2019-10-11, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatwasit
Mitt betygsmål låg på C, det var också det betyget jag fick.
Hej igen, hoppas att jag inte är för jobbig med mina oändliga frågor, men kan du berätta lite mer om det muntliga fysik 2 examinationen? Vad för typer av frågor kommer ställas osv. Hade varit jättesnällt om du kunde ta upp några frågor som liknar frågorna vid en examination. Jag kommer sikta på E-nivå på muntliga även fast jag klarat alla andra uppdragen/laborationer med bra betyg. För mig blir det helt blankt i huvudet när det kommer till muntligt... skriftligt är allting dock enklare, jag har lättare att tänka och lösa uppgifter då. Återigen, det hade varit jättesnällt om du hade kunnat dela med dig så mycket som du kan!
Citera
2019-10-11, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lekstuga99
Snälla, är det någon som gjort en muntlig examination i Fysik 2 och kan svara på ungefär vilken nivå frågorna ligger på?
Mitt mål är bara att få E men har tyckt frågorna på uppdragen har varit sjukt svåra. Kommer frågorna läraren stället på E-nivå vara lättare? Vad tycker ni jag ska satsa på att läsa mest om, lära mig att använda basic formler o förklara enkla samband typ? Är svinnervös, vill bara bli godkänd
Hej! Jag ska också ha mitt snart och undrar om du kunde hjälpa mig. Har precis samma frågor om det muntliga examination som du skrivit.
Citera
2019-10-11, 19:12
Medlem
Glöm inte att joina inofficialla discorden för Hermods ifall ni behöver hjälp. Den har växt en del hittills!

https://discord.gg/y9GpY9
Citera
2019-10-12, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 420CaliberVox
Hej igen, hoppas att jag inte är för jobbig med mina oändliga frågor, men kan du berätta lite mer om det muntliga fysik 2 examinationen? Vad för typer av frågor kommer ställas osv. Hade varit jättesnällt om du kunde ta upp några frågor som liknar frågorna vid en examination. Jag kommer sikta på E-nivå på muntliga även fast jag klarat alla andra uppdragen/laborationer med bra betyg. För mig blir det helt blankt i huvudet när det kommer till muntligt... skriftligt är allting dock enklare, jag har lättare att tänka och lösa uppgifter då. Återigen, det hade varit jättesnällt om du hade kunnat dela med dig så mycket som du kan!

Se inlägget under. Ett tips: om du går in på studieguiderna på Fysik 2, tryck på första slide:n i studieguiden, på det gröna äpplet. När du gör det kommer det upp en lista på begrepp och samband du ska kunna. Skriv upp dessa saker och försök svara på dessa. Många av frågorna är baserade på det som står i texten på det "gröna" äpplet. Kan för övrigt påpeka att det ibland dykt upp frågor som handlar om koordinatsystem och rörelse i x, och y-led och vad som sker om en punkt i koordinatsystemet rör åt ett visst håll.

Citat:
Du kommer inte behöva en formelsamling under Fysik 2-examinationen då det knappt kommer några sådana frågor, frågorna du kommer få under examinationen är mer i form av:

Berätta allt du kan om vågor!
Vad är elektromagnetisk strålning?
Vad är induktion? Vad kommer ske om du för en magnetisk ledare genom ett elektriskt fält?
Om du kastar en boll, vad för acceleration och hastighet kommer den ha? I vilka led?

Under hela examinationen fick jag en fråga som handlade om en formel, tror det var formeln för centripetalacceleration, och den skrev webbläraren i chatten. Så nej, den behövs inte.
Citera
2019-10-12, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monbe123
Hej! Frågar igen ang muntlig examination i kemi 2 med gunilla kjellen då jag börjar bli nervös inför min egen sådan! Någon som haft henne ännu i kemi 2? Ser tidigare i tråden att hon frågay väldigt blandat från kursen och inte bara från uppdragen? Tack på förhand!

