2019-10-07, 23:12
Medlem
tremades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerGunnar76
Jo vars, jag har haft hand om 20 000 personers tjänstepensioner när jag jobbade på en banks. sen har jag haft ansvar för finansiella produkter på 70 milj intäkt / år på ett annat ställe

Sug på den.

Citat:
Ursprungligen postat av tremade
Jag måste säga att det är skrämmande.

Citat:
I know.
vad ska du jag säga? det är mig det gäller
det är jag som inte kunnat söka jobb på hela sommaren. det är jag som sitter med svarte petter
Det sista tycker jag är bra, rätt och redigt.
Citera
2019-10-07, 23:15
Medlem
Citat:
när jag läser från dig kommer jag osäkt tänka på white trash
jag är människokännare som sagt

Varför skulle du fortsätta betala när de sa de tog pengarna till andra klienter?
Haha, det tror jag inte du sagt i den här tråden? Däremot har du försökt säga att jag är bättre på annat, vilket säkert stämmer, men rättshaverister har jag öga för (pratar med er nästan dagligen på jobbet).

För att jag hade velat reglera skulden förstås, så jag slipper hamna i din sits, med skuldsaldon hos KFM och civilmål i tingsrätten. Jag vet att jag kan följa en betalningsplan till punkt och pricka, och eventuella meddelanden om andra skulder som borgenären meddelar mig, vet jag att bestrida. Jag vill, till skillnad från dig verkar det som, helst inte ha med KFM att göra.

Vad som hade hänt då, om de nu agerat så som du säger, är att när skulden varit betald och de försökt driva in de 20 000 igen, hade jag bestridit och påtalat att den skulden redan är reglerad. Det hade jag då kunnat bevisa, samt bevisa att jag bestridit betalningsskyldighet där jag inte var betalningskyldig, och sedan hade jag inte haft några problem längre.

Du, struntade sonika i att betala, och därför sitter du här och gnäller över att alla andra gör fel.
Citera
2019-10-07, 23:17
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
ok, källa på det?
jag tänkte det var självklart att inte betala till något närmast uppenbart bedrägeri. då blir det paus

Källan i detta fall bör ju vara du själv och denna soppa du försatt dig i genom att sluta betala.

När domstolen fastslog skulden efter ditt bestridande, fick du betala rättegångskostnader? Detta mystiska hål dit 1000kr/månaden försvunnit måste ju finnas.
Citera
2019-10-07, 23:19
Medlem
t2ms avatar
Citat:
det var inget felaktigt yrkande
det var en felaktigt verkställt skuldbelopp
Är det möjligen så att du bara har betalat exakt det förfallna kapitalbeloppet, och inte beaktat att du även ska betala dröjsmålsränta och ersättning för inkasso-/rättegångskostnader? I så fall har du betalat ett för lågt belopp. De belopp som betalas avräknas i regel i första hand mot kostnader, i andra hand mot upplupen ränta och sist mot kapital. Om du betalade ett för lågt belopp kvarstod det sannolikt en mindre kapitalskuld (när du kanske trodde att du hade betalat allt som skulle betalas).
Senast redigerad av t2m 2019-10-07 kl. 23:21.
Citera
2019-10-07, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tremade
Det sista tycker jag är bra, rätt och redigt.

jag kan bara säga att som 40+ är det mesta man gör rätt och redigt. man har ingen tid att förlora åt något som inte är det.

det är irriterande att min tillvaro hackas sönder av myndigheternas beslut och det är min tid och mina pengar som går förlorade. Det är min plikt att utreda vad som står på främst av två anledningar

1) jag vill inte att någon annan kommer om 5 år och får 30 lax i ersättning för samma sak som jag får 0 för nu
2) det är gentemot barnen deras arv och deras pengar. Inte mina . jag klarar mig alltid ändå på nåt sätt.
Citera
2019-10-07, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iloveass2
Haha, det tror jag inte du sagt i den här tråden? Däremot har du försökt säga att jag är bättre på annat, vilket säkert stämmer, men rättshaverister har jag öga för (pratar med er nästan dagligen på jobbet).

För att jag hade velat reglera skulden förstås, så jag slipper hamna i din sits, med skuldsaldon hos KFM och civilmål i tingsrätten. Jag vet att jag kan följa en betalningsplan till punkt och pricka, och eventuella meddelanden om andra skulder som borgenären meddelar mig, vet jag att bestrida. Jag vill, till skillnad från dig verkar det som, helst inte ha med KFM att göra.

Vad som hade hänt då, om de nu agerat så som du säger, är att när skulden varit betald och de försökt driva in de 20 000 igen, hade jag bestridit och påtalat att den skulden redan är reglerad. Det hade jag då kunnat bevisa, samt bevisa att jag bestridit betalningsskyldighet där jag inte var betalningskyldig, och sedan hade jag inte haft några problem längre.

Du, struntade sonika i att betala, och därför sitter du här och gnäller över att alla andra gör fel.

betvivlar väldigt starkt att du jobbar inom juridik eller liknande. möjligen som fångvaktare.

du reglerar ingenting om motparten bekräftar att de inte tar dina pengar till skulden utan till andra klienter de hittat på

det funkar inte så som du tror men du har garanterat inte en enda HP juridik
Citera
2019-10-07, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Källan i detta fall bör ju vara du själv och denna soppa du försatt dig i genom att sluta betala.

