2019-10-07, 23:00
Medlem
t2ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerGunnar76
hur kunde de då verkställa utan att lyssna på parterna? de lyssnade inget på mig alls. de började lyssna efter 6 veckor
Det är som sagt parterna som förfogar över sina respektive yrkanden, varken du eller KFM (såvitt jag känner till ang. KFM:s möjligheter) kan tvinga sökanden att ändra sitt yrkande. Därför låg det, som det verkar, objektivt felaktiga yrkandet kvar tills dess att sökanden justerade efter att ha tagit intryck av ditt bestridande.

KFM hanterade sedan din betalning, vilket de måste göra på något sätt även om det inte fanns ett utslag utan ett pågående mål. Hantering av betalningar hos KFM ligger dock utanför vad jag har någon erfarenhet av.
Senast redigerad av t2m 2019-10-07 kl. 23:03.
Citera
2019-10-07, 23:01
Medlem
tremades avatar
Citat:
Jo vars, jag har haft hand om 20 000 personers tjänstepensioner när jag jobbade på en banks. sen har jag haft ansvar för finansiella produkter på 70 milj intäkt / år på ett annat ställe

Sug på den.
Jag måste säga att det är skrämmande.
Citera
2019-10-07, 23:01
Medlem
Citat:
jag hade ingen skuld
de rättade detta
först använde de personuppgifter fel. rättade inte på 6 v

Ja du, sanningen är ju att du faktiskt hade en skuld där, som senare överprövats och ändrats. Men vid tillfället stämde uppgiften exakt. Men, i detta fall är det nog inget som är speciellt enkelt och klart, jag har då aldrig varit med om någon som krånglar så mycket med samhället som du, frågan är om inte du borde få en förvaltare som kan ta hand om dina myndighetskontakter, för det verkar inte vara en sak du är så bra på helt ärligt. Men ska du söka skadestånd är nog inte dataskyddsförordningen den rätta lagen för dig, finns nog andra lagar som är bättre i det fallet.
Citera
2019-10-07, 23:03
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
när jag läser från dig kommer jag osäkt tänka på white trash
jag är människokännare som sagt

Varför skulle du fortsätta betala när de sa de tog pengarna till andra klienter?

Därför att du annars hamnar hos kronofogden. Att sluta betala är inte en bra lösning, även om du tycker att dom hanterar pengarna fel. Då ska du fortsätta betala men bestrida att skulden inte minskar. Eventuellt i domstol ifall dom inte lyssnar. Men att sluta betala är ett sämre lämpat alternativ, ärade civilekonom.
Citera
2019-10-07, 23:03
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
på a) svarar jag JA
b) också JA
du verkar normal. du verkar fatta så långt
jo men KFM gjorde fel eftersom de beslutade hela beloppet till verkställighet
de kunde bara besluta om det som skulle avbetalats (FÖRFALLET)
sen följde jag inte betalningsplanen pga motparten angav att de ändå tog mina pengar till annat
ok jag tycker 6 veckor är INTE OK. 1 vecka är ok möjligen 2 . jag ska inte säga säkert men hela mitt case bygger på att 6 veckor är too much
det stämmer inte jag HAR kunnat belägga att själva restföringen som sådan var fel. jag har inspelade samtal m m med banken och det finns en tydlig dom etc
Jag har inte erkänt och betalat in 2 000 kr. det var UNDER PROTEST / VILLKORAD betalning. jag samtalade med KFMs jurister om det och det var så det skulle göras.

Ja mitt case är svagt. det är därför jag försöker bena ut vad som gäller och fatta beslut hur jag går vidare
Sedärja 20500 för att SKV angett en tant var död. Nåja då kanske jag kan få en femhundring trots allt ?
3000 kr har nån fått i liknande där skuldsaldon varit fel 1321-18-4.2
Spännande . 3000 är sjukt lite för en hel sommar förstörd och kanske delvis en karriäar dock

Det fetade:

Det är den här typen av resonemang och vägran att ta in fakta som fick mig att skriva den lite vassa inledningen i första inlägget. Du har klara svårigheter att skilja mellan vad du TYCKER om en situation och OBJEKTIVA fakta.

Vi tar det en gång till: Givet det nuvarande läget i ditt ärende så var restföringen i sig själv INTE FEL. KFM fick visserligen justera beloppet. Men så länge du inte för en separat process mot banken och vinner den så är det som gäller att du har betalat in 2 000 kr på en skuld hos KFM. Den - och därmed betalningsanmärkningen - kan ALDRIG anses felaktigt registrerad hos myndigheten på de villkoren. Du kan alltså inte i en ev. talan om skadestånd hävda att du lidit skada p.g.a. att du haft en felaktig betalningsanmärkning under sex veckor. För KFM:s registrering av målet och den anmärkning hos UC den ledde till är inte felaktiga. Det hade varit skillnad om tvisten slutat med att hela skulden bortfallit. Comprende?

Jag misstänker att du inte får någonting om du försöker. Jämför med JK:s ena beslut som jag länkade i första inlägget. Den personen fick vara utan pengar KFM inte borde ha tagit i nästan en månad. Inget skadestånd. Din enda skada består i att du haft en nolla för mycket i skuldkolumnen under en dryg månad. Notera vad JK skriver om att även konstaterade överträdelser av Europakonventionen inte ger automatisk rätt till skadestånd. Vad du själv tycker om saken är helt irrelevant.
Citera
2019-10-07, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
En kredit som dras tillbaka, eftersom parterna är oense görs det upp i rätten, och en betalningsplan sätts till 1000:- varje månad i Maj 2018.
Ts betalar in 1000:- varje månad, men dessa pengar betalar andra skulder, och TS får ett meddelande om detta.
Istället för att försöka lösa det problemet, slutar TS följa betalningsplanen helt enkelt.
Danske bank surnar till, den vill ju ha sina pengar, så den skickar ärendet till KFM, på 20K, vilket kanske är fel, 13000 är mer korrekt i och för sig.
KFM fastställer skulden, i och med att det finns en dom, till 20K.
TS lyckas argumentera ner det saldot till 2000:-, 1000 för avbetalning och resten avgifter vad jag kunnat förstå.
TS hävdar fortfarande att den summan är fel.
TS hävdar nu att KFM inte följer dataskyddsförordningen, eftersom de i sitt system registrerat att TS haft en skuld på ett saldo på 20K.

