Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-11, 15:13
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Läs igen och läs hela inlägget! Jag citerade ordagrant vad hen skrev. Jag ryckte dock orden ur sitt sammanhang för att visa hur tokigt det kan bli om man gör så. Det ville jag visa, vilket jag också påpekade, därför att det var/är exakt vad hen gjorde/gör.

Kanske du skulle ta dig en funderare på varför detta var tydligt och uppenbart för alla som läser tråden utom för dig?

Visa gärna ett inlägg där LifeIsElectric har ryckt ord ur din mening och utelämnat början och slut av samma mening.
Citera
2019-10-11, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Detta är inte något svar på frågan. Planeten med temperaturen T träffas av samma antal fotoner, per kvadratmeter från båda planeterna. Detta kan korrigeras för antingen genom att exvis öka arean på den kallare planeten, eller som i mitt fall, öka avståndet på den varmare planeten (inversa kvadratlagen).

Samma antal fotoner med samma energiinnehåll per foton. Vad får planeten att diskriminera fotoner med ursprung från den kallare planeten? Fotonerna innehåller i sig ingen information om temperaturen på källan från vilken de har sitt ursprung (det gör däremot spektrat, men inte de energibärande fotonerna i detta fall, som infaller mot planeten med temperatur T).

Som sagt, bara för att du inte förstår de fysiska lagarna så betyder inte det att en kropp diskriminerar någonting.

Det är du som inte förstår Stefan-Boltzmanns lag, varför tror du att detta är anledning till att en strålkropp diskrimenerar något? Varför tillskriver du mänskliga egenskaper till en strålkropp? Det är ju löjligt. Du har nu kallat fysikens lagar för både magi och diskriminering, fast allt bottnar i att du är korkad.

Citat:
(Du kan inte heller använda SB för utsänd effekt per kvadratmeter per våglängd. För detta behöver du använda Plancks strålningslag och får då även ut W/m^2/sr/m. Detta har dock ingen relevans för frågan)

Vill du prata Planck så börjar vi här:

Planck och Prevost sa att strålningen från en kropp, tex jordytan, beror enbart på dess interna tillstånd.

Du påstår att strålningen från jordytan beror på den externa atmosfären. Atmosfären är ju inte en del av jordytans interna tillstånd.

Berätta varför du anser att Planck har fel, och varför växthushypotesen är ett undantag från något som Planck sa gäller för ALLA kroppar?
Citera
2019-10-11, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
Nu har det övergått helt till fria fantasier! Mycket underhållande

Om du vill framstå som mer intelligent än mitt navelludd, så citerar du och framför ett argument.

Men det har ju inte gått så bra för någon av er fysikförnekare.
Citera
2019-10-11, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
Fast den definitionen är ju bara din felaktiga tolkning vilket konstateras ett otal gånger redan så det går inte att basera argument på det, bara för att du upprepar samma dravel gång på gång så blir det inte mer rätt, tyvärr.

Värme, eller värmemängd, är ett begrepp inom termodynamiken som beskriver den energiöverföring som sker mellan två system till följd av en temperaturdifferens,

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rme

Vi tar Plancks version:

It is impossible to construct an engine which will work in a complete cycle, and produce no effect except the raising of a weight and cooling of a heat reservoir

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Second_law_of_thermodynamics

Om du läser alla ursprungliga uttalanden om andra huvudsatsen så innehåller INGEN av dem termen "netto". Det är något man fantiserat ihop på senare tid. Att förlita sig på Planck, Clausius, Kelvin mfl som alla pratar enbart om värme och arbete är korrekt.

"Netto" är en helt överflödig beskrivning som inte ingår i andra huvudsatsen, bara i er fantasi som bygger på er bristande förståelse.
Citera
2019-10-11, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Vad vackert stora vetenskapsmän som LifeIsElectric/hbphys/bottenslam uttrycker sig

Synd att den här jättekonspirationen som tydligen innefattar resten av vetenskapsvärlden, alla sidor på wikipedia, Nasa etc. har så förutfattade meningar som antagligen kommer att kosta honom nobelpriset i fysik.

