2019-10-13, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det har jag inte påstått, jag köper också skinka då, för då är det billigt, men jag köper inte en julskinka.

Jag tycker det ger dubbla signaler att du vill förbjuda religiösa inslag i skolan, men när det blir jul så bryr du dig inte om dom religiösa inslagen i ditt eget hem.

Om du firar jul, så firar du en religiös högtid.

Då är det inte jul du firar, då firar du ledigheten.
Att du inte ser skillnad på folks egna hem och allmänna skolor är väldigt underligt.
Enligt mig är det tvärtom; det tyder på sunt förnuft att inse att ens åsikter i hemmet inte alltid är allmängiltiga.
Citera
2019-10-13, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ateisterna på FB är nog inte representativ för allmänheten.
Angående att vara nedlåtande och aggressiv mot meningsmotståndare så kanske du ska kolla upp vad religionerna säger i frågan? Miljontals troende anser att sådana som jag ska ”brinna i helvetet”. Det spelar nästan ingen roll hur illa en ateist uttrycker sig, så finns det teister som är mycket värre. Men de gömmer sig ofta bakom sin Gud.

Ja troende har varit bland dom värsta förövarna, och speciellt kristenheten om man t.ex. tänker på inkvisitionen.

Det här är vad bibeln säger:

"Visa klokhet i umgänget med de utomstående och ta väl vara på tiden. Lägg alltid era ord väl och ge dem sälta; ni måste veta hur ni skall svara var och en." (Kol 4:5-6 Bibel2000)

Citat:
För att jul inte är något religiöst för alla. Julen kan firas enbart genom att träffas och äta.

Då är det inte jul man firar. Jag träffas och äter även den dagen, men det gör inte att jag firar jul.
Citera
2019-10-13, 19:50
Medlem
Sen har ju inte religion monopol på alla symboler. Om jag gillar att ha många lampor på vintern och några är formade som stjärnor, då betyder det inte att jag hyllar något religiöst.
Jag kanske gillar stjärnor, helt enkelt?

Tänk om jag skulle fråga alla troende som äter pasta varför de hyllar Spaghettimonstret?
Citera
2019-10-13, 19:50
Medlem
Citat:
Att du inte ser skillnad på folks egna hem och allmänna skolor är väldigt underligt.
Enligt mig är det tvärtom; det tyder på sunt förnuft att inse att ens åsikter i hemmet inte alltid är allmängiltiga.

Jo jag ser skillnad, men det var inte min poäng. Min poäng var att en ateist som vill förbjuda religiösa inslag i skolan inte bryr sig om religiösa inslag i sitt eget hem när julen kommer.
Citera
2019-10-13, 19:52
Medlem
Citat:
Jo jag ser skillnad, men det var inte min poäng. Min poäng var att en ateist som vill förbjuda religiösa inslag i skolan inte bryr sig om religiösa inslag i sitt eget hem när julen kommer.
De kanske inte ens ser inslagen som religiösa? Samt att det är ju flera i familjen. Alla tror kanske inte lika.
Citera
2019-10-13, 20:02
Medlem
Citat:
De kanske inte ens ser inslagen som religiösa? Samt att det är ju flera i familjen. Alla tror kanske inte lika.

Visst, man kan också ha flaggor med hakkors på väggarna utan se det som nazisternas symbol, man kanske gillar hakkors, helt enkelt.
Citera
2019-10-13, 20:05
Medlem
Citat:
Visst, man kan också ha flaggor med hakkors på väggarna utan se det som nazisternas symbol, man kanske gillar hakkors, helt enkelt.
Ja, självklart. Men dit har vi nog inte kommit än, men om tvåtusen år, kanske?

Allt beror på hur ”stark” en symbol blivit. En stjärna kan ju ha massa olika betydelser, ett hakkors inte lika många (idag).
Citera
2019-10-13, 20:12
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Mig veterligen har det alltid varit både tillåtande och direkt önskvärt att dra in julen i den svenska skolan.

Har genomgått min skolgång alltifrån förskola till högstadiet där fullfjädrad juleskrud funnits i nästan alla skolans utrymmen, inkluderat kyrkobesök. (som var ömsesidigt välkomnande) - men inte var alla troende!

"Den sanne Jesus" sa ju : kom till mig, följ mig, min väg är enda vägen till guds rike så på den vägen är det, att samtliga inbjudits. Att den judiska judiska adventsljusstaken lyste i varenda skola, vartenda kontor och fortfarande gör så... dock blivit tabu i många skolor idag.. har andra orsaker.

Men innan Sverige blev multikulti, fanns en rätt härlig julestämning och för sakens skull : om det nu skulle finnas ett gudsrike.. då menar jag att sådant s.k rike är vidöppet för alla dvs. samtliga oavsett vilken självbild man väljer att ge sig.

Att självutnämnda profeter i forumet säger sig vilja ta sig rollen som gudstolkare.. blir patetiskt, när det isf, dvs om gud och gudsriket finns.. och guden värnar om alla sina barn.. och jesus med sin öppna famn.. den öppna famnen gäller isf SAMTLIGA. Med eller utan bön, med eller utan personlig önskan om att få vara den bäste troende och därför få fin plats att kunna se ner på andra (icke- troende) , det är inte läge att tävla i tro.. varken under julen eller annars.

Finns en gud, som skapat mig.. och jag lever ypperligt fint utan att underkasta mig dogmer skapta av människor eller inte behöver bibelord att referera till för att leva fullvärdigt med medmänniskor, ja men vad är då problemet?!!

