2019-10-01, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parisian
Hur kan man träna sig bort detta då. Ja jag vet det gamla vanliga som kallas för exponering. Men det är innan exponeringen jag tänker att man måste ha de inställt hos sig. Det är ju innan en situation som nervositeten börjar dyka upp. Sen efter en stund landar man liksom.

De jag känner som har social fobi har väl mer hittat sina situationer i livet där de trivs och mår bra/bättre. Sina "livsrutiner".

Vad jag vet så finns det en del saker man kan arbeta med som att identifiera de situationer där man får ångest och försöka förstå vilka "automatiska" tankar som dyker upp och triggar/bidrar till ångest. När du hittar dessa så kan du börja med att ifrågasätta dina tankar, om de är realistiska, hur sannolikt det är att det som du oroar dig för ska inträffa m.m.

Annars finns ångestdämpande medicin.
Citera
2019-10-01, 00:31
Medlem
SvampDamp.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlVonL
Ha ett ordnat liv i övrigt, jobb, bostad, reko kläder.
Sryrketräna och ät 0.5-2mg alprozolam om dagen. Min gräns går vid 1mg, annars blir det för mycket, för man vill ju vara med i matchen.
Här måste jag faktiskt sätta ned foten. Ta det inte personligt men att uppmana en person med social fobi att börja äta bensodiazepiner är det mest idiotiska jag hört. Han frågar hur han kan bli fri från fobin, inte förvärra den. Även om benzo kommer lösa problemet kortsiktigt är det bara tillfälligt, tills dagen han drabbas av biverkningarna. Och vid den tidpunkten är han med störst sannolikhet beroende och tillbaks i ruta 1 med sin fobi. Han kommer gå under!
Citera
2019-10-01, 00:35
Medlem
SvampDamp.s avatar
Jag uppmanar inte dig att konsumera alkohol eller annan form av narkotika på något sätt, men kan du besvara på min fråga innan jag sammanställer ett anförande?

1. Huruvida reagerar du på alkohol? Blir du social och pratglad samt stress-och ångestfri? Eller ännu mer introvert?

2. Hur ser en perfekt fredagskväll ut för dig? Vara med polarna i en sluten miljö eller slappa framför en film/lira tv-spel och beställa en pizza?
Citera
2019-10-01, 00:38
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Hej är en kille på 26 år och förmodligen har jag någon sorts av social ångest. Anledningen till att jag säger så är för det är samma visa alltid.
Jag är rädd för att bli granskad av andra och blir obekväm. Jag rodnar oftast mina ögon börjar kännas vattniga nästan som tårar ska flöda ut. Viker undan med blicken allt som oftast när jag känner mig obekväm och den sociala ångesten tagit över.

Har svårt för att vistas bland mycket folk, och tala inför människor då jag helt enkelt upplever rädsla för att bli granskad.

Däremot förändras jag och är helt normal när jag är med familj, vänner och folk jag trivs med. De just det som gör mig förbannad på mig själv. Plötsligt är jag hur social och mig själv i den rollen. Jag vet att en del trivs så.
Men inte jag då jag trivs i det sociala, har upplevt massa tuffa år och det har bidragit starkt till min sociala fobi. Även om jag ändå varit ganska blyg som person tidigare.

Men jag är rädd att det här ska gå överstyr och ju mer jag tänker på det känns det jobbigare.
Har påbörjat KBT men vettefan om några framsteg har gjorts. Jag kan ha helt normala samtal med okända personer och uppleva att det går bra. Men de definitivt någon när det är massa folk och då stiger den sociala fobin.

Exemplevis sa min terapeut att denne aldrig skulle tro att jag lider av social fobi.

Vafan ska jag göra? Varför känner jag såhär.

Jag hade liknande problem som dig, med åren mognar man till och inser att ingen jävel bryr sig om så varför ska du bry dig? Ingen minns ändå inte dig efter nåt år så i mitt fall utmanade jag mig själv vid den åldern och åkte till thailand, ibland ensam. då växte man upp som en människa, gå runt där själv och betrakta världen med sina egna ögon, kolla på dom andra.. alla har sina egna problem.. så skit i ångesten nget å bry sig det är bara hjärnan som luras
Citera
2019-10-01, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchantaReller
De jag känner som har social fobi har väl mer hittat sina situationer i livet där de trivs och mår bra/bättre. Sina "livsrutiner".

