2019-10-15, 13:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Ok, jag va intre riktig klar. Du är inkonsekvent vilket inte brukar va typiskt för personer med hög IQ

Nu förstår jag inte alls vad du menar. Personer inom spannet 60-140 i IQ är inte relevanta för att bli värdens bästa schackspelare. Dom ingår allt inte i den pol av verken män eller kvinnor som kan värdens bästa schackspelare.

Du säger de ju skälv (för de va ju de du hävdade?):

De är bara outliers I de övre spannet 140+ (de finns dock av statistiska skäl svårigheter med att mäta så hög IQ) som relevanta för att bli bäst i värden på schack. De har ingen betydelse för män och kvinnor överlag då 99,9% ligger mellan 60-140.

Han hävdar ju dessutom att förklaringen till att värdens bästa schackspelare är att män och kvinnor är:
Her comments follow a controversial claim by English Grandmaster Nigel Short that men and women should just accept they are “hard-wired very differently”.

Hjärnorna är alltså annorlunda vilket ger ena del män den potentialen. De strider ju dock imot de du säger. Eftersom de betyder att kvinnor inte ens ingår i polen av individer som kan bli så bra.

Han verkar också göra ett antagande om att denna skillnad omfattar alla män och kvinnor, vilket jag antar att du också gör. Om de är sant vilket jag tror. Så betyder de inte att män är bättre på allt bara för att de gör en del män till värdens bästa schackspelare.

De kan däremot möjligtvis va så att hur hjärnan är koppla, den högre representationen av men som har en IQ som ligger på 140+ eller båda. Är förklaringen till att män dominerar bland dom allra mest framgångsrika. På i princip alla områden.

Men de betyder ingenting för män och kvinnor överlag. Eller att fler män skulle kunna bli skickliga jurister eller kirurger. Tvärt om är de fullt möjligt att fler kvinnor har den potentialen. Då de inte kräver extrem talang, extrem iq eller en hjärna som sitter ihop som värden bästa schackspelare.

Ursäkta men det blir lite svårt att ta dig på allvar när du diskuterar IQ och skriver så dåligt.
Citera
2019-10-15, 14:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Kvinnor är mycket bättre på att bitcha om saker. Även om en del fjolliga bögar också behärskar denna konst.
Citera
2019-10-15, 14:50
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ursäkta men det blir lite svårt att ta dig på allvar när du diskuterar IQ och skriver så dåligt.

Du är ju uppenbarligen dum i huvudet.

Om du bara kan ta till dej en sak: Så är de ett faktum att de finns fler kvinnor än män som har en IQ på 100-115. Detta beror på att män har en flackare bellkurvan än kvinnor. Därefter avtar de relativa antal kvinnor i förhållande till män inom intervallet 115-140.

Om du vill få en uppfattning om vad de betyder vid en jämförelse av mäns och kvinnors intelligens, så har endast 8% av befolkningen en IQ i intervallet 115-140%. i detta invall går de ungefär 1,2 män på en kvinna.

Om du ser dej omkring så stämmer detta ganska bra med hur de ser ut i samhället. Och har du en IQ mellan 100-115 har du dessutom antagligen ett underläge i förhållande till den genomsnittliga kvinnan. Detta då kvinnor har andra färdigheter till exempel en högre inlärningsförmåga. Lägg till detta att män har mängd problem som är mindre vanliga ibland kvinnor. Och man kan fråga sej om kvinnor inte är mer intelligenta än män i alla fall. Sen kan schackspelare och män i allmänhet processa information på vilket sätt som helst. De fullständigt irrelevant för genomsnittliga individer.

Man kan givetvis hävda att män är intelligentare eftersom den genomsnittliga IQ är högre bland män. Eller på grund av de faktum att de finns fler riktigt intelligentare men. Men givetvis är de löjligt att leva med föreställningen man är bättre än kvinnor för den sakens skull, när de motsatta antagligen är sant för dej och dom flesta andra män som läser detta.

Men som sagt berör de inte mej de mista eftersom jag är smartare än i princip alla män och alla kvinnor. De är därför jag, tillskillnad från dej, inte har några problem med att medge de jag skriver ovan. Du kan skälv konstatera att intelligenta män är mindre misogyna. Förklaringen är att vi inte känner oss underlägsna kvinnor.
Senast redigerad av Flickpojken 2019-10-15 kl. 15:09.
Citera
2019-10-15, 15:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du är ju uppenbarligen dum i huvudet.