Konspiration eller enfald. Att du ens använder den typen av argument tyder på att du ser logiken i vad jag skriver.

Citat:
Genialt att göra en så enkel modell som en stekpanna på en häll och bara räkna värme och nettoflöde och att en kall stekpanna inte kan värma en varm häll ...

Värme är värme.

Citat:
Inte bry sig om sånt krafs och komplexiteter som att det är ett levande system i balans där det finns en sol och strålning med i bilden.

Komplexiteten är fast hållen av systemets begränsningar i värmepotentialen:

TSI-σ287⁴=4σ256⁴

Det första man gör i en analys är att hitta de stora dragen. Tex uppvärmning av ett hus, vilken effekt behövs för att värma x*m² i en x°C omgivning med x*cm isolering. En grov uppskattning av medeleffekten och medeltemperatur. Ett enkelt sätt är att börja med observerad utstrålning vid ytan, 385W/m². Vad krävs för 4πr²*385W/m²?
På en 4m² sfär=1540W. Hur får man ihop det med solstrålning?

1540*2πr²*(4/3)²=2*TSI

Eller: TSI*2πr²/(4/3)²

En belyst hemisfär, 2πr². Så enkelt var det.

Citat:
Nej, klipp bara likt Columbi ägg bort allt som inte passar in, släng det åt sidan och räkna på nettoflödet av värme mellan en stekpanna och en häll så blir allt så enkelt och begripligt ...

Atmosfären som stekpanna och jorden som häll - enklare kan det inte bli.

Det där är inte ens värt ett svar

Citat:
Tänk att inte en enda vetenskapsman på Nasa kommit på det ... och att varenda information på web:en gör misstaget att göra det mer komplext - även den mest kände klimatskeptikern Roy Spencer har helt fel om detta ...

Det är tydligen så enkelt att bara ett barn kan förstå det ...

Måste vara jobbigt för LifeIsElectric/hbphys/bottenslam att vara ensamt geni i en värld full av idioter ....

--------

Nu finns det dessvärre massor av länkar som behöver rättas ute på internet, googlade lite snabbt, här är några exempel :

Klimatförnekare som tydligen missförstått detta:

Klimatförnekares beskrivning

Dr Roy Spencer, den mest kände klimatförnekaren hyllar närmast ovanstående beskrivning

StackExchange:
Stack Exchange

Från mer seriösa källor:
Skeptical Science

Fysikforum

----

PS Söker man på detta med "second law of thermodynamics" och "greenhouse effect" så hamnar man ofta på klimatförnekarsidor, är det därför LifeIsElectric/hbphys/bottenslam tjatar om och om igen om detta ... att man ska komma in på de sidorna ? men de verkar ju inte alls hålla med honom (precis som alla andra) ... lite märkligt ändå ....

PPS Är LifeIsElectric sokm en knarkare som åker ut på motorvägen och utbrister:
"alla jävla idioter kör ju åt fel håll!!!!"

Inte ett enda argument. Tack för visat intresse.
Senast redigerad av LifeIsElectric 2019-10-11 kl. 15:55.
Citera
2019-10-11, 15:50
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Håller med dig om att orsaken till problemet inte är politisk. Bedömningen av problemet är en vetenskaplig fråga.
Men.
När det handlar om hur problemet skall lösas på bästa sätt så blir det snabbt (och oundvikligt) väldigt politiskt.

- Ska man som HumanLife vill överföra stora resurser från rika till fattiga inom länder och från rika till fattiga mellan länder?
- Ska man göra som Greta säger och stoppa all ekonomiskt tillväxt?
- Ska man som andra säger och satsa på anpassning i kombination med teknikutveckling?
- Hur ska man begränsa befolkningstillväxten?

