2019-10-07, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Så då är det fastställt att skulden är 20 000. Då är det inte fel att kräva in 20 000 genom KF.

Det har alltså gått över ett år från dom i domstol (vår 2018 - sommar 2019) och du har fortfarande inte betalat skulden.

Man får inte kräva in sånt som inte är förfallet.

Nej jag slutade betala på skulden när motparten efter varje mottagande skickade ett mail med typ: "tack för betalningen nu la vi den på andra fdordringar vi hittat på så din skuld minskar inte."

Tycker du jag skulle fortsatt betala av i det läget?
Citera
2019-10-07, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iloveass2
För att man i Sverige inte får skadestånd för "sannolik" skada av "viss mån".

Vi har s.k. reparativa skadestånd, så du får snällt ta och bevisa vad du lidit för ekonomisk skada av att den felaktiga uppgiften om ditt skuldsaldo funnits hos KFM. Alldeles oavsett så hade du haft ett skuldsaldo hos KFM denna period, eftersom du inte betalat enligt överenskommelsen heller och en dom som ligger till grund för skulden finns registrerad hos KFM.

Om du hade betalat överenskomna belopp och kunnat visa att omständigheten att beloppet var högre än det skulle vara (kom ihåg: ett lagakraftvunnet beslut som drivs in av KFM syns vid registerkoll) var omständigheter som låg till grund för att du led skada hade du eventuellt kunnat få skadestånd.

Passa dig jävligt noga för att försöka processa om några fantasibelopp mot KFM, det kan stå dig dyrt.

Nej jag hade rätteligen inget skuldsaldo. det är bort nu. de tog bort skulden efter 6 veckor 90% av den. resten satte jag in och vi har fortfarande diskussion om dessa sista 2000 som jag anser är lika fel. De har redan erkänt att 18000 var fel.

Jo jag förstår vad du säger ang skadestånd. Sedan är det inget som säger att inte Svensk Rätt kan ändras så man får skadestånd men det är inte det jag är ute efter.
Jag vill veta hur det kan komma sig? Hur kan KFM få sätta upp en skuld på en i 6 veckor utan att man kompenseras. Hur länge får de göra det ? 10 veckor? 10 år? Who knows?

Ärendet är inte seriöst hanterat för 5 öre och det stör mig också att de inte hört med mig utan bara förlitat sig på motpartens ord.

Jag har inte lidit skada av att ligga ute med pengarna och betala i förtid. det är inte det jag vill få skadestånd för
Citera
2019-10-07, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerGunnar76
Jag jobbar på bank. Har alltid gjort det.
Jag har inga sårade känslor alls. Bara irriterad av att lägga tid på detta. Sedan kanske mina barn blir ledsna om jag får en sämre karriär och arvet blir hälften så stort pga 20% lägre lön men det orsakar inte mig någon känslostorm eller kränkning om du trodde det.
Klart irriterande dock

Ingen kan förklara för mig varför KFM får ha felaktiga uppgifter om att folk har skuld när de inte har det ? Har den organisationen nåt frikort ?

Du jobbar på bank, men tar ett lån hos danske bank?
Sämre karriär och 20% lägre lön för att du råkat få en skuld hos KFM?
Låter osannolikt.
Men om du kan bevisa det så kanske det finns hopp. Men räkna med att förlora tvisten och betala dyrt.

Var och varannan svensk hamnar hos kronkalle till o från, och det påverkar vare sig arv, framtidsutsikter eller jobb. Shit happens ibland.

Jag förstår fortfarande inte det hemska i allt detta?
Det verkar snarare som att ditt personliga ego tagit sig en törn.
Men det kostar varken pengar eller karriär. Eller barnens framtid.

Sluta gnälla
Citera
2019-10-07, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
En enkel fråga.

Om du googlar dig själv,
Dyker denna fadäs upp?

Om inte så krävs det i så fall att dom gjort en kreditupplysning på dig. Något som du notifieras med via post.
Har du fått ett brev om det?

I annat fall så fick du förmodligen inte jobbet pga andra anledningar, kanske fann de någon bättre lämpad?

Och du är nu bitter över förlusten och tror att du kan ”stämma” KFM?

Har du levt under en sten?
Jag vill inte trampa på dina sårade känslor men på riktigt, någon form av verklighetsförankring måste ändå infinna sig.