När domstolen fastslog skulden efter ditt bestridande, fick du betala rättegångskostnader? Detta mystiska hål dit 1000kr/månaden försvunnit måste ju finnas.

nope inga rättegångskostnader (förlikning)

du har ingen källa på att det är så man gör. att man inte stoppar betalningar som kommer fel utan fortsätter betala och försöker rätta till det sen efter 2 år , 20000 kr senare. good luck
Citera
2019-10-07, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t2m
Är det möjligen så att du bara har betalat exakt det förfallna kapitalbeloppet, och inte beaktat att du även ska betala dröjsmålsränta och ersättning för inkasso-/rättegångskostnader? I så fall har du betalat ett för lågt belopp. De belopp som betalas avräknas i regel i första hand mot kostnader, i andra hand mot upplupen ränta och sist mot kapital. Om du betalade ett för lågt belopp kvarstod det sannolikt en mindre kapitalskuld (när du kanske trodde att du hade betalat allt som skulle betalas).

nej
KFM har gett mig rätt. efter 6 v. du får läsa. allt står i tråden

frågan gäller om det var för långsamt av KFM eller inte
Citera
2019-10-07, 23:27
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
betvivlar väldigt starkt att du jobbar inom juridik eller liknande. möjligen som fångvaktare.

du reglerar ingenting om motparten bekräftar att de inte tar dina pengar till skulden utan till andra klienter de hittat på

det funkar inte så som du tror men du har garanterat inte en enda HP juridik

"Andra klienter"? Är det ett inkassobolag som tagit hand om dina 1000kr/månad?

Jobbigt när det känns som att halva storyn saknas i denna soppa. Något som är solklart är ju att du inte kan sluta betala. Som du gjorde. Då sabbar du för dig själv. Och att som civilekonom ta smslån är inte toppen heller. Alla kan bli sjuka men försök hålla dig undan det ockret.
Citera
2019-10-07, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det fetade:

Det är den här typen av resonemang och vägran att ta in fakta som fick mig att skriva den lite vassa inledningen i första inlägget. Du har klara svårigheter att skilja mellan vad du TYCKER om en situation och OBJEKTIVA fakta.

Vi tar det en gång till: Givet det nuvarande läget i ditt ärende så var restföringen i sig själv INTE FEL. KFM fick visserligen justera beloppet. Men så länge du inte för en separat process mot banken och vinner den så är det som gäller att du har betalat in 2 000 kr på en skuld hos KFM. Den - och därmed betalningsanmärkningen - kan ALDRIG anses felaktigt registrerad hos myndigheten på de villkoren. Du kan alltså inte i en ev. talan om skadestånd hävda att du lidit skada p.g.a. att du haft en felaktig betalningsanmärkning under sex veckor. För KFM:s registrering av målet och den anmärkning hos UC den ledde till är inte felaktiga. Det hade varit skillnad om tvisten slutat med att hela skulden bortfallit. Comprende?

Jag misstänker att du inte får någonting om du försöker. Jämför med JK:s ena beslut som jag länkade i första inlägget. Den personen fick vara utan pengar KFM inte borde ha tagit i nästan en månad. Inget skadestånd. Din enda skada består i att du haft en nolla för mycket i skuldkolumnen under en dryg månad. Notera vad JK skriver om att även konstaterade överträdelser av Europakonventionen inte ger automatisk rätt till skadestånd. Vad du själv tycker om saken är helt irrelevant.

ditt förra svar var OK men nu verkar du göra lite felbedömningar på mig. jag har alltså 6 års högskolestudier bakom mig och högsta betyg på gymnasiet etc . jag fattar hur man betalar en räkning, läser och besvarar ett brev.

* jag fick ingen betalningsanmärkning

* Skulden var helt fel eftersom det fanns inget förfallet belopp att verskställa för KFM. allt var betaolt enl plan förutom att jag pausat när de började babbla om att de gav mina pengar till andra påhittade juridiska personer.

* nej , inget comprende. KFM rättade ju skulden sedan. de hade gjort fel . case closed.

* "Jag misstänker att du inte får någonting om du försöker. "
det misstänker jag också men jag måste försöka . det är min plikt mot barnen.
Citera
2019-10-07, 23:34
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
nope inga rättegångskostnader (förlikning)

du har ingen källa på att det är så man gör. att man inte stoppar betalningar som kommer fel utan fortsätter betala och försöker rätta till det sen efter 2 år , 20000 kr senare. good luck

Haha ja jag har massor av källor på att man inte bara slutar betala på en betalningsplan. Det borde du också ha som civilekonom. Du får stå för konsekvenserna när du valde att ställa in betalningarna på skulden. Sen att KFM hade en nolla för mycket i skuldsaldo under 6 veckor är väl olyckligt. Men dina chanser att få jobb är rimligen lika stora med 2000 eller 20000 i skuldsaldo.

Tråden ska väl handla om hur mycket ersättning du kan få. Du har fått svar på det. 0 kr. Sen att du inte gillar svaret är väl otur.

Sluta sätt dig i dessa situationer så ska du se hur mycket enklare livet blir. Och du har mer energi till annat.
Citera
2019-10-07, 23:35
Medlem
tremades avatar
Citat:
jag har alltså 6 års högskolestudier bakom mig och högsta betyg på gymnasiet etc . jag fattar hur man betalar en räkning, läser och besvarar ett brev.
Det märks inte här. Skulle du nu mot förmodan ha detta så verkar det inte skina igenom i praktiken.

Som du bäddar... osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in