Citat:
Ursprungligen postat av
EnGodForlorare
Menar med "produktionssiffor" utnyttjandegrad? Du har i så fall fel som vanligt. Ekonomiskt försvarbart är sådant som är lönsamt. Lönsamt är sådant som ger mer pengar tillbaka än som satsats. Exempelvis vindkraftsinvesteringar. Det är anledningen till att det byggs massor med vindkraftverk i USA samtidigt som åtta reaktorer lagts ned sedan 2013.
http://www.beyondnuclear.org/reactors-are-closing/
Om kärnkraften är lönsam varför är det inga privata investerare som bygger kärnkraftverk?
Byggandet av vindkraftparker är ett gigantiskt utsläpp av koldioxid och NOX. Livstiden är satt till 25 år. På denna tid tjänar du aldrig igen miljömålen. Finns inte en chans.
Tornen och vingarna skeppas på på båtar från alla möjliga länder till Sverige. Tror du att det är elbåtar? De tas sedan om hand av svenska dieseldrivna långtradare med extra långa trailrar. En vinge per bil, en torndetalj per bil, med tre-fyra extrabilar (följebilar) som varnar.
För att tjäna in denna klimatpåverkan så tror jag att det tar 50 år. Och då är andra generation redan uppsatt. Med samma miljöpåverkan. Plus den miljöpåverkan det innebär att skrota de gamla.
Det här här är inget skitsnack, det här är en utsaga från en ingenjör som vet precis hur det funkar. Jag kan bemöta dig i väldigt mycket mer. Men vetefan om jag har vidare lust att snacka med idioter på Flashback.