2019-09-22, 20:26
Avslutad
Godafton.

Jag har blivit lurad utav bara helvete.
En polare sedan cirka 15år skulle sälja EN sak på blocket. Denne saknar Swish och undrade då om jag kunde ta emot pengarna sedan ta ut dom till honom.
Då vi känt varandra länge var det självklart jag litade på honom.
Pengarna togs ut (Vilket gjordes med vittne)

Uppenbarligen var våran vänskap bara värd några tusenlappar. Jag har blivit blockad överallt av honom och han är omöjlig att få tag på.

Jag har självklart kontaktat dom som drabbats och även skickat printscreens på min och "polqrens" chattkonversation då vi uteslutande pratat på Facebook senaste tiden.

Vad kan jag förvänta mig Nu?
Ingen av dom drabbade är arga på mig. Jag ringde ju och förklarade läget då jag hade deras nummer i samband med betalningen.
Men dom vill ju ha sina pengar, och det är ju mig pengarna levererats till.

Ja jag var en godtrogen idiot.
Citera
2019-09-23, 22:58
Medlem
Ponera att någon har gett piss åt en bekant, men av diverse moraliska värderingar så kan donatorn inte stå ut med sig själv.
Vad kan urindonatorn åka på för straff om denne anger sig själv?
Citera
2019-09-28, 00:51
Avstängd
makduis avatar
Vad får man för straffas för att inneha 4g mdma hemma?
Citera
2019-10-03, 23:28
Medlem
Jag är hederlig men intresserad av juridik.

Undrar hur man slår ihop påföljden av en vuxen som begått flera grova brott.

Ex. upprepade fall av grov narkotikasmuggling+människohandel i stor utsträckning+grov våldtäkt
Hur många år skulle en åklagare i ett sådant mål kunna yrka på? 10 år? 12 år? Mer/ mindre?
Citera
2019-10-05, 13:12
Medlem
Hur stor är chansen att inte dömas till fängelse om man tidigare endast är dömd för bötesbrott för flera år sedan, studerar och jobbar men nyligen åkt fast för ett brott som vanligtvis ger mellan 8 mån - 1.5 års fängelse (narkotikabrott normalgraden)? Kommer det tas hänsyn till de givna faktorerna och hur stor är chansen att dömas till skyddstillsyn/samhällstjänst/fotboja/vård jämfört med fängelse?

Uppskattar samtliga svar!
Senast redigerad av Storspelare 2019-10-05 kl. 13:14.
Citera
2019-10-10, 18:32
Medlem
Highfashions avatar
Kommer jag få villkorlig dom? "försök till stöld"

Jag är åtalad för försök till stöld, (stöld av normalgraden) samt ringa narkotikabrott (cannabis I urin).
Jag gjorde en idiotsak när jag I somras slog sönder fönsterrutan till entredörren på en butik och gick sedan in i butiken. Polisen kom efter ca 3 minuter till platsen och jag fick åka med till polisstationen för urinprov och förhör. Jag erkände brottet i förhör samt att jag brukat cannabis 1 vecka innan. Jag hade handskar på mig när jag blev tagen, anses det som försvårande omständighet i straffskalan?
Jag förekommer inte i belastningsregistret sedan innan och jag har aldrig närvarat i en domstol. Jag har vitt heltidsjobb och är över 21 år gammal.
Jag har dock blivit fälld för ringa narkotikabrott 2012 då jag hade cannabis i mitt urin, detta gallrades dock i april 2017. Påverkar det min nya dom?
Det jag undrar över, jag ska på rättegång I december och det står på kallelsen att jag inte blir tilldelad någon offentlig försvarare vilket gör mig lite fundersam.
Det står såhär på Wikipedia:
Offentlig försvarare ska utses:
"om försvarare behövs med hänsyn till att det är tveksamt vilken påföljd som ska väljas och det finns anledning att döma till annan påföljd än böter eller villkorlig dom eller sådana påföljder i förening"

Betyder detta att mitt straff kommer stanna vid villkorlig dom/böter och det inte blir något fängelsestraff?
Vad tror våra fina jurister på flashback att det kan bli för straff?
Citera
2019-10-10, 18:41
Medlem
så du menar på riktigt du gör inbrott är där inne i 3min? hade det inte varit lika bra att ringa polisen själv innan du slog fönstret =)

straffet kommer bli villkorligt och dagsböter.
Citera
2019-10-10, 18:51
Medlem
Lita aldrig på Wikipedia.
Ditt brott anses inte så allvarlig så att du är berättigad till en försvarare som betalas av skattemedel.
Men lita aldrig på vad du hör innan.
En blodtörstig åklagare kan piska upp stämningen i rättssalen på ett sätt som påverkar i alla fall nämndemännen, och dom är i majoritet.
Förbered dej mentalt på en retorik likt djävulens tal till Faan o hans bröder.
En skolad och tränad åklagare är inte alls som i filmer. Han kan få dej att önska adjö till ditt eget liv.
Citera
2019-10-10, 18:51
Medlem
DeepThroat007s avatar
Man kan ju även googla...

