2019-10-18, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
De lovade inte direkt Norge-modellen, de lovade att man precis som Norge skulle få vara del av den inre marknaden utan att vara del av EU.
Dock påstod de att de skulle få detta utan att behöva betala något(i princip) och utan att behöva följa några EU-lagar eller vara med i den fria rörligheten.

Det som är dåligt med det aktuella avtalet är att det är ungefär som för övriga EES-länder.
DVS England förbinder sig att ta del av den fria rörligheten och EU-lagar/regler och får betala för det.
Dessutom får EES länder inte ta del av EU-bidrag.

Så det blir lite som de har nu fast utan inflytande/veto rätt. Blir dock troligen betydligt billigare(men de får så klart inte heller ta del av några EU-pengar).

Du har ju fel. Det är bara Nordirland som kommer att fungera som ett ESS-land med samma lagar och fri rörlighet. Resten av förpliktelserna har tagits bort i det nya avtalet och man kommer bara att betala en skilsmässoavgift, inga årliga betalningar. Har du inte hängt med i nyheterna?
Citera
2019-10-18, 22:53
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Men det blir ju inga gränskontroller vid den irländska gränsen? Har du missat det? Vilka handelsfördelar kommer Storbritannien att bli av med? Handelsavtalet är ju inte ens färdigförhandlat. Det är ju det som är nästa steg.

Efter många turer fram och tillbaka, så blir det gränskontroll mellan den stora ön och den irländska ön samt mot övriga EU.
Citera
2019-10-18, 22:55
Medlem
Citat:
Du har ju fel. Det är bara Nordirland som kommer att fungera som ett ESS-land med samma lagar och fri rörlighet. Resten av förpliktelserna har tagits bort i det nya avtalet och man kommer bara att betala en skilsmässoavgift, inga årliga betalningar. Har du inte hängt med i nyheterna?

Ja då är det ju inget riktigt avtal utan mer en hard brexit där "avtalsbiten" bara berör Nordirland.
Det dåliga med detta är väl att det bör vara totalt oacceptabelt för alla mot ett hard brexit.

För nordirländarna skulle detta innebära en "hård" gräns mellan resten av UK istället för Irland.
Det tror jag knappast de finner acceptabelt.

Så då blir det dåliga att det är bara en liten annan variant på hard brexit, något som redan misslyckats flertalet gånger i parlamentet, finns inget skäl att tro att denna lilla ändring skall göra att det går igenom.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Fast i valrörelsen hette det att man inte skulle behöva följa eu-regler/lagar(vilket Norge gör) och att det skulle vara gratis(eller nära nog) vilket det så klart inte kommer vara.

Håller helt med dig, det är även där min poäng ligger, de som kampanjade för Brexit ljög så in åt helvete och har nu även börjat erkänna att de visste att Storbritannien skulle bli fattigare pga Brexit osv.

Brexitpolitikerna satte helt enkelt sitt hat mot EU före sitt egna folks bästa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Efter många turer fram och tillbaka, så blir det gränskontroll mellan den stora ön och den irländska ön samt mot övriga EU.

Ja, detta är väl ett betydligt mindre problem? Det är lika odramatiskt som om alla fordon på gotlandsfärjorna skulle behöva gå genom kontroller. Menar du att detta är så allvarligt att folkomröstningen måste ignoreras?
Citera
2019-10-18, 22:56
Medlem
Citat:
Håller helt med dig, det är även där min poäng ligger, de som kampanjade för Brexit ljög så in åt helvete och har nu även börjat erkänna att de visste att Storbritannien skulle bli fattigare pga Brexit osv.

Exakt vad ljög man om?
Citera
2019-10-18, 22:59
Medlem
Citat:
Ja då är det ju inget riktigt avtal utan mer en hard brexit där "avtalsbiten" bara berör Nordirland.
Det dåliga med detta är väl att det bör vara totalt oacceptabelt för alla mot ett hard brexit.

För nordirländarna skulle detta innebära en "hård" gräns mellan resten av UK istället för Irland.
Det tror jag knappast de finner acceptabelt.

Så då blir det dåliga att det är bara en liten annan variant på hard brexit, något som redan misslyckats flertalet gånger i parlamentet, finns inget skäl att tro att denna lilla ändring skall göra att det går igenom.

Gränsfrågan på Irland är löst, påstå ingenting annat. Det är ingen hård brexit. Man ska nu förhandla fram ett frihandelsavtal de kommande åren när UK är kvar på den inre marknaden under en övergångsperiod. Hård brexit betydar tullar på allting. Det är inte det som står i avtalet.
Citera
2019-10-18, 23:01
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Exakt vad ljög man om?

Du menar förutom exakt allt man lovade?

