2019-10-08, 14:17
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Ja, det vet jag. Nickel är ingen bakterie. Nej, jag är inte en dyslektiker.
Något fel på dig måste det vara när du börjar surra om batterier.
Så vad är det?
Citera
2019-10-08, 14:19
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Ja, det vet jag. Nickel är ingen bakterie. Nej, jag är inte en dyslektiker.
Då vet du kanske också att bakterier är biologiska organismer som lever?
Citera
2019-10-08, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Något fel på dig måste det vara när du börjar surra om batterier.
Så vad är det?
Att du bara påstår saker utan substans.

Citat:
Man har slaktat bakterier ner till beståndsdelar och sedan plockat ihop helt nya och unika bakterier som är en ny art och fått dem att leva så det är redan vetenskaplig skåpmat.
Citera
2019-10-08, 14:47
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Att du bara påstår saker utan substans.
Du är lite trög med andra ord och inte så insatt i nyare forskning.
A team lead by the biologist J. Craig Venter has created, in the laboratory, a species of bacteria with a genetic code smaller than any known to exist in nature–basically creating a new organism with a minimal code necessary for life.
2016 skapade man en syntetisk bakterie.

https://www.forbes.com/sites/matthewherper/2016/03/24/bio-maverick-craig-venter-hacks-bacteria-to-have-tiniest-possible-genetic-code/#18fdd3fc3505
In a major step toward creating artificial life, U.S. researchers have developed a living organism that incorporates both natural and artificial DNA and is capable of creating entirely new, synthetic proteins.
Här skapar man en ny typ av bakterier med hjälp av artificiellt DNA.

https://www.reuters.com/article/us-science-synthetic-life/u-s-scientists-take-step-toward-creating-artificial-life-idUSKBN1DT2ZB

Och så vidare.

Ett antal forskningsgrupper räknar att inom 10 år helt kunna skapa nytt liv från grunden.
Citera
2019-10-08, 14:49
Medlem
Citat:
Du är lite trög med andra ord och inte så insatt i nyare forskning.
A team lead by the biologist J. Craig Venter has created, in the laboratory, a species of bacteria with a genetic code smaller than any known to exist in nature–basically creating a new organism with a minimal code necessary for life.
2016 skapade man en syntetisk bakterie.

https://www.forbes.com/sites/matthewherper/2016/03/24/bio-maverick-craig-venter-hacks-bacteria-to-have-tiniest-possible-genetic-code/#18fdd3fc3505
In a major step toward creating artificial life, U.S. researchers have developed a living organism that incorporates both natural and artificial DNA and is capable of creating entirely new, synthetic proteins.
Här skapar man en ny typ av bakterier med hjälp av artificiellt DNA.

https://www.reuters.com/article/us-science-synthetic-life/u-s-scientists-take-step-toward-creating-artificial-life-idUSKBN1DT2ZB

Och så vidare.

Ett antal forskningsgrupper räknar att inom 10 år helt kunna skapa nytt liv från grunden.
Jag frågade efter biologiskt, inte syntetiskt liv.
Citera
2019-10-08, 15:10
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jag frågade efter biologiskt, inte syntetiskt liv.
Behöver jag påminna vad du efterfrågade först?
Du skrev att du hade bevis. Då måste du kunna uppväcka någon från de döda, eller ge liv till någon. Om du inte kan BEVISA det kan du bara konstatera fakta, att liv har uppstått.
Det är samma sak som när den syntetiska konstruktionen börjar leva, äta och fortplanta sig.
Då ger man liv till någon.
Citera
2019-10-08, 15:16
Medlem
Citat:
Behöver jag påminna vad du efterfrågade först?
Du skrev att du hade bevis. Då måste du kunna uppväcka någon från de döda, eller ge liv till någon. Om du inte kan BEVISA det kan du bara konstatera fakta, att liv har uppstått.
Det är samma sak som när den syntetiska konstruktionen börjar leva, äta och fortplanta sig.
Då ger man liv till någon.
Jag förtydligade senare och skrev biologiskt liv. Detta syntetiska liv är bara en maskin baserad på Guds skapelse.
Citera
2019-10-08, 15:40
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Jag förtydligade senare och skrev biologiskt liv. Detta syntetiska liv är bara en maskin baserad på Guds skapelse.
Hur skulle någonting av människan skapat se ut för att klassificeras som liv, enligt dig? Eller är det helt enkelt så att liv per definition inte är skapat av människan?

Om det är så att du kräver att något ska vara skapat av Gud för att kvala in i kategorin "Levande varelser", skulle det nog vara bra för diskussionen att skapa en ny kategori som består av allt som uppfyller dina kriterier för liv, utom möjligtvis att det är skapat av Gud. Du kan kalla den "Kolbaserade Metaboliserande Organismer" eller något annat som du inte tycker är anstötligt. I denna kategorin ingår du, jag, älgarna i skogen, kantarellerna, tarmbakterierna... Och de hädiska syntetiska bakterierna som MeanME beskriver.

Kan vi vara överens då?
Citera
2019-10-08, 15:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Hur skulle någonting av människan skapat se ut för att klassificeras som liv, enligt dig? Eller är det helt enkelt så att liv per definition inte är skapat av människan?

Om det är så att du kräver att något ska vara skapat av Gud för att kvala in i kategorin "Levande varelser", skulle det nog vara bra för diskussionen att skapa en ny kategori som består av allt som uppfyller dina kriterier för liv, utom möjligtvis att det är skapat av Gud. Du kan kalla den "Kolbaserade Metaboliserande Organismer" eller något annat som du inte tycker är anstötligt. I denna kategorin ingår du, jag, älgarna i skogen, kantarellerna, tarmbakterierna... Och de hädiska syntetiska bakterierna som MeanME beskriver.

Kan vi vara överens då?

Barn?
Citera
2019-10-08, 16:05
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Syntetiska biologiska organismer är också biologiska organismer...

Vi är ett resultat av att våra föräldrar knullat, och vår mor har sedan fött oss.
Reproduktion kallas det.

Om det är ’intelligent’ att skapa nya barn är nog en relativ definitionsfråga.
Barnafödande är simpelt en funktionell biologiskt mekanism kodad av Evolutionen.
Ungefär som att vi kan skapa människor, kan vi också skapa syntetiskt liv.
Fast då utan att knulla, och istället med våra händer agera gudar..
Senast redigerad av kvantlogik 2019-10-08 kl. 16:16.
Citera
2019-10-08, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen

Kan vi vara överens då?
Ni själva kallar det syntetiskt liv för att det är baserat på biologiskt liv, men inte till hundra procent.
Citera
2019-10-08, 17:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yakamochimatsuura
När det gäller vår själva existens, intelligens och komplexitet, så inser man att det är en matematiskt omöjlighet att vi är skapade av en slump, ur inget, vi måste vara intelligent designade och skapade.

Och humlan kan inte flyga heller, ändå gör den det trots att vi ansett att den inte borde kunna det. Felet ligger kanske i vår förståelse. Eller för att citera en kommentar till den första videon:
the odds of the content of this video finding its way onto a college or university campus are 1 in 10 to the 120 power
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in