Citat:
Ursprungligen postat av
Kausti
Nej, det gör jag inte. Läs vad jag skriver igen, och den här gången utan att hitta på dina egna halmgubbar. Om en bil till höger accelererar upp jämsides så kan jag inte köra om, och jag kan inte heller bromsa eftersom idioten bakom ligger och pumpar.
Ifall man saktar in tidigare och håller 3 sek avstånd, när man kommer ikapp dig - saktar du då in och går in bakom den i högerfil? (eftersom du inte vill gasa på)
Skulle inte tro det va? Förmodligen kommer du ju ligga kvar jämsides med den andra bilen då också och tänka "han kan vänta".
Troligtvis, så uppfattar du inte ens att man är där bak, förrän man redan saktat ner till din fart och redan legat där bak en liten stund - då tänker du bara istället att "han är ju ingen stress-pelle heller, så jag kan lugnt ligga kvar". Det är så det brukar vara med fisåkare i vänsterfilen
Att snällt lägga sig med väl tilltaget avstånd, är i 99% av fallen det sämsta - då flyttar dom sig verkligen aldrig och kan ligga både 2 och 3 minuter och sakta sakta sega om flera bilar på raken. Jag har provat båda taktiker, så jag vet.
Går man upp i röven brukar dom flesta iaf skynda på lite grann.
Det bästa är dock att komma bakifrån med lite fart och sen bromsa in några meter bakom. Då brukar det bli lite fart på dom flesta och även dom mest "inbitna" brukar öka farten en 2-3 km/h (det kan ju ändå göra att dom kommer förbi den som kör om på typ halva tiden mot vad dom skulle gjort annars
- eftersom det handlar om så små hastighetsskillnader oftast)