Citat:
Ursprungligen postat av
Peter50
Lita aldrig på Wikipedia.
Ditt brott anses inte så allvarlig så att du är berättigad till en försvarare som betalas av skattemedel.
Men lita aldrig på vad du hör innan.
En blodtörstig åklagare kan piska upp stämningen i rättssalen på ett sätt som påverkar i alla fall nämndemännen, och dom är i majoritet.
Förbered dej mentalt på en retorik likt djävulens tal till Faan o hans bröder.
En skolad och tränad åklagare är inte alls som i filmer. Han kan få dej att önska adjö till ditt eget liv.
Okej, du har rätt, jag bör ej lita på Wikipedia men kan jag lita på den
svenska rättegångsbalken som utfärdas enligt svensk lag?
Där står det iallafall samma sak:
3 a § Är den misstänkte anhållen eller häktad skall offentlig försvarare förordnas för honom, om han begär det. Offentlig försvarare skall också på begäran förordnas för den som är misstänkt för ett brott, för vilket inte är stadgat lindrigare straff än fängelse i sex månader.
[S2]Offentlig försvarare skall därutöver förordnas:
om försvarare behövs med hänsyn till att det är tveksamt vilken påföljd som skall väljas och det finns anledning att döma till annan påföljd än böter eller villkorlig dom eller sådana påföljder i förening.
Att åklagare utför en väldigt grov retorik och kommer yrka på ett långt fängelsestraff är jag beredd på. Jag kommer erkänna båda brotten och jag kommer också att ha en privatanlitat advokat vid min sida för att yrka på villkorlig dom eller skyddstillsyn/samhällstjänst som straff. Har läst om personer som gjort sig skyldiga till grova stölder via villainbrott som kommit undan med villkorlig dom. Jag står åtalad för försök till stöld av normalgraden som har ett mycket lägre straffvärde och jag förekommer inte i belastningsregistret.