Citat:
Gränsfrågan på Irland är löst, påstå ingenting annat. Det är ingen hård brexit. Man ska nu förhandla fram ett frihandelsavtal de kommande åren när UK är kvar på den inre marknaden under en övergångsperiod. Hård brexit betydar tullar på allting. Det är inte det som står i avtalet.

Det blir exakt tullar på allting, för Wales, Skottland och England kommer att fortsätta vara utanför EU till 100% vilket innebär WTO reglerna kommer att träda i kraft.

Citat:
Ja, detta är väl ett betydligt mindre problem? Det är lika odramatiskt som om alla fordon på gotlandsfärjorna skulle behöva gå genom kontroller. Menar du att detta är så allvarligt att folkomröstningen måste ignoreras?

Nu är dock Nordirland en av de 4 nationerna som skapar Storbritannien ovanpå en rad andra saker, så det är snarare som att man skulle sätta upp en hård gräns mellan Sverige och Norge år 1904.

Jag börjar misstänka att du lika som wwr är extremt partiska i frågan och har redan bestämt er för att oavsett hur mycket något förklaras för er så har ni redan bestämt er.
Citera
2019-10-18, 23:01
Medlem
Citat:

Antingen det eller så trodde vissa av dem faktiskt att de skulle kunna få igenom ett sådant avtal.
Jag har diskuterat med flertal brexitröstare från UK som fortfarande är övertygade om att EU kommer ge med sig när som helst eftersom UK enligt dem är överlägset den starkare parten i förhandlingen.
Jag tvivlar på att någon av brexit-politikerna faktiskt tror/trodde på detta men man vet aldrig.

Det finns ett ordspråk som lyder: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.
Vilket betyder i princip att man skall inte anta att någon gör något av elakhet/ondska om det lika gärna kan bero på dumhet eller inkompetens.
Citera
2019-10-18, 23:07
Medlem
Citat:

Nej den är inte löst, den är löst för Irlands del, inte för Nordirländarnas del.

Detta avtal skulle i princip avskärma Nordirland från övriga UK.

Och jo det är en hård brexit utom för Nordirland.
Citera
2019-10-18, 23:08
Medlem
Citat:
Du menar förutom exakt allt man lovade?

Nu är dock Nordirland en av de 4 nationerna som skapar Storbritannien ovanpå en rad andra saker, så det är snarare som att man skulle sätta upp en hård gräns mellan Sverige och Norge år 1904.

Jag börjar misstänka att du lika som wwr är extremt partiska i frågan och har redan bestämt er för att oavsett hur mycket något förklaras för er så har ni redan bestämt er.

Det är stor skillnad att ha kontroller på en landsgräns och vid en hamn. Där måste alla bilar stanna och checka in vid terminalen ändå. Var det en katastrof att Sverige hade tull mot Finland och Danmark förr i tiden?

Eftersom du inte kan säga vilket löfte man har brutit antar jag att du inte kommer på någonting. Jag skulle kanske inte ens rösta på Brexit och absolut inte på Swexit, men jag förstår inte vad problemet är med att hedra folkomröstningen? Det här avtalet är inte på något sätt katastrofalt som en hård brexit. Varför kan man inte bara ställa sig bakom det? Det är helt irrationellt, ungefär som dem som vill ställa Trump inför riksrätt för att man inte gillar honom. Obegripligt.
Senast redigerad av JeppeNil 2019-10-18 kl. 23:12.
Citera
2019-10-18, 23:10
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Antingen det eller så trodde vissa av dem faktiskt att de skulle kunna få igenom ett sådant avtal.
Jag har diskuterat med flertal brexitröstare från UK som fortfarande är övertygade om att EU kommer ge med sig när som helst eftersom UK enligt dem är överlägset den starkare parten i förhandlingen.
Jag tvivlar på att någon av brexit-politikerna faktiskt tror/trodde på detta men man vet aldrig.

Det finns ett ordspråk som lyder: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.
Vilket betyder i princip att man skall inte anta att någon gör något av elakhet/ondska om det lika gärna kan bero på dumhet eller inkompetens.

Ja, britterna kommer verkligen att få sig en rejäl dos av verkligheten efter Brexit det Brittiska lejonet kommer att förvandlas till en huskatt då Storbritannien absolut inte är i samma position som det en gång var.

Jag tror inte att brexitröstarna som tror att det brittiska lejonet är lika starkt som det var under 1800-Talet är korkade utan de är snarare den typen av väljare som har stoppat huvudet i sanden pga nationalromans.

Det finns ju nämligen en risk med att Brexit är Storbritanniens dödsdans, jag skulle inte bli förvånad om drottning Elisabeth är britternas motsvarighet till Franz Joseph, med hennes död så kommer vi även att få se slutet på det sista överlevande kolonialriket. (tänker inte räkna in Frankrike då de har växlat till nya republiker och kejsardömen så ofta att det inte är samma Frankrike idag som år 1930 och tidigare)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in