2019-10-05, 18:20
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Tidskriften Nature accepterade nyligen den här rapporten om långsiktiga svängningar av solens magnetfält.

https://www.nature.com/articles/s41598-019-45584-3

Det kommer alltså att bli kallare med start från och med nästa år.
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är ju en bra nyhet att det finns chans att temperaturökningen pga. CO2-utsläpp kan dämpas under de kommande 30 åren. Då finns möjlighet att minska CO2-utsläppen genom att i lugn och ro implementera andra energikällor än de fossila (olja, kol och gas) samtidigt som vi får hjälp av solen att hålla nere temperaturen.

På så vis kan mänskligheten stå väl rustad om 30 år när solen börjar värma lite mera igen.

Men den artikeln har fått kritik. En del vill ha den indragen. De menar att den innehåller grova fel:

Citat:
A high profile scientific journal is investigating how it came to publish a study suggesting that global warming is down to natural solar cycles. The paper was criticised by scientists for containing “very basic errors” about how Earth moves around the sun.

Ken Rice of the University of Edinburgh, UK, criticised the paper for an “elementary” mistake about celestial mechanics. “It’s well known that the sun moves around the barycentre of the solar system due to the influence of the other solar system bodies, mainly Jupiter,” he says. “This does not mean, as the paper is claiming, that this then leads to changes in the distance between the sun and the Earth.”

“The claim that we will see warming in the coming centuries because the sun will move closer to the Earth as it moves around the solar system barycentre is very simply wrong,” adds Rice. He is urging the journal to withdraw the paper, and says it is embarrassing it was published.

Gavin Schmidt of the NASA Goddard Institute for Space Studies says the paper contains egregious errors. “The sun-Earth distance does not vary with the motion of the sun-Earth system around the barycentre of the sun-Jupiter system, nor the sun-galactic centre system or any other purely mathematical reference point,” he says. He says the journal must retract the paper if it wants to retain any credibility.

Scientific Reports says it has begun an “established process” to investigate the paper it has published. “This process is ongoing and we cannot comment further at this stage,” a spokesperson said.

https://www.newscientist.com/article/2209895-journal-criticised-for-study-claiming-sun-is-causing-global-warming/
Citera
2019-10-05, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Men den artikeln har fått kritik. En del vill ha den indragen. De menar att den innehåller grova fel:

Ken Rice, jag har diskuterat en del med honom. Inte den bästa hästen i loppet om man säger så. Han är extremt biased på klimathotet och känd för sin extremt ensidiga hållning. Från mitt perspektiv kan jag säga att han är skrämmande okunnig på termodynamiska principer. Trots hans utbildning i astrofysik.
Citera
2019-10-05, 19:10
Medlem
Citat:
Om du haft minsta intresse att veta svaret så kunde du ha hittat de lätt.

Ok. Men jag vill ha din hjälp. Hur kan en värmekälla hålla nere temperatur?

Citat:
Du verkar bara vilja tjafsa och sprida dynga.
Jag kan ha fel, men hittills saknas bevis för att det är något annat än det som driver dig att skriva i denna tråd.

Fast jag vill ju bara vara kompis med dig. Så jag försöker förstå dig. Därför frågar jag:

Var har du bevisen för att koldioxid kan höja temperatur?
Citera
2019-10-05, 19:15
Medlem
Citat:
Jag gillar absolut inte diktatur, kommunism eller styret i Kina, men min gissning är att det är Kina som kommer att vinna till slut. Kina kommer att var ett av de länder som når mycket låga koldioxidutsläpp när rejset mot koldioxiden i atmosfären (samma sak som att hitta ersättning för sinande fossil energi) är slut om sisådär 50 - 100 år.

Det förutsätter förstås att Kina fortsätter att vara odemokratiskt så att ledarna kan styra och ställa i naturen och samhället som de vill.
.

Och detta baserar du på att Kina ökar sina utsläpp med en takt som på månadsbasis överstiger Sveriges totala utsläpp? Alltså, inte kinas totala utsläpp under en månad, utan ökningen under en månad, är större än hela Sveriges årliga utsläpp.
Citera
2019-10-05, 20:00
Bannlyst
Spelar ökningen av koldioxid någon roll?

Som jag fattar handlar det om miljondelar av atmosfärens volym, dvs knappt någonting.

Är det inte solens aktivitet snarare som förmodligen påverkar temperaturhöjningen på jorden? Och den temperaturhöjningen sedan 1850 är hur stor?
Citera
2019-10-05, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Spelar ökningen av koldioxid någon roll?

Som jag fattar handlar det om miljondelar av atmosfärens volym, dvs knappt någonting.

Är det inte solens aktivitet snarare som förmodligen påverkar temperaturhöjningen på jorden? Och den temperaturhöjningen sedan 1850 är hur stor?

