Citat:
Ursprungligen postat av
DikT
Håller med dig om att orsaken till problemet inte är politisk. Bedömningen av problemet är en vetenskaplig fråga.
Men.
När det handlar om hur problemet skall lösas på bästa sätt så blir det snabbt (och oundvikligt) väldigt politiskt.
- Ska man som HumanLife vill överföra stora resurser från rika till fattiga inom länder och från rika till fattiga mellan länder?
- Ska man göra som Greta säger och stoppa all ekonomiskt tillväxt?
- Ska man som andra säger och satsa på anpassning i kombination med teknikutveckling?
- Hur ska man begränsa befolkningstillväxten?
Antagligen måste någon form av kombination av flera saker ske, men det är såklart politiska beslut som måste fattas.
Retorik om klimatet
Man kan ju tycka att en retorik med ett högt tonläge inte hör hemma i diskussionen om en fråga som helt vilar på vetenskaplig grund. Varför är då tonläget så högt?
Det finns ju uppenbart en del vilseledda individer som inte ens accepterar de mest grundläggande fakta, som att CO2 är en växthusgas, att förstärkt växthuseffekt leder till att den globala medeltemperaturen stiger och att den ökande temperaturen får konsekvenser för liv i naturen, på land och i hav, och för glaciärer, bara för att ta några exempel.
Även om alla vore eniga om att det jag tar upp ovan håller på att hända och så småningom, kanske om 20, kanske om 50 eller 100 år, får en rad allvarliga konsekvenser för människor och djur, så återstår ändå två frågeställningar som dom allra flesta, minst nationellt och helst också globalt, måste samlas omkring.
1. Vilka åtgärder är det som ska vidtas?
2. Hur ska ansvaret för dessa åtgärder, genomförande och finansiering, fördelas?
Vi vet ju, inte minst genom sådana som Trump, som tror att
den globala uppvärmningen är en kinesisk konspiration, att det är långt från konsensus om vad som håller på att ske. Ännu mindre om vad som ska göras och vem som ska betala.
Parisavtalet var kanske en ljusstrimma i sammanhanget. Personligen kan jag ju tycka att försök att villkora åtgärder mot klimatförändring till erhållna ekonomiska stöd är tvivelaktigt. Ett sådant agerande är IMO mer ekonomisk politik är omsorg om planeten och framtida generationer.
Greta
Jag har inte uppfattat att Greta sagt att vi ska stoppa ekonomisk tillväxt. Hon har kritiserat att planetens och kommande generationers förutsättningar att få en anständig framtid offras, med motiveringen att ekonomisk tillväxt ska prioriteras.
Personligen är jag övertygad om att inget kan vara bättre för ekonomin, på kort och ännu mer på lång sikt, än att de lösningar som vi behöver för t.ex. energiförsörjning är förnybara. Problemet är att många av dom som nu har makten, inom politik och i ännu högre grad inom t.ex. olje- och bil-industrin, präglas av en kombination av trångsynthet och ett kortsiktigt ekonomiskt egenintresse. Det är oftast mest lönsamt för dessa att fortsätta bränna fossila bränslen, så länge som det går.
Det är därför Greta arumenterar som hon gör. Det handlar IMO inte så mycket om att underbygga varje mening som hon säger med en vetenskaplig solid grund. Det handlar mer om att föra fram en retorik som når fram till stora grupper människor. Så att vi närmar oss en form av konsensus som i praktiken leder till att, t.ex. användningen av fossila bränslen minskar.
Ungefär så tänker jag. Samtidigt är jag medveten att det finns dom som närmast är beredda att offra sitt liv för att den omfattande användningen av fossila bränslen fortsätter, så länge som möjligt. Antagligen utgående från ett egenintresse i kombination med en djupt sittande okunnighet.
När det gäller Greta så ser jag det som att två frågor ofta blandas ihop.
– Har hon fel?
– Gör hon fel?
Jag tycker att hon gör rätt och förtjänar att hyllas och beundras. Hon behöver inte ha rätt i allt hon säger och gör om resultatet av det hon gör är att dom som nu föds och växer upp får en betydligt större chans att göra det på en planet som är betydligt mer frisk än vad den skulle vara om inte Greta hade funnits.
–