Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-10, 19:33
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag tar detta som att det är en gåva som jag fått av klimatförnekartrollen i tråden. Dom har hjälpt mig att komma till insikten att all spridning av budskap från GWPF och Heartland sker av människor som är antingen svagbegåvade eller okunniga.

Jag tror det finns minst två till dimensioner, och det är övertygelse/prestige och ohederlighet/korruption.
Citera
2019-10-10, 19:59
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifeIsElectric
Ehh, du har glömt att jag nämnt AERI redan, och att en sådan sensor kyls ner kraftigt för att kunna mäta strålning från atmosfären?

Den sensorn bevisar ju vad jag säger, att atmosfären bara kan överföra energi till något med lägre temperatur.
Jag nöjer mig så. Även om du har fel om det mesta och blandar ihop thermistorer med thermocoupler/thermoohiles och pratar om någon medelremperatur för atmosfären osv osv, så var detta precis vart jag ville komma med dig. Aeri mäter alltså forcing. Då är vi överens.
Citera
2019-10-10, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
I princip är det slutet, det är däremot inte isolerat.

Isolerat var det väl ingen som sa.

Slutet: endast energi (värme/arbete) kan passera systemgränsen.

Att det är slutet gör saker relativt enkelt. Eftersom vi har effekt på både ut- och instrålning, och en mätpunkt på en inre gräns däremellan: ytan, så kan vi balansera dessa som en potential.
Citera
2019-10-10, 20:08
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky
Jag tror det finns minst två till dimensioner, och det är övertygelse/prestige och ohederlighet/korruption.

Flera förklaringar
Du har rätt att det finns fler förklaringar. Det finns en förklaringsmodell som tangerar det du skriver och som ser ut ungefär så här.

När man valt och vant sig vid en livsstil så måste man rättfärdiga den för att inte behöva förändra den. Då skapar man egna teorier och förklaringsmodeller som man, hur horribla och tokiga dom än må vara, klamrar sig fast vid. Därför att dom kan tjäna som en ursäkt för att fortsätta med den livsstil som man annars skulle bli tvungen att ifrågasätta. Kanske finns det ett narcissistiskt drag med också. "jag gör aldrig fel. Andra kanske, men aldrig jag.".

Här i tråden kan man ju se många faktaförnekare föra fram "budskap" som kommer från GWPF eller Heartland, trots att dom vet att det är lögner som klimatindustrin betalar för att dom ska spridas. Hur ska man förklara det? Kanske är det att man vill ursäkta oförrätter som man innerst inne vet att man begår?

Örnar för att övervaka klimatförändringens konsekvenser
I alperna används örnar med kameror för att dokumentera hur snabbt glaciärer smälter. Varför är örnar bättre än t.ex. drönare?

https://www.youtube.com/watch?v=Rq4q7ao0jeY

Citera
2019-10-10, 20:12
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vad jag vill är att ni på den "vetenskapliga" sidan tar avstånd från de pseudovetenskapliga skräckscenarierna som Greta et al. kablar ut och som skrämmer upp planetens unga alldeles i onödan.

Det vore hederligt av er och då ska jag börja lyssna.
Jag har inte varit aktiv i tråden på ett tag. Jag har dock olika ingångar på Greta-fenomenet. Jag tyckte det var rejält irriterande att media använde en skolelev som någon form av minimessias som hade kommit med domedagsinfo, när det hon i grunden pratade om var vardagsmat för oss som följt den vetenskapliga debatten. Räckte det inte med det vetenskapliga underlaget som funnits där i decennier? Krävdes det en paketering bestående av en flätbeklädd tonåring med bokstavskombo?

Det som däremot har kommit i kölvattnet runt Greta är mer intressant. Det har utvecklats till en global movement som faktiskt verkar ha fått traction. Kan politikerna (som gullegullat med Greta) och medierna (som hållt henne som frälsare) slingra sig ur detta utan att ta ut en ny riktning? Vi får väl se... Själv tror jag inte det.

Vem/vilka menar du med et al?
Citera
2019-10-10, 20:17
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky
Jag har inte varit aktiv i tråden på ett tag. Jag har dock olika ingångar på Greta-fenomenet. Jag tyckte det var rejält irriterande att media använde en skolelev som någon form av minimessias som hade kommit med domedagsinfo, när det hon i grunden pratade om var vardagsmat för oss som följt den vetenskapliga debatten. Räckte det inte med det vetenskapliga underlaget som funnits där i decennier? Krävdes det en paketering bestående av en flätbeklädd tonåring med bokstavskombo?

