2019-10-07, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iloveass2
Det är begripligt. Att du inte begriper är någonting annat, men det är inte lagen det är fel på. Det finns ingen gräns, det finns inget schablonbelopp, det finns ingenting som säger att de "får" göra det.

Att någonting blir fel innebär inte automatiskt att du har rätt till kompensation för skador som du inte kan påvisa har ett samband med felet. Om du kan det, och kan visa hur stor skada du har lidit, ja, då kan du ju få kompensation.

Men du verkar ju inte fatta att det är avhängigt att du faktiskt drabbats av en skada till följd av felet som begåtts, inte bara att du tycker att det blivit fel och att du därför ska ha pengar för det.

Jag själv är nöjd med den ordningen, för jag vill inte att mina skattepengar ska gå till att kompensera människor för skador som de åsamkar sig själva och sin ekonomi, och sedan skyller på något fel kfm gjort.

Vi får se då. Min tanke var att kräva 292 000 kr enligt den uträkning jag visade tidigare. Mig veterligen har detta aldrig hänt tidigare i Sverige så det är ju fel att säga att man med 100% vet att jag inte får ersättning.

Min utgångspunkt var bara att KFM inte ska få hitta på uppgifter om skuld som de inte tar ner vid påpekande. Särskilt inte att de ska ligga synliga 6 veckor. Vad händer om de ligger där livet ut? är det också OK?

Jag har inte börjat fundera över skadeståndets storlek mer än en liten stund men eftersom jag varit förhindrad att söka jobb så har det påverkat min situation. de kunde ju lyssnat på mig också istället för bara motparten så hade det aldrig hänt men det är kanske för mycket begärt att dina skattepengar ska räcka till en objektiv och kompetent handläggare på KFM eftersom du är så rädd om dem
Citera
2019-10-07, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Efter daglig kontakt med kfm menar du?
Om skulden var felaktig hade du löst det från dag 1.
Förmodligen är skulden korrekt. Se nu bara till att betala dom sista 2000 så ska du se att det löser sig.
Om det du sagt i teåden stämmer så kommer din renomé vara fortsatt fläckfri.

Men sök jobb, det är så man tjänar pengar.
Att stämma kfm är bara fantasier.

Ja mail, tfn , brev med KFM 3-5 tim i veckan i 6 veckors tid

De 2000 satte jag in 15 augusti på dag 1 så fort de plockade ner skulden från 20000 till 2000.
De 2000 är också fel.

Ja, jag är fläckfri men jag köper inte att KFM får göra så här. Det är inte OK. Nästa gång drabbas någon annan.

Vad gör man om man pluggat till civilekonom, jobbat 20 år bildat familj, 3 barn, en anställning tar slut och man är peppad att sätta igång och skaffa nytt jobb. så får man ett brev att man fått en skuld på 20000 kr uppsatt på sig?
Citera
2019-10-07, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerGunnar76
Jag har inte "skitit" i brev från KF. Danske Bank sa upp en kredit i strid med Konsumentkreditlagen. Jag protesterade men orkade inte bry mig om det. Vi enades att jag betalar in krediten med 1000 kr/mån. Nu ville de i juni 2019 ha rubbet på en gång och KFM gick på det.

Jag har INGEN betalningsanmärkning. Jag hade felaktigt SKULD hos KFM 6 veckor. de tog bort den efter att de rättade med nytt beslut 15 augusti

Vad är logiken i att KFM sätter upp en skuld på mig och 15/8 efter 6 veckors tjat plockar ner den igen och allt är mitt fel ? och detta är ok , ingen ersättning?
Vad är logiken i att du inte kan söka arbete och få ett arbete för att du finns hos KF, när det inte är en betalningsanmärkning som en arbetsgivare kan se i en kreditupplysnig? (utan något som bara kan ses av anställde på KF)

Dessutom jobbar du på bank nu. Och du gick på A-kassa i början av tråden. Och du vill ha ersättning för förlorad arbetsinkomst från ett jobb du har sökt men inte fått, fast du redan har jobb och lön från det arbetet.

Och hur ska du kunna visa att du inte fick det jobb du sökt p.g.a. du finns hos KF? Och att du inte gick miste om jobbet, t.ex., för att arbetsgivaren kollat på lexbase för att se om du är dömd för något? T.ex. privatekonomiska problem och domar.

