2019-10-07, 16:06
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Du verkar mena att de enda kunskapskanalerna är sinnena, de enda kunskapsobjekten av materiellt slag.
Så du landar i ett "Visa Gud!". Man kunde tala om en transcendental autism.
Belägg att det är "en massa övernaturligt svammel".

Nej, jag menar att du ska demonstrera en metod du kan använda för att avgöra om det verkligen handlar om onda andar som skriver böcker eller vad du föreslog. Det var du som påstod att det var det och då du inte kan styrka det, då är det "en massa övernaturligt svammel" precis som dina ostyrkta påståenden om en sann Bibel.
Jag kräver inte att du ska visa varken gud eller djävlar, men att du ska kunna demonstrera hur det förhåller sig på det sätt du påstår. M.a.o, hur vet du det? Det roliga är hur ofta du duckar och ignorerar raka frågor för att istället märka ord och försöka vända på frågeställningen trots att du inte uppfyllt din egen bevisbörda. Du är fruktansvärt oärlig.
Citera
2019-10-07, 16:10
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
På frågan "Vem är din G/gud?" behövs definitivt ett innehåll på "G/gud", annars blir frågan "Vem är din X?"

Och om man då säger att min gud är min strävan att uppfylla mina personliga drömmar, tjäna pengar och växa som person. Då säger man, vad fan snackar du om? Jag menar vilken entitet du tror skapade universum och fördömer onanister till evigt straff. Duh.
Du och Luther urvattnar ord för att få det att passa argumenten.
Citera
2019-10-07, 16:13
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Hur tänker du?
Där kan bara vara 1 ljus.
För dig kan det vara överflödigt.

Vem tände lampan? Snälla släck inte. Det kan bli mörkt.

Men då har du väl din ficklampa och fickplunta.

Jag tänker att det ursprungliga argumentet var att ens gud är det som uppfyller ens hjärta, oavsett om det är Gud, Mammon eller sig själv. Jag menar att man då bara pratar om gudar när det gäller det första valet och att likställa allt är att urvattna ords betydelse och gör ordet gud meningslöst.
Citera
2019-10-07, 17:04
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Och om man då säger att min gud är min strävan att uppfylla mina personliga drömmar, tjäna pengar och växa som person. Då säger man, vad fan snackar du om? Jag menar vilken entitet du tror skapade universum och fördömer onanister till evigt straff. Duh.
Du och Luther urvattnar ord för att få det att passa argumenten.
Nämen alltså, det är en relationell definition du har fått, för att den sanne Guden och avgudar (bakom vilka, åtm. ej sällan, onda andar står) alla ska inrymmas. Så att Mammon får vara med, han är en avgud som Jesus Kristus varnar för, en mäktig falsk gud.
Förvisso, det finns en beskrivning av den sanne Guden, alltså en ej relationell sådan, också, i kristen troslära.
Citera
2019-10-08, 10:30
Medlem
Negersmurfens avatar
Allt i Bibeln kan inte vara sant. Men det betyder i och för sig inte att allt måste vara osant. Bibeln består som bekant av en massa böcker som är skrivna av olika författare vid olika tidpunkter.

Skapelseberättelsen stämmer inte med vetenskapen. Först skapade Gud jorden och efter ett par dagar skapades solen och de andra stjärnorna. Men solen (och andra stjärnor) skapades före jorden och de andra planeterna.

Enligt Bibeln skapade Gud växterna innan han skapade solen. Detta kan heller inte stämma eftersom växterna behöver solljus.

Men det kan ju hända att det finns andra saker i Bibeln som är sant. Vad vet jag.

I så fall kan det finns sanningar även i andra heliga skrifter som t ex vedaskrifterna.
Citera
2019-10-08, 11:13
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jag tänker att det ursprungliga argumentet var att ens gud är det som uppfyller ens hjärta, oavsett om det är Gud, Mammon eller sig själv. Jag menar att man då bara pratar om gudar när det gäller det första valet och att likställa allt är att urvattna ords betydelse och gör ordet gud meningslöst.
Jo där sa du nåt.
Anden har vi ju. Molnet dit man kan ladda upp saker. Sen har vi demokrati och olika arbetare i kolonien.
Citera
2019-10-08, 14:38
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
...
Enligt Bibeln skapade Gud växterna innan han skapade solen. Detta kan heller inte stämma eftersom växterna behöver solljus. ...
Har det slagit dig att han kan ha givit dem annat ljus, som ju redan fanns?
Citera
2019-10-08, 16:12
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Magi?
Citera
2019-10-08, 16:18
Medlem
Citat:
Så kan det vara.
Vad var källan till det ljuset?
Citera
2019-10-08, 16:52
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så kan det vara.
Vad var källan till det ljuset?
Gud är källan till allt skapat.
Citera
2019-10-08, 16:54
Medlem
Citat:
Gud är källan till allt skapat.
Vilket inte var min fråga.
Citera
2019-10-08, 17:00
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vilket inte var min fråga.
Såsom din fråga står skriven kan jag besvara den såsom jag gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in