Det som däremot har kommit i kölvattnet runt Greta är mer intressant. Det har utvecklats till en global movement som faktiskt verkar ha fått traction. Kan politikerna (som gullegullat med Greta) och medierna (som hållt henne som frälsare) slingra sig ur detta utan att ta ut en ny riktning? Vi får väl se... Själv tror jag inte det.

Vem/vilka menar du med et al?
Marknadsföringsfolket bakom henne som man menar inte existerar. Kudos till dem. Jag beundrar faktiskt proffskompetens när jag ser det.

Här har du förresten ditt globala movement:

https://twitter.com/_edwardcrawford/status/1182012448058028033
Citera
2019-10-10, 20:25
Medlem
Citat:
En modell, speciellt av ett så pass komplicerat system som jordens klimat kommer aldrig att kunna spegla verkligheten fullt ut.

Särskilt inte när de inte ens kan göra en energibalans utan att bryta mot fysikens lagar. Vad som behövs är en ram för systemet, medelvärden på solstrålning, utstrålning och ytans strålning ger begränsningen på flödet:

TSI-σ288⁴=4σ256⁴

Att naturen optimerar flöden spontant är känt. Alltså är utgångspunkten att systemet är så varmt det kan vara, det finns ingen extra energi tillgängligt. Vilket betyder att om du ökar mängden molekyler som absorberar värme, så måste varje molekyl få mindre värme tillgängligt. Förenklat: 1W/1co2 jämfört med 1W/2co2.

Molekylen får alltså hälften så mycket värme när du har dubbelt så många molekyler, eftersom mängden värme är konstant.

Citat:
Hur definierar du ”korrekt”? Att den i alla delar vid alla tidpunkter överensstämmer med observationer?
Att den fångar sådant som platån efter 2000. Modellerna förutspådde uppvärmning, men hur svårt är det att förutspå en jämn takt uppvärmning som man påstår sig veta har pågått i samma takt under årtionden? Definitionen trettio år är nonsens, den är till för att man inte vill stå till svars för sina prognoser.

Citat:
Det har ingen någonsin påstått att en klimatmodell skall kunna göra, men modellerna har kunnat tydligt visa på trender som nu visat sig stämma relativt väl med verkligheten.
Min röv kan visa en trend på 0.2°C per årtionde när den pågått i trettio år. Det som är skrattretande är att klimatforskare behöver superdatorer för det. Förstår du inte att det inte är en prestation? Trenden var ju där redan. Problemet är ju att man nu ändrar gammal data för att modellerna inte klarade att visa post-2000.

Citat:
Självklart har modellerna utvecklats över tid så det finns alla anledning att tro att de modeller som tas fram idag har en ännu bättre möjlighet att visa klimatets utveckling under olika förutsättningar.

Nej, de kan fortfarande inte modellera molnbildning. Det är den viktigaste delen av klimatcirkulationen. Och den mängden "justeringar" av redan uppmätta temperaturer som görs, indikerar att man anpassar verkligheten till modellerna, istället för att riva och bygga om skräpet.
Citera
2019-10-10, 20:26
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifeIsElectric
Det är felaktiga antaganden som ligger bakom beräkningarna.

Tidigt förra århundradet så var det större avsmältning på Arktis än idag, då mätte man golfströmmen som var stark, djup och varm samt sträckte sig längre norrut än idag. Så idén om försvagad golfström är falsifierad. Givetvis är det så att en stark golfström är det som smälter isen, det är inte isen som ger en stark golfström som man tror idag.

Jorden är ett slutet system.

Klimatforskare är främst från "soft sciences" och har sällan utbildning i fysik.
Det blev många oväsentligheter och nya tuvor du for iväg på i det innehållslösa "svaret". Jag må vara en fysikanalfabet, men jag inser trots det att du och jag nog inte kommer att tala samma språk.
Citera
2019-10-10, 20:36
Medlem
Citat:
Om du följt det som skrivs i tråden så hade du i det här inlägget kunnat se en enkel förklaring till varför du inte kan försöka förstå växthuseffekten utgående från Stefan-Boltzmanns lag. Dom hade helt enkelt inte den insikt i kvantfysikens betydelse som Einstein bidrog med långt senare.