Antagligen måste någon form av kombination av flera saker ske, men det är såklart politiska beslut som måste fattas.

Retorik om klimatet
Man kan ju tycka att en retorik med ett högt tonläge inte hör hemma i diskussionen om en fråga som helt vilar på vetenskaplig grund. Varför är då tonläget så högt?

Det finns ju uppenbart en del vilseledda individer som inte ens accepterar de mest grundläggande fakta, som att CO2 är en växthusgas, att förstärkt växthuseffekt leder till att den globala medeltemperaturen stiger och att den ökande temperaturen får konsekvenser för liv i naturen, på land och i hav, och för glaciärer, bara för att ta några exempel.

Även om alla vore eniga om att det jag tar upp ovan håller på att hända och så småningom, kanske om 20, kanske om 50 eller 100 år, får en rad allvarliga konsekvenser för människor och djur, så återstår ändå två frågeställningar som dom allra flesta, minst nationellt och helst också globalt, måste samlas omkring.

1. Vilka åtgärder är det som ska vidtas?

2. Hur ska ansvaret för dessa åtgärder, genomförande och finansiering, fördelas?

Vi vet ju, inte minst genom sådana som Trump, som tror att den globala uppvärmningen är en kinesisk konspiration, att det är långt från konsensus om vad som håller på att ske. Ännu mindre om vad som ska göras och vem som ska betala.

Parisavtalet var kanske en ljusstrimma i sammanhanget. Personligen kan jag ju tycka att försök att villkora åtgärder mot klimatförändring till erhållna ekonomiska stöd är tvivelaktigt. Ett sådant agerande är IMO mer ekonomisk politik är omsorg om planeten och framtida generationer.

Greta
Jag har inte uppfattat att Greta sagt att vi ska stoppa ekonomisk tillväxt. Hon har kritiserat att planetens och kommande generationers förutsättningar att få en anständig framtid offras, med motiveringen att ekonomisk tillväxt ska prioriteras.

Personligen är jag övertygad om att inget kan vara bättre för ekonomin, på kort och ännu mer på lång sikt, än att de lösningar som vi behöver för t.ex. energiförsörjning är förnybara. Problemet är att många av dom som nu har makten, inom politik och i ännu högre grad inom t.ex. olje- och bil-industrin, präglas av en kombination av trångsynthet och ett kortsiktigt ekonomiskt egenintresse. Det är oftast mest lönsamt för dessa att fortsätta bränna fossila bränslen, så länge som det går.

Det är därför Greta arumenterar som hon gör. Det handlar IMO inte så mycket om att underbygga varje mening som hon säger med en vetenskaplig solid grund. Det handlar mer om att föra fram en retorik som når fram till stora grupper människor. Så att vi närmar oss en form av konsensus som i praktiken leder till att, t.ex. användningen av fossila bränslen minskar.

Ungefär så tänker jag. Samtidigt är jag medveten att det finns dom som närmast är beredda att offra sitt liv för att den omfattande användningen av fossila bränslen fortsätter, så länge som möjligt. Antagligen utgående från ett egenintresse i kombination med en djupt sittande okunnighet.

När det gäller Greta så ser jag det som att två frågor ofta blandas ihop.
– Har hon fel?
– Gör hon fel?

Jag tycker att hon gör rätt och förtjänar att hyllas och beundras. Hon behöver inte ha rätt i allt hon säger och gör om resultatet av det hon gör är att dom som nu föds och växer upp får en betydligt större chans att göra det på en planet som är betydligt mer frisk än vad den skulle vara om inte Greta hade funnits.

Citera
2019-10-11, 16:25
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Detta har jag verkligen inte skrivit någonstans. Däremot måste kostnaderna för omställning och klimatåtgärder fördelas rättvist.
Ber om ursäkt om jag missrepresenterade (överdrev) det du har sagt.
Men då blir ju frågan vad som skall anses vara "rättvist". Jag tolkade det som du har skrivit tidigare att det du anser vara rättvist, allt väsentligt, består av det jag beskrev!?

