2019-10-08, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det spelar ingen roll för Guds existens är evig. Före alla tider som någonsin har funnits.
Ja, det är påståendet.
Citera
2019-10-08, 01:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Längre implicerar att Guds existens inte började med tidens början. Hur mycket längre, kräver att man kan precisera Guds existens i tid, men Gud existerar utanför tid, och därför faller det konceptet.

Exempel finns, men det är inget jag hackar ihop på några minuter i en flashbackkommentar.

Men det hindrade dig inte från att komma med påståendet som du inte kan styrka.

Citat:
Det spelar ingen roll för Guds existens är evig. Före alla tider som någonsin har funnits.

Så Gud väntade i en evighet innan han skapade universum. Man kan som sagt var inte vänta i en evighet innan man gör något för då var det inte i en evighet man väntade.
Citera
2019-10-08, 01:01
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Men det hindrade dig inte från att komma med påståendet som du inte kan styrka.

Kan? Mer, orkar.

Citat:
Så Gud väntade i en evighet innan han skapade universum. Man kan som sagt var inte vänta i en evighet innan man gör något för då var det inte i en evighet man väntade.

Nu har du tappat konceptet "utanför tid och rum" igen.
Citera
2019-10-08, 01:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Kan? Mer, orkar.

Nu har du tappat konceptet "utanför tid och rum" igen.

Nej det är du som envisas med att något funnits längre tid än tiden självt.
Citera
2019-10-08, 01:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Från din länk:

At a minimum, spontaneous formation of the following is required:

* Two rRNAs, with a total size of at least 1,000 nucleotides.
* Approximately 10 primitive adaptors of about 30 nucleotides each, for a total of approximately 300 nucleotides.
* At least one RNA encoding a replicase, about 500 nucleotides (low bound) required. Under the notation used here, n = 1,800, resulting in E <10–1,018.

In other words, even in this toy model that assumes a deliberately inflated rate of RNA production, the probability that a coupled translation replication emerges by chance in a single O-region is P < 10^–1,018. Obviously, this version of the breakthrough stage can be considered only in the context of a universe with an infinite (or, at the very least, extremely vast) number of O-regions.

Detta blogginlägg handlar alltså om sannolikheten att ett primitivt translationssystem där RNA översätts till ett protein (replikas) skulle uppstå spontant. Ingen seriös forskare tror att translationen uppstod spontant. Hur den uppstod är en intressant och komplicerad fråga, men sannolikt var det ett resultat av en mycket lång evolutionsprocess.

De första självreplikerande RNA-molekylerna var med största sannolikhet inte translaterade utan var själva enzymer - så kallade ribozymer - som katalyserade sin egen replikation. Translation och proteiner kom långt långt senare.

Beräkningen säger alltså ingenting om sannolikheten att liv skulle uppstå "spontant".
Menar du att Koonin inte är en seriös forskare?
Senast redigerad av Badaren 2019-10-08 kl. 01:21.
Citera
2019-10-08, 01:18
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej det är du som envisas med att något funnits längre tid än tiden självt.
Vilket givetvis är skitsnack då tid är en förutsättning för att något alls i universum skall existera...

Blir du aldrig mätt på trollmat?
Citera
2019-10-08, 09:11
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badaren
Menar du att Koonin inte är en seriös forskare?

Blogginlägget du citerade är inte skrivet av Koonin utan av en figur vid namn Israel Ramirez som påstår sig vara en "retired biopsychologist". Alltså inte en expert på molekylär evolution. Huruvida han citerar Koonin korrekt eller om han missförstått denne vet vi inte.

Detta sagt, så är det inte seriöst att påstå att translationen uppstod "spontant" som någon slags deus ex machina, så sannolikheten för att detta skulle ske, som blogginlägget handlar om, är helt ointressant. En lek med siffror. I verkligheten var translationen precis som människan resultatet av en lång evolution. Och ingen påstår att människan uppstod fix och färdig (utom kreationister då).
Citera
2019-10-08, 09:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Blogginlägget du citerade är inte skrivet av Koonin utan av en figur vid namn Israel Ramirez som påstår sig vara en "retired biopsychologist". Alltså inte en expert på molekylär evolution. Huruvida han citerar Koonin korrekt eller om han missförstått denne vet vi inte.

Detta sagt, så är det inte seriöst att påstå att translationen uppstod "spontant" som någon slags deus ex machina, så sannolikheten för att detta skulle ske, som blogginlägget handlar om, är helt ointressant. En lek med siffror. I verkligheten var translationen precis som människan resultatet av en lång evolution. Och ingen påstår att människan uppstod fix och färdig (utom kreationister då).
Eftersom jag läst boken så vet jag att det är ett exakt citat. Så du anser alltså inte Koonin vara seriös?
Senast redigerad av Badaren 2019-10-08 kl. 09:40.
Citera
2019-10-08, 10:36
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Du skrev att du hade bevis. Då måste du kunna uppväcka någon från de döda, eller ge liv till någon. Om du inte kan BEVISA det kan du bara konstatera fakta, att liv har uppstått.
Nej, jag behöver jag inte men det du gnyr om är redan gjort.

Man har slaktat bakterier ner till beståndsdelar och sedan plockat ihop helt nya och unika bakterier som är en ny art och fått dem att leva så det är redan vetenskaplig skåpmat.
Citera
2019-10-08, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Nej, jag behöver jag inte men det du gnyr om är redan gjort.

Man har slaktat bakterier ner till beståndsdelar och sedan plockat ihop helt nya och unika bakterier som är en ny art och fått dem att leva så det är redan vetenskaplig skåpmat.
Nu talade jag om biologiskt liv, inte batterier.
Citera
2019-10-08, 10:47
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nu talade jag om biologiskt liv, inte batterier.
Vet du vad skillnaden mellan en bakterie och ett batteri är?
Eller är du dyslektiker?
Citera
2019-10-08, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Vet du vad skillnaden mellan en bakterie och ett batteri är?
Eller är du dyslektiker?
Ja, det vet jag. Nickel är ingen bakterie. Nej, jag är inte en dyslektiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in