2019-10-11, 18:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Author7
Jag tycker kvinnor och män är jämlika . Däremot finns det ju typiska maskulina kvalitéer som män har som stryka medan kvinnor generellt är duktigare på omvårdnad . Men det är förstås olika mellan olika individer.

Alltså, jämlika men kvinnor är inte bättre på en enda sak som kan mätas rent objektivt. Däremot tillskrivs det att de är bättre på sådant som är subjektivt, hmm.
Citera
2019-10-11, 18:34
Medlem
Author7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Alltså, jämlika men kvinnor är inte bättre på en enda sak som kan mätas rent objektivt. Däremot tillskrivs det att de är bättre på sådant som är subjektivt, hmm.

Det finns ju som sagt vissa maskulina och feministiska egenskaper som egentligen är uppdelade på många stereotyper. Generellt sätt tycker jag egenskaper är väldigt individuellt och det är svårt att säga vem som är bra på vad beroende på vilket kön man har.

Däremot har jag märkt att generellt sätt är kvinnor ofta bättre på saker som handlar om omvårdnad , djur , mode eller kultur medan killar är bättre på sport , att snickra , datorer osv. Mycket av det där beror också förstås på intresse.
Citera
2019-10-11, 18:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det finns ju som sagt vissa maskulina och feministiska egenskaper som egentligen är uppdelade på många stereotyper. Generellt sätt tycker jag egenskaper är väldigt individuellt och det är svårt att säga vem som är bra på vad beroende på vilket kön man har.

Däremot har jag märkt att generellt sätt är kvinnor ofta bättre på saker som handlar om omvårdnad , djur , mode eller kultur medan killar är bättre på sport , att snickra , datorer osv. Mycket av det där beror också förstås på intresse.

Som sagt, allt som kvinnor påstås vara bättre på är subjektiva upplevelser och inget som är objektivt mätbart.
Citera
2019-10-11, 18:53
Medlem
Author7s avatar
Kvinnor är bättre på att leva längre.
Enligt flera studier ska vi kvinnor ha ett starkare immunförsvar. Men vet inte riktigt om det räknas som objekt mätbart.
Så på sättet är det kvinnliga könet starkare än männen.
Citera
2019-10-11, 21:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Kvinnor är bättre på att leva längre.
Enligt flera studier ska vi kvinnor ha ett starkare immunförsvar. Men vet inte riktigt om det räknas som objekt mätbart.
Så på sättet är det kvinnliga könet starkare än männen.

Det blir lite tramsig argumentation och de lever kanske längre för att männen drar ett tyngre lass, då beror det inte på att de är bättre.
Citera
2019-10-13, 17:42
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbullz
Kom i en diskussion med min flickvän om detta idag.
Hon sa att killar är starkare fysiskt men tjejer är starkare psykiskt. Bullshit tycker jag. Tjejer är 10 gånger lättare att trycka ner och har mycket lägre självförtroende i allmänhet.

Jag började provocera henne till en början. Men hur fel det än är att säga rakt ut så har alltid tanken funnits där i bakhuvudet.

Män är bättre än kvinnor på allt

Detta är inget påhopp utan vill bara att någon övertalar mig eller bevisar att jag har fel

Jag tror faktiskt att kvinnor är något smartare än. Män har i snitt något högre IQ något som verkat va bestående. Men betänk att den skillnad är högst marginell och att män har som grupp har en flackare kurva.

Lägg där till att kvinnor helt klart har en bättre inlärningsförmåga och verbal förmåga och man får konstatera att kvinnor är något smartare.

Jag är dock smartare än i princip alla män och alla kvinnor så jag bryr mej inte så mycket. Men för män med genomsnittlig IQ är de nog lite jobbigt.

Mäns styrka är som ser de är kreativitet. Män är också fysiskt starkare klarar mera stress. Samt tillverkar testosteron som per definition är prestationshöjade ämne.