Vad jag vet så finns det en del saker man kan arbeta med som att identifiera de situationer där man får ångest och försöka förstå vilka "automatiska" tankar som dyker upp och triggar/bidrar till ångest. När du hittar dessa så kan du börja med att ifrågasätta dina tankar, om de är realistiska, hur sannolikt det är att det som du oroar dig för ska inträffa m.m.

Annars finns ångestdämpande medicin.
Jag har kommit till de stadiet att jag vet under vilka situationer min sociala fobi uppstår. Det som förstör för mig är de "automatiska negativa tankarna". Alltså när de börjar stiga så känner jag mig mer meningslös för att jag känner så. Varför känner jag så osv.

Citat:
Ursprungligen postat av SvampDamp.
Här måste jag faktiskt sätta ned foten. Ta det inte personligt men att uppmana en person med social fobi att börja äta bensodiazepiner är det mest idiotiska jag hört. Han frågar hur han kan bli fri från fobin, inte förvärra den. Även om benzo kommer lösa problemet kortsiktigt är det bara tillfälligt, tills dagen han drabbas av biverkningarna. Och vid den tidpunkten är han med störst sannolikhet beroende och tillbaks i ruta 1 med sin fobi. Han kommer gå under!
Tack du men så dum är jag inte. Är totalt emot medicinering i mitt fall. Mitt liv har varit som en djungel ett flertal åt. Därför har jag gått ner mig och inte tror på min förmåga. Jag har levt ett dubbelliv typ.
Citera
2019-10-01, 18:35
Medlem
Krystofs avatar
social fobi, eller skygghet, som denna grundstämning kallas inom filosofin, är egentligen inget psykologiskt problem utan ett teologiskt-filosofiskt, kommer framtiden att visa.

det är gudarna som återvänt mitt i den världsliga högkonjunkturens och liknöjdhetens tid och ber oss vakta vår tunga och besinna vårt tal innan vi är mogna att återigen föra gudarnas talan.

men än så länge tolkas denna uppgift istället som en överdriven vördnad inför andra människor, vilket är en sorglig projektion av det gudomliga på det mänskliga som skapar mycket problem hos de som lider.

det är dock en betydligt hälsosammare och mer gynnsam projektion att starta utifrån än tex paranoia, eftersom den paranoide tillskriver och avkräver gudarna mänskliga egenskaper istället för tvärtom.

jag utmanar alla med social fobi att istället för att äta mediciner läsa filosof och teologi - dessa ämnen väntar på att återupptäckas av er.
Citera
2019-10-01, 18:38
Medlem
Jevlalosers avatar
Citat:
Hej är en kille på 26 år och förmodligen har jag någon sorts av social ångest. Anledningen till att jag säger så är för det är samma visa alltid.
Jag är rädd för att bli granskad av andra och blir obekväm. Jag rodnar oftast mina ögon börjar kännas vattniga nästan som tårar ska flöda ut. Viker undan med blicken allt som oftast när jag känner mig obekväm och den sociala ångesten tagit över.

Har svårt för att vistas bland mycket folk, och tala inför människor då jag helt enkelt upplever rädsla för att bli granskad.

Däremot förändras jag och är helt normal när jag är med familj, vänner och folk jag trivs med. De just det som gör mig förbannad på mig själv. Plötsligt är jag hur social och mig själv i den rollen. Jag vet att en del trivs så.
Men inte jag då jag trivs i det sociala, har upplevt massa tuffa år och det har bidragit starkt till min sociala fobi. Även om jag ändå varit ganska blyg som person tidigare.

Men jag är rädd att det här ska gå överstyr och ju mer jag tänker på det känns det jobbigare.
Har påbörjat KBT men vettefan om några framsteg har gjorts. Jag kan ha helt normala samtal med okända personer och uppleva att det går bra. Men de definitivt någon när det är massa folk och då stiger den sociala fobin.