Du kommer få 0 kr i skadestånd.
Citat:
Man får inte kräva in sånt som inte är förfallet.

Nej jag slutade betala på skulden när motparten efter varje mottagande skickade ett mail med typ: "tack för betalningen nu la vi den på andra fdordringar vi hittat på så din skuld minskar inte."

Tycker du jag skulle fortsatt betala av i det läget?
Hade det inte varit förfallet så hade danske aldrig gått till domstol. Du erkänner ju i meningen efter att det visst är förfallet, vilket är resultatet av att du SLUTADE BETALA AV PÅ SKULDEN.

En kredit som du inte betalat av på enligt plan brukar kreditgivaren kunna säga upp, och kräva hela beloppet. Du har struntat i att betala enligt plan.

Du skulle ha betalat av, annars går motparten till KF och ansöker om att du ska betala skulden eller utmäta.
Citera
2019-10-07, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Är det ditt psykologisk tillstånd som gjort att du inte förmått dig att ge dig ut på arbetsmarknaden eller är det så att arbetsgivare i landet meddelat dig i förhand att det inte är någon idé att ens försöka söka?

Jag har själv förstått att man inte söker med skuld. Det var under 6 veckor. Det funkar så inom bank. Du får kolla med nån annan om du inte tror mig

Nu söker jag jobb.
Citera
2019-10-07, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg

Men det är ju solklart här att vi inte får hela sanningen av dig. .

Alltså
1) jag vet att bevisläget är svårt. måste kunna visa utom tvivel att jag lidit skada
2) jag vet att ingen i Svensk Rätt fått ersättning för detta förr. Det har ju aldrig hänt/prövats
3) Jag vill veta rättsläget. Det har hänt saker med GDPR osv. Får KFM verkligen ha fel uppgift om påhittad skuld? och i så fall hur länge? livet ut ? 1 vecka? Jag hade inte sagt nåt om det var 1 vecka.

Nej, inget misslyckande. Jag slutade betala 1000kr/månad till motparten eftersom de gång på gång meddelade mig att skulden inte minskade och de nu hade hittat på nya mottagare att lägga mina inbetalningar på .

jag är 40+ sist min självkänsla fick sig en törn var jag ungefär 30. Koppla av. Jag är irriterad att detta kostar mig tid & pengar. Jag är affärsman. Inga känslor handlar det om utan bara tid & pengar.
Citera
2019-10-07, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Vad är logiken i att du inte kan söka arbete och få ett arbete för att du finns hos KF, när det inte är en betalningsanmärkning som en arbetsgivare kan se i en kreditupplysnig? (utan något som bara kan ses av anställde på KF)

Dessutom jobbar du på bank nu. Och du gick på A-kassa i början av tråden. Och du vill ha ersättning för förlorad arbetsinkomst från ett jobb du har sökt men inte fått, fast du redan har jobb och lön från det arbetet.

Och hur ska du kunna visa att du inte fick det jobb du sökt p.g.a. du finns hos KF? Och att du inte gick miste om jobbet, t.ex., för att arbetsgivaren kollat på lexbase för att se om du är dömd för något? T.ex. privatekonomiska problem och domar.

Du kommer få 0 kr i skadestånd.

Hade det inte varit förfallet så hade danske aldrig gått till domstol. Du erkänner ju i meningen efter att det visst är förfallet, vilket är resultatet av att du SLUTADE BETALA AV PÅ SKULDEN.

En kredit som du inte betalat av på enligt plan brukar kreditgivaren kunna säga upp, och kräva hela beloppet. Du har struntat i att betala enligt plan.

Du skulle ha betalat av, annars går motparten till KF och ansöker om att du ska betala skulden eller utmäta.

Nope . Ingen s k förfalloklausul = kan ej driva in hela skulden om en avbetalning ej görs

Jag slutade betala eftersom de tog mina pengar till annat än avbetalning på den överenskomna skulden

Nope. Inte dömd för något.

Jag kan inte söka arbete när jag har skuld hos KFM.

Jag har haft 2 jobb efter examen. Enbart inom bank. JA.

Nu har jag akassa 10 lax/mån.
Citera
2019-10-07, 21:13
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Alltså
1) jag vet att bevisläget är svårt. måste kunna visa utom tvivel att jag lidit skada
2) jag vet att ingen i Svensk Rätt fått ersättning för detta förr. Det har ju aldrig hänt/prövats
3) Jag vill veta rättsläget. Det har hänt saker med GDPR osv. Får KFM verkligen ha fel uppgift om påhittad skuld? och i så fall hur länge? livet ut ? 1 vecka? Jag hade inte sagt nåt om det var 1 vecka.

