Citat:
Ursprungligen postat av
Badaren
Poängen är att visa på det omöjliga i att liv uppstår spontant i vårt synliga universum, om det är så gammalt som vi tror. Alltså måste man ta till multivetsumhypotesen. Även Andrei Linde menar att multivetsumhypotesen är den enda möjligheten (om man inte vill blanda in nån skapare).
Koonin är tydlig med att multiversum och den antropiska principen är ett troligt svar på problemet.
Linde är teoretisk fysiker, så hans funderingar kring detta får man ta för vad de är: en lekmans funderingar. Om Koonin verkligen argumenterar som du och Ramirez påstår - och ni inte har missförstått honom - är jag förvånad eftersom han är biolog och borde veta bättre.
Räkneexemplet som Ramirez citerade anger sannolikheten för att ett fixt och färdigt system (eller organism om man så vill) med ett mRNA som kodar för ett RNA-replikas, adaptorer (tRNA) och annat som behövs för replikation och translation uppstår "spontant" i en soppa av primitiva RNA-molekyler.
Sannolikheten för att så ska ske är naturligtvis extremt låg, så långt är räkneexemplet rätt. Problemet är att evolutionen inte fungerar på det viset. Komplexa system uppstår inte spontant genom ett trollslag, utan genom årmiljoner av evolution där systemet förbättras i små små steg, som inte alls är osannolika vart och ett för sig.
Som en analogi kan man säga att det också är extremt osannolikt att en primitiv encellig organism som replikerar i ett urhav spontant ska klumpa ihop sig och bilda en människa i nästa generation. Men om man ger evolutionen den tid som krävs är det osannolika inte alls osannolikt längre, utan tvärtom oundvikligt.
Tilläggas kan att jag själv tror på ett multiversum, men inte på grund av frågan om livets uppkomst utan därför att kvantmekanisk indeterminism är lättare att begripa om man antar att allt som kan ske händer någonstans, i något universum.
Det skulle dock aldrig falla mig in att åberopa alternativa universa för att förklara livets uppkomst. Det behövs helt enkelt inte. Finns det förutsättningar för liv i ett universum kommer liv oundvikligen att uppstå på grund av evolutionen.