2019-10-08, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Precis, det är syftet med dessa människor, de vill provocera andra i trafiken för dom mår bra själva av det, oftast handlar det om bittra misslyckade människor i grunden som vill ha ut sin ångest på andra.

En normal frisk människa släpper fram andra och försöker samarbeta i trafiken.
Jag vet inte riktigt om det är samarbete att blåsa på i överdrivet hög hastighet och anse att alla andra ska flytta på sig bara för att man själv ska fram så fort som möjligt. De som gnäller i denna fråga verkar till stora delar vara egoister som ska fram till varje pris på beskotnad av andras säkerhet.
Citera
2019-10-08, 17:51
Medlem
80% a gångerna cruisar jag förbi i makligt tempo i innerfilen. Dvs jag kör på farthållaren som oftast står på runt 120km/h.
Citera
2019-10-08, 19:03
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnCleese
80% a gångerna cruisar jag förbi i makligt tempo i innerfilen. Dvs jag kör på farthållaren som oftast står på runt 120km/h.
Det dom vill, de här rejsarna, är att du ska betrakta en bil som kommer ifatt bakifrån ska behandlas som en blåljusbil.
Föraren kan ju fått hjärtstopp och då är det bråttom.
Citera
2019-10-08, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Nej, det gör jag inte. Läs vad jag skriver igen, och den här gången utan att hitta på dina egna halmgubbar. Om en bil till höger accelererar upp jämsides så kan jag inte köra om, och jag kan inte heller bromsa eftersom idioten bakom ligger och pumpar.

Ifall man saktar in tidigare och håller 3 sek avstånd, när man kommer ikapp dig - saktar du då in och går in bakom den i högerfil? (eftersom du inte vill gasa på)
Skulle inte tro det va? Förmodligen kommer du ju ligga kvar jämsides med den andra bilen då också och tänka "han kan vänta".

Troligtvis, så uppfattar du inte ens att man är där bak, förrän man redan saktat ner till din fart och redan legat där bak en liten stund - då tänker du bara istället att "han är ju ingen stress-pelle heller, så jag kan lugnt ligga kvar". Det är så det brukar vara med fisåkare i vänsterfilen

Att snällt lägga sig med väl tilltaget avstånd, är i 99% av fallen det sämsta - då flyttar dom sig verkligen aldrig och kan ligga både 2 och 3 minuter och sakta sakta sega om flera bilar på raken. Jag har provat båda taktiker, så jag vet.

Går man upp i röven brukar dom flesta iaf skynda på lite grann.
Det bästa är dock att komma bakifrån med lite fart och sen bromsa in några meter bakom. Då brukar det bli lite fart på dom flesta och även dom mest "inbitna" brukar öka farten en 2-3 km/h (det kan ju ändå göra att dom kommer förbi den som kör om på typ halva tiden mot vad dom skulle gjort annars
- eftersom det handlar om så små hastighetsskillnader oftast)
Citera
2019-10-08, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Ifall man saktar in tidigare och håller 3 sek avstånd, när man kommer ikapp dig - saktar du då in och går in bakom den i högerfil? (eftersom du inte vill gasa på)
Skulle inte tro det va? Förmodligen kommer du ju ligga kvar jämsides med den andra bilen då också och tänka "han kan vänta".

Troligtvis, så uppfattar du inte ens att man är där bak, förrän man redan saktat ner till din fart och redan legat där bak en liten stund - då tänker du bara istället att "han är ju ingen stress-pelle heller, så jag kan lugnt ligga kvar". Det är så det brukar vara med fisåkare i vänsterfilen

Att snällt lägga sig med väl tilltaget avstånd, är i 99% av fallen det sämsta - då flyttar dom sig verkligen aldrig och kan ligga både 2 och 3 minuter och sakta sakta sega om flera bilar på raken. Jag har provat båda taktiker, så jag vet.

Går man upp i röven brukar dom flesta iaf skynda på lite grann.
Det bästa är dock att komma bakifrån med lite fart och sen bromsa in några meter bakom. Då brukar det bli lite fart på dom flesta och även dom mest "inbitna" brukar öka farten en 2-3 km/h (det kan ju ändå göra att dom kommer förbi den som kör om på typ halva tiden mot vad dom skulle gjort annars
- eftersom det handlar om så små hastighetsskillnader oftast)
Du har totalt missuppfattat dina skyldigheter i trafiken. Det är varesig någon trafikmässig eller mänsklig rättighet att kunna blåsa på i den hastighet man själv behagar överstigande hastighetsgränsen och man har definitivt ingen rätt att medvetet utsätta andra trafikanter för risker av det här slaget. Förr eller senare kommer du att orsaka en olycka med ditt beteende. Hoppas för både din och andras skull att du blir av med körkortet innan dess.
Citera
2019-10-09, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Snarare svenska polisens förfall. Prova att kör djävulen och nosa andra bilister i baken i USA så får vi se hur långt du kommer.

Ska polisen verkligen behöva lära trafikanter vett och etikett?

