Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-11, 11:24
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Rubriken borde säga dig att artikeln att starkt vinklad och syftar till att kasta skit på den seriösa klimatvetenskapen. Jag vet sedan länge att du dras till sånt här språk för då får du något att anklaga klimatforskningen för. Men observera att "undergången är nära" inte kommer från vetenskapen! Du skapar halmgubbar på löpande band.

Om du däremot följer vetenskapen så skulle du lära dig något. Skulle inte det vara häftigt?!
Men kära du, du har ju två framstående forskare som kommenterar läget varav en jobbar med IPCC. Riktiga klimatforskare som predikar AGW och inte har mycket till övers för klimatförnekare. De som skrivit artikeln är samma folk som nu har avslöjat allt hittepå kring apatiska barn. Betraktar du dem som oseriösa?
Citera
2019-10-11, 12:20
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Bra synpunkt!
Det viktiga är att förstå och acceptera att klimatfrågan inte är ideologisk eller politisk, den är vetenskaplig.

Med det som utgångspunkt kan man sedan bilda sig en egen uppfattning om vilka scenarior som är troliga.
  • Är det troligt att forskare i alla länder på alla universitet, i alla dicipliner samordnar sitt arbete på så vis att alla redovisar felaktiga resultat, som dessutom visar liknande falska resultat. Människan påverkar klimatet. NEJ!
  • Är det troligt att IPCC förvränger resultatet från all världens forskning för att uppnå ett visst syfte. KANSKE!
  • Är det troligt att större delen av alla forskare skulle kritisera IPCC om de förvrängda deras forskningsresultat. JA, ABSOLUT! Det förekommer redan att vissa forskare som anser sig feltolkad kritiserar IPCC.
  • Är det troligt att fossilindustrin, i alla fall delar av den, satsar stora summor pengar för att dels inte riskera minskade vinster och dels inte riskera att tvingas betala 100-tals miljarder kronor när det visar sig att de bär ansvaret för skador som följer av klimatförändringar (som nu tobaksbolagen gör vad gäller cancer). JA!
  • Är det troligt att alla världens regeringar, stiftelser, mm. ger anslag till forskning med enda syfte att visa att klimatet inte påverkas av människan. NEJ!
  • Osv, osv.

För att ställa upp en sådan lista ärligt och riktigt måste man först ha kommit över stadiet att klimat- och miljöfrågor generellt är vänsterideologi, drivs av globaliserad, styrs av IPCC, styrs av de som tjänar på att fossilindustrin minskar, etc, etc.

Jag uppskattar din jordnära sammanställning av vad som är rimligt eller troligt.

De allra flesta "förnekarargument" som presenteras här i tråden har en blandning av minst dessa två inslag:
– Konspirationsteoretiska, likt t.ex. chemtrail.
– Bristande kunskap om sakfrågan.

Att sådant förekommer är kanske inte så konstigt. Frågan är kanske vilket utrymme och vilken uppmärksamhet sådana som chamtrailare, kreationister och klimarförnekare ska ges?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/mp-s-toppnamn-smhi-morkar

Handlar det här om individer som hade varit inlåsta på en mentalvårdsinstitution om det varit för 30 år sedan? Kanske...

https://fof.se/tidning/2012/5/artikel/ar-psykiskt-sjuka-verkligen-de-farligaste

Citera
2019-10-11, 13:23
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Nej, där har du fel. Växthuseffekten ökar inte solstrålningen.

...

Eftersom du tycker att du godtyckllgt kan rycka delar av det jag skrivit ur sitt sammanhang så kan väl jag göra samma sak med det du skriver. Eller?

Varför citerar du falskt?
Citera
2019-10-11, 13:24
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men kära du, du har ju två framstående forskare som kommenterar läget varav en jobbar med IPCC. Riktiga klimatforskare som predikar AGW och inte har mycket till övers för klimatförnekare. De som skrivit artikeln är samma folk som nu har avslöjat allt hittepå kring apatiska barn. Betraktar du dem som oseriösa?
Artikeln är från 2015 och inte tillgänglig. De citat du fetar övertolkar du som vanligt. Studera IPCC direkt istället! T ex deras senaste rapporter om hav och markanvändning.

