Citat:
Ursprungligen postat av
monbe123
Hej! Frågar igen ang muntlig examination i kemi 2 med gunilla kjellen då jag börjar bli nervös inför min egen sådan! Någon som haft henne ännu i kemi 2? Ser tidigare i tråden att hon frågay väldigt blandat från kursen och inte bara från uppdragen? Tack på förhand!
Jag har haft henne. Hon ställde
väldigt blandade frågor från alla områden av Kemi 2, dels jämvikter och organisk kemi, dels biokemi. Inte så supermycket från uppdragen, men se till att kolla igenom dina uppdrag och din feedback du fått en gång till innan examinationen. I övrigt så kan jag ge dig följande tips:
Se till att du kan ställa upp jämviktskonstanten ordentligt, att du kan enheterna för K-konstanten och att reaktanter och ursprungsämne står på rätt sida. Du bör också veta vad som sker om en reaktion är exoterm och endoterm. Vissa av hennes frågor var rätt svåra, men hon försöker hjälpa en på vägen om man får en brain-freeze eller liknande. Hon frågade flera gången om kemins inverkan på samhället, typ vad för ämne som framställs av Haber-Bosch metoden och hur ämnet som framställs av det påverkat samhälle. Se till att du kan nedbrytningsvägarna för pyruvatjonerna, hur många ATP som framställs av respektive nedbrytningsväg, försök också känna till hur andningskedjan och citronsyracykeln fungerar så gott du kan. Det är inte så illa om du inte kan svara på vissa frågor, så länge du kan svara säkert på i alla fall hälften så borde det vara okej. Lycka till!