Och min poäng var väl just det att vad som anses vara rättvist är en politisk fråga.
Citera
2019-10-11, 16:29
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifeIsElectric
Som sagt, bara för att du inte förstår de fysiska lagarna så betyder inte det att en kropp diskriminerar någonting.

Det är du som inte förstår Stefan-Boltzmanns lag, varför tror du att detta är anledning till att en strålkropp diskrimenerar något? Varför tillskriver du mänskliga egenskaper till en strålkropp? Det är ju löjligt. Du har nu kallat fysikens lagar för både magi och diskriminering, fast allt bottnar i att du är korkad.

Vill du prata Planck så börjar vi här:

Planck och Prevost sa att strålningen från en kropp, tex jordytan, beror enbart på dess interna tillstånd.

Du påstår att strålningen från jordytan beror på den externa atmosfären. Atmosfären är ju inte en del av jordytans interna tillstånd.

Berätta varför du anser att Planck har fel, och varför växthushypotesen är ett undantag från något som Planck sa gäller för ALLA kroppar?
Är frågan för svår att förstå? Om fotonerna från den kallare planeten inte diskrimineras, betyder ju det att dom påverkar "internt tillstånd" om du vill. Energibalans eller temperatur är två andra uttryckssätt. Det hävdar ju du att dom inte gör, enbart för att de råkar komma från en kallare källa. Vilken är mekanismen som får planeten med temperatur T att skilja (diskriminera) fotonerna från den kalla planeten för att avstå en absorbtion, medan den absorberar fotoner från den varmare planeten, som då tillför energi. Våglängden för fotonerna är densamma i båda fallen. Eller menar du att flöde av tillförd energi till en planet via elektromagnetisk strålning inte påverkar temperatur?

Matsqqs inlägg innehöll bra länkar för dig med enkla analogier. Rekommenderar den från wuwt för dig. Den är kanske lagom.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-10-11 kl. 16:34.
Citera
2019-10-11, 16:46
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Retorik om klimatet
Man kan ju tycka att en retorik med ett högt tonläge inte hör hemma i diskussionen om en fråga som helt vilar på vetenskaplig grund. Varför är då tonläget så högt?
Det är såklart så att det finns krafter som försöker utnyttja de starka känslor som är i omlopp, på bägge sidorna. Jag håller med om det du skriver om "förnekarna" men vill även påpeka att det finns samma problematik på andra sidan där vissa försöker kapa frågan och ser sin chans att införa en hårt centralstyrd vänsterpolitik med klimatet som ursäkt.

Citat:
1. Vilka åtgärder är det som ska vidtas?

2. Hur ska ansvaret för dessa åtgärder, genomförande och finansiering, fördelas?

Ja precis, och detta är ju inte enkelt alls. Ta t.ex. frågan om kärnkraft som IPCC har lyft fram som en potentiellt viktig del i omställningen men som du sågar helt.
Eller frågan om hur snabbt det är rimligt att nå (netto) nollutsläpp utan att lösningen skadar mer än det ursprungliga problemet. Extinction Rebellion kräver t.ex. att vi ska nå målet om 6 år. Hur många kommer svälta/frysa ihjäl om vi lyssnar på dem?

Citat:
Greta
Jag har inte uppfattat att Greta sagt att vi ska stoppa ekonomisk tillväxt. Hon har kritiserat att planetens och kommande generationers förutsättningar att få en anständig framtid offras, med motiveringen att ekonomisk tillväxt ska prioriteras.

OK, tycker det är svårt att tolka hennes tal som att hon inte är väldigt negativ till ekonomisk tillväxt, men jag kanske har fel. Sedan vidhåller jag att det är en oerhört förenklad och felaktig bild att säga att de prioriteringar som har gjorts (tillväxt) har varit negativa. Tvärtom har vi tack vare (bl.a) fossil energi gett fantastiskt många människor förutsättningar att få en anständig framtid.
Gretas barndom har förstörts(?), men samtidigt har livet förbättrats radikalt för många unga fattiga tjejer över hela världen...

