2019-10-10, 19:39
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter50
Lita aldrig på Wikipedia.
Ditt brott anses inte så allvarlig så att du är berättigad till en försvarare som betalas av skattemedel.
Men lita aldrig på vad du hör innan.
En blodtörstig åklagare kan piska upp stämningen i rättssalen på ett sätt som påverkar i alla fall nämndemännen, och dom är i majoritet.
Förbered dej mentalt på en retorik likt djävulens tal till Faan o hans bröder.
En skolad och tränad åklagare är inte alls som i filmer. Han kan få dej att önska adjö till ditt eget liv.

Du har så rätt.

Om åklagaren utanför rättegångssalen pratar lite snällt med den tilltalade är det endast för att den tilltalade skall bli vänligt inställd och inte bjuda på så hårt motstånd. Sedan slår åklagaren till med storsläggan inne i rättegångssalen...

Tänk på att det upp till åklagaren att motbevisa allt du säger om det inte är helt tokigt (men rätten kan ändå döma hur den vill o skriva domen hur den vill).

Varför inte köra en fuling? Innan det är dags för ditt slutanförande säger du bara att du förnekar brott. Sedan har du i rockärmen en väl uttänkt story att spela ut under ditt slutanförande...

Dina polare rökte på så du måste den vägen fått i dig en del för själv röker du givetvis inte. Att du slog sönder en ruta o hoppade in i butiken var därför att du inte viste vad du gjorde då du för första gången provat någon medicin som du fått av en polare och som du blandat med lite starksprit. Du hade ingen avsikt att sno något utan du letade bara efter en trygg plats att kunna sova, -det är det sista du kommer ihåg innan du "vaknade upp inne på polisstationen". Handskarna hade du på dig för du lider av bacillskräck. Det är inte sant det som poliserna antecknat för du vara bara rädd o sa bara det som du trodde skulle medföra att du snabbt skulle släppas.

Det är en vardaglig händelse att ovan typ av tok-storys funkar. Se ett exempel publicerat idag...

https://www.dagensjuridik.se/aktuella-rattsfall/hovratten-river-upp-rattfylleridom-korde-i-somnen/

Var dock beredd på att både åklagaren o rättens ordförande kommer att skrika på dig för att du inte skall kunna dra din historia i slutet av rättegången. Ta gärna med dig några polare som moraliskt stöd och förklara att du, som inte är advokat, knappast kan veta när det i rätten är bäst att förklara sig. (Givetvis har du begärt offentlig försvarare men nekats sådan.) När rättens ordförande skriker på dig kallar juristsvinen det för att denne bara använder sin "rådmansstämma" o gör inte misstaget att skrika tillbaka för då är det hög risk att du mycket snabbt hamnar i häktet o sedan döms till sex månader i fängelse pga att juristerna o nämndemännen upplevde att du plötsligen blev hotfull mot dem.
Citera
2019-10-10, 19:46
Moderator
Gordon Blixts avatar
Tråd infogad.

/Mod
Citera
2019-10-10, 20:06
Medlem
Highfashions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Du har så rätt.

Om åklagaren utanför rättegångssalen pratar lite snällt med den tilltalade är det endast för att den tilltalade skall bli vänligt inställd och inte bjuda på så hårt motstånd. Sedan slår åklagaren till med storsläggan inne i rättegångssalen...

Tänk på att det upp till åklagaren att motbevisa allt du säger om det inte är helt tokigt (men rätten kan ändå döma hur den vill o skriva domen hur den vill).

Varför inte köra en fuling? Innan det är dags för ditt slutanförande säger du bara att du förnekar brott. Sedan har du i rockärmen en väl uttänkt story att spela ut under ditt slutanförande...

Dina polare rökte på så du måste den vägen fått i dig en del för själv röker du givetvis inte. Att du slog sönder en ruta o hoppade in i butiken var därför att du inte viste vad du gjorde då du för första gången provat någon medicin som du fått av en polare och som du blandat med lite starksprit. Du hade ingen avsikt att sno något utan du letade bara efter en trygg plats att kunna sova, -det är det sista du kommer ihåg innan du "vaknade upp inne på polisstationen". Handskarna hade du på dig för du lider av bacillskräck. Det är inte sant det som poliserna antecknat för du vara bara rädd o sa bara det som du trodde skulle medföra att du snabbt skulle släppas.

