2019-10-07, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerGunnar76
det kan jag nog inte omedelbart bevisa så särskilt enkelt . Jag skrev en uträkning tidigare i tråden hur jag tänkte kring det.
men är motsatsen OK då? att jag har fel och de har rätt?
Ska KFM få sätta upp skulder på random personer som de tar bort efter 6 veckors daglig kontakt (chefen på sommarsemester?)
Utan ytterligare synpunkter på den handläggning kfm har haft så ser jag inget som skulle motivera någon form av skadestånd, detta även om du kan påvisa att de förfarit på felaktigt sätt. Orsaken är att du inte kan presentera vilken reell ekonomisk skada du råkat på.
Citera
2019-10-07, 20:33
Medlem
Citat:
det kan jag nog inte omedelbart bevisa så särskilt enkelt . Jag skrev en uträkning tidigare i tråden hur jag tänkte kring det.
men är motsatsen OK då? att jag har fel och de har rätt?
Ska KFM få sätta upp skulder på random personer som de tar bort efter 6 veckors daglig kontakt (chefen på sommarsemester?)

Åter igen,
På vilket sätt har denna ”skuld” rent praktiskt påverkat dig? Förutom att en potentiell arbetsgivare inte återkopplat till dig om tjänsten?
Citera
2019-10-07, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Något i din histora stämmer inte.
Jag gissar på att skulden är befogad helt enkelt.
Men betala skiten bara och glöm det hela.

Visst , men jag vill veta hur det kan komma sig. Vill inte ni?

Nästa gång är det ni som får en skuld uppsatt lagom till en anställning slutar och ligger där 2-3 månader kanske mer?

Är det bra eller?
Citera
2019-10-07, 20:36
Medlem
Citat:
Irritation är väl detsamma som känslor och sårat ego?

tror inte det
har du varit i USA?

stor skillnad på annoying och offended

sen finns det en massa beskrivningar om hur mycket kompensation man ska få när det funnits felaktiga uppgifter om en i omlopp enl GDPR. Förstår inte varför alla tycker det är så självklart jag ska få 0 ?

https://gdpr.eu/article-82-data-subjects-right-to-compensation-and-liability/

Art. 82 GDPR
Right to compensation and liability
Any person who has suffered material or non-material damage as a result of an infringement of this Regulation shall have the right to receive compensation from the controller or processor...
Citera
2019-10-07, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Utan ytterligare synpunkter på den handläggning kfm har haft så ser jag inget som skulle motivera någon form av skadestånd, detta även om du kan påvisa att de förfarit på felaktigt sätt. Orsaken är att du inte kan presentera vilken reell ekonomisk skada du råkat på.

visst, har hört det nu 10 ggr. jag tycker tvärtom men jag ger mig

det jag undrar är hur länge KFM får ha fel skuld på en ? 6v ? 10v? 20v? allt lika OK? inga pengar ?!
Citera
2019-10-07, 20:40
Medlem
Citat:
tror inte det
har du varit i USA?

stor skillnad på annoying och offended

sen finns det en massa beskrivningar om hur mycket kompensation man ska få när det funnits felaktiga uppgifter om en i omlopp enl GDPR. Förstår inte varför alla tycker det är så självklart jag ska få 0 ?

https://gdpr.eu/article-82-data-subjects-right-to-compensation-and-liability/

Art. 82 GDPR
Right to compensation and liability
Any person who has suffered material or non-material damage as a result of an infringement of this Regulation shall have the right to receive compensation from the controller or processor...

Så jag förmodar att en googling på dig själv resulterar i att den skulden dyker upp, eller att du saknar kreditvärdighet?
Alternativt att du fått ett brev på posten som berättar att arbetsgivaren gjort en slagning på dig?

Eller är det så enkelt att du fått avslag på ett sms-lån och vill skylla fadäsen på kfm?
Citera
2019-10-07, 20:40
Medlem
Citat:
Åter igen,
På vilket sätt har denna ”skuld” rent praktiskt påverkat dig? Förutom att en potentiell arbetsgivare inte återkopplat till dig om tjänsten?

jag har inte kunnat SÖKA JOBB.

Om man jobbar på BANK som civilekonom och har felaktiga uppgifter på sig om KFM SKULD så söker man inte jobb förrän den är borta.

Det finns många förklaringar till det men allt handlar om att man inte vill outa sig som skuldsatt hos KFM.