Citat:
Jag tycker att hon gör rätt och förtjänar att hyllas och beundras. Hon behöver inte ha rätt i allt hon säger och gör om resultatet av det hon gör är att dom som nu föds och växer upp får en betydligt större chans att göra det på en planet som är betydligt mer frisk än vad den skulle vara om inte Greta hade funnits.

Som optionsbildare och för att lyfta fram frågan har Greta varit fantastisk.
Så länge vi fokuserar på detta med "lyssna på vad forskarna säger" så är jag helt med...
Citera
2019-10-11, 17:23
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det är såklart så att det finns krafter som försöker utnyttja de starka känslor som är i omlopp, på bägge sidorna. Jag håller med om det du skriver om "förnekarna" men vill även påpeka att det finns samma problematik på andra sidan där vissa försöker kapa frågan och ser sin chans att införa en hårt centralstyrd vänsterpolitik med klimatet som ursäkt.

Jag avstod från att kommentera vad politiker gör för att vinna stöd och röster genom att säga "vi har den bästa klimatpolitiken". Jag ger inte mycket för vad som gjorts eller vad som görs. Avverkning av regnskogar för att odla sockerrör till etanol för entanolbilar, statssubventionerade elcyklar eller höghastighetståg som förbrukar långt mer energi än snabbtåg är bara några exempel. Snabbtåg, som genom att vara billiga och gå och komma i tid, skulle kunna vara ett alternativ för betydligt fler. Inte bara för politiker och public service-anställda (lite ironi där...).

Kärnkraft är en komplicerad fråga. Jag avstår från att gå in på den i detalj här, men vill varna för att bygga upp någon slags förhoppning om att den kan lösa energiförsörjningen på lite sikt. Ens i Sverige. Ännu mer i t.ex. Nigeria eller Etiopien, som om dom ska ha lika mycket energi per capita som Sverige, skulle behöva ca 500 respektive 250 reaktorer. Hade dom dessa så skulle dom enkelt kunna göra kärnvapen, om dom ville.
Egentligen är frågan om kärnkraften en relativt liten delfråga i den mycket större frågan om energiförsörjningen. Med förnybar energi försvinner växthusgasutsläppen som nu kommer från förbränning av fossila bränslen. Samtidigt är det många, svåra men inte olösbara, problem som måste lösas innan huvuddelen av all energi kan komma från förnybara källor.

Man kan säga att det välstånd som byggts upp under det senaste århundradet i hög grad baserats på fossila bränslen, främst olja. Jag föredrar att säga att basen har varit tillgång på billig energi. Oljan, som varit billigt att pumpa upp och raffinera till t.ex. diesel och bensin har varit den billiga energin. Det hade också kunnat vara något annat, om vi t.ex. hade haft bra tekniker för att ta upp och lagra t.ex. solenergi och vindenergi. Det har vi inte haft, men vi närmar oss att ha det nu, även om både mängden och kanske i än högre grad lagringen, fortfarande är problem.
Det "nya" nu är, dels att följderna av utsläpp från förbränning av fossila bränslen börjar bli allvarliga, men också att bristsituationen närmar sig. Med bristsituationen menar jag att efterfrågan överskrider produktionskapaciteten, globalt. Att inte förbereda för den situationen genom att minska beroendet av fossila bränslen är att be om stora internationella konflikter och omfattande allvarliga ekonomiska depressioner.

Just nu är prognosen enligt Worldometer/EIA att oljan som finns räcker i 44 år. Om det kommer att stämma ungefär med verkligheten så är dom nu nyfödda kanske i 30-års-åldern när bristen börja leda till konflikter och depressioner.

https://www.worldometers.info

Beroendet av fossila bränslen måste minskas, av flera orsaker.