Här är en ingång:

För den som har missat, en video på ett par minuter. Och sedan en analys av
Calle Elfström.
Det ser väldigt illa ut, men det är vi som bestämmer hur framtiden skall se ut. Vi måste antagligen pressa makthavarna hårt för att stoppa utsläppen i tid. Jag hoppas innerligt att den globala rörelsen fortsätter sin kamp.

Här är FN:s klimatrapport i fem punkter

Tusentals vetenskapliga artiklar ligger till grund för en ny rapport från FN:s klimatpanel, IPCC, som beskriver hur klimatförändringen påverkar världens hav och frusna områden. Här sammanfattar SVT Nyheter rapporten i fem punkter.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/har-ar-klimatrapporten-i-fem-punkter

Analys: ”Nu behövs inte fler väckarklockor”

ANALYS · Isarna smälter fortare än man tidigare trott. Så beskrivs slutsatserna från FN:s klimatpanel idag. Men gör de det? Det var egentligen inte mycket okänt i den larmrapport som klimatpanelen presenterade i Monaco. Att havet stiger och isarna smälter – det vet vi. Det har vi vetat länge.
Nu kommer visserligen all den senaste forskningen i en samlad rapport och slår till som en lågmäld käftsmäll mot makthavare som inte gör tillräckligt. Men efter Greta Thunberg behöver världen inte fler väckarklockor.
Haven har fungerat som en svamp som har dolt effekterna av klimatförändringarna. Forskarna konstaterar att 90 procent av uppvärmningen har tagits upp av haven, liksom 20-30 procent av koldioxiden vi släppt ut. Utan havet hade effekterna i atmosfären varit betydligt värre.
Men oceanerna drabbas hårt av att vara vårt skyddsnät. Värmechocker, syrebrist och surare vatten gör att ekosystem rivs sönder och livsmedelsförsörjningen hotas. Istället för isbjörnar har korallerna blivit den nya symbolen för klimatförändringarna. Vid två graders uppvärmning riskerar de att i stort sett helt försvinna. Fisket kommer att försämras kring tropikerna. Som IPCC:s Hoesung Lee konstaterar: ”Haven påverkar oss alla – det är kritiskt för allt liv på planeten”.

Rapporten inte facit på framtiden

Men trots det sotsvarta budskapet från klimatpanelen finns ändå en ljusning – vi kan påverka hur framtiden blir. Blir utsläppen låga kommer havet stiga bara hälften så mycket. Arktis blir isfritt på sommaren bara en gång var hundrade år istället för var tredje. Så stor är skillnaden på att bromsa eller gasa. Klimatpanelens rapport idag är inte ett facit på hur framtiden kommer att bli, det bestämmer vi själva.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nu-behovs-inte-fler-vackarklockor

Här är Rapporten:

https://report.ipcc.ch/srocc/pdf/SROCC_SPM_Approved.pdf
Senast redigerad av humanlife 2019-10-11 kl. 13:27.
Citera
2019-10-11, 13:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Artikeln är från 2015 och inte tillgänglig. De citat du fetar övertolkar du som vanligt. Studera IPCC direkt istället! T ex deras senaste rapporter om hav och markanvändning.

Här är en ingång:

För den som har missat, en video på ett par minuter. Och sedan en analys av
Calle Elfström.
Det ser väldigt illa ut, men det är vi som bestämmer hur framtiden skall se ut. Vi måste antagligen pressa makthavarna hårt för att stoppa utsläppen i tid. Jag hoppas innerligt att den globala rörelsen fortsätter sin kamp.