Exemplevis sa min terapeut att denne aldrig skulle tro att jag lider av social fobi.

Vafan ska jag göra? Varför känner jag såhär.

Har skrivit lite saker på sidan två, tänkte att du kanske inte sett det för jag är dålig på att skriva så det blir rätt, hehe. Undra bara om nått av det intresserar dig?
Citera
2019-10-01, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvampDamp.
Jag uppmanar inte dig att konsumera alkohol eller annan form av narkotika på något sätt, men kan du besvara på min fråga innan jag sammanställer ett anförande?

1. Huruvida reagerar du på alkohol? Blir du social och pratglad samt stress-och ångestfri? Eller ännu mer introvert?

2. Hur ser en perfekt fredagskväll ut för dig? Vara med polarna i en sluten miljö eller slappa framför en film/lira tv-spel och beställa en pizza?
Jag har inte druckit på någon månad. Men när ja drar ut dricker jag alkohol men tar ingen narkotika. Ingen enkel fråga men ska försöka förklara hur jag reagerar på alkohol. Jag blir väldigt rolig, pratglad, social. Min stress och ångest försvinner helt och hållet. Även när jag dricker mycket när det blivit för mycket. Har jag vettet i behåll. Minnesluckor får jag inte heller.

Angående fråga 2 till 100% Vara med polare i en sluten miljö.

Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Jag hade liknande problem som dig, med åren mognar man till och inser att ingen jävel bryr sig om så varför ska du bry dig? Ingen minns ändå inte dig efter nåt år så i mitt fall utmanade jag mig själv vid den åldern och åkte till thailand, ibland ensam. då växte man upp som en människa, gå runt där själv och betrakta världen med sina egna ögon, kolla på dom andra.. alla har sina egna problem.. så skit i ångesten nget å bry sig det är bara hjärnan som luras
Alltså jag har inga problem med att resa själv. Det har jag gjort och det gick fint till. Måste bara börja hantera dessa negativa tankar som gör så att jag känner dålig.
Citera
2019-10-09, 16:06
Medlem
nonameds avatar
Det är en form av fobi och jobba med det är ända vägen. Att utmana. Det blir lättare att hantera även om du är introvert med. Kanske aldrig försvinner men du lär dig hantera allt.
Citera
2019-10-10, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jevlaloser
Varför kommer du rodna eller avvika med blicken? Vad är du rädd att folk dömmer dej för?
Jag vet inte varför. Ibland undrar jag är det för mitt utseende. Men så är det inte.
Jag har alltid varit en person som tar åt mig av andras åsikter. Säger man till mig dina skor är fula exemplevis så tar jag åt mig. Nu la jag bara ett exempel så du förstår. Men i mitt fall är det så att jag blir stressad när mina fysiska symtom dyker upp.

Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Det är en form av fobi och jobba med det är ända vägen. Att utmana. Det blir lättare att hantera även om du är introvert med. Kanske aldrig försvinner men du lär dig hantera allt.
Men hur jag vet inte hur jag ska göra. Jag träffar en kbt terapeut. Vad ska man säg till den här personen. Alltid när jag är där är det lugnt och fint.
Citera
2019-10-10, 08:23
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Men hur jag vet inte hur jag ska göra. Jag träffar en kbt terapeut. Vad ska man säg till den här personen. Alltid när jag är där är det lugnt och fint.
Hur menar du. Om du träffar en person så vet du inte vad du ska säga. KBT-terapeut kanske inte är rätta vägen för en släng lätt social fobi. Det är ju faktiskt att vara bland folk och folkmassor som är själva träningen.
Citera
2019-10-10, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Hur menar du. Om du träffar en person så vet du inte vad du ska säga. KBT-terapeut kanske inte är rätta vägen för en släng lätt social fobi. Det är ju faktiskt att vara bland folk och folkmassor som är själva träningen.
Helvete vilken jävla poäng du lägger där!
Men snälla hur kan jag bli av eller träna bort detta. Jag förstår att det tar tid. Men man säger att träning ger färdighet.
Vad kan jag göra för att bli kvitt detta. Åtminstone lära mig att inte vara rädd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in