Citera
2019-10-11, 20:41
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Marknadsföringsfolket bakom henne som man menar inte existerar. Kudos till dem. Jag beundrar faktiskt proffskompetens när jag ser det.

Här har du förresten ditt globala movement:

https://twitter.com/_edwardcrawford/status/1182012448058028033
Efter jag sett klippet är jag numera 100% pro-extintion ifall alternativet är detta
Citera
2019-10-12, 07:46
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jag avstod från att kommentera vad politiker gör för att vinna stöd och röster genom att säga "vi har den bästa klimatpolitiken". Jag ger inte mycket för vad som gjorts eller vad som görs. Avverkning av regnskogar för att odla sockerrör till etanol för entanolbilar, statssubventionerade elcyklar eller höghastighetståg som förbrukar långt mer energi än snabbtåg är bara några exempel. Snabbtåg, som genom att vara billiga och gå och komma i tid, skulle kunna vara ett alternativ för betydligt fler. Inte bara för politiker och public service-anställda (lite ironi där...).

Kärnkraft är en komplicerad fråga. Jag avstår från att gå in på den i detalj här, men vill varna för att bygga upp någon slags förhoppning om att den kan lösa energiförsörjningen på lite sikt. Ens i Sverige. Ännu mer i t.ex. Nigeria eller Etiopien, som om dom ska ha lika mycket energi per capita som Sverige, skulle behöva ca 500 respektive 250 reaktorer. Hade dom dessa så skulle dom enkelt kunna göra kärnvapen, om dom ville.
Egentligen är frågan om kärnkraften en relativt liten delfråga i den mycket större frågan om energiförsörjningen. Med förnybar energi försvinner växthusgasutsläppen som nu kommer från förbränning av fossila bränslen. Samtidigt är det många, svåra men inte olösbara, problem som måste lösas innan huvuddelen av all energi kan komma från förnybara källor.
Det vet du att det inte är sant. Byggandet av vindkraft ger rejäla CO2-avtryck t.ex. och dessutom stora radioaktiva avfallsproblem då neodymmagneterna som används i generatorerna producerar mängder av det vid framställning. Och man bör även räkna in utsläppen från biomaterial och biogas då CO2 är CO2 och att det inte omedelbart går tillbaka till kretsloppet vid förbränning.

Citat:
Man kan säga att det välstånd som byggts upp under det senaste århundradet i hög grad baserats på fossila bränslen, främst olja. Jag föredrar att säga att basen har varit tillgång på billig energi. Oljan, som varit billigt att pumpa upp och raffinera till t.ex. diesel och bensin har varit den billiga energin. Det hade också kunnat vara något annat, om vi t.ex. hade haft bra tekniker för att ta upp och lagra t.ex. solenergi och vindenergi. Det har vi inte haft, men vi närmar oss att ha det nu, även om både mängden och kanske i än högre grad lagringen, fortfarande är problem.
Det "nya" nu är, dels att följderna av utsläpp från förbränning av fossila bränslen börjar bli allvarliga, men också att bristsituationen närmar sig. Med bristsituationen menar jag att efterfrågan överskrider produktionskapaciteten, globalt. Att inte förbereda för den situationen genom att minska beroendet av fossila bränslen är att be om stora internationella konflikter och omfattande allvarliga ekonomiska depressioner.

Just nu är prognosen enligt Worldometer/EIA att oljan som finns räcker i 44 år. Om det kommer att stämma ungefär med verkligheten så är dom nu nyfödda kanske i 30-års-åldern när bristen börja leda till konflikter och depressioner.

https://www.worldometers.info

Beroendet av fossila bränslen måste minskas, av flera orsaker.

Kan du inte redovisa alla dessa banbrytande teknologier som idag har förutsättningar att ersätta all den fossila energi vi konsumerar? Trams om vind- och solkraft undanbedes utan det ska vara realistiska alternativ ekonomiskt och volymmässigt och som inte i sig ger klimat- och/eller miljöproblem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in