Här är FN:s klimatrapport i fem punkter

Tusentals vetenskapliga artiklar ligger till grund för en ny rapport från FN:s klimatpanel, IPCC, som beskriver hur klimatförändringen påverkar världens hav och frusna områden. Här sammanfattar SVT Nyheter rapporten i fem punkter.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/har-ar-klimatrapporten-i-fem-punkter

Analys: ”Nu behövs inte fler väckarklockor”

ANALYS · Isarna smälter fortare än man tidigare trott. Så beskrivs slutsatserna från FN:s klimatpanel idag. Men gör de det? Det var egentligen inte mycket okänt i den larmrapport som klimatpanelen presenterade i Monaco. Att havet stiger och isarna smälter – det vet vi. Det har vi vetat länge.
Nu kommer visserligen all den senaste forskningen i en samlad rapport och slår till som en lågmäld käftsmäll mot makthavare som inte gör tillräckligt. Men efter Greta Thunberg behöver världen inte fler väckarklockor.
Haven har fungerat som en svamp som har dolt effekterna av klimatförändringarna. Forskarna konstaterar att 90 procent av uppvärmningen har tagits upp av haven, liksom 20-30 procent av koldioxiden vi släppt ut. Utan havet hade effekterna i atmosfären varit betydligt värre.
Men oceanerna drabbas hårt av att vara vårt skyddsnät. Värmechocker, syrebrist och surare vatten gör att ekosystem rivs sönder och livsmedelsförsörjningen hotas. Istället för isbjörnar har korallerna blivit den nya symbolen för klimatförändringarna. Vid två graders uppvärmning riskerar de att i stort sett helt försvinna. Fisket kommer att försämras kring tropikerna. Som IPCC:s Hoesung Lee konstaterar: ”Haven påverkar oss alla – det är kritiskt för allt liv på planeten”.

Rapporten inte facit på framtiden

Men trots det sotsvarta budskapet från klimatpanelen finns ändå en ljusning – vi kan påverka hur framtiden blir. Blir utsläppen låga kommer havet stiga bara hälften så mycket. Arktis blir isfritt på sommaren bara en gång var hundrade år istället för var tredje. Så stor är skillnaden på att bromsa eller gasa. Klimatpanelens rapport idag är inte ett facit på hur framtiden kommer att bli, det bestämmer vi själva.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nu-behovs-inte-fler-vackarklockor

Här är Rapporten:

https://report.ipcc.ch/srocc/pdf/SROCC_SPM_Approved.pdf
Inte ens Rockström säger det när han pressas:
/…/
Vi går över till det ämne som är ett av de mest kontroversiella i hela klimatdebatten, höjningen av havsytan. För alla som bor vid havet är kanske konsekvensen av en höjning den som man förstår bäst. Skulle havsytan utanför Göteborg stiga med de två meter Johan Rockström förutspådde under Runda bordet skulle jag vid högvatten få ro till jobbet, förutsatt att kommunen inte bygger jättelika vallar vid inloppet till Göta älv.

– Jag borde ha sagt att IPCC har en konservativ analys på en ökning mellan 30 och 100 centimeter, säger Rockström. Men återigen, i stridens hetta kan det bli så där att man avrundar en siffra.

För att förklara sin egen dubblering till två meter hänvisar Rockström till två nya rapporter som IPCC ännu inte har beaktat. I rapporterna varnar forskare för att stora glaciärer på västra Antarktis kalvar ner i havet i ökande takt och på sikt kommer att höja havsytan mer än IPCC:s prognoser. Forskarna är dock osäkra på tidsspannet.

I det egna universitetets webbtidning uttalar sig glaciologen Ian Joughin, University of Washington, om en av studierna: »Alla våra simuleringar visar att den [kalvningen i västra Antarktis] kommer att ge mindre än en millimeters årlig höjning av havsytan i några hundra år. Sedan ›boom‹ kommer den verkligen att öka.« Ian Joughin menar dock att processen kan ta från 200 år och ända upp till 1000 år.

När man sitter i ett sådant sammanhang som Runda bordet, är det lätt att man tar i lite?

– Inte nödvändigtvis, säger Rockström. Risken är snarare att man försöker hålla det väldigt kort och på något sätt inte tar med alla om-satser som skulle behövas för att säkra upp på alla punkter. Men när det gäller den generella bilden av forskningen så är min slutsats att den lutar åt en klart större risk är vad IPCC anger.