Det är en vardaglig händelse att ovan typ av tok-storys funkar. Se ett exempel publicerat idag...

https://www.dagensjuridik.se/aktuella-rattsfall/hovratten-river-upp-rattfylleridom-korde-i-somnen/

Var dock beredd på att både åklagaren o rättens ordförande kommer att skrika på dig för att du inte skall kunna dra din historia i slutet av rättegången. Ta gärna med dig några polare som moraliskt stöd och förklara att du, som inte är advokat, knappast kan veta när det i rätten är bäst att förklara sig. (Givetvis har du begärt offentlig försvarare men nekats sådan.) När rättens ordförande skriker på dig kallar juristsvinen det för att denne bara använder sin "rådmansstämma" o gör inte misstaget att skrika tillbaka för då är det hög risk att du mycket snabbt hamnar i häktet o sedan döms till sex månader i fängelse pga att juristerna o nämndemännen upplevde att du plötsligen blev hotfull mot dem.

Allt du säger stämmer säkert till hundra procent. Jag har inte erfarenhet av rättegång sedan tidigare. Saken är den att jag kommer erkänna det jag gjort, jag kommer agera ångerfullt och berätta (om jag får min chans) att det var en engångshändelse och jag att jag sålänge jag lever inte kommer göra något olagligt, vilket också är sant. Det ända jag vill just nu är att inte få ett frihetsberövande straff, skulle uppskatta väldigt mycket om jag får villkorlig dom, skyddstillsyn eller samhällstjänst.

Om man läser domstolens praxis så har dom en presumption emot fängelse.. detta bryts dock om brottet har straffvärde som går över ett år eller om gärnigsmannen återfallit i brottslighet.
Jag har inte återfallit i någon form av brottslighet och försök till stöld straffas som en fullbordad stöld. En stöld av normalgraden har ett maximalt straffvärde på 5 månader, går det över till 6 månader så ska stölden anses som grov. Vilket stölden i mitt fall inte gör.
Ringa narkotikabrott eget bruk straffas till 99% med böter och har inget fängelsestraff i straffskalan.
Med detta som fokus så bör straffet jag döms för ha max 5 månader i straffskalan och eftersom jag inte återfall i brott så bör ett straff som inte är frihetsberövande dömas ut.
Jag kanske har helt fel, men det är vad jag kommit fram till igenom mitt oändliga googlande dom senaste månaderna.
Någon som kan tillföra något gällande det?
Senast redigerad av Highfashion 2019-10-10 kl. 20:09.
Citera
2019-10-10, 20:16
Medlem
DeepThroat007s avatar
Även om du, mot förmodan, blir dömd till fängelse finns det sätt att slippa det straffet...

https://www.kriminalvarden.se/fangelse-frivard-och-hakte/fangelse/fotboja/
Citera
2019-10-10, 20:31
Medlem
Highfashions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Även om du, mot förmodan, blir dömd till fängelse finns det sätt att slippa det straffet...

https://www.kriminalvarden.se/fangelse-frivard-och-hakte/fangelse/fotboja/

Blir jag dömd till fängelse så kommer jag först överklaga till Hovrätten, dömer dom mig också till fängelse så kommer jag givetvis ansöka om fotboja. Jag har för mig att frivården ogärna utfärdar det dock.
Citera
2019-10-12, 22:29
Medlem
En vän blev tagen för innehav men pissades inte å blev lobbad då han var full. Återföljder om han nekar att narkotikan var hans å att han tog den för att han va full på tåget?
Citera
2019-10-12, 23:36
Medlem
tremades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vincerio
En vän blev tagen för innehav men pissades inte å blev lobbad då han var full. Återföljder om han nekar att narkotikan var hans å att han tog den för att han va full på tåget?
Kan du ta det en gång till, på ett lite mer begripligt sätt?
Citera
2019-10-13, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storspelare
Hur stor är chansen att inte dömas till fängelse om man tidigare endast är dömd för bötesbrott för flera år sedan, studerar och jobbar men nyligen åkt fast för ett brott som vanligtvis ger mellan 8 mån - 1.5 års fängelse (narkotikabrott normalgraden)? Kommer det tas hänsyn till de givna faktorerna och hur stor är chansen att dömas till skyddstillsyn/samhällstjänst/fotboja/vård jämfört med fängelse?

Uppskattar samtliga svar!
Bumpar min fråga igen, någon som vet? Kan tilläggas att det var ca 30g kokain.
Citera
2019-10-13, 16:04
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Bumpar min fråga igen, någon som vet? Kan tilläggas att det var ca 30g kokain.

Handlar det enbart om innehav finns rätt goda möjligheter att undvika att avtjäna ett fängelsestraff. Straffvärdet bör vara kring 9-10 månader.
I Svea Hovrätts dom i mål B 7541-18 dömdes en person för innehav av 47,26 gram till skyddstillsyn med särskild behandlingsplan. Straffvärdet i det ärendet bedömdes till 1 års fängelse.