Om du hade minsta lilla kunskap i ämnet så hade du förstått att växthushypotesen måste lyda under fysikens lagar.

Det finns inget i kvantfysik som gör Stefan-Boltzmanns lag ogiltig. Kvantfysik används inte för bulkegenskaper som temperatur. Alla, utom du, vet att man inte använder kvantfysik för temperatur.

Det är väldigt underhållande att du tror att växthushypotesen kan bryta mot fysikens lagar. Du är alltså så korkad att du inte förstår att dessa lagar har inte brutits någon gång sedan de formulerades.

Citat:
Att sprida identitetsuppgifter är mot Flashbacks regler.

Skicka PM med förslag till en plats och en tid så kan vi försöka träffas. Anonymt.

Varför skulle jag vilja träffa någon som påstår att växthuseffekten bryter mot fysikens lagar och att det är korrekt? Jag kan lika gärna stämma träff med en grävling, det lär vara mer lärorikt.

För att klargöra:

Du anser alltså att atmosfären kan avge mer strålning än en perfekt strålkropp? Och att Stefan-Boltzmanns lag inte gäller, trots att det är Stefan-Boltzmanns lag som ger jordens effektiva temperatur?

Gäller fysikens lagar bara när det passar dig?
Citera
2019-10-10, 20:39
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Marknadsföringsfolket bakom henne som man menar inte existerar. Kudos till dem. Jag beundrar faktiskt proffskompetens när jag ser det.

Här har du förresten ditt globala movement:

https://twitter.com/_edwardcrawford/status/1182012448058028033
Samma här. Det är onekligen skickligt genomfört av dem som lyckats få en ensam flicka utanför riksdagen till vad det blivit idag.

Nja, den gossen är väl antagligen en outlier? Eller brukar du gå med i tågen så du vet vad du pratar om?
Citera
2019-10-10, 20:41
Medlem
Citat:
Nej, där har du fel. Växthuseffekten ökar inte solstrålningen Eftersom du tycker att du godtyckllgt kan rycka delar av det jag skrivit ur sitt sammanhang så kan väl jag göra samma sak med det du skriver. Eller?

Jag har aldrig skrivit det du skrev och falskt visade som mitt citat

Alla citat jag har gjort av dig är ordagrant vad du skrivit. Menar du att dina texter inte tål att citeras? Menar du att det du skriver är fel?

Du kanske inte ska ha signaturlänkar där du utger dig för att kunna något, när du har fel i allt du skriver. Min plikt är ju att prka ut vad som är fel.

Du är ett haveri på sällan skådad nivå.
Citera
2019-10-10, 20:50
Medlem
Citat:
Från engelska wiki: ” Clausius statement

The German scientist Rudolf Clausius laid the foundation for the second law of thermodynamics in 1850 by examining the relation between heat transfer and work.[32] His formulation of the second law, which was published in German in 1854, is known as the Clausius statement:

Heat can never pass from a colder to a warmer body without some other change, connected therewith, occurring at the same time.[33]

Heat cannot spontaneously flow from cold regions to hot regions without external work being performed on the system, which is evident from ordinary experience of refrigeration, for example. In a refrigerator, heat flows from cold to hot, but only when forced by an external agent, the refrigeration system.”

Rätt tydligt kan tyckas.

Visst är det?

Och eftersom det är en utveckling av första huvudsatsen, ∆U=Q-W, där endast arbete och värme är komponenter, så vet vi att en växthuseffekten är en omöjlighet. Eller hur?

Citat:
The statement by Clausius uses the concept of 'passage of heat'. As is usual in thermodynamic discussions, this means 'net transfer of energy as heat', and does not refer to contributory transfers one way and the other.

Du förstår att de enda energiformer som finns är "heat" och "work", eller?

Alltså, "contributory transfers" är "work"/arbete, inget annat.

Citat:
Heat cannot spontaneously flow from cold regions to hot regions without external work being performed on the system

Du läste detta?

Det betyder att endast arbete kan överföra energi som höjer temperatur, från låg till hög temperatur. Växthushypotesen innehåller inte arbete och växthusgaser överför inte värme. Alltså bryter hypotesen mot 2:a satsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in