Ju längre samtalet lider, desto tydligare blir det att Johan Rockström inte alltid följer IPCC:s medellinje, utan ofta använder sig av ny forskning som ännu inte passerat FN-panelens raster.
/…/
Jag sitter med Johan Rockström i närmare tre timmar. Han är en oerhört driven berättare. Trots hans oroväckande uttalanden, som inte alltid övertygar, så falnar bilden av hans roll som Sveriges Doktor Doom. Ju längre samtalet lider, desto mer framstår han som i grunden positiv. Han berättar om den amerikanska boken Abundance [Överflöd], som har gjort ett stort intryck:

– Författarna menar att vi står vid starten av en teknologisk revolution med nanoteknik, bioteknik, digital teknik och så vidare. Enligt deras mening kommer vi att kunna säkra ekonomisk tillväxt och välfärd för alla människor på jorden. Det är enormt spännande.

Det är ju inte det intrycket man får av dig annars. Då är det bara piskan på ryggen, det här kommer att gå åt helvete och att allt är irreversibelt. Det är en sådan ton.

– Det förvånar mig det du säger, men jag kan säga dig att jag inte har gett en enda intervju de senaste åren där jag inte betonar optimismen, och likt förbannat kommer det sällan ut i medierna.

De ville inte ha optimism alltså?

– De vill inte ha optimism. Absolut inte.
(Ibid.)
Citera
2019-10-11, 13:49
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Varför citerar du falskt?

Läs igen och läs hela inlägget! Jag citerade ordagrant vad hen skrev. Jag ryckte dock orden ur sitt sammanhang för att visa hur tokigt det kan bli om man gör så. Det ville jag visa, vilket jag också påpekade, därför att det var/är exakt vad hen gjorde/gör.

Kanske du skulle ta dig en funderare på varför detta var tydligt och uppenbart för alla som läser tråden utom för dig?

Citera
2019-10-11, 13:50
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
/…/
Vi går över till det ämne som är ett av de mest kontroversiella i hela klimatdebatten, höjningen av havsytan. För alla som bor vid havet är kanske konsekvensen av en höjning den som man förstår bäst. Skulle havsytan utanför Göteborg stiga med de två meter Johan Rockström förutspådde under Runda bordet skulle jag vid högvatten få ro till jobbet, förutsatt att kommunen inte bygger jättelika vallar vid inloppet till Göta älv.

– Jag borde ha sagt att IPCC har en konservativ analys på en ökning mellan 30 och 100 centimeter, säger Rockström. Men återigen, i stridens hetta kan det bli så där att man avrundar en siffra.

För att förklara sin egen dubblering till två meter hänvisar Rockström till två nya rapporter som IPCC ännu inte har beaktat. I rapporterna varnar forskare för att stora glaciärer på västra Antarktis kalvar ner i havet i ökande takt och på sikt kommer att höja havsytan mer än IPCC:s prognoser. Forskarna är dock osäkra på tidsspannet.

I det egna universitetets webbtidning uttalar sig glaciologen Ian Joughin, University of Washington, om en av studierna: »Alla våra simuleringar visar att den [kalvningen i västra Antarktis] kommer att ge mindre än en millimeters årlig höjning av havsytan i några hundra år. Sedan ›boom‹ kommer den verkligen att öka.« Ian Joughin menar dock att processen kan ta från 200 år och ända upp till 1000 år.

När man sitter i ett sådant sammanhang som Runda bordet, är det lätt att man tar i lite?

– Inte nödvändigtvis, säger Rockström. Risken är snarare att man försöker hålla det väldigt kort och på något sätt inte tar med alla om-satser som skulle behövas för att säkra upp på alla punkter. Men när det gäller den generella bilden av forskningen så är min slutsats att den lutar åt en klart större risk är vad IPCC anger.