Du verkar inte kunna så mycket om detta heller. Kan du förklara för mig varför KFM ska få sätta upp en skuld på någon i 6 veckor som man inte kan få bort trots daglig kontakt? Är det OK tycker du? Något du vill råka ut för eller du lever under den stenen du nämner alt tält i skogen så du kan inte föreställa dig att det kan ha betydelse?
Citera
2019-10-07, 20:25
Medlem
Citat:
Jo jag förstår vad du säger ang skadestånd. Sedan är det inget som säger att inte Svensk Rätt kan ändras så man får skadestånd men det är inte det jag är ute efter.
Jag vill veta hur det kan komma sig? Hur kan KFM få sätta upp en skuld på en i 6 veckor utan att man kompenseras. Hur länge får de göra det ? 10 veckor? 10 år? Who knows?

Det kommer sig av den omständigheten att vi i Sverige har reparativa skadestånd, vilket innebär att man måste påvisa faktisk skada och kausalitet mellan skadan och den händelse man vill ha skadestånd för.

Du verkar inte alls förstå.
Citera
2019-10-07, 20:27
Medlem
Citat:
Låter osannolikt.
Men om du kan bevisa det så kanske det finns hopp. Men räkna med att förlora tvisten och betala dyrt.

Var och varannan svensk hamnar hos kronkalle till o från, och det påverkar vare sig arv, framtidsutsikter eller jobb. Shit happens ibland.

Jag förstår fortfarande inte det hemska i allt detta?
Det verkar snarare som att ditt personliga ego tagit sig en törn.
Men det kostar varken pengar eller karriär. Eller barnens framtid.

Sluta gnälla

OK JAG FÖRSÖKER FÖRKLARA 1 GÅNG TILL

Nu på typ 80 inlägg är det fortfarande ingen som kan förklara varför KFM får sätta upp skulder på folk som de sedan korrigerar och plockar ner efter 6 veckors påpekanden.

Det är det min fråga gäller. ERSÄTTNING

det finns inga problem med känslor, ego och liknande. Bara en massa tid som går åt och IRRITATION. ok?!
Citera
2019-10-07, 20:29
Medlem
Citat:
Låter osannolikt.

det kan jag nog inte omedelbart bevisa så särskilt enkelt . Jag skrev en uträkning tidigare i tråden hur jag tänkte kring det.
men är motsatsen OK då? att jag har fel och de har rätt?
Ska KFM få sätta upp skulder på random personer som de tar bort efter 6 veckors daglig kontakt (chefen på sommarsemester?)
Citera
2019-10-07, 20:29
Medlem
Citat:
Ärendet är inte seriöst hanterat för 5 öre och det stör mig också att de inte hört med mig utan bara förlitat sig på motpartens ord

Öppnar du inte din post?
Du har alltid möjligheten att bestrida ett krav när det hamnar hos kfm innan det blir en reell skuld.
Ditt resonemang haltar på gränsen till benbrott.
Citera
2019-10-07, 20:31
Medlem
Citat:
Du verkar inte kunna så mycket om detta heller. Kan du förklara för mig varför KFM ska få sätta upp en skuld på någon i 6 veckor som man inte kan få bort trots daglig kontakt? Är det OK tycker du? Något du vill råka ut för eller du lever under den stenen du nämner alt tält i skogen så du kan inte föreställa dig att det kan ha betydelse?

Något i din histora stämmer inte.
Jag gissar på att skulden är befogad helt enkelt.
Men betala skiten bara och glöm det hela.
Citera
2019-10-07, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iloveass2
Du verkar inte alls förstå.

Du verkar inte förstå vad ärendet gäller

Jag utgår från att Sverige har begriplig svensk rätt . Då är frågan hur kan KFM få sätta upp en skuld på en i 6 veckor utan att man kompenseras.

Hur länge får de göra det ?

6 veckor får de tydligen tycker alla i tråden?!
7 veckor?
8 veckor?
9 veckor?
10 veckor? 10 år? Who knows?

Kanske inte lagen har uppdaterats med GDPR. Man får inte publicera personuppgifter hur som helst längre. Hört talas om det?
Citera
2019-10-07, 20:32
Medlem
Citat:
OK JAG FÖRSÖKER FÖRKLARA 1 GÅNG TILL

Nu på typ 80 inlägg är det fortfarande ingen som kan förklara varför KFM får sätta upp skulder på folk som de sedan korrigerar och plockar ner efter 6 veckors påpekanden.

Det är det min fråga gäller. ERSÄTTNING

det finns inga problem med känslor, ego och liknande. Bara en massa tid som går åt och IRRITATION. ok?!

Irritation är väl detsamma som känslor och sårat ego?
Citera
2019-10-07, 20:33
Medlem
Citat:
Öppnar du inte din post?
Du har alltid möjligheten att bestrida ett krav när det hamnar hos kfm innan det blir en reell skuld.
Ditt resonemang haltar på gränsen till benbrott.

du får läsa i tråden. det handlar inte om det

jag har bestridit
det har varit rättegång
de har sedan gått till KFM
en sommarvikarie på KFM gick på det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in