar som att ett avtal har nåtts nu, så då återstår bara att låta det brittiska parlamentet rösta om det. Jag räknar med att alla berörda parter på EU-sidan kommer godkänna det.

Säger parlamentet ja så är saken klar och UK lämnar med det nya avtalet.

Säger parlamentet nej så tvingas Boris att begära förlängning. Jag gissar att han faktiskt skickar det där brevet i sådana fall. Sannolikheten att EU ska förlänga deadlinen efter att britterna röstat ner ytterligare ett avtal känns minimal och jag tror Boris kallt räknar med just det. Då blir det no-deal.

Ska bli spännande att se detaljerna i avtalet så att det går att bedöma chanserna att det röstas igenom!
Citera
2019-10-16, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Det verkar som att ett avtal har nåtts nu, så då återstår bara att låta det brittiska parlamentet rösta om det. Jag räknar med att alla berörda parter på EU-sidan kommer godkänna det.

Säger parlamentet ja så är saken klar och UK lämnar med det nya avtalet.

Säger parlamentet nej så tvingas Boris att begära förlängning. Jag gissar att han faktiskt skickar det där brevet i sådana fall. Sannolikheten att EU ska förlänga deadlinen efter att britterna röstat ner ytterligare ett avtal känns minimal och jag tror Boris kallt räknar med just det. Då blir det no-deal.

Ska bli spännande att se detaljerna i avtalet så att det går att bedöma chanserna att det röstas igenom!
Du glömmer bort en sak. Libdems har lagt fram en amendment to the Queen s speech som tvingar Blow Jobsin att hålla ett referendum på vilken deal han än får från EU.
Senast redigerad av DindooNuffin 2019-10-16 kl. 20:19.
Citera
2019-10-16, 20:36
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Now I'm not a legal expert but...om detta är brittisk lag, och EU inte längre har något att säga till om i UK eftersom UK har repeeled the EU label...jag menar European Communities Act 1972, och European Union (Withdrawal) Act 2018 is the low of tha lahaand, vad är det som hindrar UK från att strajka dils med andra länder?

För att de fortfarande ingår i vissa avtal osv som hindrar dem att göra handelsavtal utan EUs hjälp
Citera
2019-10-16, 20:39
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Det är du som är okunnig. Du vet inte vad jag säger för jag har inte sagt hur. Så då kan du inte säga att det inte fungerar.

Du fick en vink om att det kan ta några extra dagar för varor. Banktjänster max en dag. Med det kan du kanske om du är lite klipskt räkna ut hur. Tro mig. Du är ute och cyklar på en elcykel utan ström.

Tro mig, du framstår som en samhallare som tror han kommit på något smart.

Det du tror går inte.

Om det fanns minsta chans skulle lösningen diskuteras i spaltmeter i den brittiska pressen. Det gör den inte och det är av en anledning.

Du vågar inte ens beskriva vad du tror och det är också av en anledning. Du vet att det du håller på med är religiösa besvärjelser för Brexit bara måste funka.
Citera
2019-10-16, 20:41
Medlem
Citat:
Du glömmer bort en sak. Libdems har lagt fram en amendment to the Queen s speech som tvingar Blow Jobsin att hålla ett referendum på vilken deal han än får från EU.

Hur ser utsikterna ut för att få igenom det förslaget? Jag trodde det var helt döfött då det saknas majoritet för att hålla en ny folkomröstning.
Citera
2019-10-16, 20:43
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Britterna borde redan ha färdiga utredningar kring tullsystem, vilken modell som funkar bäst för Nordirland och Skottland samt kunna rapportera att man har tillräckligt med fyllda lager med mat och medicin för att säkra att trots brexit så kommer alla att kunna fortsätta leva sina liv utan en enda ändring under de första 6-12 månaderna

Operation Yellowhammer täckte en del av det. I praktiken var dock resultatet att man inte är förberedd överhuvudtaget.

Vad gäller tullarna så har Flashbacks medlem Barbequeken löst problemet. Han vill dock inte säga hur mer än att jag är en idiot som inte tror på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in