2019-09-30, 19:40
Medlem
Ha ett ordnat liv i övrigt, jobb, bostad, reko kläder.
Sryrketräna och ät 0.5-2mg alprozolam om dagen. Min gräns går vid 1mg, annars blir det för mycket, för man vill ju vara med i matchen.
Citera
2019-09-30, 19:55
Medlem
Jevlalosers avatar
Varför kommer du rodna eller avvika med blicken? Vad är du rädd att folk dömmer dej för?
Citera
2019-09-30, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
En ganska enkel sak som tar bort mycket är bara att säga att man är skiträdd. När man ska tala framför folk. Det är ju grejen man fruktar mest. Att folk ska märka. Om man bara från start säger det. Jag är fan skiträdd så tar man direkt bort den grejen. De gör ju att häften är vunnit åtminstone.
Såhär är det jag kan ju uppleva den sociala fobin oavsett om jag håller tal eller inte. Mestadels dyker det upp när jag är tyst och inte säger något.

Citat:
Ursprungligen postat av zajjah
Såhär ser jag på det. När du lärt dig att du har inget att bevisa så kommer den ångesten ge med sig. Du är som du är för att det är så du är. Finns liksom inget att försöka visa för andra mer än det.
Ja försöker att tänka så men det ger sig inte. Jag hamnar alltid i den negativa tankefällan. När ångesten är igång så känns de alltid försent.

Citat:
Ursprungligen postat av zajjah
Jaha. Så kan det bli när man känner sig osäker. Acceptera bara det. Sån är du nu för att sådan har du blivit. Som sagt.. Du har inget att bevisa.

Jag vill ju inte acceptera det då det begränsar mitt liv.
Citera
2019-09-30, 20:40
Avstängd
Knivur-273s avatar
Ett sätt torde vara att engagera dig inom något intresseområde för dig själv. Det hjälper mot folkskygghet, att veta de andra har samma intressen. Sedan kan du utveckla dig och möta andra människor.
Citera
2019-09-30, 20:40
Medlem
zajjahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parisian
Såhär är det jag kan ju uppleva den sociala fobin oavsett om jag håller tal eller inte. Mestadels dyker det upp när jag är tyst och inte säger något.

Ja försöker att tänka så men det ger sig inte. Jag hamnar alltid i den negativa tankefällan. När ångesten är igång så känns de alltid försent.

Jag vill ju inte acceptera det då det begränsar mitt liv.
Nej och det är problemet. Jag begriper ju lidandet i det. Men det är ju nödvändigt om du ska bli bättre. Annars hade du bara gett upp och skitigt i att utsätta dig för allt som är jobbigt.

Nej att du visar hänsyn mot dig själv är nödvändigt om du ska bli bättre. Du blev som du blev av en anledning. Tyvärr.
Citera
2019-09-30, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det beror inte på dig. Du har DNA för tusentals före dig. För dom var det just på liv eller död. Om de gick fram för att tala så var det död eller liv. Gjorde de ett dåligt tal var de döda. Deras DNA har präglat dig, gjort hur du är. Du känner överlevnadsinstinkten. Det är på allvar det här. Därför du svettas, känner dig tyngd. kan knappt andas osv.

Men numera är det ju inte så här. Din hjärna måste bara bli uppdaterat om det. Det är ingen fara alls här. Det är inte ett tal på liv eller död. När den väl är det så kommer det ju gå prima. Kanske inte världens bästa tal men det blir ju ett där man inte skakar ihjäl.
Låter bara fel ärligt talat va som hände för 1000 år sedan. Det angår ju inte mig. Som jag nämnde är det något som utlösts de senaste åren. Samtidigt är jag social när jag befinner mig i min comfort zone. Men ja gillar inte att de är så.

Citat:
Ursprungligen postat av Torshammarn
Sitter i huvudet, det går att lära sig kontrollera genom att skaffa ett annat tänk. Vem tackar dig för att du plågas av nervositet? tänk istället att du är grym och att detta är en baggis.

Så sluta nedvärdera dig själv och beröm dig själv istället och koncentrera dig på vad du vill ha sagt och hur du ska få fram det på bästa sätt så alla förstår så löser det sig automatiskt.

Hoppas du vägrar plågas av detta mer och hittar modet i dig själv för det finns där bara du vill plocka fram det.
Håller med dig här. Det sitter liksom i mitt huvud och ja har svårt att få bort det. Vill förfan då ut pondusen inom mig. Det finns därinne och de vet jag. Hur får man upp det igen är frågan? Hur fan tränar man upp så att man inte är så ängslig. Känner mig mesig.
Citat:
Ursprungligen postat av CarlVonL
Ha ett ordnat liv i övrigt, jobb, bostad, reko kläder.
Sryrketräna och ät 0.5-2mg alprozolam om dagen. Min gräns går vid 1mg, annars blir det för mycket, för man vill ju vara med i matchen.
Du pratar vettigt, instämmer. Men samtidigt måste jag fungera inombords. Alltså jag tränar massa, ser bra ut. Ordnar liv har jag däremot inte. Då jag har fullständigt skapat oreda. Jag skäms liksom.