Sen finns de andra problem för kvinnor som gör att dom alltid kommer va i underläge, och aldrig kan vinna på en könsseparation eller ett könskrig. Ett exempel är att kvinnogrupper inte fungerar. Dessutom mer kvinnor de finns på en arbetsplats desto mer arbetsmiljöporoblem (statistiken ljuger inte). Kvinnliga mentorsgrupper är kända för att vara extremt dysfunktionella. Manliga grupper däremot fungerar utmärkt och produktiva.

De där är ren bilogi. Kontentan är att kvinnor behöver blanda sej med män på arbetsmarknaden för fungera som individer. Män däremot behöver inte kvinnor på arbetsmarknaden. Så fort kvinnor får en chans på arbetsmarknaden flyr dom in i mansdominerade miljöer. De inte lätt att va kvinna. Vilket man borde ha förståelse för. Så länge dom inte är feminister i alla fall.
Senast redigerad av Flickpojken 2019-10-13 kl. 17:49.
Citera
2019-10-14, 00:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Jag tror faktiskt att kvinnor är något smartare än. Män har i snitt något högre IQ något som verkat va bestående. Men betänk att den skillnad är högst marginell och att män har som grupp har en flackare kurva.

Lägg där till att kvinnor helt klart har en bättre inlärningsförmåga och verbal förmåga och man får konstatera att kvinnor är något smartare.

Då borde de vara överlägsna i schack men det är precis tvärtom. Det är t.o.m. så illa för kvinnorna att inte ens världens bästa kvinnliga schackspelare tror att kvinnor någonsin kommer kunna bli lika bra som män.

The gender gap in sport may be narrowing, but in the game of chess women may never reach the levels of their male counterparts - according to the world's best female player.

University of Oxford student Hou Yifan said the cerebral game won't get a female world champion for decades because women "are less focused" than men, don't train as hard and are at a physical disadvantage.

The 25-year-old, who is often referred to as the Queen of Chess', has opened a row in the normally genial world of chess.

Her comments follow a controversial claim by English Grandmaster Nigel Short that men and women should just accept they are “hard-wired very differently”.

Short, who was widely criticised for his stance, said he "would have been ripped to shreds as a misogynist dinosaur" if he'd said the same as Hou.

https://www.telegraph.co.uk/news/2019/10/12/queen-chess-says-hard-imagine-women-competing-level-men/
Citera
2019-10-14, 13:31
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Då borde de vara överlägsna i schack men det är precis tvärtom. Det är t.o.m. så illa för kvinnorna att inte ens världens bästa kvinnliga schackspelare tror att kvinnor någonsin kommer kunna bli lika bra som män.

The gender gap in sport may be narrowing, but in the game of chess women may never reach the levels of their male counterparts - according to the world's best female player.

University of Oxford student Hou Yifan said the cerebral game won't get a female world champion for decades because women "are less focused" than men, don't train as hard and are at a physical disadvantage.

The 25-year-old, who is often referred to as the Queen of Chess', has opened a row in the normally genial world of chess.

Her comments follow a controversial claim by English Grandmaster Nigel Short that men and women should just accept they are “hard-wired very differently”.

Short, who was widely criticised for his stance, said he "would have been ripped to shreds as a misogynist dinosaur" if he'd said the same as Hou.

https://www.telegraph.co.uk/news/2019/10/12/queen-chess-says-hard-imagine-women-competing-level-men/

Nu pratar du om extrema outliers. De där säger inget om mäns kognitiva förmåga överlag. Folk förstår inte hur statistik fungerar. Mycket små skillnader i genomsnitt kan ge extrema skillnader på svansarna. Om du däremot har genomsnittlig intelligens och är vit man. Så kan du ändå inte säga något om din intelligens i förhållanden till en enskild kvinnas, svart mans eller en asiat.