Varför ska jag köra djävul och nosa folk i baken i USA?
Citera
2019-10-09, 00:15
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Du har totalt missuppfattat dina skyldigheter i trafiken. Det är varesig någon trafikmässig eller mänsklig rättighet att kunna blåsa på i den hastighet man själv behagar överstigande hastighetsgränsen och man har definitivt ingen rätt att medvetet utsätta andra trafikanter för risker av det här slaget. Förr eller senare kommer du att orsaka en olycka med ditt beteende. Hoppas för både din och andras skull att du blir av med körkortet innan dess.

Du har heller ingen rättighet att ligga kvar i vänsterfilen och blockera för att ditt jävla ego ska må bra bara för att du gillar leka polis i trafiken, fattar du det??
Citera
2019-10-09, 00:19
Medlem
Citat:
Jag vet inte riktigt om det är samarbete att blåsa på i överdrivet hög hastighet och anse att alla andra ska flytta på sig bara för att man själv ska fram så fort som möjligt. De som gnäller i denna fråga verkar till stora delar vara egoister som ska fram till varje pris på beskotnad av andras säkerhet.

"Överdrivet hög hastighet"
Kan du snälla vara lite diffusare? Är 60 kmh för mycket för tant?

Om det bara är hastighetsgränsen som är den enda lagen man måste bry sig om så kan man ju lika gärna köra i väggrenen. Eller varför inte i motsatt körriktning? Så länge man håller rätt hastighet så är allt frid och fröjd...
Citera
2019-10-09, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Du har heller ingen rättighet att ligga kvar i vänsterfilen och blockera för att ditt jävla ego ska må bra bara för att du gillar leka polis i trafiken, fattar du det??
Självklart inte, men de som ligger några sekunder för länge i vänsterfilen är ett betydligt mindre trafiksäkerhetsmässigt problem än ni hetskörare som medvetet utsätter andra trafikanter för risker, fattar Du det? Förmodligen inte, då ni helt verkar sakna konsekvenstänkande, stresstålighet samt en mängd andra olika mentala och moraliska spärrar. Ingenting duger så länge inte just Ni själva kan komma fram så fort som möjligt och alla andra håller sig ur vägen, gärna med minsta möjliga säkerhetsmarginal. Det är höjden av egoism.
Senast redigerad av pf10 2019-10-09 kl. 17:54.
Citera
2019-10-09, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sammyb0y
Ska polisen verkligen behöva lära trafikanter vett och etikett?

Varför ska jag köra djävul och nosa folk i baken i USA?
Ja uppenbarligen behövs ju det i betydligt högre utsträckning än idag, det finns alldeles för lite av den varan i det här landet till skillnad mot exempelvis USA.
Citera
2019-10-09, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sammyb0y
"Överdrivet hög hastighet"
Kan du snälla vara lite diffusare? Är 60 kmh för mycket för tant?
Överdrivet hög hastighet är precis vad det låter som, dvs att man håller en överdrivet hög hastighet jämfört med hastighetsbegränsningen. Det finns inget diffust med detta. 60 km/h vid en skola eller 200 km/h på 2+1 väg som någon nämnde tidigare är väl några sådana exempel.
Citat:
Om det bara är hastighetsgränsen som är den enda lagen man måste bry sig om så kan man ju lika gärna köra i väggrenen. Eller varför inte i motsatt körriktning? Så länge man håller rätt hastighet så är allt frid och fröjd...
Nu är du fullständigt ute och snurrar i nattmössan. Tänk om tänk rätt.
Citera
2019-10-09, 23:36
Medlem
Citat:
Ja uppenbarligen behövs ju det i betydligt högre utsträckning än idag, det finns alldeles för lite av den varan i det här landet till skillnad mot exempelvis USA.

Ja, har man varit där och åkt (har en brorsa som bor i Seattle och har även åkt lite i trakterna runt Chicago), så är man glad hur bra vi ändå har det här i Sverige
Ändå har dom flera gånger fler dödsolyckor än oss (både räknat per invånare och per totalt antal körda km)
Så att det skulle vara positivt för säkerheten att utöva sådan terror mot bilister, tror jag inte ett dugg på.

Sen så ska man ju ändå tänka på att problemet med fisåkare i vänsterfilen, överdrivs ju de facto i den här tråden också (i alla fall som jag upplever det), eftersom den handlar om just dessa.
Jag brukar släppa av lite på den högsta farten, när jag ser någon långt fram som ligger på omkörning och dom flesta hinner då bli klara och gå tillbaka till höger innan man ens kommit inom 3 sek avstånd bakom. Man ser också rätt ofta folk som är på gång att köra om och sen avbryter och går tillbaka till högerfil när dom ser en komma lite fortare än dom först trodde - sen går dom ut igen direkt när man passerat.
Det är ju relativt få som verkligen låter omkörningen dra ut på tiden - men dessa är jävligt irriterande när man träffar på dom och kan ha ganska stor inverkan på en snittfart om man inte får dom att maka på sig. Det är där "fultrixen" (lägga sig i röven eller bromsa in bakom) kommer till användning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in