Ju längre samtalet lider, desto tydligare blir det att Johan Rockström inte alltid följer IPCC:s medellinje, utan ofta använder sig av ny forskning som ännu inte passerat FN-panelens raster.
/…/
Jag sitter med Johan Rockström i närmare tre timmar. Han är en oerhört driven berättare. Trots hans oroväckande uttalanden, som inte alltid övertygar, så falnar bilden av hans roll som Sveriges Doktor Doom. Ju längre samtalet lider, desto mer framstår han som i grunden positiv. Han berättar om den amerikanska boken Abundance [Överflöd], som har gjort ett stort intryck:

– Författarna menar att vi står vid starten av en teknologisk revolution med nanoteknik, bioteknik, digital teknik och så vidare. Enligt deras mening kommer vi att kunna säkra ekonomisk tillväxt och välfärd för alla människor på jorden. Det är enormt spännande.

Det är ju inte det intrycket man får av dig annars. Då är det bara piskan på ryggen, det här kommer att gå åt helvete och att allt är irreversibelt. Det är en sådan ton.

– Det förvånar mig det du säger, men jag kan säga dig att jag inte har gett en enda intervju de senaste åren där jag inte betonar optimismen, och likt förbannat kommer det sällan ut i medierna.

(Ibid.)

Vad är det som hindrar dig från att ange källan när du citerar?

Citera
2019-10-11, 13:56
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Vad är det som hindrar dig från att ange källan när du citerar?

Nu fanns länken i mitt första inlägg. Tyvärr bakom betalvägg:

https://magasinetfilter.se/granskning/undergangen-ar-nara/
Citera
2019-10-11, 13:57
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
/…/

/…/

(Ibid.)
Som sagt, det är bättre att läsa rapporter än enskilda uttalanden. Du verkar mer intresserad av att kasta skit på enskilda personer än fakta om klimatet. Vad kommer det sig? Varför tar du inte till dig fakta?
Citera
2019-10-11, 14:11
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Bra synpunkt!
Det viktiga är att förstå och acceptera att klimatfrågan inte är ideologisk eller politisk, den är vetenskaplig.

Håller med dig om att orsaken till problemet inte är politisk. Bedömningen av problemet är en vetenskaplig fråga.
Men.
När det handlar om hur problemet skall lösas på bästa sätt så blir det snabbt (och oundvikligt) väldigt politiskt.

- Ska man som HumanLife vill överföra stora resurser från rika till fattiga inom länder och från rika till fattiga mellan länder?
- Ska man göra som Greta säger och stoppa all ekonomiskt tillväxt?
- Ska man som andra säger och satsa på anpassning i kombination med teknikutveckling?
- Hur ska man begränsa befolkningstillväxten?

Antagligen måste någon form av kombination av flera saker ske, men det är såklart politiska beslut som måste fattas.
Citera
2019-10-11, 14:47
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Håller med dig om att orsaken till problemet inte är politisk. Bedömningen av problemet är en vetenskaplig fråga.
Men.
När det handlar om hur problemet skall lösas på bästa sätt så blir det snabbt (och oundvikligt) väldigt politiskt.

- Ska man som HumanLife vill överföra stora resurser från rika till fattiga inom länder och från rika till fattiga mellan länder?
- Ska man göra som Greta säger och stoppa all ekonomiskt tillväxt?
- Ska man som andra säger och satsa på anpassning i kombination med teknikutveckling?
- Hur ska man begränsa befolkningstillväxten?

Antagligen måste någon form av kombination av flera saker ske, men det är såklart politiska beslut som måste fattas.
Detta har jag verkligen inte skrivit någonstans. Däremot måste kostnaderna för omställning och klimatåtgärder fördelas rättvist.
Citera
2019-10-11, 15:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Som sagt, det är bättre att läsa rapporter än enskilda uttalanden. Du verkar mer intresserad av att kasta skit på enskilda personer än fakta om klimatet. Vad kommer det sig? Varför tar du inte till dig fakta?
Jag kastar väl inte skit; jag lyfter t.o.m. fram det Rockström säger här och det är kortfattat: vad MSM vill ha är inte fakta utan dramatiska sensationsberättelser där man drar ut på sanningen. Vad jag säger är att detta är kontraproduktivt om inte direkt skadligt och att ni på er sida borde stämma in i vad Rockström et al. säger. Det vore hederligt av er även om jag inte förväntar mig det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in