Så va kvinnor och män eller raser presterar på extremerna är helt ovidkommande. Om du är av genomsnittlig intelligens är skillnaden nära 50/50 att en kvinna eller en svart man kan slå dej i schack

Man kan ju fråga sej vad de är värt att va fysiskt stark. Men förstå man inte att män är fysiskt överlägsna kvinnor så är man riktigt dum i huvudet.

https://work.chron.com/physiological-differences-between-male-female-athletes-20627.html

The wider female pelvis also affects the alignment and movement of the extremities. Men have higher levels of testosterone, which gives them a performance advantage in other ways. ... Testosterone also increases the production of red blood cells, which absorb oxygen, giving men an even greater aerobic advantage.1 apr. 2016

Strength. Male athletes have a higher ratio of muscle mass to body weight, which allows for greater speed and acceleration. This explains why female speed records in running and swimming are consistently 10 percent slower than men's, and why, on average, they have two thirds of the strength of men.28 juni 2018

Här pratar vi alltså om 10% eller mer. Jag tror att de att den artikeln underdriver för att va politiskt korrekt. Då skillnaden i några grenar jag har koll på ligger närmare 20%. Skillnaden mellan den bästa och den näst bästa mannen är nån hundradel. Kollar man på rena styrkegrenar så är skillnaden mycket större. Världsrekordet för män i bänkpress ligger kring 400kg för kvinnor ligger de strax över 200 kilo.

Till och med golf en sport där kvinnor borde kunna va lika bra som män tävlas i olika grupper.

Nu ska de bli lite roligt för tjejerna. Detta bekräftar hur som hest de jag sa om om att minnet funkar bättre för kvinnor (så där har du väll ditt var på va kvinnor är bättre på):

Women do have better memories than men, says study. It is official. Women have better memories than men. In a study published in the journal Menopause, women aged 45-55 years performed better in all memory measures, despite experiencing a decline around the menopause.9 nov. 2016

Men bra minnen betraktas genrelt sätt inte som intelligens även om de givetvis är mycket användbart. Barn tillexempel har överlägsen inlärningskapacitet gärmför med vuxna. Men igen skulle ju hävda att barnet är smartare eller har en större förmåga att tänka och lösa komplexa problem.
Senast redigerad av Flickpojken 2019-10-14 kl. 13:43.
Citera
2019-10-14, 18:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nu pratar du om extrema outliers.

Nej det är en förenkling. Det behövs en bredd för att få fram topp och här säger världens bästa kvinnliga schackspelare att kvinnor inte har förutsättningar att bli jämställda, inte bara idag utan heller inte någonsin.

En av världens bästa manliga schackspelare höll med som sagt:
Citera
2019-10-15, 12:42
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Nej det är en förenkling. Det behövs en bredd för att få fram topp och här säger världens bästa kvinnliga schackspelare att kvinnor inte har förutsättningar att bli jämställda, inte bara idag utan heller inte någonsin.

En av världens bästa manliga schackspelare höll med som sagt:

[/quote]

Nu förstår jag inte alls vad du menar. Personer inom spannet 60-140 i IQ är inte relevanta för att bli värdens bästa schackspelare. Dom ingår allt inte i den pol av verken män eller kvinnor som kan värdens bästa schackspelare.

Du säger de ju skälv:

De är bara outliers I de övre spannet 140+ (de finns dock av statistiska skäl svårigheter med att mäta så hög IQ) som relevanta för att bli bäst i värden på schack. De har ingen betydelse för män och kvinnor överlag då 99,9% ligger mellan 60-140.

Han hävdar ju dessutom att förklaringen till att värdens bästa schackspelare är att män och kvinnor är:
[/quote]

Hjärnorna är alltså annorlunda vilket ger ena del män den potentialen. De strider ju dock imot de du säger. Eftersom de betyder att kvinnor inte ens ingår i polen av individer som kan bli så bra.

Han verkar också göra ett antagande om att denna skillnad omfattar alla män och kvinnor, vilket jag antar att du också gör. Om de är sant vilket jag tror. Så betyder de inte att män är bättre på allt bara för att de gör en del män till värdens bästa schackspelare.

De kan däremot möjligtvis va så att hur hjärnan är koppla, den högre representationen av men som har en iq som ligger på 140+ eller båda. Är förklaringen till att män dominerar bland dom allra mest framgångsrika. På i princip alla områden.