Jag har haft henne. Hon ställde väldigt blandade frågor från alla områden av Kemi 2, dels jämvikter och organisk kemi, dels biokemi. Inte så supermycket från uppdragen, men se till att kolla igenom dina uppdrag och din feedback du fått en gång till innan examinationen. I övrigt så kan jag ge dig följande tips:

Se till att du kan ställa upp jämviktskonstanten ordentligt, att du kan enheterna för K-konstanten och att reaktanter och ursprungsämne står på rätt sida. Du bör också veta vad som sker om en reaktion är exoterm och endoterm. Vissa av hennes frågor var rätt svåra, men hon försöker hjälpa en på vägen om man får en brain-freeze eller liknande. Hon frågade flera gången om kemins inverkan på samhället, typ vad för ämne som framställs av Haber-Bosch metoden och hur ämnet som framställs av det påverkat samhälle. Se till att du kan nedbrytningsvägarna för pyruvatjonerna, hur många ATP som framställs av respektive nedbrytningsväg, försök också känna till hur andningskedjan och citronsyracykeln fungerar så gott du kan. Det är inte så illa om du inte kan svara på vissa frågor, så länge du kan svara säkert på i alla fall hälften så borde det vara okej. Lycka till!
Citera
2019-10-13, 21:18
Medlem
Tack whatwasit! Hade du henne nu nyligen? eller för länge sen?
Citera
2019-10-13, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monbe123
Tack whatwasit! Hade du henne nu nyligen? eller för länge sen?

Hade henne förra året.
Citera
2019-10-13, 23:05
Medlem
Citat:
Se inlägget under. Ett tips: om du går in på studieguiderna på Fysik 2, tryck på första slide:n i studieguiden, på det gröna äpplet. När du gör det kommer det upp en lista på begrepp och samband du ska kunna. Skriv upp dessa saker och försök svara på dessa. Många av frågorna är baserade på det som står i texten på det "gröna" äpplet. Kan för övrigt påpeka att det ibland dykt upp frågor som handlar om koordinatsystem och rörelse i x, och y-led och vad som sker om en punkt i koordinatsystemet rör åt ett visst håll.

Tack för ditt svar, jag har suttit och försökt plugga in så mkt teori som möjligt, men känns nästan omöjligt att få in varenda detalj. Finns det nåt mer tips eller råd du vill dela med dig av så är jag tacksam! Studietips eller liknande. Tack återigen
Citera
2019-10-14, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 420CaliberVox
Tack för ditt svar, jag har suttit och försökt plugga in så mkt teori som möjligt, men känns nästan omöjligt att få in varenda detalj. Finns det nåt mer tips eller råd du vill dela med dig av så är jag tacksam! Studietips eller liknande. Tack återigen

Nja, det är väldigt svårt att ge tips inför muntliga examinationerna eftersom de skiljer sig så mycket. Se bara till att du kan det centrala innehållet som kursen innefattar, och det kommer inte vara några problem. Lärarna är väldigt överseende med att man inte ska kunna allt. Tänk också på att det finns möjligheter att klara kursen om man inte klarar muntliga examinationen, där jag läste kunde man göra en skriftlig prövning hos Hermods om läraren bedömde att man inte nådde godkänt under examinationen.
Senast redigerad av Whatwasit 2019-10-14 kl. 01:00.
Citera
2019-10-14, 12:21
Medlem
Brilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madmax97
Har någon haft Mikael Gappo i år? Kommer snart ha min examination och undrar vad han kommer fråga. Eller om ni haft nån annan lärare i svenska 2. Vill veta vad för frågor man kan få. Vet bara att jag ska hålla 2st muntliga föredrag om filmanalys o bisatser.

Läser samma kurs dock inte i samma studietakt då jag har muntlig om drygt 1 månad. Hur noga har du följt studieguiden? Uppdragen kan man klara utan att följa studieguiden och proven går ju att ”fuska” eller läsa på när man öppnat provet. Min farhåga är frågor där man ska tala om vilka författare som var verksamma under vilka epoker samt att förklara varför de var det och vad deras texter har för generella drag. Många prov har hittills handlat om just detta.

Hur har det gått med din essä? Du får gärna skriva pm och jag är intresserad av hur din muntliga gick även fast vi inte har samma lärare :-)
Citera
2019-10-14, 14:42
Medlem
Hej!

Pluggar på Hermods och ska nu göra ett gymnasiearbete som ska vara klart i December. Det går *riktigt* dåligt. Tänkte därför fråga om någon har koll på hur plaigat funkar?

Har fått en kompis gymnasiearbete som hon skrev för något år sedan, tänkte först ta inspiration från det så jag visste ungefär vad som skulle vara vart, men nu tänkte jag om man möjligtvis kan ta hennes arbete och "skriva om" hennes meningar/ord så man hänvisar samma info fast med annan uppställning.

Detta är alltså helt ok med henne, och jag kommer skriva om allting samt kanske lägga till lite mer info/källor. Vad tros om det? Tack.
Citera
2019-10-16, 07:59
Medlem
Brilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madmax97
Brille ge mig ditt mail, kan inte skicka privat meddelande då jag är ny på flashback.

sweden_dif@hotmail.com
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in