Nej, inget misslyckande. Jag slutade betala 1000kr/månad till motparten eftersom de gång på gång meddelade mig att skulden inte minskade och de nu hade hittat på nya mottagare att lägga mina inbetalningar på .

jag är 40+ sist min självkänsla fick sig en törn var jag ungefär 30. Koppla av. Jag är irriterad att detta kostar mig tid & pengar. Jag är affärsman. Inga känslor handlar det om utan bara tid & pengar.

Hade skulden kommit rakt från luften utan att du ens var skyldig pengar till Danske Bank hade du eventuellt kunnat få någon tusing om du kunnat bevisa att du lidit ekonomisk skada av detta.

Detta du försöker med nu, att du inte kunnat söka jobb osv på grund av skulden är minst lika mycket påhitt som KFMs 20000. Du hade gott kunnat jobba med annat tills skulden var fixad.

Tyvärr ser jag inte hur du ska kunna få skadestånd då det är ditt avbrott av betalningsplanen (fastställd av tingsrätt) som gjort att en skuld ens blev aktuell hos KFM. Detta är ju ett resultat av att du vägrade betala för att du blev irriterad.

Att du ens orkar tvista om dom sista 2000, sånt här tar en jävla massa energi bara. Värdet av den energin och tiden övergår med stor sannolikhet värdet på skulden. För mig iallafall.
Citera
2019-10-07, 21:19
Medlem
som sagt det är en pågående process och frågan dök upp idag om ecv skadestånd via stämning ( GDPR ) alt. JK.

Jag behöver inte ha 292 000 kr. Jag kanske bara ska ha 10 000 kr.

Om jag inte haft skuldsaldo hos KFM hade jag kunnat söka jobb i juli - aug och kanske börja jobba nu.

Nu blev det inte så.

Jag tycker inte medborgaren ska stå 100% av risken att KFM gör fel och det klaffar med när man just har en anställning som slutar. Det borde gå att lösa bättre och om det tar så mycket som 6v veckor i undantagsfall innan KFM rättar med nytt beslut och plockar ner skulden igen så ska man få ersättning. Detta är min utgångspunkt.
Rent praktiskt hur jag ska bevisa det och vad, så långt har jag inte kommit. Frågan gällde mer om jag är berättigad till ersättning och om det handlar om 500 spänn eller 100000 kr eller vad det kan röra sig om. Om jag inte vet det vet jag inte hur jag ska agera i ärendet.

Om jag med 100% säkerhet vet att det blir 0 kr i skadestånd kan jag ju lägga ner det men jag har ännu inte förstått att det kan vara så. EU domstolen talar om skadestånd och det gör datainspektionen också.

Det enda jag inte vill ska hända är att detta händer en ny medborgare om säg 5 år och han får en skuld på 20000 uppsatt på sig som ligger där flera månader och sen får han skadestånd 30000 när jag fick 0.
Citera
2019-10-07, 21:20
Medlem
Jag vill bara ha det jag har RÄTT TILL , inget mer, och ingen har övertygat mig om varför jag ska bära 100% av ansvaret för att Myndigheten i detta fall gjorde 100% fel och jag 0% fel.
Citera
2019-10-07, 21:23
Medlem
Citat:
som sagt det är en pågående process och frågan dök upp idag om ecv skadestånd via stämning ( GDPR ) alt. JK.

Jag behöver inte ha 292 000 kr. Jag kanske bara ska ha 10 000 kr.

Om jag inte haft skuldsaldo hos KFM hade jag kunnat söka jobb i juli - aug och kanske börja jobba nu.

Nu blev det inte så.

Jag tycker inte medborgaren ska stå 100% av risken att KFM gör fel och det klaffar med när man just har en anställning som slutar. Det borde gå att lösa bättre och om det tar så mycket som 6v veckor i undantagsfall innan KFM rättar med nytt beslut och plockar ner skulden igen så ska man få ersättning. Detta är min utgångspunkt.
Rent praktiskt hur jag ska bevisa det och vad, så långt har jag inte kommit. Frågan gällde mer om jag är berättigad till ersättning och om det handlar om 500 spänn eller 100000 kr eller vad det kan röra sig om. Om jag inte vet det vet jag inte hur jag ska agera i ärendet.

