Citat:
Ursprungligen postat av
insideoutman
Fängelse i 5 år.
Tycker det låter högt, vill du utveckla?
Om skadorna inte blev så allvarliga är det möjligt att det istället bedöms som misshandel av normalgraden och då konsumeras det av övergreppet i rättssak. Svårt att avgöra enbart på den information som framkommit här om det ska bedömas som grovt eller inte..
Frågan är ju om övergreppet i rättssak ska bedömas som grovt eller inte dessutom.. Jag vet inte om "att påverka personen inför en vårdnadstvist" når upp till det även om åklagaren såklart siktar högt.
Det faktum att det rör sig om en kvinna talar ju också för lägre straff så att säga, liksom om hon förlorar sitt jobb - det brukar domstolen se som anledning att sänka straffet när det passar dem..
EDIT: missade att svara på den ursprungliga frågan. Givet den information som gavs i frågan skulle jag tippa på att det blir misshandel av normalgraden som därför konsumeras av övergrepp i rättssak. Så hemfridsbrott och övergrepp i rättssak, eventuellt grovt. Hemfridsbrott i sig ger ju i normalfallet ett bötesstraff. Så jag skulle snarare tippa på två, max tre år.