Lite rationell logik är allt som behövs. Helt rätt.
Vi pratar om en ökning från 3 tiotusendelar till 4 tiotusendelar co2 på hundra år. Galenskap!
Citera
2019-10-05, 20:37
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen

NASA har en sida om detta:

Citat:
Is the Sun causing global warming?

https://climate.nasa.gov/faq/14/is-the-sun-causing-global-warming/
Citera
2019-10-05, 21:28
Medlem
Citat:

Samma organisation skriver att vattenånga är den dominerande substansen.

https://www.giss.nasa.gov/research/briefs/schmidt_05/
Citera
2019-10-05, 23:12
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Samma organisation skriver att vattenånga är den dominerande substansen.

https://www.giss.nasa.gov/research/briefs/schmidt_05/
Men en återkoppling och inte en driver:
Från din länk:
Citat:
So a change in CO2*that affects the greenhouse effect will also change the water vapor and the clouds. Thus, the total greenhouse effect after a change in CO2*needs to account for the consequent changes in the other components as well. If, for instance, CO2*concentrations are doubled, then the absorption would increase by 4 W/m2, but once the water vapor and clouds react, the absorption increases by almost 20 W/m2*— demonstrating that (in the GISS climate model, at least) the "feedbacks" are amplifying the effects of the initial radiative forcing from CO2*alone. Past climate data suggests that this is what happens in the real world as well.
Citera
2019-10-05, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LifeIsElectric
Visst. Men de lär ju inte investera i fastigheter som kommer stå under vatten i en nära framtid.

Jag hör vad du säger. Jag gör en prognos om att du kommer försöka lägga fram en lite mindre religiös version av klimathotet här. Fast det kommer bara bestå av retorik, du kommer förespråka samma hårda koldioxid-politik som den mest galna domedagssekteristen. Och inget av det kommer att handla om ett personligt ansvarstagande, enbart försök att lägga skulden på någon annan. Någon annan ska lösa problemen, eller hur?

Nej jag förespråkar att man lägger pengar där dom gör mest nytta och det är att påverka Kina och bidra till att deras aptit på att bygga ut kolkraften avstannar, finns säkert andra kolbälten i världen som skulle behöva modern kärnkraft till den växande befolkningen och andra bättre alternativ till kolkraft.

Ser man bedömningen över Kinas utbyggnad av kolkraften närmaste åren så motsvarar det hela USA:s kolanvändning.

"The authors say this is the same capacity to produce electricity as the entire US coal fleet."

https://www.bbc.com/news/science-environment-45640706
Citera
2019-10-06, 06:14
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifeIsElectric
Det är ju därför jag frågar om vilken genomsnittlig effekt du har. Räkna in alla dygnets timmar och hela året..

Medeleffekt är antalet kWh per år dividerat med 8760. För ett vanligt villatak blir det drygt 1 kW. Varför är det intressant?

.
Citat:
Enda framkomliga väg är att alla kraftverk helt bär sig själva.
.

Instämmer

.
Citat:
Det finns ingenting som tyder på att <1000ppm är negativt, eller överflödigt. All vetenskap pekar på gynnsamma effekter av ökad koldioxidhalt. Endast prognoser från klimatmodeller som alltid har fel pekar på att koldioxidhalten är ett problem. De modellerna är programmerade att visa problem med koldioxid, trots att det inte finns några bevis för det.

Ser man på absorptionsspektra inser man att det är inget problem med koldioxidhalter över 500 ppm. Men när man kommer över 500 ppm ger en ökning av koldioxiden ganska liten skördeökning och när vi överger fossila bränslen kan det bli svårt nog att hålla koldioxidhalten vid 500 ppm.
Citera
2019-10-06, 08:48
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

Bra info och ett tydligt diagram på den sidan. Så här skriver de:

No. The Sun can influence the Earth’s climate, but it isn’t responsible for the warming trend we’ve seen over the past few decades. The Sun is a giver of life; it helps keep the planet warm enough for us to survive. We know subtle changes in the Earth’s orbit around the Sun are responsible for the comings and goings of the ice ages. But the warming we’ve seen over the last few decades is too rapid to be linked to changes in Earth’s orbit, and too large to be caused by solar activity.

One of the “smoking guns” that tells us the Sun is not causing global warming comes from looking at the amount of the Sun’s energy that hits the top of the atmosphere. Since 1978, scientists have been tracking this using sensors on satellites and what they tell us is that there has been no upward trend in the amount of the Sun’s energy reaching Earth.

A second smoking gun is that if the Sun were responsible for global warming, we would expect to see warming throughout all layers of the atmosphere, from the surface all the way up to the upper atmosphere (stratosphere). But what we actually see is warming at the surface and cooling in the stratosphere. This is consistent with the warming being caused by a build-up of heat-trapping gases near the surface of the Earth, and not by the Sun getting “hotter.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in