2019-10-07, 19:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Är det en bubbla vi ser blåsas upp? Bloomberg-genomgång sa övervärderat i Stockholmsområdet men inte bubbla men nu kanske det börjar bubbla här. Det är vissa områden som är heta. Mest har priserna ökat i Ekerö och Vallentuna. På Värmdö har det varit prisras.
Va? Det har ju varit en bubbla sedan tråden startades för nio år sedan, så vad svamlar du om mupp?
2019-10-07, 19:03
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag tycker att statliga regleringar om detta är en värdelös idé, bankerna borde få göra sin riskbedömning själva och ta konsekvenserna av det själva, precis som alla andra företag får göra.
Håller fullständigt med. Och varför inte lika gärna införa restriktioner på blanco-lån, som oftast går till rena konsumtionsköp? Kanske svårare att kontrollera dock.
2019-10-07, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Mina pengar via skatten rätt ner i fickorna på de som äger hyreshus. Nej tack.

Fast hälften av det totala hyresbostadsbeståndet ägs av allmännyttiga bolag (kommunägda bostadsbolag), så det går ju i stor del tillbaka till samhället. Det som sedan går till privata momsas ju till minst 25%, så omkring 65% av en hyreshöjning tillfaller samhället.
Senast redigerad av Xitars 2019-10-07 kl. 21:22.
2019-10-07, 22:00
Medlem
mr13377s avatar
Nu är det snart 10 år sedan tråden startades. Förra veckan hade jag en lång diskussion med två kollegor som är 10 år äldre än mig men ’väntat på nedgången’ ungefär så länge den här tråden funnits. Själv har jag bostadsrätt sedan många år och har bott lika billigt jämfört med vad snubbarna betalat i hyra. Skillnaden är att jag nu gjort en stor vinst och dom ser nu sina hyror höjas kraftigt.

Bubblan har egentligen redan spruckit, problemet är att inflationen är sprungit ikapp problemet. För en amerikansk investerare har priset på svenska bostäder tankat med 30%+ sedan toppen 2017. Där är raset. Punkt.

Felet man gör när man väntar på att bubblan ska spricka är att man bettar mot domaren. Domaren är riksbanken och det har alltid varit dom som bestämmer och deras utsatta mål är allmän information. Inflationen är väldigt hög just nu, vi ser prisuppgångar på tex 15% på nya bilar senaste 2 åren eftersom det är en importvara.

Av mina två kollegor fick jag nu veta att bostadskraschen kommer ske 2020 och inte 2019 som dom sa senast vi pratade ingående om ämnet....
2019-10-07, 23:32
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr13377
Nu är det snart 10 år sedan tråden startades. Förra veckan hade jag en lång diskussion med två kollegor som är 10 år äldre än mig men ’väntat på nedgången’ ungefär så länge den här tråden funnits. Själv har jag bostadsrätt sedan många år och har bott lika billigt jämfört med vad snubbarna betalat i hyra. Skillnaden är att jag nu gjort en stor vinst och dom ser nu sina hyror höjas kraftigt.

Bubblan har egentligen redan spruckit, problemet är att inflationen är sprungit ikapp problemet. För en amerikansk investerare har priset på svenska bostäder tankat med 30%+ sedan toppen 2017. Där är raset. Punkt.

Felet man gör när man väntar på att bubblan ska spricka är att man bettar mot domaren. Domaren är riksbanken och det har alltid varit dom som bestämmer och deras utsatta mål är allmän information. Inflationen är väldigt hög just nu, vi ser prisuppgångar på tex 15% på nya bilar senaste 2 åren eftersom det är en importvara.

Av mina två kollegor fick jag nu veta att bostadskraschen kommer ske 2020 och inte 2019 som dom sa senast vi pratade ingående om ämnet....