De jag är nyfiken på, hur har dataskyddsförordningen blivit aktuell här?

Och lite OT men ändå, hur fasen kan TS lyckas förhandla ner saldot från 20K till bara en inbetalning, 13K borde ju vara den mer aktuella siffran.
Och har TS nu börjat betala av skulden igen, eller fortsätter bara detta problem månad till månad under cirka 7 månader till??

"Istället för att försöka lösa det problemet, slutar TS följa betalningsplanen helt enkelt."

helt fel. jag försökte LÖSA PROBLEMET och ha en dialog. Jag undrade varför de inte tog pengarna till min skuld.

"De jag är nyfiken på, hur har dataskyddsförordningen blivit aktuell här?"
jag kan stilla din nyfikenhet. kolla hos datainspektionen. man får inte ge ut falska personuppgifter. s k fake news.

jag betalar nu . det sker på lösa boliner. jag väntar bara på nya mail att de nu lägger mina inbetalningar på något annat igen. kanske festkassan till Mallis kick offen?
Citera
2019-10-07, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swinger-sthlm
KFM hade ett ärende, och har därmed rätt att använda personuppgifter, och även lagra dessa över tid. Detta är dom dessutom tvungna att göra.

KFM rättade uppgifterna när dessa var verifierade.

Helt enligt regelboken.

nope tog för lång tid

ej prövat rättsligt så varken du eller jag kan säga vad som är rätt eller fel
Citera
2019-10-07, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jag frågar igen. Vad gjorde du när kravet om 20000 från kronofogden kom? Alltså efter att du slutat betala. Bestred du och det gick till domstol igen eller? Efter första förhandlingen där ni kom fram till en avbetalningsplan har du slutat betala, då fick du ett betalningsföreläggande från Kfm på hela skulden. Då har man några veckor på sig att bestrida, skriftligen. Innan skuldsaldot registreras.

jag bestred
det gick till överklagande inom KFM
jag bestred igen då de bara tagit bort 90% ej 100% av skulden
det gick till tingsrätt som ett Ä - Ärende

"Då har man några veckor på sig att bestrida, skriftligen. "
nope , inget sånt. de verkställde dag 1
Citera
2019-10-07, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t2m
Det är som sagt parterna som förfogar över sina respektive yrkanden, varken du eller KFM (såvitt jag känner till ang. KFM:s möjligheter) kan tvinga sökanden att ändra sitt yrkande. Därför låg det, som det verkar, objektivt felaktiga yrkandet kvar tills dess att sökanden justerade efter att ha tagit intryck av ditt bestridande.

KFM hanterade sedan din betalning, vilket de måste göra på något sätt även om det inte fanns ett utslag utan ett pågående mål. Hantering av betalningar hos KFM ligger dock utanför vad jag har någon erfarenhet av.

det var inget felaktigt yrkande
det var en felaktigt verkställt skuldbelopp
Citera
2019-10-07, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tremade
Jag måste säga att det är skrämmande.
I know.
vad ska du jag säga? det är mig det gäller
det är jag som inte kunnat söka jobb på hela sommaren. det är jag som sitter med svarte petter
Citera
2019-10-07, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Ja du, sanningen är ju att du faktiskt hade en skuld där, som senare överprövats och ändrats. Men vid tillfället stämde uppgiften exakt. Men, i detta fall är det nog inget som är speciellt enkelt och klart, jag har då aldrig varit med om någon som krånglar så mycket med samhället som du, frågan är om inte du borde få en förvaltare som kan ta hand om dina myndighetskontakter, för det verkar inte vara en sak du är så bra på helt ärligt. Men ska du söka skadestånd är nog inte dataskyddsförordningen den rätta lagen för dig, finns nog andra lagar som är bättre i det fallet.

"Men vid tillfället stämde uppgiften exakt"
knappast . skulden var inte förfallen i sin helhet. avbetalning

"aldrig varit med om någon som krånglar så mycket med samhället som du"
Eh ok? jag har aldrig krånglat i onödan. jag är affärsman och vill ha all tid & alla pengar jag kan få

" förvaltare som kan ta hand om dina myndighetskontakter, "
hade varit toppen. kostar det något? Var kan jag skriva under? Sen stämmer jag bara förvaltaren efter hand

Ja myndighetskontakter funkar inte alls för mig (fastän jag är bra på myndighetskontakter eftersom jag har examen i business administration) Jag kanske kan söka asyl i USA
Citera
2019-10-07, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Därför att du annars hamnar hos kronofogden. Att sluta betala är inte en bra lösning, även om du tycker att dom hanterar pengarna fel. Då ska du fortsätta betala men bestrida att skulden inte minskar. Eventuellt i domstol ifall dom inte lyssnar. Men att sluta betala är ett sämre lämpat alternativ, ärade civilekonom.

ok, källa på det?
jag tänkte det var självklart att inte betala till något närmast uppenbart bedrägeri. då blir det paus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in