I ditt fall talar inte straffvärdet för fängelse men brottet är ett artbrott. Är dina bötesbrott narkotikarelaterade kan det också ligga dig i fatet. Du bör dock få samtala med kriminalvården och deras rekommendation kommer att väga tungt, se till att gå på det mötet om du kallas. Överlag bör du som sagt ha rätt goda chanser att undvika fängelse som påföljd, allra mest om det finns ett vårdbehov.

Döms du för överlåtelse så hade jag förberett mig på att avtjäna ett fängelsestraff.
Citera
2019-10-13, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Handlar det enbart om innehav finns rätt goda möjligheter att undvika att avtjäna ett fängelsestraff. Straffvärdet bör vara kring 9-10 månader.
I Svea Hovrätts dom i mål B 7541-18 dömdes en person för innehav av 47,26 gram till skyddstillsyn med särskild behandlingsplan. Straffvärdet i det ärendet bedömdes till 1 års fängelse.

I ditt fall talar inte straffvärdet för fängelse men brottet är ett artbrott. Är dina bötesbrott narkotikarelaterade kan det också ligga dig i fatet. Du bör dock få samtala med kriminalvården och deras rekommendation kommer att väga tungt, se till att gå på det mötet om du kallas. Överlag bör du som sagt ha rätt goda chanser att undvika fängelse som påföljd, allra mest om det finns ett vårdbehov.

Döms du för överlåtelse så hade jag förberett mig på att avtjäna ett fängelsestraff.
Tack för svar! Tidigare bötesdomar för ringa nark (THC), dock 4-5 år sen. Misstanke nu om överlåtelse, har påpekat vård/behandling som föredragande, vem beslutar om ett behov för det finns? Finns det något annat jag kan göra förutom att gå på mötet med KV?

Har du FUP/dom i det ärendet förresten?
Citera
2019-10-13, 21:39
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Tack för svar! Tidigare bötesdomar för ringa nark (THC), dock 4-5 år sen. Misstanke nu om överlåtelse, har påpekat vård/behandling som föredragande, vem beslutar om ett behov för det finns? Finns det något annat jag kan göra förutom att gå på mötet med KV?

Har du FUP/dom i det ärendet förresten?

Det borde inte påverka straffet då det rör sig om ringa brottslighet och då det är så långt tillbaka i tiden. Blir du dömd för överlåtelse kommer straffvärdet att vara högre än vid innehav vilket ger sämre möjligheter till att undvika fängelse. Det kommer nog behövas att det anses vara nödvändigt med en behandlingsplan för att du ska kunna undvika fängelse. Det är Kriminalvården som föreslår en behandlingsplan.

Nu vet jag inte hur bevisläget ser ut men om det är kört så kan du nog inte göra så mycket annat än att försöka göra ett bra intryck på rätten. Det är din försvarare som får jobba, antingen få bort överlåtelse eller minska mängden för att minska straffvärdet.

Har bara tillgång till domen via en databas, du kan vända dig till hovrätten eller fråga din försvarare om du vill läsa den. Domen rör flera olika personer som är misstänkta för olika brott.
Citera
2019-10-13, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Det borde inte påverka straffet då det rör sig om ringa brottslighet och då det är så långt tillbaka i tiden. Blir du dömd för överlåtelse kommer straffvärdet att vara högre än vid innehav vilket ger sämre möjligheter till att undvika fängelse. Det kommer nog behövas att det anses vara nödvändigt med en behandlingsplan för att du ska kunna undvika fängelse. Det är Kriminalvården som föreslår en behandlingsplan.

Nu vet jag inte hur bevisläget ser ut men om det är kört så kan du nog inte göra så mycket annat än att försöka göra ett bra intryck på rätten. Det är din försvarare som får jobba, antingen få bort överlåtelse eller minska mängden för att minska straffvärdet.

Har bara tillgång till domen via en databas, du kan vända dig till hovrätten eller fråga din försvarare om du vill läsa den. Domen rör flera olika personer som är misstänkta för olika brott.
Kommer isåfall göra mitt bästa för att övertala KV om att jag behöver akutvård samt försöka göra gott intryck på rätten i allmänhet. Sen får vi se hur det går, döms jag till 6 månader eller mindre kommer jag ansöka om fotboja, i värsta fall sitta av några månader (förmodligen på en öppen anstalt då).

Återigen tack för dina svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in