Moraliserandet att försöka sätta in en kil och skarp avgränsning mellan troende o icke-troende, är falsk. Finns en gud, så vet denne vart han har var och en, den rollen att diktera vad som är moralistiskt korrekt el inte, ligger inte på människor att avgöra.. huruvida man har en gran eller ej, huruvida man läser bibeln som sin livlina eller inte behöver.

I sådant fall, får varje troende snällt vänta till sin död.. men så länge livet pågår, inse sig vara en begränsad varelse utan blekaste aning om vad guden vill och skall mot en själv och ä'n mindre mot andra, och ännu mer mot folk den inte ens känner.

Att vara starkt fördömande, är väl känt att vara inom hårt hållna religiösa sekter som VILL se sig som närmare gud än det övriga vanlevande patrasket, en inte alltför snygg människosyn för övrigt.

Och en väldigt konstig slags religiositet att ha, att förakta andra.. för att förhärliga sig själv.

Jul förknippas med njutning och glädje, så var det när jag föddes men det är så ännu... efter millenieskiftet, njut unna dig.. var inte så förbannat missunsam och torftig, det behövs fest och skulle behövas enl mig minst tipo fester till under vinterhalvåret, men oh nej.. det är ju förmäääääätet... mycket syndigt att vara glad nej uuuusch!! fy människa! in och skäms och LID.

Det ska göra ont, att leva? Så man vet att man lever? Njuts det, ja det är bevis på fördärv.. denna karga livsförnekande satans anda, som råder i detta blekfeta janteträsk, är over and out.

Tack och lov.
Citera
2019-10-13, 20:35
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Det har jag inte påstått, jag köper också skinka då, för då är det billigt, men jag köper inte en julskinka.

Jag tycker det ger dubbla signaler att du vill förbjuda religiösa inslag i skolan, men när det blir jul så bryr du dig inte om dom religiösa inslagen i ditt eget hem.

Jul är bara ett namn. Vi kan kalla det något annat om det känns bättre för dig.

Och som jag skrev innan, det enda religiösa (om man räknar en religion som folk idag tror på, utdöda religioner spelar det ju ingen roll att man "stöder") i mitt hem under julen är julstjärnan. Nått annat finns inte där. Och jag tycker inte den stör så mycket. Det är bara en stjärna, dom finns ju ändå.
Citera
2019-10-13, 22:32
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Självklart, om man inte kan stå för vad julen står för, varför ska man då fira det?

I alla fall inte fira midsommar, det är också en religiös hednisk tradition.
Vad jag vet så firar man inte vigselringar, eller hur menar du?

Man firar inte veckodagar, eller jag gör det i alla fall inte. Det är ett nödvändigt ont att behöva använda sig av det samhället har bestämt. Även om jag inte heller stödjer världens makter eftersom jag anser att dom är styrda av Satan, så måste jag ändå leva under detta styre och ge pengar till detta system i form av skatt.

Du fattar tydligen inte vad jag menade.

Man firar jul antingen enligt vikingatradition, om man vill det eller enligt kristen tradition om man vill det eller bara som en trevlig ledig tid med familjen, om man struntar i varför det egentligen kallas för jul, på samma sätt som man struntar i varför veckodagarna kallas för det de kallas för.

Julen är alltså vad man själv gör den till.

Vigselringen firar man inte, nej, men man firar vigsel med en symbolisk ring, och den ringen är en romersk symbol, inte en kristen symbol.
Citera
2019-10-13, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fotsvett
Nu börjar julen närma sig igen, och en sak som jag funderat på är varför ateister firar jul. Om man nu inte tror på Gud och Jesus, då finns det egentligen ingen anledning att fira jul. Det är inkonsekvent att fira julen om man är ateist.

Detsamma gäller påsken och andra religiösa högtider. Det är bara trams att fira dessa högtider.

Jag undrar när Christer Sturmark kommer att börja propagera för att avskaffa julfirandet.

Julen är en hednisk högtid från början. Kyrkan har som så mycket annat bara stulit den och gjort det till en egen högtid.

Jesus och Gud skiter jag högaktningsfullt i, men mår vi bra av att ha det trevligt genom att fira Jul så gör vi det.

Julen hade dessutom varit bra mycket trevligare om man slapp allt religiöst skit som den är förknippad med.

Om du nu är kristen. Varför firar du då midsommar som även det är en hednisk högtid.
Citera
2019-10-14, 06:41
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:

Citat:

När man vill förbjuda religiösa inslag i skolan så brukar det handla om kyrkan. Att man exempelvis inte vill att barnen ska ha skolavslutningen i kyrkan. Där det även kan förekomma böner, psalmer etc.

Vad är det för typiska religiösa inslag hemma hos folk, när de firar jul? Jag menar, julbord och att titta på Kalle Anka brukar klassas som viktiga saker när svenskar firar jul. Men det är knappast religiöst. De flesta som har någon form av religiösa inslag under sitt julfirande, de går till kyrkan. Julottan exempelvis, eller för att lyssna på en kyrkokör som sjunger julmusik. Det är ytterst lite religiösa inslag hemma under ett julfirande, om det existerar överhuvudtaget.

Citat:

Fast även om man firar jul med kristna/religiösa inslag, så är det fortfarande så att i Sverige är det en blandning. Vi har länge firat jul av olika anledningar. Långt innan kristendomen kom hit, och vi har inte gjort oss av med alla gamla traditioner och julfirande. Så det julfirande vi har idag, det är ju inte bara kristet julfirande.

Världen över så är julen framförallt en familjehögtid, inte en religiös högtid. De skulle inte kalla det för att fira ledigheten. I så fall kan man lika gärna fira ledigheten när alla är lediga samma helg (och vilken helg som helst), eller när man har semester. De anser att de firar jul, medan du anser att de firar ledigheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in