Haha lär dig skriva bättre än en mongoloid innan du häver ur dig sådant, det går inte ta något du skriver på allvar när du skriver så dåligt.
Citera
2019-10-15, 15:23
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Haha lär dig skriva bättre än en mongoloid innan du häver ur dig sådant, det går inte ta något du skriver på allvar när du skriver så dåligt.

Inga problem ditt dumhuvud jag kan backa upp de jag säger:

"... that females have a 101.41 mean IQ with a 13.55 standard deviation versus males that have a 103.08"

Jensen, A. R., & Reynolds, C. R. (1983), Sex differences on the WISC-R. Personality and Individual Differences, 4, 223-226.

Ska leta reda på en studie som visar spridningen på ett tydligare sätt också. Så att du andra som har lite svårt för sej också kan tillgodogöra sej de.
Senast redigerad av Flickpojken 2019-10-15 kl. 15:26.
Citera
2019-10-15, 15:37
Medlem
Flickpojkens avatar
Här kan ni kolla på spridningen:

https://www.researchgate.net/publication/251531344_Modern_women_match_men_on_Raven's_Progre ssive_Matrices

Jensen, A.R. (1980). Bias in mental testing. New York: Free Press.

Jensen, A. R., & Reynolds, C. R. (1983), Sex differences on the WISC-R. Personality and Individual Differences, 4, 223-226.

Lynn, R., & Irwing, P. (2004). Sex differences on the progressive matrices: A meta-analysis. Intelligence, 32(5), 481-498.

Precis som jag säger kan ni konstatera att kvinnor är överrepresenterade mellan 100-115. Om ni har en genomsnittlig intelligens så är antagligen de flesta kvinnor ni träffar smartare än va ni är. Ni kan alltså utgå från ni är dummare än kvinnorna ni har kring er.
Senast redigerad av Flickpojken 2019-10-15 kl. 15:40.
Citera
2019-10-15, 15:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Här kan ni kolla på spridningen:

https://www.researchgate.net/publication/251531344_Modern_women_match_men_on_Raven's_Progre ssive_Matrices

Jensen, A.R. (1980). Bias in mental testing. New York: Free Press.

Lynn, R., & Irwing, P. (2004). Sex differences on the progressive matrices: A meta-analysis. Intelligence, 32(5), 481-498.

Precis som jag säger kan ni konstatera att kvinnor är överrepresenterade mellan 100-115. Om ni har en genomsnittlig intelligens så är antagligen de flesta kvinnor ni träffar smartare än va ni är. Ni kan alltså utgå från ni är dummare än kvinnorna ni har kring er.

Kvinnor är inte bra på något är alltså tesen du försöker styrka, bra då vet vi. Själv har jag en IQ som räcker för Mensa men det har garanterat inte du.
Citera
2019-10-15, 17:19
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Nej det är en förenkling. Det behövs en bredd för att få fram topp och här säger världens bästa kvinnliga schackspelare att kvinnor inte har förutsättningar att bli jämställda, inte bara idag utan heller inte någonsin.

En av världens bästa manliga schackspelare höll med som sagt:
Her comments follow a controversial claim by English Grandmaster Nigel Short that men and women should just accept they are “hard-wired very differently”.
Att kvinnor inte vinner i schack förtar ju inte att kvinnliga tonåringar går ut gymnasiet med bättre betyg än pojkarna.
Citera
2019-10-15, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Att kvinnor inte vinner i schack förtar ju inte att kvinnliga tonåringar går ut gymnasiet med bättre betyg än pojkarna.
Därför att tjejer mognar tidigare - men om du tittar i andra änden inom akademierna så är förhållandet det omvända. Fler män återfinns bland extremerna.
Citera
2019-10-15, 18:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper

Och ändå lyckas de sämre i karriären, det låter mer som om de ges högre betyg än de förtjänar alltså och studier stödjer den tesen.
Citera
2019-10-15, 18:24
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Och ändå lyckas de sämre i karriären, det låter mer som om de ges högre betyg än de förtjänar alltså och studier stödjer den tesen.
Kan det vara så att kvinnor saknar vassa armbågar?
Citera
2019-10-15, 18:29
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Numåste vi också veta vad som är "lyckas i karriären".
Jag har läst att många framgångsrika män på dödsbädden önskar att de ägnat mer tid åt sina barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in