Om jag med 100% säkerhet vet att det blir 0 kr i skadestånd kan jag ju lägga ner det men jag har ännu inte förstått att det kan vara så. EU domstolen talar om skadestånd och det gör datainspektionen också.

Det enda jag inte vill ska hända är att detta händer en ny medborgare om säg 5 år och han får en skuld på 20000 uppsatt på sig som ligger där flera månader och sen får han skadestånd 30000 när jag fick 0.
Största risken med en stämning med krav på skadestånd är att du får 0 kronor, men döms att betala såväl egna som motpartens rättegångskostnader. Då det inte är ett småmål finns inga direkta begränsningar här heller.
Citera
2019-10-07, 21:25
Medlem
Swinger-sthlms avatar
Citat:
"
Enligt dataskyddsförordningen (GDPR) är den personuppgiftsansvariga, i detta fall Kronofogdemyndigheten, skyldig att rätta felaktiga personuppgifter om dig. Kronofogdemyndigheten har också en skyldighet att själva se till att se till att personuppgifterna är korrekta och uppdaterade. Du kan läsa mer om detta här: https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/dataskyddsforordningen/de-registrerades-rattigheter/#rattelse.

I övrigt vill jag hänvisa till mina kollegors tidigare svar till dig då de redan svarat på de övriga frågorna i ditt meddelande.

Vänliga hälsningar
Jurist, Datainspektionen
www.datainspektionen.se"

Denna person har gått samma typ av kurs som jag har - "hur man hanterar rättshaverister".

Ett av tipsen är att aldrig besvara redan besvarade frågor, utan hänvisa till tidigare svar.

Jag undrar varför du inte besvarar frågor om du fått papper hem från tex UC på att någon gjort kreditupplysning på dig? Den frågan har flera andra användare här ställt, har du inte fått det så har ditt problem aldrig hänt.

Men prova att skicka ett skadeståndskrav till kronofogdemyndigheten. Räkna dock inte med något skadestånd.

Gissar att din maniska sida som du visar här lyste igenom på intervjun och det var därför du föll bort. Eller så är rekryteringen försenad.
Citera
2019-10-07, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Hade skulden kommit rakt från luften utan att du ens var skyldig pengar till Danske Bank hade du eventuellt kunnat få någon tusing om du kunnat bevisa att du lidit ekonomisk skada av detta.

Detta du försöker med nu, att du inte kunnat söka jobb osv på grund av skulden är minst lika mycket påhitt som KFMs 20000. Du hade gott kunnat jobba med annat tills skulden var fixad.

Tyvärr ser jag inte hur du ska kunna få skadestånd då det är ditt avbrott av betalningsplanen (fastställd av tingsrätt) som gjort att en skuld ens blev aktuell hos KFM. Detta är ju ett resultat av att du vägrade betala för att du blev irriterad.

Att du ens orkar tvista om dom sista 2000, sånt här tar en jävla massa energi bara. Värdet av den energin och tiden övergår med stor sannolikhet värdet på skulden. För mig iallafall.

Intressant, nu kommer det ny information i tråden istället för bara 15 ggr samma sak: du ska få 0 kr.

vad har det för rättslig / juridisk betydelse om skulden kommit "rakt från luften" eller kommit som ett tidigare känt ärende? Det har ju 0 och ingen juridisk betydelse. För det är väl juridik i slutändan som avgör?!

Man kan inte söka jobb som bankman med skuld hos KFM. det är inget påhitt. Det gör man inte. Ingen gör det son vet att den snart försvinner. Du är ute och cyklar här att det är jag som hittar på det.

Jag har inte gjort avbrott i betalningsplanen fastställd av tingsrätt utan av betalningsplanen fastställd på nytt 2 månader efter domen mellan mig och motparten. Vi avtalade bort domen med en egen liknande plan 1000 kr/mån. (Motpartens initiativ, fråga dem varför)

Jag tvistar inte om 2000 kr. Jag tvistar om att jag vill ha det klarlagt vems ansvar det är så inte detta händer igen. Sen vill jag också ha viss kompensation. Jag säger inte jag ska ha 5000 , 10000 eller 300 000 kr. Jag funderar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in