Eller skulle du vilja tex på ett tidigare jobb jag hade och hade hand om 20000 personers pensioner. att det är bra om jag är skuldsatt ekonom?
Citera
2019-10-07, 20:41
Medlem
Citat:
Så jag förmodar att en googling på dig själv resulterar i att den skulden dyker upp, eller att du saknar kreditvärdighet?
Alternativt att du fått ett brev på posten som berättar att arbetsgivaren gjort en slagning på dig?

Eller är det så enkelt att du fått avslag på ett sms-lån och vill skylla fadäsen på kfm?

Har du läst tråden? det handlar om att jag inte kunnat söka jobb pga SKULD 20000 hos KFM som var fel. de har plockat ner uppgiften.
Citera
2019-10-07, 20:44
Medlem
Citat:
Du verkar inte förstå vad ärendet gäller

Jag utgår från att Sverige har begriplig svensk rätt . Då är frågan hur kan KFM få sätta upp en skuld på en i 6 veckor utan att man kompenseras.

Hur länge får de göra det ?

6 veckor får de tydligen tycker alla i tråden?!
7 veckor?
8 veckor?
9 veckor?
10 veckor? 10 år? Who knows?

Kanske inte lagen har uppdaterats med GDPR. Man får inte publicera personuppgifter hur som helst längre. Hört talas om det?

Det är begripligt. Att du inte begriper är någonting annat, men det är inte lagen det är fel på. Det finns ingen gräns, det finns inget schablonbelopp, det finns ingenting som säger att de "får" göra det.

Att någonting blir fel innebär inte automatiskt att du har rätt till kompensation för skador som du inte kan påvisa har ett samband med felet. Om du kan det, och kan visa hur stor skada du har lidit, ja, då kan du ju få kompensation.

Men du verkar ju inte fatta att det är avhängigt att du faktiskt drabbats av en skada till följd av felet som begåtts, inte bara att du tycker att det blivit fel och att du därför ska ha pengar för det.

Jag själv är nöjd med den ordningen, för jag vill inte att mina skattepengar ska gå till att kompensera människor för skador som de åsamkar sig själva och sin ekonomi, och sedan skyller på något fel kfm gjort.
Citera
2019-10-07, 20:44
Medlem
Citat:

Om man jobbar på BANK som civilekonom och har felaktiga uppgifter på sig om KFM SKULD så söker man inte jobb förrän den är borta.

Det finns många förklaringar till det men allt handlar om att man inte vill outa sig som skuldsatt hos KFM.

Eller skulle du vilja tex på ett tidigare jobb jag hade och hade hand om 20000 personers pensioner. att det är bra om jag är skuldsatt ekonom?

Efter daglig kontakt med kfm menar du?
Om skulden var felaktig hade du löst det från dag 1.
Förmodligen är skulden korrekt. Se nu bara till att betala dom sista 2000 så ska du se att det löser sig.
Om det du sagt i teåden stämmer så kommer din renomé vara fortsatt fläckfri.

Men sök jobb, det är så man tjänar pengar.
Att stämma kfm är bara fantasier.
Citera
2019-10-07, 20:46
Medlem
Citat:
Har du läst tråden? det handlar om att jag inte kunnat söka jobb pga SKULD 20000 hos KFM som var fel. de har plockat ner uppgiften.

Är det ditt psykologisk tillstånd som gjort att du inte förmått dig att ge dig ut på arbetsmarknaden eller är det så att arbetsgivare i landet meddelat dig i förhand att det inte är någon idé att ens försöka söka?
Citera
2019-10-07, 20:50
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:

Många har ju försökt förklara men det verkar inte riktigt fastna. Så jag försöker. Du måste kunna visa utom tvivel att du lidit ekonomisk skada av att kfm haft "felaktiga" uppgiter. Att du tar upp massa olika hypoteser om framtida arv och liknande, det håller inte riktigt i en stämning förstår du väl. Du ska kunna visa på att du lidit ekonomisk skada. Alltså behöver du vittnen eller bevis på att du inte fick jobb på grund av att arbetsgivaren såg skulden.

Men det är ju solklart här att vi inte får hela sanningen av dig. Du förefaller att på eget begåv slutat betala på en redan uppgjord betalningsplan med Danske Bank. Att KFM gjort en tabbe är en konsekvens av ditt misslyckande med betalningsplanen som ni kom överens om i TR.

Nu vill du stämma KFM för att din självkänsla fått sig en törn. Du kommer bara kasta pengar i sjön på processen och hamna i ännu mer ekonomiskt trångmål.

Glöm detta skitärende om 2000kr och gå vidare i livet. Arbetsgivare kan även se domar från tingsrätterna när du sitter och tvistar mot banker om några tusen spänn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in