Men de betyder ingenting för män och kvinnor överlag. Eller att fler män skulle kunna bli skickliga jurister eller kirurger. Tvärt om är de fullt möjligt att fler kvinnor har den potentialen. Då de inte kräver extrem talang, extrem iq eller en hjärna som sitter ihop som värden bästa schackspelare.
Senast redigerad av Flickpojken 2019-10-15 kl. 13:25.
Citera
2019-10-15, 12:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nu förstår jag inte alls vad du menar. Personer inom spannet 60-130 i IQ är inte relevanta för att bli värdens bästa schackspelare. Dom ingår allt inte i den pol av verken män eller kvinnor som kan värdens bästa schackspelare.

Då säger de ju skälv:

De är bara outliers I de övre spannet 140+ (de finns dock av statistiska skäl svårigheter med att mäta så hög IQ) som relevanta.

men de är också möjligt att:

De är extrem talang som gör att du kan bli så bra som inte bara är beroende av IQ. De hända att män besitter denna talang i större grad. Eller att kvinnor inte alls har den.

Men oberoende av vilken av de två förklaringsmodellerna som gäller (för att förklara mäns dominans): att de är en extrem talang eller att förklaringen är att de finns fler män som har högre IQ än 140+. Så är detta helt betydelselöst när man jämför män och kvinnor som ligger inom ett mer normalt span låt oss säga 80-120 Där 99,9% av befolkningen ligger.

han säger ju dessutom att förklaringen till att män är bättre schackspelare är att män och kvinnor är;
Oaktat om de sant eller inte och om de är förklaringen till att de bästa schackspelare är män. Så betyder inte denna skillnad att män är bättre kirurger, jurister eller något annat.

oaktat vad som gör dej till en exceptionell schackspelare så kan man hur som helst anta att förklaringen till att män är bättre på de mesta som kräver extrema kognitiva färdigheter just är att män är överrepresenterade ibland extremt begåvade individer. Du sönder de skälv rekryterings polen är helt enkelt större. De finns fler men som har en IQ på 140+.

Men detta betyder som sagt ingenting för alla som genomsnittliga.

Med tanke på hur illa du skriver är det i alla fall knappast relevant för dig.
Citera
2019-10-15, 13:27
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Med tanke på hur illa du skriver är det i alla fall knappast relevant för dig.

Ok, jag va intre riktig klar. Du är inkonsekvent vilket inte brukar va typiskt för personer med hög IQ

Nu förstår jag inte alls vad du menar. Personer inom spannet 60-140 i IQ är inte relevanta för att bli värdens bästa schackspelare. Dom ingår allt inte i den pol av verken män eller kvinnor som kan värdens bästa schackspelare.

Du säger de ju skälv (för de va ju de du hävdade?):

De är bara outliers I de övre spannet 140+ (de finns dock av statistiska skäl svårigheter med att mäta så hög IQ) som relevanta för att bli bäst i värden på schack. De har ingen betydelse för män och kvinnor överlag då 99,9% ligger mellan 60-140.

Han hävdar ju dessutom att förklaringen till att värdens bästa schackspelare är att män och kvinnor är:

Hjärnorna är alltså annorlunda vilket ger ena del män den potentialen. De strider ju dock imot de du säger. Eftersom de betyder att kvinnor inte ens ingår i polen av individer som kan bli så bra.

Han verkar också göra ett antagande om att denna skillnad omfattar alla män och kvinnor, vilket jag antar att du också gör. Om de är sant vilket jag tror. Så betyder de inte att män är bättre på allt bara för att de gör en del män till värdens bästa schackspelare.

De kan däremot möjligtvis va så att hur hjärnan är koppla, den högre representationen av men som har en IQ som ligger på 140+ eller båda. Är förklaringen till att män dominerar bland dom allra mest framgångsrika. På i princip alla områden.

Men de betyder ingenting för män och kvinnor överlag. Eller att fler män skulle kunna bli skickliga jurister eller kirurger. Tvärt om är de fullt möjligt att fler kvinnor har den potentialen. Då de inte kräver extrem talang, extrem iq eller en hjärna som sitter ihop som värden bästa schackspelare.
Senast redigerad av Flickpojken 2019-10-15 kl. 13:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in