Välkommen in i tråden mr13377! Får säga att du helt klart har en poäng ang riksbanken som domare. Dock tror jag inte de är ute efter att rädda bomarknaden utan bryr sig i princip bara om den där inflationen som aldrig kommer (enligt scbs ”varukorg” då). Så det har knappast varit ett självklart bett att ligga lång bostäder i sverige.
2019-10-08, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr13377

Det är mer relevant vad svenskar har råd med även om jag tycker du har en del poäng i det du skrev. Priset för en amerikan har kanske minskat med 30% men då har även intäkter för hyror minskat med.
Priset har inte minskat 30% i förhållande till vad de som faktiskt köper bostäder har att röra sig med.
2019-10-08, 08:40
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag tycker att statliga regleringar om detta är en värdelös idé, bankerna borde få göra sin riskbedömning själva och ta konsekvenserna av det själva, precis som alla andra företag får göra.

Bra i alla fall att även nu även MP tycker amorteringskravet var en dålig idé och att det bör avskaffas. Synd bara att de inte nöjer sig med att ta bort amorteringskravet utan att de svänger så kraftigt att de nu vill subventionera frikostiga lån till dem som inte klarar av kravet, dvs. Det är verkligen att gå från den ena ytterligheten till den andra.
Det verkar mest som MP försöker stapla en regel på en annan. Det skulle bli en fullstndig regelsoppa om de fick som de vill.

Problemet med att låta bankerna ta sina egna risker är att de drar med sig hela samhället när de får problem. Ju högre risk de tar ju mer kan de tjäna. Tills det går åt pipan.

En aspekt med amorteringskravet är att det är inflationshämmande. Ungefär som räntan men utan kostnaden för låntagare. Bara en utgift i form av amortering.
2019-10-08, 09:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Eh? Nej det har det inte din byfåne. Var har du setat de senaste hyresförhandlingarna? På Flashback förmodligen, det är ju där man håller sig a jour. Jag har setat i flera hyresförhandlingar de sista 15 åren och vet att det du skriver är taget ur luften. Du vill att det ska vara så och det är en bra slogan, typ 'det är billigare att bo i Gamla Stan än i Flemingsberg' eller nån annan skit du vill framföra. Inget av det stämmer dock med verkligheten
Jag har flera bekanta som bor eller nyligen har bott i Hr, både inne i Sthlm eller i kranskommun.
En 25 år gammal tvåa går på nästan 8500 kr/mån i kranskommun. Sekelkiftestvå mitt i stan är några hundralappar billigare. Vem av dem har högst marknadsvärde?
Men intressant att du fabulerar för att gynna egenintresset. Vem kunde gissa.
2019-10-08, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det verkar mest som MP försöker stapla en regel på en annan. Det skulle bli en fullstndig regelsoppa om de fick som de vill.

Problemet med att låta bankerna ta sina egna risker är att de drar med sig hela samhället när de får problem. Ju högre risk de tar ju mer kan de tjäna. Tills det går åt pipan.

En aspekt med amorteringskravet är att det är inflationshämmande. Ungefär som räntan men utan kostnaden för låntagare. Bara en utgift i form av amortering.
På vilket sätt är det inflationshämmande? Om bostadspriserna ökar i takt med inflationen ökar amorteringar i samma takt. Visst dras en del konsumtionsutrymne bort från de som amortera, men det kommer tillbaka vid arv elker när de äldre flyttar till hemmet.

Om du nu inte menar att inflationshämmandet kommer av att kravet begränsar den ohämmade upplåningen.
2019-10-08, 09:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Håller fullständigt med. Och varför inte lika gärna införa restriktioner på blanco-lån, som oftast går till rena konsumtionsköp? Kanske svårare att kontrollera dock.
Så varför inte låta marknaden sätta räntan och avskaffa RB i nuvarande form?
2019-10-08, 09:31
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så varför inte låta marknaden sätta räntan och avskaffa RB i nuvarande form?
Har ingen större insikt där, men RB finns väl för att försvara vår lokala valuta.

Men det kommer nog en dag a la Star Trek.
2019-10-08, 10:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Har ingen större insikt där, men RB finns väl för att försvara vår lokala valuta.

Men det kommer nog en dag a la Star Trek.
Centralbankerna ligger bakom det låga ränteläget genom att flöda marknaden med nya pengar. Så varför skall vi i konsekvensens namn inte tillse att skulder amorteras, när du gladeligen vill ha en artificiellt låg ränta?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in