https://lawline.se/answers/pafoljd-vid-forsok-till-stold
Citera
2019-10-10, 19:07
Medlem
Highfashions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter50
Lita aldrig på Wikipedia.
Ditt brott anses inte så allvarlig så att du är berättigad till en försvarare som betalas av skattemedel.
Men lita aldrig på vad du hör innan.
En blodtörstig åklagare kan piska upp stämningen i rättssalen på ett sätt som påverkar i alla fall nämndemännen, och dom är i majoritet.
Förbered dej mentalt på en retorik likt djävulens tal till Faan o hans bröder.
En skolad och tränad åklagare är inte alls som i filmer. Han kan få dej att önska adjö till ditt eget liv.

Okej, du har rätt, jag bör ej lita på Wikipedia men kan jag lita på den svenska rättegångsbalken som utfärdas enligt svensk lag?
Där står det iallafall samma sak:
3 a § Är den misstänkte anhållen eller häktad skall offentlig försvarare förordnas för honom, om han begär det. Offentlig försvarare skall också på begäran förordnas för den som är misstänkt för ett brott, för vilket inte är stadgat lindrigare straff än fängelse i sex månader.

[S2]Offentlig försvarare skall därutöver förordnas:

om försvarare behövs med hänsyn till att det är tveksamt vilken påföljd som skall väljas och det finns anledning att döma till annan påföljd än böter eller villkorlig dom eller sådana påföljder i förening.

Att åklagare utför en väldigt grov retorik och kommer yrka på ett långt fängelsestraff är jag beredd på. Jag kommer erkänna båda brotten och jag kommer också att ha en privatanlitat advokat vid min sida för att yrka på villkorlig dom eller skyddstillsyn/samhällstjänst som straff. Har läst om personer som gjort sig skyldiga till grova stölder via villainbrott som kommit undan med villkorlig dom. Jag står åtalad för försök till stöld av normalgraden som har ett mycket lägre straffvärde och jag förekommer inte i belastningsregistret.
Citera
2019-10-10, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highfashion
Okej, du har rätt, jag bör ej lita på Wikipedia men kan jag lita på den svenska rättegångsbalken som utfärdas enligt svensk lag?
Där står det iallafall samma sak:
3 a § Är den misstänkte anhållen eller häktad skall offentlig försvarare förordnas för honom, om han begär det. Offentlig försvarare skall också på begäran förordnas för den som är misstänkt för ett brott, för vilket inte är stadgat lindrigare straff än fängelse i sex månader.

[S2]Offentlig försvarare skall därutöver förordnas:

om försvarare behövs med hänsyn till att det är tveksamt vilken påföljd som skall väljas och det finns anledning att döma till annan påföljd än böter eller villkorlig dom eller sådana påföljder i förening.

Att åklagare utför en väldigt grov retorik och kommer yrka på ett långt fängelsestraff är jag beredd på. Jag kommer erkänna båda brotten och jag kommer också att ha en privatanlitat advokat vid min sida för att yrka på villkorlig dom eller skyddstillsyn/samhällstjänst som straff. Har läst om personer som gjort sig skyldiga till grova stölder via villainbrott som kommit undan med villkorlig dom. Jag står åtalad för försök till stöld av normalgraden som har ett mycket lägre straffvärde och jag förekommer inte i belastningsregistret.

Gud ske lov är jag inte kunnig i alla juridik och straffskalor för inbrott o narkotikabrott. Men jag vet att inget är säkert på förhand. Och att Åklagare ser till sin egen karriär, och den mäts av många i fällande och hårda domar. Jag har med egna ögon sett hur en ung kille fått 7 år för något som tidigare dömts till ca 3. Och hur Åklagarens retorik fick killen att inte yppa ett ord till sitt försvar. Han var helt chockad.
Citera
2019-10-10, 19:26
Medlem
Highfashions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter50
Gud ske lov är jag inte kunnig i alla juridik och straffskalor för inbrott o narkotikabrott. Men jag vet att inget är säkert på förhand. Och att Åklagare ser till sin egen karriär, och den mäts av många i fällande och hårda domar. Jag har med egna ögon sett hur en ung kille fått 7 år för något som tidigare dömts till ca 3. Och hur Åklagarens retorik fick killen att inte yppa ett ord till sitt försvar. Han var helt chockad.

Om någon får fängelse i 7 år så måste det vara ett väldigt grovt brott, och då är jag inte chockad att åklagaren är som djävulen själv. För en grov misshandel kan man dömas till minst 2 och max 6 år i fängelse och det är väldigt sällan som en domstol tillämpar den över delen av straffskalan.
Vad vart den killen dömd för?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in