Citat:
Ursprungligen postat av Jevlaloser
Varför kommer du rodna eller avvika med blicken? Vad är du rädd att folk dömmer dej för?
Jag vet inte varför jag känner så. Jag önska jag kunde besvara den frågan. Men tror att triggas igång till stor del då jag börjar känna mig ängslig, plötsligt rodnar man och ögonen börjar kännas vattniga. Nu har kroppen ställt in sig så man känner sig nervös. De då jag kan avvika med blicken om någon skulle prata med mig. Då jag är rädd att personen exempelvis kan se att jag känner mig nervös.

Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Ett sätt torde vara att engagera dig inom något intresseområde för dig själv. Det hjälper mot folkskygghet, att veta de andra har samma intressen. Sedan kan du utveckla dig och möta andra människor.
Jag har inga andra intressen förutom styrketräning, De tycker jag är svinkul.
Citera
2019-09-30, 21:27
Medlem
Jevlalosers avatar
Citat:
Låter bara fel ärligt talat va som hände för 1000 år sedan. Det angår ju inte mig. Som jag nämnde är det något som utlösts de senaste åren. Samtidigt är jag social när jag befinner mig i min comfort zone. Men ja gillar inte att de är så.

I din comfort zone vet du att du är accepterad för den du är, även det du vet själv att du är missnöjd med.

Håller med dig här. Det sitter liksom i mitt huvud och ja har svårt att få bort det. Vill förfan då ut pondusen inom mig. Det finns därinne och de vet jag. Hur får man upp det igen är frågan? Hur fan tränar man upp så att man inte är så ängslig. Känner mig mesig.

Du pratar vettigt, instämmer. Men samtidigt måste jag fungera inombords. Alltså jag tränar massa, ser bra ut. Ordnar liv har jag däremot inte. Då jag har fullständigt skapat oreda. Jag skäms liksom.

Jag vet inte varför jag känner så. Jag önska jag kunde besvara den frågan. Men tror att triggas igång till stor del då jag börjar känna mig ängslig, plötsligt rodnar man och ögonen börjar kännas vattniga. Nu har kroppen ställt in sig så man känner sig nervös. De då jag kan avvika med blicken om någon skulle prata med mig. Då jag är rädd att personen exempelvis kan se att jag känner mig nervös.

Jag har inga andra intressen förutom styrketräning, De tycker jag är svinkul.

Kan det vara så att du jämför dig med andra människor som du ser överallt på sociala medier, dom gör det ena och det andra och alla har kommit så långt i sina liv tror du. Men egentligen vet du inte att dom också mår dåligt och har problem för det visar inte folk på sociala medier. Där står du själv och vet dina brister som du tror lyser igenom dig och så brusar tankar upp i huvudet och det är det enda du kan tänka på när du möter någon vilket får dej att tappa kontrollen av dina känslor som stiger upp i huvudet och sedan skapar alla kroppsliga obekvämligheter?
Citera
2019-09-30, 21:28
Medlem
Jevlalosers avatar
I din comfort zone vet du att du är accepterad för den du är, även det du vet själv att du är missnöjd med.
Citera
2019-09-30, 21:40
Medlem
Jevlalosers avatar
Förlåt jag är inge bra på att svara med citat grejerna, svara gärna enskilt på mitt om det är nått du känner kan vara till hjälp😊
Citera
2019-09-30, 22:03
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Jo du är din egen person. Men för just det här sitter mycket i våra gener. Din farsfarsfar var kanske lika rädd. Det är inte helt på dig med andra ord. Vi formas som människor genom generationer. Just det där med att stå upp och tala tyckte folk för 1000 år sedan var lika obekvämt som vi tycker idag. Förr var det dock mer på spel. Numera ska det ju inte vara en så allvarlig sak.
Citera
2019-09-30, 22:19
Medlem
Definitionen av fobi är väl att man blir rädd för något man rent intellektuellt vet att man inte borde bli rädd för?

Psykiatrin har gruppterapi för social fobi. Det ska även finnas nätbaserad KBT för distansträning. Läste någonstans att uppskattningsvis 15% av befolkningen någon gång under sina liv lever med stark social ångest. Tror det var i Tomas Furmarks bok om Social fobi.
Citera
2019-09-30, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchantaReller
Definitionen av fobi är väl att man blir rädd för något man rent intellektuellt vet att man inte borde bli rädd för?

Psykiatrin har gruppterapi för social fobi. Det ska även finnas nätbaserad KBT för distansträning. Läste någonstans att uppskattningsvis 15% av befolkningen någon gång under sina liv lever med stark social ångest. Tror det var i Tomas Furmarks bok om Social fobi.
Hur kan man träna sig bort detta då. Ja jag vet det gamla vanliga som kallas för exponering. Men det är innan exponeringen jag tänker att man måste ha de inställt hos sig. Det är ju innan en situation som nervositeten börjar dyka upp. Sen efter en stund landar man liksom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in